Leifs verden, del 2 (side 106)

Ja da er jeg hjemme igjen med resten av det han hadde av C 125. Meningen var 10-12 yngel av varierende str, men jaggu solgte han meg alle 22 han hadde. JIPPY!!!

Dette er et stort øyeblikk for meg og jeg liker disse veldig godt. Kanskje for at de er like stressa som den nye eieren?? Er nærmest en utfordring å ta et rolig bilde av dem. Tok noen bilder nå, men di blir nok bedre i mønsteret til i morgen.

Aeneusene ble også hentet, og det ender med at jeg må ta alle 30 selv. Skulle egentlig vært 10 stk et annet sted, men så hadde han glemt at han skulle ha noen barlowier her til uka som kommer. Han husket plutselig mitt ord om apisto og cory i sammen.

Enn så lenge disse er så små går det greit, senere må nok noen finne nye hjem

ÅÅÅH for en herlig dag

Legger ut noen bilder av Aspidoras C125. Aeneus er ikke like spennende.....
Så spennende Gratulerer.
Takk takk begge to. Ja det er spennende, og jeg er utrolig glad for at jeg fikk fatt i disse. Håper å drette hundrevis av disse herlige bartesamene og spre de utover slik jeg gjorde sist jeg hadde dem.

Bitaeniata eggene har ennå ikke klekket, men det er vel bare spørsmål om timer nå antar jeg. Aeneusene har også slått seg til ro. Ca 30 i tallet, så en flott bøling med småtasser.

Skal ta nye bilder av Aspidorasene når de har fått roet seg ned, slik at rett mønster på dem kommer frem. Om jeg ikke husker feil har jeg flere C125 bilder i basen her også. Artige krabater som vil glede et hjerte i lang tid fremover
Nydelige bilder av ciklidene der.
Det er så mange av de som er så vanvittig vakre, men tror jeg skal holde meg til 1 type ciklider og siden jeg har sommerfugl ciklider velger jeg det. Jeg får heller håpe at du slenger inn mange mange bilder så jeg får beundre dine små skapninger og drømme meg bort og kanskje engang..
Jo da Cathy jeg skal nok etterhvert få lagt inn flere bilder av både små og store "nurk".

Har nå søkt litt igjen på aspidorasene jeg har fått i hus og skal si det har kommet en del ny info siden jeg drettet disse sist. En gold variant har også dukket opp og vet Erik i Oslo (medlem her) har drettet og solgt disse.

Slik jeg forstår det dukket Aspidoras opp i 1993, så det er jo en forholdsvis ny art, og ettersom den har "navnet" C125 er dette også sp. Så rette navnet er vel da Aspidoras sp. C125.

Artig å lese og se på andres måter å drette fisk på. Det finnes mange, les flere, måter å klekke frem egg. Noen lar de bare være i hovedkaret, noen har egne klekkekar (hadde det sist til C125), noen legger eggene i isbokser, og andre i større plastkar.

Noen bruker kjemiekalier for å unngå mugg, andre helt naturlig uten noe. Noen med BB andre med bunnsubstrat og slik kan en fortsette i det uendelige. Luftestein er iallefall et ultimatum sammen med vannbytter.

Skal bli gøy å se om det vil funke med egglegging her også etterhvert. Røde mygglarver og hyppige vannbytter vil nok få fres på aspidorasene antar jeg
Spennende blir det uansett

Har hørt så mye rart om røde mygglarver, at det kan føre med seg sykdom og kvaliteten er ikke så god som på sorte mygglarver.
Står jo så mye frem og tilbake at jo mer man leser jo mer koko blir man.
Nå snakker vi fiskekvoter Leif he he he. Og for en egg-fantast som deg, regner jeg med at nyinnrykket kommer til å gi noen egglegante øyeblikk. Grattis!!!
Cathy
Spennende blir det uansett :) Har hørt så mye rart om røde mygglarver, at det kan føre med seg sykdom og kvaliteten er ikke så god som på sorte mygglarver. Står jo så mye frem og tilbake at jo mer man leser jo mer koko blir man.

Bruker røde mygglarver til alle fiskene mine her nå. Aspidoras, corydoras og samtlige Apistogramma. Bruker også sorte mygglarver men hovedsaklig til Apistogramma barlowi. En finner fort ut hvem som vil ha hva.

Av røde mygglarver har jeg testet ut 4 forskjellige leverandører. 1 skiller seg noe ut og blir liggende noe lengre enn de andre. Om det er skadelig på noen måte har jeg ikke erfart med de jeg har foret med.

PC en min har vært helt på randen av sammenbrudd i dag, og endte opp med å sette den opp igjen med fabrikk innstillinger. Derfor gikk en del bilder etc fortapt, men men.

En del nettsteder, passord etc ble jo også borte så litt tid vil det nok gå for å få alt på stell.

En del tid i kjellern i dag for å følge mine nyankomne aspidoras. De er utrolig spennende og er OVERALT i hele karet. Opp, ned, bort, frem og tilbake. Stresset som få andre fisk. Antydning til leik har det også vært.

Bitaeniata hulen fikk jeg innsyn i igjen etter at jeg fant igjen lykta. Ikke helt ferdig klekket, men antar alt er det i morgen
Klekking
Velter du huler etc i en del tilfeller for å inspisere efter egg eller har du lagt de fleste hulene på en måte som tilsier at du skaffer deg innsyn? Jeg har ikke nubbesjangs til å se egg i min hule eftersom "hovedhullet" er på toppen og parret er nødt til å legge eggene i taket av hulen om det skal legges der inne.
Truls O. Bjørhei
Velter du huler etc i en del tilfeller for å inspisere efter egg eller har du lagt de fleste hulene på en måte som tilsier at du skaffer deg innsyn? Jeg har ikke nubbesjangs til å se egg i min hule eftersom "hovedhullet" er på toppen og parret er nødt til å legge eggene i taket av hulen om det skal legges der inne.

De aller fleste hulene har jeg innsyn til Truls. Bitaeniata hule er jo en såkalt mallehule i kjeramikk, så den er veldig grei å se inn i. Ellers ser en utgravinger av hula og farge på huene og vet at ting er i gjerde. Du bør bytte ut hula di om du har inngangen på toppen av hula.

Hullet, eller inngangen skal være så nære sanden som mulig slik at hua kan grave sand ut av hula, slik at åpningen kan dekkes. Hua gjør dette slik at hannen ikke skal få plass til å komme inn. Dette gjelder Apistogramma.

Om du mailer meg adressen din, skal jeg sende deg et par huler uten noen kostnad for deg. Noen ekstra har jeg alltids liggende. Har grei tilgang til kokkosnøtter så huler er ingen problem
Aha.
Det er inngang i front også og der har den forrige hunnen gjort som du sa og tettet veldig igjen... Skjønt så lenge hun er størst vil det jo aldri være tett nok.

Hmmmm. Liker å gjøre opp for meg jeg da... Men jeg kommer jo garantert til å kjøpe apistoer av deg når flytting en gang kommer og da kan jeg jo legge i noen kroner ekstra da.
S i m e n
Nå snakker vi fiskekvoter Leif he he he. Og for en egg-fantast som deg, regner jeg med at nyinnrykket kommer til å gi noen egglegante øyeblikk. Grattis!!!

Takk Simen
Ja det ble en god kvote av både cory og aspidoras. Coryene er i det ene karet her på røykerommet sammen med Platyene. Fant en flytende Platy i dag. Tålte de ikke å få gjester mon tro?

Om jeg ikke husker feil er Aspidoras eggene noe større enn cory egg, men egg håper jeg det blir ja. De legger ikke slike mengder som C Aeneus, og er vel derfor noe dyrere i salg antar jeg. Hadde en gruppe aeneus en gang i tiden som la no himmlanes med egg.

Endte også den gangen opp med et artskar på 375L med 80 Corydoras Aeneus. Til slutt ble det så mye at jeg endte med å selge alt av aeneus. Det hender det blir for mye av det gode.....
For mye av det gode ja... Det går en fin linje mellom genialitet og galskap he he he. Det er ikke så mange som vet jeg driver med akvarier, og det er festlig å se fjesa på de når de kommer inn i akvarierommet mitt. De lurer stort sett på om jeg skal drive butikk. Svaret er da som vanlig; Nei, det er til eget bruk... Herlig med lidenskap! Sender deg en PM

S
S i m e n
For mye av det gode ja... Det går en fin linje mellom genialitet og galskap he he he. Det er ikke så mange som vet jeg driver med akvarier, og det er festlig å se fjesa på de når de kommer inn i akvarierommet mitt. De lurer stort sett på om jeg skal drive butikk. Svaret er da som vanlig; Nei, det er til eget bruk... Herlig med lidenskap! Sender deg en PM S

Kjenner meg igjen i beskrivelsen om en skal drive butikk. Har fått det spørsmålet noen ganger. Men det er det å finne det som er i mellom normalt og galskap som til tider kan være litt vanskelig...... Ettersom jeg hadde langt over 20 kar når jeg bodde i Hvittingfoss, føler jeg at jeg selv er på et "normalt" nivå nå, med under 20 kar (enn så lenge). Ja det er en lidenskap som blir til litt mer enn en vanlig hobby.

Noen kaller det hobby, noen lidenskap og noen galskap, hehe. Kanskje vi trenger en helgardering Simen?
Kompromiss
Kan vi ikke kalle det en lidenskapelig hobby med et lite hint av galskap?
Truls O. Bjørhei
Kan vi ikke kalle det en lidenskapelig hobby med et lite hint av galskap? ;-)

Det er hva jeg kaller helgardering Truls(emann)

Da blir det å bytte litt Apistogramma i løpet av uka også. Ut med en og inn med en annen jeg har hatt tidligere. Var vel en av de første jeg hadde og drettet i sin tid. Denne gangen blir det viltfanget, sist var det oppdrettsvarianten. Vet ikke om det er noen vesentlig forskjell på disse, da jeg ikke har sett dem ennå. Bilder og mer info kommer senere.

Var en kjapp tur nede i kjellern nå og dere vil ikke tro det om jeg ikke hadde bilder av det jeg fikk se. Aspidorasene kom i hus i går, noe skremte. De fikk natten til å roe seg ned på og fikk tidligere i dag ca 30% vannbytter samt godt med frosne røde mygglarver.

Et par timer senere ser jeg antydning til leik, som jeg nevner tidligere i tråden i dag. Tenker ikke mer over det før jeg nå går ned, helt spontant. To ting jeg tenkte på når jeg gikk ned, sjekke bitaeniata hula og C125 karet. Aspidorasene skjønner ikke at det skal være stille om natten, for der var det som vanlig hos disse, full rulle.

Pumpa i høyre front hjørne, som er satt der med hensikt, men vannutblåset mot frontglasset hadde egg..... Ikke veldig mange, men kan tenke meg mellom 50 og 70 egg (- 8

Det er da en start. Eggene er plukket ut og lagt i ei "forbøtte" med luftestein. Bøtta er satt oppe på ei isopor kasse slik at den ikke står på gulvet. Kjelleren holder 22-23 c så det er ikke nødvendig med kolbe.

En flott avslutning på ferien, for i morgen er det jobb igjen...
Sojte maske...
Det var fort gjort må jeg si. Gratulasjoner er på sin plass igjen!
Takk Truls
Ja litt over et døgn i karet også er det i boks. Genistreken min var et morgen vannbytte og røde mygglarver. Tror temp kom ned i ca 22c noe som er ideelt for leik.

På vei hjem i dag fra jobb plukket jeg opp gratis et kar som viste seg å være en 128L. Han sa den lakk, så det første jeg gjore når jeg kom hjem var å ta ut den gamle silikonen. Jaggu ikke mye silikon på disse originale Akvastabil karene må jeg si, men ser ut som det holder... iallefall noen år.

Fikk endelig tatt ut den delte 85L fra reolen i går kveld og har gitt den noen runder med kosten i badekaret i dag.

Vurderer å prøve å få byttet bort den 162L jeg har stående i helglass. Kunne tenke meg et mindre kar i bytte. Får se om jeg legger ut en annonse i løpet av denne uka

Alle eggene hos paret mitt med Apistogramma bitaeniata har nå klekket. Tror dette er et forholdsvis lite kull. Vil ikke forstyrre dem med lys etc så jeg får vente å se til dem er kommet ut av hula
Grattis med egg ja... råkjapt levert! Hva er måla på 162litern forresten?

S
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap