Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 106)

Full fres i 160-literen igjen etter filterrens. Stakkars impeller, den gikk nesten ikke rundt. Fryktelig fristende å gå løs på innredning og slanger i samme slengen, men det er jo ikke så fryktelig lurt. Hagen fikk slamvannet, det er fortsatt litt penselalger hist og pist og med så dårlig filterfart har det dannet seg grønn hinne i overflata. All verdens triks hjelper ikke stort så lenge årsaken ikke er fjernet, men nå er det håp.

Blir jo hinne i nyfylte kar også, ikke til å unngå selv om man ikke roter opp næringsbunnlaget. Så her er min nye hobby med glassbeger fra IKEA:
[External Image]

Fullfører øvelsen med rask Torkytørk, må nok gjentas en gang eller tre før fisk flytter inn. Coryene får rent vann hver dag nå, fordelen er at vannet blir likt i alle tre karene så de slipper med skrekken når de flyttes


Caroydoras caudimaculatuskaret ser omtrent sånn ut i tåkete, nyplantet og pjuskete utgave
[External Image]

og da jeg så bildet fant jeg en staselig Hygrophila angustifoliakvist som får gjøre nytten til Rotalaen i bakkant har rotet seg og Cryptocorynene har rettet seg ut.
[External Image]

Rota i det nye barlowikaret har sunket og er dekket av sopp, overflaten skinner i alle regnbuens farger og må få en omgang eller tre med glassmuggen. A elizabethae synes livet er herlig med så mye underholdning rett utenfor huset, de har nesten ikke tid til å spise i redsel for å gå glipp av moroa. Har ikke hatt tid til knipsing der, men burde gjøre det nå før gulrotgresset tar lyset. Kommer flere dager heldigvis

Har også fylt ett av tiloverskarene i luke nummer tre, det vil passe helt fint. Såfort coryene kan flytte hiver jeg røtter og andemat over i tomkaret, flytter filterlister og lukelister fra karet som lekker og får full reol. Det blir ikke ferdig over natten, men det blir fint! Så nå får C142 forte seg å gjøre jobben sin hos Marita
Jeg fant, jeg fant!
SAEn som skjelvende ble sluppet ut i kjelleren! Der har det vært nok å rydde opp i kan man si, så den har ikke lidd av annet enn ensomhet. Rakk ikke å knipse da den skrekkslagen smatt unna resten av stimen i 450-literen - har de vært så små noengang tro?

Reker fant jeg også. "Det er en reke i det mudderet" sa Ove bestyrtet da rensebøtta fra filteret skulle tømmes. Det var det ikke. Femti tenker jeg vi sier. Heller ikke fotograferbare, det er jo ikke sikkert de har sett lys før...

Men denne sniken er fotograferbar, her lurer han på hva jeg driver med denne gangen...
[External Image]

Ettersom jeg bare satt der kunne han jo nufse litt...
[External Image]

[External Image]

Og så ble det lagt påskeegg i Corykaret - venezuelanusene hørte helt sikkert hva jeg tenkte i går
[External Image]
Plussmedlem
Ingenting er vel bedre enn påskeegg?
Coryene over i nye kar!
Nå bare gøv jeg løs på oppgaven, med barlowikaret som referanse var testutslagene utelukkende produkt av livlig fantasi. Der er det nemlig ikke akkurat helt ferdig kan man godt si. Filteret var guffent i toppen, men resten av mudderet ble spredd i de to karene, så om det var et snev av NO2 jeg innbilte meg at jeg så er det i alle fall ikke der nå!

Etter litt hardhendt rengjøring ble filteret satt på plass i det midlertidighe karet, og røtter med plantevekst plassert i godt lys. Så får jeg tulle med andemat og snegler mens det siste karet blir fikset. Kanskje blir det plass til planterestene fra 96-literen også, da kan Bauhausreolen flytte dit den hører hjemme.

Spammer litt:

Seks C venezuelanus, ikke alle tomme for egg tror jeg...
[External Image]

Tuller selvfølgelig allerede i boksen
[External Image]

Ni C Caudimaculatus, og den minste så liten at jeg mistenker smugproduksjon.
[External Image]

Ikke fornøyd
[External Image]

Denne står sånn enda stakkars, har kanskje fått barten ned i sanda etter at lyset gikk...
[External Image]

Genialt gjemmested
[External Image]

Flere luringer i den gruppa
[External Image]

Og så det morsomste av alt, en overlevende småtterist! Sikkert C venezuelanus hvis ingen protesterer, svimer for full fres i breadingboksen, bryr seg ikke om noe annet enn mat og er umulig å fotografere, all hevertkjøring og boksebytting til tross. En ordentlig tøff liten knert! Sand fra en annen strand forøvrig, adskillig gulere.
[External Image]
Liv og død - en huskelapp
En fingertupp tapte kampen mot isrestene i fryseren hos de gamle som har stått uten strøm i hele påsken, så alle de fine bildene må vente til det slutter å dunke. Men skrive går, var ikke pekefingeren. Hansker sier Ove, han har jo helt rett, men hvem tenker på det når tyttebær og hvit saus er på vei ut på teppet sammen med noe jeg ikke i det hele tatt vil vite hva har vært. Tomatbønner kanskje? Grøss. Mer Pyrisept!

Over til akvaristikken som er helt vidunderlig nå når det kun står to tomme kar på gulvet. Nei tre, 96-literen under spisebordet, men det kan vi jo ikke bruke uansett fordi symaskinen må ha et sted å bo til 85-literen på plassen dens er tømt for reker. Men vi har gulvplass!

Har ikke sett A elizabethaedamen på flere dager, hun er nå tilbake i dronningsetet og hannen er ute av syne. Ble så lettet at det nesten er latterlig, og knipset en hel masse mens hun sto og lurte på hva jeg drev med. Herlig å kunne sitte oppreist mens man teller alle to fiskene!

Den lille C venezuelanusen ble behørig avfotografert med rød artemiaeggmage før den ble sluppet ut i karet til de store, der den fryktløst fortsatte å suse rundt på leting etter mer mat. Burde nok latt den få med seg mer enn en mosedott, nå er den spist, fant hodet klemt mellom sanden og frontglasset i morges. Gruppa har egget ned nykaret i lutter glede over uventet nattmat.

Må jo si jeg foretrekker yngelbehandlingen til Apistogramma. Dro ut ti liter grønt fra kjøkkenkaret i går kveld, i morges så jeg omsider hunnen igjen og angret egentlig veldig på lukingen. En illsint vepsegul frue som jagde tenåringer så eikeløv og sand skvatt mens sorte sandkornøyne surret rundt bak en rot, det er ti dager siden jeg så hula dekket, nå har hun flyttet tilbake til den nærmest filteret fornuftig nok. Har dandert Javamose"mur" rundt hule og filter i håp om at hun skal få ro til å spise litt innimellom kjeppjagingen. Pappa barlowi har vært med en gang eller to tidligere og tilbragte dagen gjemt mellom to Catappablader lengst mulig unna furien. Men om natten står han fortsatt vakt foran hulen til mor. Reolkaret er langt fra innkjørt, neste runde håper jeg de skal de få uten alle disse forstyrrelsene

Den lille SAEn har også blitt frokost forøvrig, den forsto aldri at de voksne var artsfrender og da ble nok livet litt stritt. Setter jeg inn en hel liten stim går det nok bedre.

Og så avslutter jeg med mer liv, en bitteliten ganske så ny Corydoras panda, den får jeg forsøke å få litt klarere bilder av. Utrolig at den har klart seg i karet med så mange familiemedlemmer!
God bedring til fingertuppen...

Er du interessert i 8 nusselige bilineatuser? De eldste småttingene mine er klare til å flytte hjemmefra, og det hadde vært så morro om de havnet et sted jeg kan "følge" dem videre. Inger Anne reiser sørover igjen på torsdag, så...
Takk for at du tenkte på meg Sissimor, men disse eleganscoryene har aldri sneket seg inn i hjertet egentlig. Dessuten er reolen full hvis C142-gruppa finner veien tilbake en dag, og akkurat nå vil jeg nyte samling av hobbyen på en vegg eller to. I alle fall til karene er innkjørt
Regnet med det, men måtte liksom spørre
C venexuelanusyngelens siste timer...
Lykkelig surrende i boksen sin med artemiaeggmage
[External Image]

Kastet seg fryktløst over sanda i foreldrekaret
[External Image]

Neste morgen
[External Image]

Forbryteren
[External Image]
Litt hardhendt rydding i A barlowikaret, en yngel fikk seg en overraskelse den heldigvis kom levende fra. Bøtta tar 30 liter, boksen 1 desiliter...

[External Image]

Pappa barlowi studerer...
[External Image]

...tenåringene sine. Så fort noen tror noe om kjønn er det bare å synge ut!
[External Image]
Lille frøken A elizabethae studerer matmors gjøren og laden. Ble så glad da hun dukket opp! Nå finner jeg ikke hannen...

[External Image]

Og derfor er det smart med finkornet sand til arten...

[External Image]
De barlowiene som har den oransje fargen nederst I hale finnen er hanner
Hunnene får sort buk finne =)
Syntes nok den største lignet mistenkelig på sin far Leif, takk for bekreftelsen! Tror det ble mange hanner i det første kullet til tross for kjølig vann og høy pH med andre ord...
Bare hyggelig
Desverre ligner jeg OGSÅ på min far =(
Nytt a barlowikull ute på tur
Stakkars lille illsinte veps, oppdaget jo to tildekkede huler 23. mars, og hun har faktisk klart å holde hele ti i live frem til nå! Men i dag stakk de av fra barnehagen fordi jeg fomlet med sprøyta så de oppbløtte mortermoste artemiaeggene fløt avgårde. Den dyktige moder har ett øye på de små og det andre på ulydige tenåringer, far er banket på plass i skammekroken sin for lengst. Dette kan jo aldri gå bra, men er moro lell
[External Image]

Rampungene, sikkert en hel millimeter store!
[External Image]
Nå har jeg lest meg opp på tråden din igjen etter måneders fravær..milde himmel så mye du har hatt å stri med! Men jeg er glad for at reolen er oppe og går

Jeg har begynt å kikke litt på apistogramma til det nye oppsettet mitt.. er liksom ferdig med guppy-stadiet mitt, selv om poden på 7 med sterke meninger sier noe helt annet!

Blir jo ikke mindre sjarmert av furien og stakkaren i skammekroken heller
Lene Byholt
Blir jo ikke mindre sjarmert av furien og stakkaren i skammekroken heller :)


Verdens hyggeligste fisk han der Lene, håper han passer seg for den sinte damen og blir en meget gammel mann!

Nå har den gule fare omkalfatret halve karet og forsterket bastionene rundt barnehagen. Er fortsatt liv i de små, de er sikkert to millimeter store (tar ikke med halen...) og synes de kan få vimse rundt på egenhånd. Hun er ikke enig, i tillegg er far forvist fra nattplassen sin i rota og må sove i hula hun ikke bruker. Hula nær filteret er dekket helt til i front, og all sand fjernet på baksiden så hun får med seg ynglene inn den veien. I tillegg er hvert eneste løse eikeblad i nærheten bunket opp over hula og rota. Intet overlates til tilfeldighetene! Vannskift i det karet foregår daglig etter at alle har lagt seg, veldig stille og forsiktig og kun en liten bøtte om gangen. Så får hun fred for meg i det minste...

Storekarene har fått en overhaling i dag, det er fart i planteveksten men reolkarene som fortsatt er under innkjøring er ikke helt klare. De to med svamper fra kjelleren er for lengst over ammonium-fasen, kun så vidt utslag på nitritt, så der måler jeg ikke daglig lenger, bare passer på pH og tilsetter daglig Salmidose så bakteriene får mat.

Barlowikaret fikk helt fersk svamp og litt grums, der går det som forventet adskillig langsommere med pH på 5 og lav temperatur, men det skjer jo noe der også. Har god tid, kommer ikke til å begynne med opprøsking av filter eller flytting av noe som helst fra kjøkkenet så lenge damen holder på med styret sitt. Lærer jo hvordan hun vil ha det nå

Har også kastet mengder med stiklinger og surr som sto rundt omkring for å bli Utriculariarenset. Livet er for kort merket jeg plutselig, konsentrerer meg om Aponogeton og denslags som faktisk lar seg kontrollere for ugress og uinviterte.

Rart det der, etter en stund ser man faktisk ikke ting, som den store vasen med Javabregnestiklinger. Javabregnene i karene har vokst helt ut av proposjoner, så stiklinger behøver jeg ikke vente på. Tømte alt i vasken og skylte vasen i varmt klorvann. Ut av stiklingshaugen vaklet en diger sakurareke! Vasen har fått noen dråper heksebrygg daglig og påfyll av vann som fordampet, reka må ha vokst opp fra larve nedi der, plukket stiklinger i sommer. Nå renses det ferskvannstang i samme vinduskarm - den overlevde friskt vann...
Merker at jeg faller mer til ro når jeg leser i tråden din nå, Linda. Mer normal akvaristikk rapport liksom. Ønsker at katastrofeperiodene er over for godt!
Kan du skjønne at ikke nesten alle vil ha Apistogramma i karene sine? Må bero på en helt uforsvarlig dårlig tilgjengelig informasjon om disse fiskene. Bl.a. derfor er det godt med slike innlegg.
Fatter det ikke jeg Sigmund. De setter litt krav til vannet selvfølgelig, lettere å tilsette noe enn å fjerne noe, men i Norge er det jo ikke vanskelig når jeg med det harde springvannet får det til. De er heller ikke fisk for selskapskar, men de er slett ikke mer morderiske enn enkelte L-maller for eksempel, satt med det inntrykket da jeg leste om fisk i starten. Er så glad for at du introduserte meg for Apistogramma! Og A barlowi var helt riktig sted å begynne

Jeg er også fornøyd med å kunne rapportere litt mer normalt, fint å kunne ta en ting om gangen og ikke slukke branner hele tiden. Herlig å kunne krysse stuen uten fare for innlegg i "1001 måter å søle vann på"
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap