Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 106)

Flott at du er kommet igang med fisk igjen, Mona! Ser frem til å lese om nye opplevelser
Hei, Mona! Tar med 10 stk.av disse til Elisabeth i Moss 27.12. Håper det passer. Karantene helt o.k.
Ønsker alle leser som titter innom tråden en riktig god jul! Håper dere får mange fine pakker under treet i kveld!

[External Image]
Plussmedlem
God jul til deg!
God Jul til deg også, Mona, og alle dere andre
God jul til deg og dine Mona

God Jul, Mona. Hyggelig å se deg tilbake på AF.

Gleder meg til videre å kunne nyte godt av din cory-ekspertise. (Særlig nå når jeg har en gruppe GL som jeg vet stammer fra deg.) ;o)
God jul, Mona. Alltid spennende å se innom tråden din.
I går fikk jeg en Canon EF 100mm F2.8 USM Makro linse i julegave! Måtte selvsagt prøve den, og det var litt vrient. Makro må brukes på stativ ser jeg, men det gjorde jeg ikke i går, og dermed måtte 97% av bildene slettes. Men jeg fikk til 3 stykker som lar seg presentere her

Corydoras adolfoi og Corydoras eques, så klart

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Bildene jeg glemte i innlegget ovenfor!
Gratulerer med flott objektiv Mona, nå gleder jeg meg til mangle spennende bilder kjenner jeg! Det er tungt, skal du "skyte fra hofta" er det et triks å bruke kameraremmen. Sett albuen midt på remmen, legg armen under remmen mot venstre, før armen tilbake over remmen, ta grep og dytt remmen under kameraet. Det går av seg selv når man har vridd feil noen ganger.

Vet ikke helt om det var i bøkene til Scott Kelby jeg leste det trikset, de er uansett veldig informative på en kort og grei "vri dit og trykk"-måte i tillegg til at jeg faktisk ler når jeg leser! Nå er jo du en smule mer bevandret udi digitalfotografiets mysterier enn meg kan man forsiktig si, så det står kanskje ikke så mye nytt i dem...

Det åpner seg en ny verden ute også med makro, jeg ble anbefalt Benro A1970T med Benro 0 kulehode, da kan man ligge på bakken og følge en maur med stativ, eller fotografere fisk i fart i nederste akvarium i reolen. Hvis avstanden er lang nok da...

For F2.8 er sterkt vanedannende ;o)
Plussmedlem
Stort sett alt av klassiske skytestillinger kan brukes, dette er stillinger som gir mest mulig stabilitet med kun kroppen selv til støtte...
Linda: takk for tips om stativ og kulehode. Antar mitt billige 400 kroners stativ bør erstattes av noe bedre. Skal ta vare på linken til Benro stativet + kulehodet. Det så veldig bra ut.

Og ang. lesing av kamerabøker, så kan jeg med hånden på hjertet si at jeg aldri har lest en eneste en, så jeg kjenner ingen andre triks enn de jeg har pønsket ut selv [External Image] (holde kameraet i bestemte vinkler for å unngå reflekser i glasset f.eks)

Jeg kjenner egentlig at jeg ikke orker å lese masse om fotografering...jeg husker vel bare 1% av det jeg har lest. Men jeg burde kanskje prøve?[External Image] Vi får se.
Eksperimentering med nye linsen til kameraet
Har tatt noen bilder på stativ, og da ble det plutselig langt flere bilder som kan brukes. Men med makro på kameraet, må også gjenstanden man vil ta bilde av stå helt stille, ellers blir det bare "blurr" uten blitz.

Her er noen bilder jeg tok uten bruk av blitz, Corydoras eques. De har forresten fått selskap av en liten nyklekt yngel i karet! Jeg ble "advart" på forhånd om at det kunne dukke opp yngel, av henne jeg fikk plantene av, siden det gikk Scleromystax barbatus i karet plantene sto, og de la egg hele tiden. Det har derfor åpenbart vært egg på den rødlige planten jeg satte ned for noen dager siden.
Vet ikke om det har vært egg på resten av plantene da... for fremdeles ligger resten av de nye plantene mine i bøtte pga andemat, + noen ble ødelagt av bikkja, og noe ligger fremdeles i pose. Jula kom i veien, så det ble en liten stans i planting og sånn. Skal ta fatt på det igjen i morgen, og se hvor jeg får plass til det som er igjen av planter.

Her er noen av dagens Canon EF 100 mm makro-linse bilder, tatt på stativ!

[External Image]

[External Image]

Derfor skal Corydoras ha sand!
[External Image]

Det fjerde og siste bildet. Dette er med blitz, men jeg har blendet av blitzen med hånden.

[External Image]
Plussmedlem
Flotte bilder! Corydoras eques er bare så fantastisk!

Ang. yngelen; det KAN være at det har kommet med egg fra meg også... noen av plantene stod hos Green Laser, som har vært i humør om dagen Og eggene klarer seg vel kanskje over vann en stund i fuktige omgivelser?

Fint at du skal ha Green Laser da, hvis det skulle dukke opp yngel fra dem også :p
Ja, der sa du noe, Anders! Det er et par små planter fra deg i samme karet når jeg tenker meg om. Jeg tenkte bare automatisk på den sist innførte planta som hadde så mange blader, jeg! Men da blir jo dette riktig så spennende da! Hehe Hva blir det av den til slutt? Og ikke minst; er det fler enn bare èn tro?
Gratulerer med flott macro Mona, og mysterieyngel ;D
Det nederste akvariet i reolen min, er det eneste karet med utvendig Eheim 2224 filter. De to andre manglet på leveransen av reolen, men skal bli ettersendt.
Det nederste akvariet er fisketomt også, og derfor lar jeg det innkjøres på vanlig måte. På ammoniakktesten jeg tok sist, var det utslag øverst på skalaen. I dag tok jeg en nitritt-test selv om det er litt tidlig, og fikk da bare svakt utslag på 0,05 mg/l. Om 3-4 dager begynner det vel å stige drastisk tenker jeg.

Det har ikke blitt så mye tid til akvarier i jula

[External Image]

Har du bestemt deg ang om du skal ha en svamp ved innsuget ?
Jeg fant en hel haug med reker i 2224 filteret. Tok alt vannet fra filteret og puttet det i en bøtte og når slammet hadde lagt seg plukket jeg ut reker.
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap