- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 107)
Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 107)
Jeg har hentet ut hundrevis av reker fra filtere før, ja, så jeg vet jo at å sette en svamp over innsuget er det beste. Likevel slurvet jeg litt med det her og der i karene før da.... :p Men nå skal jeg være flink og skjære til en patron svamp sånn at den passer akkurat over innsuget, og forhindrer at reker kan vandre inn i innsuget.
Det blir noen mnd til jeg får reker, må vente på mildt vær så de kan sendes pr post først.
Det blir noen mnd til jeg får reker, må vente på mildt vær så de kan sendes pr post først.
Postet 27.12.11 kl 23:11
Postet 27.12.11 kl 23:12
Endret: 27.12.11 kl 23:15
Postet 27.12.11 kl 23:13
Postet 27.12.11 kl 23:13
Postet 28.12.11 kl 13:15
Videoforsøk (C. adolfoi)
Mitt aller første forsøk på å filme og legge ut en video... Det ble min gruppe med 12 små C adolfoi som fikk æren. De stimet så veldig og suste opp og ned langs sideglasset i dag, så
derfor valgte jeg dem. Bildet man ser er altså inn fra venstre sideglass.
Filmingen er gjort
med mobilen, og det er elendig, men man ser iallefall hva det forestiller... Hehe
LYDEN man hører, en merkelig gryntete lyd på slutten der, er bikkja Hun forsøkte å boffe litt, for hun hørte noe "skummelt" utenfor, dvs naboen som gikk i trappen... Derfor avsluttet jeg, for hun når hun boffegrynter sånn, betyr det gjerne at hun gjør seg klar til å bjeffe
Corydoras adolfoi ungfisk
<embed src="http://www.youtube.com/v/5ZukZ7s8X3w?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="560" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
derfor valgte jeg dem. Bildet man ser er altså inn fra venstre sideglass.
Filmingen er gjort
med mobilen, og det er elendig, men man ser iallefall hva det forestiller... Hehe
LYDEN man hører, en merkelig gryntete lyd på slutten der, er bikkja Hun forsøkte å boffe litt, for hun hørte noe "skummelt" utenfor, dvs naboen som gikk i trappen... Derfor avsluttet jeg, for hun når hun boffegrynter sånn, betyr det gjerne at hun gjør seg klar til å bjeffe
Corydoras adolfoi ungfisk
<embed src="http://www.youtube.com/v/5ZukZ7s8X3w?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="560" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Postet 28.12.11 kl 14:54
Endret: 28.12.11 kl 15:00
Postet 28.12.11 kl 15:53
Postet 28.12.11 kl 16:12
Postet 28.12.11 kl 16:23
Linda WOg nå ser jeg hvorfor Ove falt så pladask for adolfoi under besøket hos Elisabeth - jeg tror til og med det var akkurat disse. De vimser jo så bedårende!
De er utrolig fine! Det er fra den gruppa Ove så, tror jeg.
OM jeg bare kunne sitte igjen med en eneste Corydoras-art av grunner jeg ikke kan tenke meg en gang, så måtte det blitt C. adolfoi...til tross for at f.eks. C. eques er både sjeldnere og dyrere. Det er noe med C. adolfoi som jeg liker bare så utroooolig godt! De er nydelige, det er noe helt spesielt med dem, og de går an å få til!
Tror jeg skal begynne og produsere Adolfoi-yngel så fort som mulig, hehe De er så flotte å se på i store flokker! (men..eh..gruppen min må bare bli voksne og klare da, de er jo altfor unge) Neste år en gang, tenker jeg!
Postet 28.12.11 kl 16:51
Postet 28.12.11 kl 16:53
Mats Henrik O. HansenKanskje jeg får kjøpe noen små Adolfoier av deg en gang da, Mona :)
Det får vi satse på at går bra!
Hehe, snakk om å selge skinnet før bjørnen er skutt....*knegg*
Adolfoi-gjengen er forresten i full vrimling opp og ned langs sideglasset fremdeles, de! Det var da voldsomt til aktivitet i dag?
Postet 28.12.11 kl 16:54
Postet 28.12.11 kl 17:53
Hei Mona
Det er så kjekt og se at det er liv i kar hos deg igjen.
Et tilleggs spørsmål til deg håper bare det ikke gjør noe at jeg spør deg direkte her inne.
Tilbake til da du drev med oppdrett.
Husker du hvor gamle/store ynglene var da du solgte/ga dem fra deg?
Jeg lurer på dette siden jeg sitter her med en hel skåkk cory yngel som ble født 3.12
Noen av dem er nå blitt ca 1,5cm store.
Det er så kjekt og se at det er liv i kar hos deg igjen.
Et tilleggs spørsmål til deg håper bare det ikke gjør noe at jeg spør deg direkte her inne.
Tilbake til da du drev med oppdrett.
Husker du hvor gamle/store ynglene var da du solgte/ga dem fra deg?
Jeg lurer på dette siden jeg sitter her med en hel skåkk cory yngel som ble født 3.12
Noen av dem er nå blitt ca 1,5cm store.
Postet 28.12.11 kl 19:55
B. AndresenHusker du hvor gamle/store ynglene var da du solgte/ga dem fra deg?
Mener du Corydoras yngel nå? For det er vel hovedsaklig det jeg har drettet de siste årene.
Når jeg avgjør om de er salgsklare, ser jeg på både størrelse men også alder. Jeg selger ikke "babyer", det må være ungfisk, føler jeg (min mening).
Mitt Corydoras-oppdrett er derfor gjerne minst 6-7 mnd før de selges, kanskje 8-9 mnd også. Har beholdt ungfisk helt til de er et år og blir kjønnsmodne også, først da har jeg kommet på at det er på tide å selge dem (når "yngelen" plutselig viser at de ikke er yngel lenger for de legger egg selv...)
Corydoras (og yngel generelt) tåler mer om de får lov å få en viss alder før de må flytte. Yngel har veldig lett for å bukke under av transport og flytting. Men jeg vet at mange oppdrettere selger yngelen så fort som overhodet mulig, så fort de bare kan... Jeg klarer ikke det.
På stående fot kan jeg aldri huske at noen kjøpere noen gang har gitt meg tilbakemelding at noen Corydoras-oppdrett de har kjøpt av meg, har dødd når de kom hjem med dem. Det kan jeg aldri huske noen har sagt, så jeg tror de har overlevd flytting alle sammen. Kanskje nettopp fordi jeg selger dem først når de er modne nok for det og sterke nok.
Jeg hadde blitt kjempelei meg om noen døde bare fordi jeg ville ha dem ut av huset fortest mulig, fordi jeg ville penger fortest mulig for dem eller ikke gadd å passe dem lenger... Sånt oppdrett klarer jeg ikke. Jeg koser meg med oppdrettet av Corydoras, jeg!
Anders KVet du hvor gamle de er da? Kanskje de tørrtrener litt? :) Du får drette litt fisk så fort som mulig. Og eques... jeg har en synsk følelse av at du får det til! :p Da kjøper jeg gjerne en gjeng ungfisk ;-)
Nei, dessverre, jeg vet ikke hvor gamle Adolfoi-gjengen er. De ser veldig unge ut da, altfor unge til tørrtrening også... (tørrtrening begynner de jo gjerne med en måned eller to før "the real thing")
Og vi får håpe dine synske følelser slår til Anders! Det hadde vært moro!
Jeg har forresten filmet Eques-karet her nettopp nå. Holder på å laste opp filmsnutten nå.
Postet 28.12.11 kl 20:18
Endret: 28.12.11 kl 20:26
Postet 28.12.11 kl 20:45
Jeg har lagt ut videoen av Corydoras eques karet på Facebook gruppa Corydoras Land istedenfor YouTube. Ser ut som det feilet å legge den ut på YouTube. Opplastingen gikk bra, men det står fremdeles at den "bearbeides" der, noe som ikke pleier å ta så sykt lang tid.
Postet 28.12.11 kl 22:45
Endret: 28.12.11 kl 22:46
Postet 28.12.11 kl 23:11
En dårlig video, det ble litt uklart. Men her prøver jeg å bruke min sønns lille kompaktkamera (som har videofunksjon, noe mitt speilrefleks ikke har....) Det går ikke an å stille inn lys osv på det, så det ble blendende hvitt på sanden her, og litt uskarpt.
Corydoras eques under fôringstid
<embed src="http://www.youtube.com/v/qj4RnjVlFeo?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="420" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Corydoras eques under fôringstid
<embed src="http://www.youtube.com/v/qj4RnjVlFeo?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="420" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Postet 29.12.11 kl 11:37
Postet 29.12.11 kl 13:34