- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tropheus tråd (side 104)
Tropheus tråd (side 104)
Postet 25.11.10 kl 14:47
Trenger hjelp! :)
Heisann har nettop fått et akvarie på 720 liter som jeg fikk med bare glass topp uten lys og det fulgte med en middels utvendig pumpe fra fluval men jeg tviler på at det er nok filtrering til et så stort akvarie,i hvertfall når det gjelder tropheus.
som jeg har sett er det jo de fineste akvariene med 3D back to nature bakgrunner, men jeg er 16 og jobber i en dyrebutikk så jeg tror at det blir litt for dyrt for meg. men jeg trenger hjelp med hva slags stein jeg skal bruke. om jeg skal beholde men fjellvegg bakrund som et tynn plastikk utenpå eller kjøpe et somm er helt sort? hvilketsubstrat jeg skal bruke kanskje noe som opprettholder ph verdien? går det ann og ha faxekalk eller hva er deres erfaring med det?
jeg har et 200 liter akvarie med 23 stk tropheus bemba cherry spot som en ganske unge med 25 kg skifer innredning og vanlig finkornet sand. og jeg tenker og flytte det over? men siden dette er så stort vil jeg ha det så fint som mulig!
kan jeg kjøpe en ny gruppe med tropheus også?
hadde blitt kjempe fornøyd med gode svar
som jeg har sett er det jo de fineste akvariene med 3D back to nature bakgrunner, men jeg er 16 og jobber i en dyrebutikk så jeg tror at det blir litt for dyrt for meg. men jeg trenger hjelp med hva slags stein jeg skal bruke. om jeg skal beholde men fjellvegg bakrund som et tynn plastikk utenpå eller kjøpe et somm er helt sort? hvilketsubstrat jeg skal bruke kanskje noe som opprettholder ph verdien? går det ann og ha faxekalk eller hva er deres erfaring med det?
jeg har et 200 liter akvarie med 23 stk tropheus bemba cherry spot som en ganske unge med 25 kg skifer innredning og vanlig finkornet sand. og jeg tenker og flytte det over? men siden dette er så stort vil jeg ha det så fint som mulig!
kan jeg kjøpe en ny gruppe med tropheus også?
hadde blitt kjempe fornøyd med gode svar
Postet 25.11.10 kl 16:34
Postet 25.11.10 kl 18:17
Postet 25.11.10 kl 18:33
Postet 25.11.10 kl 18:49
Hei Mikkel.
Jeg har sett kommentarene dine men ventet litt og håpet at en av de andre ringrevene svarer deg men de har blitt så late.
Jeg har en defekt lysarmatur til 720 liter. Klaffen på begge side har falt av. Lett kan festes igjen med beslag. Det elektriske må også fikses. Ellers så er den fortsatt fin. Den kan du få av meg.
Når det gjelder stein til huler og grote så kan du bare plukke dem fra strander. Bor du ikke på Nessodden da? Bunnsubstrat og andre diverse midler til vannverdi kan du få kjøpe av meg i denne annonsen. Men jobber ikke du i akvariebutikk da? De har sikkert slike som Kh+ og Ph+, men det er nok litt dyrere i butikken hvis ikke du får spesial behandling da. Jeg har kalksand som bufferer Ph veldig bra, Den er kritt hvitt og er finkorn. Fiskene elsker å sille sand i munnen og å grave i den. De som bruker sanden gav tilbakemelding om at fiskene deres yngler godt med sanden i bunnsubstrat.
Men 720 liter kan du ha 50-60 Tropheus. Du har en sp. black variant nå så du kan ha en annen type i tillegg som f.eks. Moorii eller sp. red.
Og enda en gang... Du er velkommen til å besøke meg hvis du vil. Ber moren din kjøre deg hvis du skal ha med lysarmatur. Den er 2 meter lang.
Jeg har sett kommentarene dine men ventet litt og håpet at en av de andre ringrevene svarer deg men de har blitt så late.
Jeg har en defekt lysarmatur til 720 liter. Klaffen på begge side har falt av. Lett kan festes igjen med beslag. Det elektriske må også fikses. Ellers så er den fortsatt fin. Den kan du få av meg.
Når det gjelder stein til huler og grote så kan du bare plukke dem fra strander. Bor du ikke på Nessodden da? Bunnsubstrat og andre diverse midler til vannverdi kan du få kjøpe av meg i denne annonsen. Men jobber ikke du i akvariebutikk da? De har sikkert slike som Kh+ og Ph+, men det er nok litt dyrere i butikken hvis ikke du får spesial behandling da. Jeg har kalksand som bufferer Ph veldig bra, Den er kritt hvitt og er finkorn. Fiskene elsker å sille sand i munnen og å grave i den. De som bruker sanden gav tilbakemelding om at fiskene deres yngler godt med sanden i bunnsubstrat.
Men 720 liter kan du ha 50-60 Tropheus. Du har en sp. black variant nå så du kan ha en annen type i tillegg som f.eks. Moorii eller sp. red.
Og enda en gang... Du er velkommen til å besøke meg hvis du vil. Ber moren din kjøre deg hvis du skal ha med lysarmatur. Den er 2 meter lang.
Postet 25.11.10 kl 22:33
Endret: 25.11.10 kl 22:45
Frode Berntzen[QUOTE=Roger Kaasa][QUOTE=Frode Berntzen]Bare si fra hvis du trenger hjelp Roger....... :-)
Ikke umulig jeg tar deg på ordet Frode.
Her blir det mye bæring og fanging av fisk.
Etterpå spiser vi pizza og er litt sosiale)
Stiller opp jeg Roger....
Da sitter jeg på med deg da Frode. Ryggen min er ikke hel god etter alt graving med Koidam men jeg er flink til å fange fisk. Kanskje jeg få tak i en han Red Bulu.
Postet 25.11.10 kl 22:50
Til badat
Tusen takk for svar jeg er interresert i det lys armaturet! så jeg kan ha faksekalk som bunnsubstrat? da blir det bare og finne noen steiner før de blir gjemt under snøen da.
Men jeg har fått med meg en pumpe som jeg tror er alt for liten til et 720 liters akvarium så jeg har sett på fluval fx-5 eller tetra tec 2400... er det noe og andefale eller finner det noen enklere løsninger? for starten siden jeg ikke har nok penger tenker jeg og putte de to pumpene fra 200 literen somden ene har 1000l/h og den andre har også 1000l/h og det ytter filteret har sikkert 1000l/h den også. så tror du det fungerer og bruke i noen måneder før jeg fører inn en av de to jeg tenkte på? og hvor kraftig varme kolbe burde jeg ha?
tusen takk for svar
Men jeg har fått med meg en pumpe som jeg tror er alt for liten til et 720 liters akvarium så jeg har sett på fluval fx-5 eller tetra tec 2400... er det noe og andefale eller finner det noen enklere løsninger? for starten siden jeg ikke har nok penger tenker jeg og putte de to pumpene fra 200 literen somden ene har 1000l/h og den andre har også 1000l/h og det ytter filteret har sikkert 1000l/h den også. så tror du det fungerer og bruke i noen måneder før jeg fører inn en av de to jeg tenkte på? og hvor kraftig varme kolbe burde jeg ha?
tusen takk for svar
Postet 25.11.10 kl 23:00
Faksekalk er hel OK å bruke i et Tanganyika akvariet. Med de to filtere så klarer de å filtrere et 720 liter kar med 23 små troffer. Men du må ha noe mer sirkulasjon. Kjøp en billig sirkulasjonspumpe på ca. 5000 L/T så er det i orden. Du trenger i hvert fall en 300 Watt varmekolbe. SEnere når du har råd kan du kjøpe en Fluval FX5, men jeg personlig liker Eheim 2260 bedre. Den gir større vannsprut på overflate.
Bare si fra når du vil hente lysarmatur.
Bare si fra når du vil hente lysarmatur.
Postet 25.11.10 kl 23:11
Postet 25.11.10 kl 23:40
Postet 26.11.10 kl 07:34
Postet 19.12.10 kl 21:27
Postet 19.12.10 kl 21:42
Bulu point
Jeg må dessverre selge bulu point gruppa mi.. Noen som er intressert???
Pris og kontaktinfo ligger ute på rubrikk..
Pris og kontaktinfo ligger ute på rubrikk..
Postet 08.02.11 kl 17:14
Postet 08.02.11 kl 17:31
Trafikkuhell
Lørdag 15 januar 2011 skjedde et trafikkuhell ca. 60 km fra Tanganyikasjøen like ved Katavi nasjonal park. 2 lastebiler møtet på den trange veien. Den ene lastebil som var fullt med ny fangede fisk veltet på et jord. Ingen person kom til alvorlig skade men fiskene klarte seg ikke. Dels havnet på jordet, dels døde på grunn av mangel på oxigen.
3200 fisker mistet live i ulykken. Ingen overlevde. Meste parten er Tropheus.
Jeg håper de har bilforsikring og andre skadeforsikring i Afrika?
3200 fisker mistet live i ulykken. Ingen overlevde. Meste parten er Tropheus.
Jeg håper de har bilforsikring og andre skadeforsikring i Afrika?
Postet 08.02.11 kl 20:48
Endret: 08.02.11 kl 20:54
Postet 25.03.11 kl 09:38
Endret: 25.03.11 kl 09:40
Postet 25.03.11 kl 09:57
Endret: 25.03.11 kl 10:01
Har da ikke gitt meg med troffer for godt! Bare en liten pause Når det gjelder lufubuene, så var de faktisk like i fargen som på bildene, men lufubu varianten er veldig varierende i fargen- fra veldig lyse og fargesterke, til det mørkere- nesten burgunder på enkelte individer.. En knallfin variant som dessverre stiller veldig høye krav til kvaliteten på vannet for å farge ut ordentlig.. Husker at jeg måtte bytte vann hver 3. Dag for å holde farger som bildene viser..
Ellers noe nytt hos dere?
Ellers noe nytt hos dere?
Postet 25.03.11 kl 14:45
Da er du KH. Godt å se deg her igjen. Det er faktisk vår venn i Bergen jeg tenkte på da jeg skrev, men jeg glemte at to av bildene var dine. Nei, da. Jeg vet at du er en tropheusentusiast og ikke gi deg så lett. Du har bare ommøblert deg litt for så komme tilbake for fullt. Det blir vel akvarierom på deg nå som vår venn på Jessheim har fått.
Ja, for første gang fikk jeg se hvordan en Lufubu se ut i virkelighet. Skal skifte vann i dag og ta bilde etter det. Da får vi se hvordan de ser ut.
Det har blitt litt for stille i troffemiljøet i det siste. Men jeg håper og tror at dette er av forbigående art. Nå er det vår. En tid for opprydding i troffekar og en tid for troffelek. Men være obs med vannskift. Vann om vår er det verste siden det har i seg alle mulig forurensninger som har ligget i snø en hel vinter. Skift heller i små mengde men oftere.
Jeg ønsker alle troffeholdere en varm og deilig vår med masse troffeyngel.
Ja, for første gang fikk jeg se hvordan en Lufubu se ut i virkelighet. Skal skifte vann i dag og ta bilde etter det. Da får vi se hvordan de ser ut.
Det har blitt litt for stille i troffemiljøet i det siste. Men jeg håper og tror at dette er av forbigående art. Nå er det vår. En tid for opprydding i troffekar og en tid for troffelek. Men være obs med vannskift. Vann om vår er det verste siden det har i seg alle mulig forurensninger som har ligget i snø en hel vinter. Skift heller i små mengde men oftere.
Jeg ønsker alle troffeholdere en varm og deilig vår med masse troffeyngel.
Postet 26.03.11 kl 09:32
Endret: 26.03.11 kl 09:34