- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tropheus tråd (side 105)
Tropheus tråd (side 105)
Tok en liten rask vask utvendig av karet som Lufubu går i. Satt også på en sterkere lysarmatur. Resultat ble som følge. Ikke veldig bra bilde men OK.
Man skulle tro at det er ikke samme fisk her og på forrige innlegg.
Huff! Jeg må sette meg inn lærebok om fotografering.
Her må jeg lære mer om hvit balanse.
Man skulle tro at det er ikke samme fisk her og på forrige innlegg.
Huff! Jeg må sette meg inn lærebok om fotografering.
Her må jeg lære mer om hvit balanse.
Postet 26.03.11 kl 21:45
Endret: 26.03.11 kl 21:57
Postet 26.03.11 kl 23:47
Fikk 15 kasser med 437 fisk. Kun 3 stk. døde (DOA). Bortsett fra Altolamprologus Calvus black er resten troffer. Lufubu, Ilangi, Red cheek, Kasanga, Goden Kazumba, Murago, Moliro, Linangu, Kasakalawe, Chatika, Ikola... Veldig flott størrelse på Ikola, Red cheek, Ilangi, Kasanga og Lufubu. De andre er rundt 10 cm.
Alle spiser og er friske. Årsaken til lite dødsfall skyldes nok lille Kibwanaqua junior har blitt bedre i pakking og kan tidstabell til rutefly mer enn før. Hele flyturen fra Tanzania til Oslo tok bare 10 timer. Fiskene svømmer frisk rett etter biltur hjem.
Tre kasser har funnet nye eier. Sitte igjen med de flotteste eksemplarer.
Trenger du hjelp med snekking er det bare å si fra Kristian. Jeg har en kompis som er snekker av den gamle sorten. Han går med milimeterbånd og er ikke fornøyd før han selv er tilfreds med utførelse.
Alle spiser og er friske. Årsaken til lite dødsfall skyldes nok lille Kibwanaqua junior har blitt bedre i pakking og kan tidstabell til rutefly mer enn før. Hele flyturen fra Tanzania til Oslo tok bare 10 timer. Fiskene svømmer frisk rett etter biltur hjem.
Tre kasser har funnet nye eier. Sitte igjen med de flotteste eksemplarer.
Trenger du hjelp med snekking er det bare å si fra Kristian. Jeg har en kompis som er snekker av den gamle sorten. Han går med milimeterbånd og er ikke fornøyd før han selv er tilfreds med utførelse.
Postet 27.03.11 kl 22:38
Her er bilde av en tropheus Murago green. Green fordi det finnes en variant til som er mer gule. Begge er like verdt. Det er bare personlig smak som skille dem fra hverandre. Ikke mye farge i fisken men en fisk med spennende mønster på kroppen.
Legg merke til prikkene i hodeparti. Gruppen er jevnstore mellom 9-11 cm.
Disse bildene er litt bedre enn de i forrige innlegg.
Legg merke til prikkene i hodeparti. Gruppen er jevnstore mellom 9-11 cm.
Disse bildene er litt bedre enn de i forrige innlegg.
Postet 27.03.11 kl 22:48
Endret: 27.03.11 kl 22:53
Postet 27.03.11 kl 23:36
He...he... Jeg merker at det er bare erfarende tropheusholdere som synes Red cheeks er fine. Dette er fakta. Red cheek er virkelig tøffe troffer, både i utseende og temperament. Jeg måtte blande dem med en gjeng store Ilangi i et 720 liters kar for å ha god nok tetthet i flokken. 27 stk. Red cheek i størrelse 10-14 cm er ingen spøk.
Skal vaske karet de går i før jeg kan ta bilde.
Skal vaske karet de går i før jeg kan ta bilde.
Postet 01.04.11 kl 09:21
Det har begynt å bli litt tåkete i karet Ilangi og Red cheek går i. Kombinasjon av 60 store troffer og kraftig sirkulasjonspumpe er nok årsaken til dette. Jeg prøvde meg på noen bilder. Resultatet ble ikke så veldig flott, men... bedre enn ingen ting.
Her er noe kjempe Red cheek på 14-15 cm. Typisk Brichardi med bått øye hvis du lurer på det. Gjengen består av 27 stk. fra 12-15 cm.
Her er noe kjempe Red cheek på 14-15 cm. Typisk Brichardi med bått øye hvis du lurer på det. Gjengen består av 27 stk. fra 12-15 cm.
Postet 01.04.11 kl 22:57
Endret: 01.04.11 kl 23:01
Postet 02.04.11 kl 15:34
Postet 02.04.11 kl 17:31
Postet 02.04.11 kl 19:10
Postet 02.04.11 kl 19:30
Første jordmorjobben
Må først få takke deltakerne på denne tråden for fantastisk mange gode råd og vakre bilder! Etter å lenge ha fulgt tråden med interesse, gikk jeg for 4 uker siden til innkjøp av en gruppe med 15 tropheus ikola. De er mellom 2 og 4 cm i størrelse, og ser ut til å trives svært godt i 530-literen sammen med en 3 år gammel gruppe med fronteus.
I dag var jeg tilfeldigvis innom Troya Zoo på Sotra utenfor Bergen for å kjøpe fiskefor. I et av akvariene gikk det en enslig voksen Ikola. Den var ganske oppblåst i hodet, og så ut som om den enten var syk, eller at hun tygget yngel. Jeg fikk kjøpt henne for en symbolsk sum, i og med at hun gikk der helt alene sammen med en haug med bøllete malawier.
Hun fikk tilbringe 3 timer i en yngelkasse, før jeg utførte min første jordmortjeneste – stripping! Ut kom det 6 yngel, med rester av eggposen på magen! Helt fantastisk opplevelse!
Spørsmål til leserne:
a. Hva skal jeg nå fore yngelen med, og hvor ofte?
b. Hvor stor må yngelen være før det er trygt å slippe dem ut til resten av fiskene?
Hilsen,
Tractorboy i Nordhordland
I dag var jeg tilfeldigvis innom Troya Zoo på Sotra utenfor Bergen for å kjøpe fiskefor. I et av akvariene gikk det en enslig voksen Ikola. Den var ganske oppblåst i hodet, og så ut som om den enten var syk, eller at hun tygget yngel. Jeg fikk kjøpt henne for en symbolsk sum, i og med at hun gikk der helt alene sammen med en haug med bøllete malawier.
Hun fikk tilbringe 3 timer i en yngelkasse, før jeg utførte min første jordmortjeneste – stripping! Ut kom det 6 yngel, med rester av eggposen på magen! Helt fantastisk opplevelse!
Spørsmål til leserne:
a. Hva skal jeg nå fore yngelen med, og hvor ofte?
b. Hvor stor må yngelen være før det er trygt å slippe dem ut til resten av fiskene?
Hilsen,
Tractorboy i Nordhordland
Postet 02.04.11 kl 21:18
Gratulerer med Ikola fiskene og velkommen til troffemiljøet. Ikola er en flott troffe med sterke farge og kontrast. Yngel trenger ikke mat så lenge de har eggplommen på seg. Ellers så kan du mate dem med samme mat som de andre troffer. Bare gni maten litt mellom fingrene slik at de blir nesten i pulveform. De kan gå sammen med de andre når de er 2-3 cm siden de andre er ikke mye større. Plasser flere stein i karet slik at de får gjemmested. Vis oss bilde av fiskene og karet ditt.
Postet 02.04.11 kl 22:13
Yngelpleie!
Takk for svar bidat!
Da forsøker jeg å fore de 6 små slik du foreslår.
Kjenner at det klør i fingrene etter å "fyre igang" et yngelkar. Har en tom 120 l stående i kjelleren.
Skal komme tilbake med bilder av kar og yngel.
Forøvrig er det jo kjekt å kunne melde at traktorgutane vant 2-1 på bortebane mot Burnley i kveld.
Hilsen,
Traktorboy
Da forsøker jeg å fore de 6 små slik du foreslår.
Kjenner at det klør i fingrene etter å "fyre igang" et yngelkar. Har en tom 120 l stående i kjelleren.
Skal komme tilbake med bilder av kar og yngel.
Forøvrig er det jo kjekt å kunne melde at traktorgutane vant 2-1 på bortebane mot Burnley i kveld.
Hilsen,
Traktorboy
Postet 02.04.11 kl 22:22
Inaktiv bruker
badatDet har begynt å bli litt tåkete i karet Ilangi og Red cheek går i. Kombinasjon av 60 store troffer og kraftig sirkulasjonspumpe er nok årsaken til dette. Jeg prøvde meg på noen bilder. Resultatet ble ikke så veldig flott, men... bedre enn ingen ting. Her er noe kjempe Red cheek på 14-15 cm. Typisk Brichardi med bått øye hvis du lurer på det. Gjengen består av 27 stk. fra 12-15 cm. [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11105_110401225751_1.jpg[/IMG] [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11105_110401225751_2.jpg[/IMG] [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11105_110401225751_3.jpg[/IMG]
oh fin fisk
Postet 02.04.11 kl 22:37
Tropheus moorii ilangi-nkamba bay
Endelig har jeg fått Ilangi i hus. Ha tatt ut ca 40 av dem og flere er fortsatt i usortert fiskesuppe. Disse er virkelig store, mellom 13-15 cm store. En fantastisk gjeng med tydelig farge tegning.
Noe å glede seg til for dere som kommer til kaffe i morgen.
En Ilangi ved siden av en Chatika. Begge to tilhører moorii klanen
Noe å glede seg til for dere som kommer til kaffe i morgen.
En Ilangi ved siden av en Chatika. Begge to tilhører moorii klanen
Postet 02.04.11 kl 22:38
Endret: 02.04.11 kl 22:45
Postet 02.04.11 kl 22:59
Postet 02.04.11 kl 23:19
Postet 03.04.11 kl 00:25
Roger KaasaSe her ja:)) Ilangi som i gode gamle dager;) Ser frem til å sjekke opp kjelleren din i morgen..
Roger, det er ikke lenge til det er åpent over fjellet det varer vel ikke lenge før du kommer over på besøk med bilen full av fisker til meg
Så får du både kaffe øl og en svømmetur i baljen hvis du tørr
Mvh
PK
Postet 03.04.11 kl 10:13