Inger Annes akvarieprosjekt (side 108)

Nå er minst to av superne framme og knasker tubifex, så helt vettskremte er de nok ikke. ;-D
Om de ikke er skvetne, så er de derimot furtne. Det er ikke mye humør å spore blant superne i dag. De ligger på bunnen og bare glor. Men jeg får vel gi dem noen dager å venne seg til omveltningene. Jeg hadde jo håpet på litt opphisset svømming, men det er vel kanskje litt tidlig ennå...håper jeg.
Tar vel gjerne litt lengre tid å blidgjøre de igjen
Du får satse på at de blir superglad og opphisset når de slutter å være fornærmet på deg
Litt mygglarver til frokost hjalp på humøret, og nå fyker de rundt på jakt etter eventuelle rester. Jeg elsker å se dem sånn i farta, men akkurat det er ikke noe nytt. Myggisfrokosten fikk farten opp i et annet kar også, for mens jeg stod og kikket på superne, oppdaget jeg en velkjent bevegelse i karet over: Atroene leker igjen. Jeg fikk til og med se T-stillingen helt inntil frontglasset. Dessverre skal jeg ut akkurat nå, men jeg skal i hvert fall på eggjakt når jeg kommer hjem igjen.
Det er stor aktivitet hos superne i dag. Jeg håper bare det varer, og at det utvikler seg til noe mer. Jeg har jo mange ganger opplevd økt aktivitet, uten at det har endt i noe spennende. Men jeg fortsetter å krysse fingrene for at de snart tar til fornuft. De fyker uansett rundt og undersøker alt mulig i dag. Jeg har ikke sett noe særlig til tilnærmelser fra hannene ennå, men det skjer nok innimellom, hvis jeg kjenner dem rett. De har eglet seg innpå damene i et halvt år nå!

Selv om atroene har lekt store deler av dagen (og fortsatt leker), kan jeg ikke se et eneste egg. Enten gjemmer de dem godt, ellers knasker de dem i seg like fort som de legger dem (samt at den enslige L-144-ungdommen sikkert tar litt av (egge)kaka også).

Jeg har laget en slags andematsuger i dag. Foreløpig ser det ikke ut til at det er den store suksessen, men jeg skal gi den noen flere timer før jeg avskriver den. Hvis det viser seg at den fungerer, skal jeg skrive hvordan jeg laget den.
Da ble det endelig på tide å ta en eggletingsrunde i atrokaret. Jeg hadde det på følelsen: selv om jeg ikke kunne se ett eneste egg, så dukket de opp så snart jeg begynte å lete i javamosen. Der lå de, som perler på en javamosesnor, så hvite, runde og uskyldige juveler. Coryegg er vakre! 36 små er samlet, og det er sikkert noen jeg har oversett i karet også. Da jeg var kommet godt i gang med plukkingen, kom jeg på: "Argh! Fillern! Hvorfor gjør de alltid dette like før jeg skal på ferie?" Det er jo ikke lenge igjen til påskeferien! Det tenkte jeg selvfølgelig heller ikke på da jeg gjorde endringene hos superne. Jeg er utrolig dårlig til å time slikt. *Dæljer hodet mot veggen*.
Hei, er det lov å spørre hva man normalt betaler for disse superne? Jeg finner dem ikke i noen butikker, men jeg kunne få de bestilt, men synes det var svindyrt... La også ut et spørsmål om noen andre priser på forumet for maller..Hvis noen er intresert i å svare
Jeg husker ikke hva jeg ga for super-arcuatusene i sin tid. De ble bestilt som corydoras narcissus, men det viste seg altså å være feil (bortsett fra en enslig narcissus blant de andre superne). Jeg har senere også forsøkt å bestille narcissus, og da betalte jeg 250,- pr. stk., hvis jeg husker riktig. Men de viste seg å heller ikke være narcissus, men enda en variant som heter CW-06. Den er svært lik superne. Jeg tror nok at en gjetning på ca. 200-250 pr. fisk ikke er så gal. Men det er svært store prisforskjeller ute og går mellom butikkene. Og de er jo heller ikke så veldig vanlige i handelen.
Ok.. Da var det veldig dårlig tilbud jeg fikk.. De skulle ha MYE mer for disse, selv om noen andre vanlige typer gikk for 25Kr stk.. Takker for info
Død kule
Hei Inger Anne!
Det hjalp desverre ikke med lykkeønskninger fra koseklumpen. Jeg kom hjem fra turnè igår og da lå suvattiien opp ned De må ha skjedd ganske fort, da den var i live dagen før når datteren var innom og byttet vann. Men jeg mistenkte jo at noe var galt når den var litt treg i matfatet rett før jeg dro. Skikkelig kjipt. Som jeg vet du er enig i, så er dette en fisk man virkelig får et forhold til.
Men jeg gir ikke opp. Om du hører om, eller ser en Suvattii til salgs i østlandsområdet så må du skrike ut. Dette er en fisk som jeg virkelig har forelsket meg i. I mellomtiden så er jeg igang med et artskar for dvergkuler. De er også utrolig søte. Karet er på 150l. Jeg ser for meg et godt beplantet kar med ca 5-8 kuler. Hva tror du, høres dette fornuftig ut?
Det var utrolig trist å høre, Tender. Jeg føler med deg! Å miste ei kule er vondt. Som du sier: man får et personlig forhold til dem. Jeg er ikke så altfor ofte i dyrebutikker lenger, men jeg skal si i fra om det dukker opp noe. Jeg ville ha tatt en telefon til Dahls Dyrerike, sånn for sikkerhets skyld. De har ofte kuler inne. Oppsettet ditt for dvergkuler hører fint ut. Antallet passer i forhold til størrelsen på karet, og, ja, de skal ha et godt beplantet kar. Dvergkuler hører til de semiaktive jegerne blant kuler. Dvs. at de jakter aktivt, men vil likevel holde seg i skjul mens de jakter. De liker ikke å jakte i åpent farvann.
Jeg ringte faktisk Dahls idag ang ny fisk. Merkelig nok så viste ikke vedkommende hva en Suvattii var(?). Men jeg har lagt inn bestilling på TAM og vil fortsette å lete. Dette er en fisk jeg SKAL ha igjen. Dvergkulene overlever fint på mygglarver og knøttsmå snegler såvidt jeg har skjønt. Har du noen erfaring med det?
tender
Jeg ringte faktisk Dahls idag ang ny fisk. Merkelig nok så viste ikke vedkommende hva en Suvattii var(?).

Hæh? Hvem i alle dager var det du dumpet borti der da? Det er tross alt en av de få butikkene jeg vet om som har peiling på kuler.

Dvergkulene overlever fint på mygglarver og knøttsmå snegler såvidt jeg har skjønt. Har du noen erfaring med det?

Jeg har fint lite erfaring med dvergkuler, dessverre, så jeg har ikke annen kunnskap enn det jeg har lest meg fram til. Men myggiser og snegler vet jeg er godis for dem i hvert fall. Hvis jeg husker riktig (men det er jeg ikke sikker på altså), så er dvergkulene også blant de artene som kan leve halvparasittisk på andre fiskers finner. Jeg vet i hvert fall med sikkerhet at de er fæle finnenappere. Men akkkurat det er jo ikke mat jeg vil anbefale å servere dem da!

- o -

Av og til tenker jeg ikke lengre enn til min egen nesetipp. Jeg har vært litt frustrert over meg selv fordi jeg har planlagt litt dårlig når det gjelder mat til de små coryyngelene jeg nå sitter med. Det var litt på impuls at jeg plukket egg, så jeg var ikke så veldig godt forberedt på å ha coryyngel igjen. Microormkulturene mine var nesten helt utgåtte, så jeg måtte sette ny, og disse er på langt nær klare for "høsting". Ikke har jeg somlet meg til å sette i gang med artemiaklekking før i kveld heller, og jeg hater å bruke tørrfôr til coryyngel, da tørrfôr griser mye mer i vannet. Så så langt har yngelen levd på det jeg har greid å skrape sammen av microorm fra den siste (og nesten helt utgåtte) microormkulturen. I kveld kom jeg på at jeg jo har ikke mindre enn to flasker Liquifry! Og småttisene er jo små nok til å få sånt ennå. Jeg har altså ikke hatt noen som helst grunn til å bekymre meg om å få fôret til å strekke til. Idiot Inger Anne!

Andematsugeren min ser faktisk ut til å fungere! Det gjelder bare å ta tiden til hjelp. Jeg er spent på hvordan det ser ut i morgen.
gratulerer med funkende andemat fjerner håper du blir kvitt herket
Er spent på den andematsugeren ,skulle gjerne blitt kvitt noe jeg og
Jada, jeg skal beskrive sugeren. Men den fungerer ikke helt idiotsikkert ennå. I morges greide jeg å søle ut absolutt all andematen den hadde sugd opp fra ett av karene. Jeg skal ikke si hvilke stygge ord som kom ut av min munn da...

Superne mine erter meg! De har vært hypre siden liksomflyttingen, men det ser ikke ut som om de har andre planer enn å fortsette slik de har gjort i et halvt år nå: å late som om de har tenkt å leke snart. Sukk...

Squash er alltid en slager hos ancistrusene mine. De går fullstendig av skaftene hver eneste gang. Det er rett og slett totalt kaos. Det er et utrolig flott syn å se 3 fullt utvokste, samt flere nesten fullt uvokste ancistruser gnage på samme squashbit. Men det går ikke akkurat fredelig for seg... Ancistruser har utrolig søte neser. Og når de gnager på ett eller annet går den myke nesetippen opp og ned. De er så søte så!

Bartesnoppen ser veldig fin ut. Sårene har stort sett grodd helt, men det er fortsatt litt spor etter dem. Finnene er ikke helt ferdig grodd ut igjen heller, men det begynner å hjelpe på. For øyeblikket har jeg 3 stk. ancistrushanner sugd fast på frontglasset, side om side, og de er ikke glade i hverandre. Situasjonen er en smule spent! Nok en gang ender det med knuffing mellom Bartesnoppen og Bartolomeus. De to er noen skikkelig kamphaner! Det var jo de to som også havnet i den én timer lange slosskampen, og de knuffer støtt og stadig fortsatt.

Det har vært to andre situasjoner ved squashspisingen som har fått meg til å trekke på smilet. Bart Simpson stod på hodet og gnagde på godsaken. Og i stedet for at det var snuten som gikk opp og ned, var det resten av fisken som gjorde det: opp og ned, opp og ned, opp og ned. Store, fullvoksne fisken! En annen, litt mindre ancistrus, en dame denne gangen, gnagde litt alger på glasset (en stund hun ikke kom til ved squashbiten). Mens hun for over glasset, greide hun å brette inn en del av underleppa. Og der for hun altså over glasset med innbrettet underleppe, og sjarmerte eieren, hun også.
Her er ertekrokene fint linet opp, alle 7 (nr. 7 delvis skjult). Ikke se på den utrolig møkkete ruta.

[External Image]

Og så to nærbilder av sussebassene.

[External Image]

[External Image]
Du må gi de beskjed at nok er nok ,nå må det bli slutt på ertingen

Ellers så er det så artig å lese innleggene dine ,du forteller så livaktiv. Sitter å flirer for meg selv etter å ha lest om mallene dine
Sølvi Gullaksen
Du må gi de beskjed at nok er nok ,nå må det bli slutt på ertingen :)


Helt enig. Det er tross alt nulltoleranse mot mobbing her i Norge, og mobbing kan jo defineres som langvarig erting...!

Sølvi Gullaksen
Ellers så er det så artig å lese innleggene dine ,du forteller så livaktiv. Sitter å flirer for meg selv etter å ha lest om mallene dine :)


helt enig her også, jeg! Får jo rett og slett lyst på L-malleakvarie av å lese om disse bartene til Inger Anne
Sølvi Gullaksen
Ellers så er det så artig å lese innleggene dine ,du forteller så livaktiv. Sitter å flirer for meg selv etter å ha lest om mallene dine :)


jeg har jo før sagt hvor morsomt det er å lese innleggene dine. som sølvi sa, så sitter jeg selv å ler litt når du forteller om mallene dine


Tilfeldig bekjentskap
© Berit Larsen
Reklame for plussmedlemskap