Revestrekenes akvarieverden (side 107)

Flere bilder, takk! Det er utrolig artig å følge med på utviklingen i de eggene. De er minst like snåle som foreldrene.
Hemiodontichthys acipenserinus, egg dag 8
[External Image]
"Ultralyd og måling" i går kveld, dag 8 etter lek, det er ikke store eggene dette her.
Alt ser bra ut i dag også, 9-dagers-bilder kommer etterhvert
Hemiodontichthys acipenserinus, 9 dager etter lek og påbegynt klekking
[External Image]
I går var det 9 dager siden lek hos de mye omtalte neshornmallene, og her kommer noen bilder. Først et bilde av BB'n som henger inne i 160l.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Det første egget klekket i går og den knøttlille skapningen ser veldig skjør og uferdig ut. I naturen holder hannen dem under leppene til plommesekken er borte så jeg er veldig skeptisk til om forsøket mitt vil lykkes. Hvis dette går dårlig håper jeg de vil leke igjen og da tar jeg yngelen fra hannen først når de er nesten ferdige med den medbrakte nistepakken.
Ny lek hos l107, cw049 og compta i hus
[External Image]
L107-hannen hadde damebesøk igjen i går, da jeg lyste inn i hulen hans sent i går kveld "kravlet" eggene fra lek 13/3 rundt på bunnen mens det hang ferske egg i taket, driftig kar dette her

[External Image]
I forgårs var jeg en tur i Oslo for å hente de unge CW049 som jeg bestilte hos Ian Fuller, mange takk til Jan for fiskefrakt De er bare 6-7 uker gamle men har taklet overgangen til Dokkavann bra, bedre bilder av den flotte coryarten kommer forhåpentligvis etterhvert.

[External Image]
Jeg var også innom Buskiz og hentet fem flotte, feite og viltfangede Peckoltia compta. En hann og resten hunner tror jeg, det er ihvertfall en "hårete" blant dem Disse har muligens en annen lokasjon (Rio Jamanxim eller Rio Aruri) enn de vi hadde tidligere (Rio Tapajos), det er mye mer svart, og snirklete mønster på dem. Fint å ha flere compta i hus igjen, mange takk for dem John

[External Image]

[External Image]
Heckel'ne går det bra med, nå spiser de alt som detter ned i karet, discusbits, flakfór, dafnier, til og med mallepiller
Den nyklekte malleyngelen var jo bare rørende søt! Awww...
Hemiodontichthys acipenserinus, ny lek i dag
Vet ikke helt om jeg vil kalle den søt, mer styggsjarmerende eller no' ))

Jeg kikket akkurat inn i BB og der stod det ikke helt bra til, to pestsnegler har kommet seg inn og de hang fast på yngel og egg, og mange av dem var døde. Jeg har sett snegler spise coryegg så de har sikkert tatt knekken på disse også

En god nyhet er at Neshornmallehannen har nye egg under leppene i dag så da får jeg prøvd ut naturmetoden (la ham passe dem til de har brukt opp plommesekken) raskere enn jeg hadde forventet
Dårlig nytt hos neshornmalle-eggene, egg hos l262
Det har gått kjempedårlig med neshornmalle-eggene, de som har klekket dør etter kort tid. Nå blir det ekstra spennende å se hvordan det går når hannen får ansvaret for egg/yngel. Siste ladning egg er på dag 3 etter lek.

En god nyhet er at en Hypancistrus sp. L262-hann har egg i hulen, eggene ser veldig nye ut så jeg tipper de har lekt i forgårs eller i går
Trist at yngelen dør så fort de er klekket
Det er kanskje en type malle som trenger veldig høy sirkulasjon når de blir klekket, altså over et visst miniumsnivå mht oksygeninnhold i vannet?
Plussmedlem
Huff, det var leit å høre Bedre lykke neste gang! Dette går du helt sikkert til, skal du se.
Påske-egg/yngel
[External Image]
Det er faktisk en overlevende Hemiodontichthys acipenserinus, den har klart seg i 3-4 dager etter klekking og ser pigg ut så langt. Mona, dette er en art som trenger ekstra oksygen i vannet så BB har både luftestein og kontinuerlig vanngjennomstrømning.

[External Image]

[External Image]
Hypancistrus sp. L262-hannen dekker huleåpningen så det er umulig å få bilder av eggene hans, men de har så smått begynt å bevege seg... tror jeg, ikke lett å se så mye der inne og jeg prøver å begrense lommelyktbruken

[External Image]
Ancistrus sp. L107-hannen henger stort sett opp ned og vifter for harde livet, eggklase nr.2 skimtes så vidt

[External Image]

[External Image]
Denne unge L107 har nok blitt kastet ut hjemmefra litt for tidlig, den svirret rundt som en curlingstein på glattisen i karet i går

[External Image]
og Rineloricaria/Hemiloricaria eigenmanni-hannen hadde ny ladning grønne egg i formiddag
Utrolig fine bilder du tar Rita.
Det var utrolig stor aktivitet i karene dine for tiden, Rita Du har jo såvidt fått artene i hus så setter de i gang, moro. Og gratulerer med egg på L262. Slike påskeegg er ikke å forakte
Takker Cathy

Takker Janne, artig når de slår seg så fort til ro her i huset, og ekstra påskespenning med den enslige neshornmalleyngelen, litt utfordring å få dem frem tror jeg. Jeg er glad L262 satte i gang så raskt, det er en flott hypancistrusart
Det var bra comtane kom seg vel hjem til dokka, selv om dere måtte ha en tur innom nærsentret her for og slukke sulten til dattra )
Det var jo 2 ting jeg glemte og det var at du ikke skulle gå herfra før du hadde lært meg denna foto tekniken du er begavet med og det andre var jo at du skulle ha med smaksprøve av detta foret: Som Aqumanias også har
Men får se om det ikke blir en lang tur med Harleyen til sommeren og da får kamra følge med
Ja det er nok 1 hanne der ut i fra de dårlige bildene jeg tar og det er ikke mye til bust men den er der.
[External Image]
Compta'ene trives fortsatt John, og det er bare å slå på tråden om du tar turen forbi Dokka, det hadde vært trivelig med akvariebesøk
En nattlig oppdatering i den våte verden
[External Image]
Ancistrus sp. L107-hannen har fortsatt full kontroll på yngelen, bortsett fra denne ene som har vært på rømmen siden den hadde diger plommesekk

Hypancistrus sp. L262-hannen holder også fast på sine avkom, men jeg ser at det er liv der inne i hulen og jeg venter i spenning på løslatelsesdagen

Hemiloricaria eigenmanni-hannen har sluppet sine yngel i karet uten min inngripen, jeg har nok ungfisk av den arten å fóre opp for tiden.

[External Image]
Hemiodontichthys acipenserinus'en er et kapittel for seg... kull nr.2 (som hannen lufter på bildet) gikk det også dårlig med etter at jeg "reddet" dem fra å bli discusfór, de døde også rett etter klekking. Nå bærer han rundt på tredje kull og denne gangen velger jeg å flytte ham til et eget kar uten annen fisk. Der skal han få ordne alt i fred og ro, med rent vann, masse oksygen og greit med strøm, og så får jeg se hvordan det går Jeg fikk et tips av Lars om automatisk vannbytte, kanskje det blir forsøk nr.4... om de leker igjen Fascinerende fisk er det ihvertfall, jeg har lest at man ser lite til dem men våre vandrer rundt på "overflaten" nesten hele tiden

[External Image]
Noen følger med... og vet hvor ferskvaredisken er

[External Image]
Vi solgte de voksne Nigeria killi'ene på Kløftaauksjonen men det dukker stadig opp nye killi i 100l

[External Image]
På coryfronten skjer det ikke så mye spennende men jeg er veldig glad det vokser opp en fin gjeng naturlig (F2) høyfinnede concolor, den største av disse to er et av nyttårsbarna

[External Image]
F1-hunnen og et yngre avkom

[External Image]
CW032'ene som teller med på 2013-oppdrettet vokser til de også

[External Image]
Til slutt en ung C121, det er stor forskjell på den og de unge adolfoiynglene vi har her, sistnevnte art utvikler ryggstripen veldig tidlig mens disse holder seg til kun sort maske og ryggfinne ganske lenge.
L262 på utsiden av hulen
[External Image]
I dag fant jeg tre unge Hypancistrus sp. L262'er på utsiden av hulen, de er nå trygt forvart i en breedingbox festet på innsiden av karet. Egentlig litt kjekt at de havnet på utsiden for da får jeg forhåpentligvis fulgt med på utviklingen fra eggeplommestadiet til ferdig utviklet yngel
L262 og l107
[External Image]
De tre L262'ene er i full vigør i dag, og litt mer farge har de også fått. Da jeg lyste inn i hannens hule i dag fikk jeg bekreftet mistanken om at disse tre er fra et kull nr.2, i hulen så jeg en yngel som var kommet mye lengre i utviklingen Håper hannen slipper den/de ut snart så de får tilgang på mat, hvis han ikke gjør som zebrahannen og lar dem komme og gå.

[External Image]
En liten L107 gnafset rundt på glasset i dag, nesten 4 uker etter lek og prikkene er allerede på plass
[External Image]
Eggeplommetrioen er fortsatt i full vigør, og fargene kommer mer og mer for hver dag som går
L262 m.m
[External Image]
Trioen jeg fant 10/4 har hatt en enorm utvikling på disse dagene, fra fargeløst hode/hale på en diger eggeplomme til noe som begynner å ligne en Hypancistrus sp. L262

[External Image]
De åtte engelskmennene (CW049) klarer seg også bra etter en noe strabasiøs tur til Norge, de spiser godt og vokser ganske bra syns jeg.

[External Image]
Pygmaeus'ene leker til stadighet, men med discus i samme kar blir det så som så med yngel som klarer seg uten min inngripen Jeg ser egg hos Oiapoquensis og C121 også men har ikke plukket noen, så får tiden vise om det dukker opp yngel.

[External Image]
Ellers står det bra til i karene, merker en økt aktivitet blant coryene men det er litt for mange arter i de fleste kar så jeg må nok stokke litt om på dem for å få noen i lek

De røde Rilirekene jeg fikk av Lars i Bergen har sluppet noen små blå i karet sitt, disse blå går under navnet Blue jelly og skal flyttes til eget kar når de blir en anelse større og så får jeg sortere meg frem mot en renere stamme av begge variantene
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap