Revestrekenes akvarieverden (side 106)

Godt å høre at dere opprettholder anti fat-camp regimet mitt for 076'ene. De spiser virkelig som noen griser, kull nr 2 har akkurat begynt å ta til seg tablettfôr denne uken og det er skremmende hvor store de er "nyklekket", mye større enn vanlig Ancistrus. Og appetitten dems er på plass fra dag en har jeg merket. Hev oppi noen TabiMin i går og 40+ kom frem fra røttene og kampen om tablettene begynte.
[External Image]
Jeg har prøvd å ta noen bilder av dem men karet er forferdelig ripete så bildene blir så som så, flott fisk er det ihvertfall Lars, og kjempeflott at du får frem flere av dem

[External Image]
De deler kar med C121 og har ikke noe problem med å brøyte seg vei frem til fóret, her er ett par på vei til en fórtablett
Søte sugemaller. Er det Monas gamle C-121 du har?
Ja det er Monas gamle + noen vi kjøpte som ungfisk fra henne Heckel'ene er sånn ca 14 cm fra snute til halespiss tror jeg, er ikke veldig god på øyemål )) Jeg så bilder av discus i en suppekjele ett eller annet sted på nettet, litt merkelig å se dem på den måten, men det er vel ikke noe værre enn at vi har spist grillet piraya
Men å slenge diger VF discus til bikkja... Sarpingen fortalte forøvrig at sugemaller smaker gress.

Hvis det Monas opprinnelige gruppe, er de gamle kompiser med mine (de som er på utlån hos Mona nå). Jeg kjøpte nemlig "restopplaget" av C-121 etter monas bestilling.
[External Image]
Hemiodontichthys acipenserinus-eggene dag 3 etter lek, nå skimter man faktisk yngel i eggene også

[External Image]
Må bare gjenta meg selv ,det er bare noen helt utrolige bilder du klarer å ta .

Blir ellers spennende med dette oppdrettet,så her må jeg følge med.
Dragefinner og danio
[External Image]
Da har jeg prøvd å få til noen bilder av nykommerne fra Kløfta-auksjonen, en utfordrende oppgave å knipse små og glinsende fisk som aldri står i ro Bildet over viser en Iriatherina werneri (Dragefinne) hann med oppspilte finner. De fire (2 + 2 tror jeg) vi kjøpte lever i beste velgående så langt

[External Image]
Dragefinne hann...

[External Image]
og en hunn regner jeg med.

[External Image]
Danio tinwini

[External Image]
og til slutt en liten og stutt-tjukk (som de sier på Dokka) Danio margaritatus.
Dragefinner er utrolig kule. Jeg har siklet etter dem siden første gang jeg så dem hos Sissimor. Nå sist jeg var hos Dahls, hadde jeg bestemt meg for å kjøpe, da jeg for en gangs skyld hadde penger når jeg var innom. Men, typisk nok, da hadde de bare hanner inne, og jeg kjøper ikke uten å få med begge kjønn. Jeg elsker forøvrig å se på hannene når de flasher mot hverandre. Det er det som gjorde meg så forelsket i dem.
Hemiodontichthys acipenserinus, fem dager etter lek
[External Image]
Det blir mange eggebilder her men, men... i dag er det fem dager etter lek og yngelen tar form der inne i egget Bildene viser de eggene han mistet det første døgnet, og som ligger i en breedingbox festet på innsiden av karet. Hannen har full kontroll på resten av eggene, de holdes på plass under leppefoldene enda han forflytter seg rundt i karet Selv har jeg begynt å fundere på hva i alle dager jeg skal tilby ynglene om de klekker, eggene er små, ca dobbelt så store som et C. adolfoiegg så ynglene er nok ikke store krabatene når de kommer ut, finknust tabimin, meitemarksticks, microorm, artemia kanskje?

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Og så ett par bilder av en voksen, de flytter ganske mye sand i løpet av et døgn, former leppene til et rør og suger til seg sanden for deretter å sprute den bakover gjennom gjellene

[External Image]
Fantastiske bilder Rita, bare spam ivei! Er jo helt fast i troen på filtermudder som startfor jeg da, hadde garantert ikke hatt ett eneste oppdrett uten det, men så er jeg ikke akkurat oppdretter heller

Oppbløtt avskallet artemiaegg er også en slager hørte jeg på gledesforedraget til LOFFA, apistoyngel er jo så små at de ikke synlige før det er for sent...
Wow! På det ene egget kan man faktisk se blodårer nedover i plommen. Imponerende bilder!
Det blir aldri for mange eggebilder; like fantastisk hver gang...
Takker, og det er nok ikke slutt på eggebilder

Linda, sånn grums har jeg også stor tro på, mye spiselig å finne i slikt. Det pleier å danne seg et slikt lag i alle boksene mine, bare ikke i denne, det er nok fordi det er god vanngjennomstrømning, jeg leste nemlig at denne arten krever oksygenrikt vann. Jeg tror jeg putter oppi litt mose og et par eikeblader når/hvis eggene klekker, da blir det forhåpentligvis noen mikroorganismer tilgjengelig for de små
Hiv oppi Catapppablader, ser at på mine catappablader så danner det seg en hinne etter noen dager i vann, brukte denne til en snasen Farlowella art jeg har drettet nå, de beitet på denne i starten framfor forvellet salat. Og jeg satt en LED lampe på Breeding Boxen døgnet rundt for å skape litt ekstra liv i boksen, fult i alger og grums over alt. Nå lever 7 i 3 måned av 8 bergede egg. Har enda ikke vasket boksen siden jeg satt den opp, ser ikke ut til å ha skadet fiskene på noen måte, heller motsatt.
Jeg har lest at de trenger endel kjøttbasert fór, det var derfor jeg tenkte på microorm, artemia osv, blir skikkelig spennende å se om jeg får noen til å vokse opp Jeg vasker heller ikke boksene for ofte, har en som har gått siden romjulen og der er det ett par eigenmanni-ungfisk fortsatt (fjernet sperren og resten av kullet har svømt ut i karet) og de vokser fint i alt grumset.
[External Image]
Dagens eggebilde, de bittesmå Hemiodontichthys acipenserinus'ene utvikles i hurtig tempo, forandringen er enorm på et døgn

[External Image]
I kveld klarte jeg ikke å la være, jeg måtte plukke hannen opp for å se hvordan det stod til under leppene hans
Helt rått hvordan han tviholder på eggene selv når du plukker han opp. Skal ikke klage på innsatsen hans. Spennende å følge på egg-bildene, begynner å bli now mer håndfast inni nå. Håper virkelig du klarer å få opp noen. Tror deg kan la seg gjøre når de er aå begrenset som i en BB og det er jo lett å holde god vannkvalitet det og en luftestein oppi BBen kan gjøre underverker senere også.
[External Image]I går kveld (dag 7 etter lek) tok jeg eggene fra hannen, enklere å ha full kontroll på dem i BB en i 160l. Eggene hang godt fast mellom leppene hans men jeg fikk lirket dem løs uten å skade noen. De ser fine ut i dag også, klekking foregår en gang mellom dag 10 og 15 har jeg lest så nå er det bare å krysse fingre og tær
Spennende å følge med Rita, takk for flotte Canonbilder bilder... ;0)
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap