Leifs verden, del 2 (side 107)

S i m e n
Grattis med egg ja... råkjapt levert! Hva er måla på 162litern forresten? S

En kan vel saktens si at det etter et døgn er express ja. Målene på karet er jeg usikker på, men mener det er på 162L. Skal gå ned å måle.....

Jeg har nok stokket om tallene fra jeg målte det. Det er ikke 162L, men 126L

Målene er bredde 80 høyde 45 og dybde 35. Karet har glasslister/støtter i front og bak. Trenger du bilde skal jeg ordne det Simen.

Sees i morgen

Det går bra Loffa. Er på jakt etter en 160liter til, så jeg måtte bare sjekke. Ses i morra ja!

S
Trioen med viltfanget Apistogramma hongsloi er nettopp sluppet ut i karet etter klimatisering. Et flott bytte av Apistogramma. Ut med alle mine A. baenschi bortsett fra et lite par igjen. Håper iallefall det er et par. Den ene hongsloi hua er utrolig vakker og skiller seg ut fra en hver annen apistohue.

Hun er gul/oransj/ rød og et syn for en hver mede et apisto hjerte. Satt lenge å så på dem etter at dem slapp fri i karet og det tok ikke lange tiden før nevnte hue slo mad haletippen og viste seg frem for mr hongsloi.

I et lite øyeblikk var han sammen med den andre hua, men da skal jeg si deg det var ei som ble sjalu. Gubben skulle få bank....

Skulle egntlig silikonert et kar etter at jeg hadde hentet den trioen, men apistoprat med Simen var nok mer spennende. Var virkelig hygglig å få møte deg Simen og til en forandring var det noen som ikke sa; ikke mer apistogramma prat nå da Leif...

Bildene av nevnte hue ble dårlige, dvs at det er kun gulfargen som kommer frem, og ikke der røde/oransje på kroppen. Skal se hva jeg får frem når jeg laster ned bildene senere.

Atter en gang Simen, tusen takk, og håper du får like mange nye opplevelser som meg
noen flere apistobilder+

Aspidoras C125 familien samlet
Apistogramma sp swarzkehl
Apistogramma nijsseni yngel (endelig fikk jeg drettet dem også....)

Gratulerar till den vackra vildformen av A. hongsloi, Loffa!
11 arter nu (eller 12)?
Samme til deg Loffa... hyggelig med Apisto-prat & takk for byttehandelen!!! Skal hilse fra Apistogramma baenschi-hannen: "Tusen takk for dama, akkurat hva jeg trenger"! Han gjør seg så til, og spenner med finnene - at jeg visste ikke han hadde det i seg he he he
Til slutt tar jeg også med disse når jeg først er i gang

Apistogramma bitaeniata med 2 dager gamle yngler i hula si
Apistogramma barlowi yngler spiser røde mygglarver
Apistogramma pantalone
Apistojohan
Gratulerar till den vackra vildformen av A. hongsloi, Loffa! 11 arter nu (eller 12)?

Takk takk, Apistojohan
Tja det er vel den 11. arten jeg har i samlingen nå. En samling full av vakre smykker... Spesielt gjore den ene hua og hennes vakre farger inntrykk på meg. Sjeldent jeg har sett slike flotte farger på ei apistohue.

Flott å høre Simen at hannen finner intresse i den nye hua. Håper med tiden at det også er gjensidig og at det kommer noen små kopier etterhvert. Ville vært flott.

Du oppdager stadig nye sider ved fisk, Simen. Skal ikke mer enn å bytte en partner som nå, eller gjøre om inne i karet, så får fiskene en helt annen opptreden. Blir spennende for oss begge fremover. Jeg setter 5.- på at jeg får egg før deg, hehe.....

Noen flere hongsloi bilder. Håper ikke jeg dobbelt poster bilder...
LOFFA
[QUOTE=Apistojohan]Gratulerar till den vackra vildformen av A. hongsloi, Loffa! 11 arter nu (eller 12)?

Du oppdager stadig nye sider ved fisk, Simen. Skal ikke mer enn å bytte en partner som nå, eller gjøre om inne i karet, så får fiskene en helt annen opptreden. Blir spennende for oss begge fremover. Jeg setter 5.- på at jeg får egg før deg, hehe.....

Kan jeg sette en 5`r på at du slår meg også he he he
S i m e n
[QUOTE=LOFFA][QUOTE=Apistojohan]Gratulerar till den vackra vildformen av A. hongsloi, Loffa! 11 arter nu (eller 12)?

Kan jeg sette en 5`r på at du slår meg også he he he

Da gir det ingen gvinst Simen, hehe.
Blir nok noen spennende dager og uker fremover. Rart å tenke på at hongsloi en gang i tiden var en av tre apistoer jeg startet med, dog oppdrettsvarianten
Noen lurer vel kanskje på hvordan jeg kan ha 11 forskjellige Apistogramma typer når jeg kun omtaler og skriver om noen av dem. Ja de er vel nevnt alle, men en jeg ikke tror jeg har lagt ut bilder av tidligere er av mine Apistogramma viejita.

Disse fikk jeg tak i 2+4 av mener jeg det var for ikke alt for lenge siden. Disse er veldig skye av seg her hos meg og holder seg som regel i bakgrunn bak planter eller i hulene sine. Derfor ser jeg ikke veldig mye til dem.

Nå har disse vokst veldig den tiden jeg har hatt dem og de kan med god vilje kalles ungfisk. De har virkelig tatt form og farget ut.

Viejita er ofte omtalt og diskutert, og mange vil nok foretrekke en Apistogramma macmasteri fremfor Apistogramma viejita, da macmasteriene er en ren apisto, mens viejita er innblandet med macmasteri.

En ser store likheter, og noen vil nok foretrekke som sagt rene fisk.

Ser ut til at noen av eggene til mine Aspidoras C125 mugner, men det er et mindre tall. Plukket noen få egg der i går også etter at den ene hua hadde gjort seg ferdig.

Jeg gliser og ler når jeg ser inn i 160L deres. Det er full rulle hele tiden og en av de mest artige fiskene jeg noen gang har hatt. Vurderer å ta ut noen av de yngste ynglene og selge dem evnt ha de i et eget kar. Har ikke store behovet for en drøss yngler i et leikskar. Om noen i nærheten kunne tenke seg å prøve disse er det bare å sende meg en PM evnt.

Ellers går det bra med både raskt voksende nijsseni og nyklekkede bitaeniata yngler. Barlowiene og bitaeniata ynglene fra tidliger, som går i samme kar vokser enormt fort for tiden og blir nok nødt for å bli av med noen flere om ikke alt for lenge.

Fredag skal jeg ha med noen Corydoras aeneus til en arbeidskollega. Mulig han får platyene jeg har også. Han fikk lekk i karet sitt og etter silikonering døde fiskene hans i tur og orden etter noen få dager. Han brukte rett silikon, så hva årsaken er vites ikke. Da synes jeg det er gøy å trå til som en snill samaritan
Ironisk sett har jeg ikke hatt Simen til å forstyrre meg i dag...... Så da ble det tid til å legge på ny silikon i den nyinnbragte 128L. Fikk også satt på en plast bakgrunn. Da skulle det være 3 kar ledige for nye fisk. 126L, 128L og 85L som er delt.

Antar jeg beholder 85L delt for yngelkar. Aspidoras c125 eggene ser det ut til å gå bra med. Ørsmå haletipper har begynt å vise seg, så de klekker vel til jeg er hjemme fra jobb i morgen? Blir en artig opplevelse igjen å se disse vokse.

Et par bilder kommer også her av bitaeniata hannen. The beautiful.....
Så vakker så vakker.
Du bruker bare halve kokos nøtter og lager ett hull i det?
Vi får ikke bytta hver dag Loffa he he he
Cathy
Så vakker så vakker. Du bruker bare halve kokos nøtter og lager ett hull i det?

Ja cathy han er virkelig vakker.... og igjen nybakt pappa.

Jeg bruker nøttene litt forskjellig. Tester ut med flere forskjellige typer, med det mener jeg åpninger. Noen nøtter er små og noen store, så det har litt betydning hvordan nøtta ender.

Erfaringsmessig og etter en del prøving foretrekker jeg nøtter som er mellom/store slik at jeg kan få to huler pr nøtt. Hullet vil jeg helst ha i bunn ned mot substratet i karet, formet som et halvt egg.

Forklarte vel Trulsemann om dette tidligere i uka, tror jeg det var. Har et par huler her som jeg skal få sendt han i løpet av uka. (jeg er litt treg) Grunnen til denne utformingen er at apisto huene da lettere kan grave ut fra hulene og tette inngangen slik at kun hun kan få tilgang til hula.

Husker jeg ikke feil har du sommerfugler og om disse graver på samme måten tror jeg ikke. De er vel som mange andre og større ciklider, de legger egg på flate steiner.

Siste ciklideparet jeg hadde som gjore det var acara. Disse la mellom 3 og 500 egg på en forholdsvis stor skiferplate

1. A. pantalone
2. A. bitaeniata yngel
3. Aspidoras C125. Den største er en av to store huer. Huene blir en del større enn hannene, akkurat som hos Corydoras
Jeg har vel sikkert over 100 halve kokosnøtter nede i kjelleren, så da jeg så hulene dine fikk jeg noen ideer i hodet om å lage ett eller annet til akvariumet.
Selv har jeg bestilt 4 ciklide huler i forskjellige ciklide str samt at jeg har 3 skiferhuler så jeg tror egnetlig kanskje det kan være nok

Av det jeg har lest så legger dem egg på stener ja. Har jo ikke planer om noe oppdrett, men man jo liksom ikke si hva dem skal gjøre og ikke gjøre

Nå har jeg jo 2 forskjellige str på sommerfugl ciklidene mine. Av det jeg har funnet ut så er de som er små dverger vilt fanget, mens de store er avlet frem.. Eller var det omvendt hmm. Jaja.
Har i noen år slitt med muskel smerter i hoftene, men har etter behandlinger/trening vært fin siden i fjor sommer. Denne uken har plagene vært tilbake, og i dag tidlig måtte jeg kaste innhåndkle når jeg ikke kom meg ut av senga. Har endelig kommet meg ut av senga og er oppegående.

Blir derfor å ta det pent i dag. Komme meg ned i kjellern etthvert, fore fiskene og ellers slappe av i stolen der nede. Ta et overblikk og se fiskenes hverdag i form og farger. Noen nye bilder vil det nok også bli etterhvert.

I går på vei hjem fra jobb ble det en stopp for kjøp av mer frossen for. Det går en del frossenfor ettersom det er både pansermaller og apistoer her. Ble blandt annet handlet inn 12 poser med røde mygglarver og et par med sorte mygglarver. Bruker hovedsaklig de sorte til Apistogramma barlowi.

Leik hos barlowi trigges best med sorte mygglarver og kaldtvannsbytter
når du blir bedre får du stikke til stillestående ferskvann å fange litt levendefor

God bedring. Kjekt å se så mye flott fisk du fortsatt har
Gleder meg til jeg får startet opp til høsten.
Må først få kjøpt noe i Trondheim(leilighet/rekkehus)

Espen
Black_Flys
når du blir bedre får du stikke til stillestående ferskvann å fange litt levendefor ;) God bedring. Kjekt å se så mye flott fisk du fortsatt har Gleder meg til jeg får startet opp til høsten. Må først få kjøpt noe i Trondheim(leilighet/rekkehus) Espen

Godt å se deg tilbake Espen!
Håper dere finner noe som duger og at en kjeller full av vann vil bli fylt til randen, slik som her. Har kommet til en del flotte Apistogramma siste halve året, og for noen dager siden også en stor gruppe Aspidoras C125.

Sistnevnte har vært savnet et par år. Disse drettet jeg godt og fikk spredt godt rundt omkring i de mange hjem. Var faktisk nr 2 i Norge som drettet disse og ble også av den grunn litt spesielt. Endelig har jeg disse tilbake. Kjøpte rest beholdningen på 22 individer av han som hadde førstegangs oppdrettet på disse i Norge. Den gang kjøpte jeg også av han

Du får holde kontakt selv om du ikke har en "bøling" kar oppegående, Espen
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap