- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tropheus tråd (side 106)
Tropheus tråd (side 106)
Nå skal du se at våren kommer snart. Det er bare en meter sne som skal regne bort først. Har en dam som er større enn din hagedam på veien rett utenfor huset (og nesten like dyp). Her kan vi more oss over alle optimister f eks joggere som forsøker å bevege seg ute, uten vadrer. Midnattssolen kommer nok ikke før ca 20 maibadatHei Nils. Hvordan går det for dere der opp i Nord? Har dere bakt "midtnatt boller" eller driver dere fortsatt med isbading?
Skulle gjerne ha vært innom deg, men er dessverre ikke i Oslo nå. Maller er selvfølgelig alltid spennende men de ble rett og slett en plage. Hadde så mange grupper som ynglet verre enn kaniner, og jeg/vi ble jo ikke kvitt dem. Vi solgte 4 - 5 L maller for mindre enn det du må betale for en anicistrus sp. i butikken. Ble litt desillusjonert av dette.badatEr du i Oslo i morgen er du hjertelig velkommen til troffetreff hos meg. Det er vist maller som står høyt på lista hos deg.
Hadde så en periode med tropheus men fikk samme problemet her. Var meget begrenset hvor mange akvarister her oppe som ville sette av et kar for tropheus, og de jeg hadde produserte minst like mye som L mallene. Så nå er mest saltvann, her sliper du ihvertfall masse yngel.
Men skulle gjerne hatt Ilangi igjen. Får se utpå høsten hva som kommer...
Postet 03.04.11 kl 15:07
Halla folkens.
Her kommer litt reklame
Var hos Badat på søndag for å kikke på hans siste sending fra Tanganyikasjøen.
Jeg var spent men ikke helt forberedt på hva jeg fikk se av tropheuser.
Helsike for noen fisker
Det som har gått igjen hos leverantører de seneste årene er at viltfangede tropheuser bare har blitt mindre og mindre. Hvem vet,,muligens overfiske i sjøen
Derfor var det en stor opplevelse for en gammel tropheusfriik å se denne sendingen der fiskene faktisk var av god gammeldags størrelse(fra 10 cm og oppover) og av en drømmekvalitet
Bra jobba Badat og stå på)
Her kommer litt reklame
Var hos Badat på søndag for å kikke på hans siste sending fra Tanganyikasjøen.
Jeg var spent men ikke helt forberedt på hva jeg fikk se av tropheuser.
Helsike for noen fisker
Det som har gått igjen hos leverantører de seneste årene er at viltfangede tropheuser bare har blitt mindre og mindre. Hvem vet,,muligens overfiske i sjøen
Derfor var det en stor opplevelse for en gammel tropheusfriik å se denne sendingen der fiskene faktisk var av god gammeldags størrelse(fra 10 cm og oppover) og av en drømmekvalitet
Bra jobba Badat og stå på)
Postet 05.04.11 kl 00:17
Per Kristian Joa[QUOTE=Roger Kaasa]Se her ja:)) Ilangi som i gode gamle dager;) Ser frem til å sjekke opp kjelleren din i morgen..
Roger, det er ikke lenge til det er åpent over fjellet det varer vel ikke lenge før du kommer over på besøk med bilen full av fisker til meg
Så får du både kaffe øl og en svømmetur i baljen hvis du tørr
Mvh
PK
Det ser jeg frem til Per Kristian)
Postet 05.04.11 kl 00:19
Nå skal du se at våren kommer snart. Det er bare en meter sne som skal regne bort først. Har en dam som er større enn din hagedam på veien rett utenfor huset (og nesten like dyp). Her kan vi more oss over alle optimister f eks joggere som forsøker å bevege seg ute, uten vadrer. Midnattssolen kommer nok ikke før ca 20 maiNils Vollstad[QUOTE=badat]Hei Nils. Hvordan går det for dere der opp i Nord? Har dere bakt "midtnatt boller" eller driver dere fortsatt med isbading?
Så "midtnatt boller" baker dere ikke før 20. mai. Ja, jeg gleder meg til isen blir borte. Det ligger fortsatt et tykk lag som flyter opp på vannet. Tenkte å hakke dem opp og fisker dem ut av basengen men vannet ser kaldt ut....jjjrr....
Skulle gjerne ha vært innom deg, men er dessverre ikke i Oslo nå. Maller er selvfølgelig alltid spennende men de ble rett og slett en plage. Hadde så mange grupper som ynglet verre enn kaniner, og jeg/vi ble jo ikke kvitt dem. Vi solgte 4 - 5 L maller for mindre enn det du må betale for en anicistrus sp. i butikken. Ble litt desillusjonert av dette.badatEr du i Oslo i morgen er du hjertelig velkommen til troffetreff hos meg. Det er vist maller som står høyt på lista hos deg.
Hadde så en periode med tropheus men fikk samme problemet her. Var meget begrenset hvor mange akvarister her oppe som ville sette av et kar for tropheus, og de jeg hadde produserte minst like mye som L mallene. Så nå er mest saltvann, her sliper du ihvertfall masse yngel.
Tromsø kommunen med sine 70 tusen innbyggere blir ca. 1/10 del av Oslo. Egentlig er ikke så liten sammenlignes med de andre små kommuner. Men det er klart at det er vanskelig å få i gang noe som helst, særlig når dette er bare en hobby, og enda verre med tropheus, en forholdvis dyr hobby. Men alt er mulig hvis en går inn for det. Det trengs en ildsjell som er villig til å satse. Så "reklame" må til for å skaffe interesser. Men jeg forstår deg godt Nils. Det blir for mye penger for en enkelt person med begrenset finansierings mulighet.
Jeg forslår at du sender meg en list på de mallene du har og en prislapp på det hele. Kanskje jeg klarer å omsette dem her i Oslo. Bare si fra når du er klare for Ilangi.
Postet 05.04.11 kl 10:15
Roger KaasaHalla folkens. Her kommer litt reklame;) Var hos Badat på søndag for å kikke på hans siste sending fra Tanganyikasjøen. Jeg var spent men ikke helt forberedt på hva jeg fikk se av tropheuser. Helsike for noen fisker:) Det som har gått igjen hos leverantører de seneste årene er at viltfangede tropheuser bare har blitt mindre og mindre. Hvem vet,,muligens overfiske i sjøen:( Derfor var det en stor opplevelse for en gammel tropheusfriik å se denne sendingen der fiskene faktisk var av god gammeldags størrelse(fra 10 cm og oppover) og av en drømmekvalitet:) Bra jobba Badat og stå på:))
Takk for hyggelig tilbakemelding, Roger. Bedre reklame enn dette finnes ikke.
Dere gamle ringrevene er så kresne at kun det beste er godt nok.
Ja, jeg var heldig med denne sendingen. Lite dødsfall og flotte fisk. Så satser vi på at Kristian kompisen kommer på banen da er vi i gang igjen. Jeg legger ved noen bilder av en Tropheus som ikke lenge er så lett å få tak i. Pemba gruppen av ypperst kvalitet. Noen som vet hvor gruppen befinner seg nå om dagen? Ikke fortelle hvis gruppen befinner seg i "fiskehimmel", da griner Roger....
Postet 05.04.11 kl 10:39
Endret: 05.04.11 kl 10:46
Noen spørsmå om kjønnsmodning på Tropheus.
Har en gruppe moliro på ca. 6-7cm. Oppdaget i dag at to av hunnene tygger. Må si jeg ble overasket når jeg så det. Er det normalt at de er så tidlig ute? Har observert litt "risting", men trodde det var et ledd i utviklingen.
Dette er den gruppen jeg kjøpte av deg, Roger.
Har en gruppe moliro på ca. 6-7cm. Oppdaget i dag at to av hunnene tygger. Må si jeg ble overasket når jeg så det. Er det normalt at de er så tidlig ute? Har observert litt "risting", men trodde det var et ledd i utviklingen.
Dette er den gruppen jeg kjøpte av deg, Roger.
Postet 17.04.11 kl 15:00
Hei,
her har det vært veldig stille i det siste syns jeg. Men jeg har jo ikke bidrat noe heller her ..., ikke ennå! Jeg følger med på tropheustråden siden flere år. Men nå etter jeg har startet skikkelig med tanganyika hobbyet mitt er det på tide å fortelle litt hva jeg driver med her.
Jeg har et 530 liters mark II med 20 VF (12+8) tropheus kasakalawe og 6 tropheus duboisi (3+3).
Også har jeg et 375 liters med 21 duboisi yngel og 21 ny innflyttede F1 yngel av tropheus lunangwa south. Det er et relativt sjelden variant som det fins bare noen få bilder på nettet av.
I dette karet går det nå også 5 eretmodus cyanosticus cameron bay med. Det har skilt seg allerede et par og hunnen går siden 5 dager med halvfull skuffe . Det ser ut som det er et hestnesepar til, håper jeg i hvertfall.
Jeg har også en 54 liters yngelkar som det går nå 19 dubber og 4 kasakalawe i.
Mitt neste prosjekt vil bli, å sette opp den 2 x 200 l reolen jeg kjøpte brukt 2 måneder siden. So kommer jeg mitt barndomsdrømmet nærmere og nærmere.
Da kommer det noe bilder.
Mvh fabjong
Jeg har et 530 liters mark II med 20 VF (12+8) tropheus kasakalawe og 6 tropheus duboisi (3+3).
Også har jeg et 375 liters med 21 duboisi yngel og 21 ny innflyttede F1 yngel av tropheus lunangwa south. Det er et relativt sjelden variant som det fins bare noen få bilder på nettet av.
I dette karet går det nå også 5 eretmodus cyanosticus cameron bay med. Det har skilt seg allerede et par og hunnen går siden 5 dager med halvfull skuffe . Det ser ut som det er et hestnesepar til, håper jeg i hvertfall.
Jeg har også en 54 liters yngelkar som det går nå 19 dubber og 4 kasakalawe i.
Mitt neste prosjekt vil bli, å sette opp den 2 x 200 l reolen jeg kjøpte brukt 2 måneder siden. So kommer jeg mitt barndomsdrømmet nærmere og nærmere.
Da kommer det noe bilder.
Mvh fabjong
Postet 28.07.11 kl 20:40
Hei Fabian og gratulerer med nye Mark 2 akvariet fra Akvastabil. Du har kommet deg skikkelig i gang med barndomsdrømmen din. Nydelig Kasakalawe og Duboisi du har fått deg. Lunangwa South ser også veldig lovende ut. Om noe måneder så kommer farge frem, riktig nok ikke så skarpe men med en myk tone av rødt.
Hva slags planer har du for 200 litere reolen?
Hva slags planer har du for 200 litere reolen?
Postet 30.07.11 kl 10:28
Endret: 30.07.11 kl 10:34
Skulle gjerne ha vært innom deg, men er dessverre ikke i Oslo nå. Maller er selvfølgelig alltid spennende men de ble rett og slett en plage. Hadde så mange grupper som ynglet verre enn kaniner, og jeg/vi ble jo ikke kvitt dem. Vi solgte 4 - 5 L maller for mindre enn det du må betale for en anicistrus sp. i butikken. Ble litt desillusjonert av dette.Nils Vollstad.... Det er vist maller som står høyt på lista hos deg.
....
Hei igjen Nils.
Jeg har en god del viltfangede Ilangi nå. Hvis du kommer med malene dine så kan vi bytte. Spesielt L183 som er mangelvarer her på Østlandet.
Postet 30.07.11 kl 10:33
AquaLifeNoen spørsmå om kjønnsmodning på Tropheus. Har en gruppe moliro på ca. 6-7cm. Oppdaget i dag at to av hunnene tygger. Må si jeg ble overasket når jeg så det. Er det normalt at de er så tidlig ute? Har observert litt "risting", men trodde det var et ledd i utviklingen. Dette er den gruppen jeg kjøpte av deg, Roger.
Fisk fra Roger er "super" fisk. Så de er tidlig kjønnsmoden.
Nei da. Sånn er det bare. Når de får nok mat og godt stelt så er de klare for det. Enkelt proffer tropheusholdere velger å skille hanner fra hunner for å unngå tidlig lek. Fisk som yngler tidlig pleier ikke å bli store. Som eksempel har vi opprettfisk, inkludert sjøopprett. De blir aldri så store som viltfangede fisk. Og fortsette slik i flere generasjon blir fisken mindre i størrelse og dermed ser de liten ut men er egentlig kjønnsmoden. Fikk du med deg poenget?
Postet 30.07.11 kl 10:42
AquaLifeNoen spørsmå om kjønnsmodning på Tropheus. Har en gruppe moliro på ca. 6-7cm. Oppdaget i dag at to av hunnene tygger. Må si jeg ble overasket når jeg så det. Er det normalt at de er så tidlig ute? Har observert litt "risting", men trodde det var et ledd i utviklingen. Dette er den gruppen jeg kjøpte av deg, Roger.
Fisk fra Roger er "super" fisk. Så de er tidlig kjønnsmoden.
Nei da. Sånn er det bare. Når de får nok mat og godt stelt så er de klare for det.
Enkelt proff tropheusholdere velger å skille hanner fra hunner for å unngå tidlig lek. Fisk som yngler tidlig pleier ikke å bli store. Som eksempel har vi opprettfisk, inkludert sjøopprett. De blir aldri så store som viltfangede fisk. Og fortsette slik i flere generasjoner blir fisken mindre og mindre i størrelsen og dermed ser de liten ut men er egentlig kjønnsmoden. Fikk du med deg poenget?
Postet 30.07.11 kl 10:43
Endret: 30.07.11 kl 10:44
Postet 30.07.11 kl 10:53
Skal starte tropheus akvarie
Hei, litt stille i denne tråden
Etter å ha holdt på med søramerikanske cichlider i åresvis, har jeg invistert i en ny 530 liter, og bestemt meg for å satse på tropheus.
Regner med å sette i gang karet neste helg, og har derfor begynt å se etter grupper med tropheus til salgs (ikke mye på markedet..) Har et par muligheter, men om det er noen i østlandsområdet som har grupper (helst f1 ungfisk) som kunne passe til salgs så ta kontakt. Tenker i utgangspunktet ca 30 stk. Synes Ikola, duboisi og bulu point er fine, men er åpen for det meste.
Rune
Etter å ha holdt på med søramerikanske cichlider i åresvis, har jeg invistert i en ny 530 liter, og bestemt meg for å satse på tropheus.
Regner med å sette i gang karet neste helg, og har derfor begynt å se etter grupper med tropheus til salgs (ikke mye på markedet..) Har et par muligheter, men om det er noen i østlandsområdet som har grupper (helst f1 ungfisk) som kunne passe til salgs så ta kontakt. Tenker i utgangspunktet ca 30 stk. Synes Ikola, duboisi og bulu point er fine, men er åpen for det meste.
Rune
Postet 12.08.11 kl 20:35
Postet 14.08.11 kl 09:29
Hei trofferentusiaster!
Jeg må bygge om huset og selger derfor alle fiskene mine til kjempe hyggelig pris.
Annonsen på fisk.
Annonsen på akvarier.
Fint om dere hjelper meg med å tømme kjelleren min.
Jeg må bygge om huset og selger derfor alle fiskene mine til kjempe hyggelig pris.
Annonsen på fisk.
Annonsen på akvarier.
Fint om dere hjelper meg med å tømme kjelleren min.
Postet 21.08.11 kl 22:20
Postet 08.11.11 kl 19:32
Badat's kjeller
jeg var en tur i kjelleren til Badat i helgen og dro med meg litt diverse utstyr. blant annet en ferdig innkjørt fx5, mange mange mange kilo av hans herlige sand og noen varmekolber. har bestillt bakgrunn fra akvadekor.com som jeg må vente ett par uker på. har sveivet igang filteret som står og går i ei bøtte for å holde på bakteriekulturen. burde jeg tilføre noe i vannet fra tid til annen for å gi bakteriene noe å jobbe med?
alt jeg har kjøpt av badat skal jeg ha i en akvastabil 530L. hadde i grunn håpet jeg kunne kjøpe fisk av han også men vi får se hva han har når karret er oppe og går. fortsatt ett par småting jeg må kjøpe inn først. hvilke lysrør bruker dere til troffer dere som har det? jeg har t5 dempbar armatur. 80 watt.
Jeg må bare si jeg synes jeg fikk en utrolig god handel av Badat. og jeg vil med dette viderebringe til de som står i gropa for noe utstyr å absolutt kontakte han. Mer behjelpelig mann skal du lete lenge etter. og gode priser også.
takker nok en gang for handelen Badat.. er absolutt ikke siste gang jeg handler hos deg =)
alt jeg har kjøpt av badat skal jeg ha i en akvastabil 530L. hadde i grunn håpet jeg kunne kjøpe fisk av han også men vi får se hva han har når karret er oppe og går. fortsatt ett par småting jeg må kjøpe inn først. hvilke lysrør bruker dere til troffer dere som har det? jeg har t5 dempbar armatur. 80 watt.
Jeg må bare si jeg synes jeg fikk en utrolig god handel av Badat. og jeg vil med dette viderebringe til de som står i gropa for noe utstyr å absolutt kontakte han. Mer behjelpelig mann skal du lete lenge etter. og gode priser også.
takker nok en gang for handelen Badat.. er absolutt ikke siste gang jeg handler hos deg =)
Postet 15.01.12 kl 23:23
Postet 20.01.12 kl 20:38
ikke alle er i hi!
litt reklame! I akvarieavd der jeg jobber har vi 3 grupper tropheus gående til salgs!
1) ca 30 moorii kirschfleck
2) ca 26 moorii yellow kala f1
3) ca 15 brichardi fiery fry f1
samt mye tanganyika: frontosa, multifasciatus, brevis, petricola, macrops...++++
ta kontakt på pm for info og evt priser!
litt reklame! I akvarieavd der jeg jobber har vi 3 grupper tropheus gående til salgs!
1) ca 30 moorii kirschfleck
2) ca 26 moorii yellow kala f1
3) ca 15 brichardi fiery fry f1
samt mye tanganyika: frontosa, multifasciatus, brevis, petricola, macrops...++++
ta kontakt på pm for info og evt priser!
Postet 23.01.12 kl 20:59
KAHikke alle er i hi! litt reklame! I akvarieavd der jeg jobber har vi 3 grupper tropheus gående til salgs! 1) ca 30 moorii kirschfleck 2) ca 26 moorii yellow kala f1 3) ca 15 brichardi fiery fry f1 samt mye tanganyika: frontosa, multifasciatus, brevis, petricola, macrops...++++ ta kontakt på pm for info og evt priser!
Tør du ikke skrive at du er fra Ottestad lenger nå ??????
Postet 23.01.12 kl 21:26