- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tropheus tråd (side 108)
Tropheus tråd (side 108)
Postet 15.02.12 kl 22:04
Postet 27.02.12 kl 21:32
Postet 27.02.12 kl 22:07
Postet 04.03.12 kl 18:31
Tropheus
Nå har jeg lest å lest her i disse trådene, så nå blir det tropheus for første gang!
Har prøvt å sette opp karet med mye stein og med ny innvendig bakgrunn, har ventet nå 3 uker på 40 stk Tropheus sp. red Moliro F1 som skal få låv å boltre seg her i bassenget!!så jeg får begynne så smått med bilder av karet da fisken ikke har kommet enda!
tror dere at de kan finne seg til rette oppi her?
Har prøvt å sette opp karet med mye stein og med ny innvendig bakgrunn, har ventet nå 3 uker på 40 stk Tropheus sp. red Moliro F1 som skal få låv å boltre seg her i bassenget!!så jeg får begynne så smått med bilder av karet da fisken ikke har kommet enda!
tror dere at de kan finne seg til rette oppi her?
Postet 05.03.12 kl 22:12
Postet 05.03.12 kl 22:59
Endret: 08.03.12 kl 20:33
Postet 05.03.12 kl 23:24
takker for det=)
Har bestilt fisken hos Eivind Idland, akvarieboden! de kommer ifra danmark!
Karet er på 720 liter, men bakgrunnen stjeler ganske mange liter, aquaterra. har letet lenge etter steiner med samme farge/formasjon så føler jeg fant endelig noe som harmonerte bra!
Filter er laget bak bakgrunnen delt iinn i 3 ledd med blåfiltermatter imelom, bestående av bioballer, småfirkanter blåfiltermatte. og med filtervatt som siste ledd for å ta siste de siste små partiklene i vannet. Vannet blir meget klart!!Har eheim powerhead 5000 L/T som driver filteret bak bakgrunnen, pluss en powerhead på 2000L/T i tillegg for mer bevegelse i overflaten.
per nå står det også en fluval U4, som har stått i bare for å få litt fortgang på filterbakteriene i det nye filteret, tenkte å ta denne ut etter hvert, med den blir det ca 8000L/T sirkulasjon i karet!
er dette for mye strøm i akvariet? for å si det sånn så er det nesten liten storm i karet!
Har bestilt fisken hos Eivind Idland, akvarieboden! de kommer ifra danmark!
Karet er på 720 liter, men bakgrunnen stjeler ganske mange liter, aquaterra. har letet lenge etter steiner med samme farge/formasjon så føler jeg fant endelig noe som harmonerte bra!
Filter er laget bak bakgrunnen delt iinn i 3 ledd med blåfiltermatter imelom, bestående av bioballer, småfirkanter blåfiltermatte. og med filtervatt som siste ledd for å ta siste de siste små partiklene i vannet. Vannet blir meget klart!!Har eheim powerhead 5000 L/T som driver filteret bak bakgrunnen, pluss en powerhead på 2000L/T i tillegg for mer bevegelse i overflaten.
per nå står det også en fluval U4, som har stått i bare for å få litt fortgang på filterbakteriene i det nye filteret, tenkte å ta denne ut etter hvert, med den blir det ca 8000L/T sirkulasjon i karet!
er dette for mye strøm i akvariet? for å si det sånn så er det nesten liten storm i karet!
Postet 06.03.12 kl 22:04
Postet 08.03.12 kl 17:45
Dette hørres bra ut!! har altid vært fornøyd med akvarieboden igrunnen=) Har gledet meg ganske lenge nok nå syns jeg!!
De skal være rundt 4 cm, så regner med det ikke er så mye farge på disse!
var først inne på Bulu point, men de var ikke større enn 1,5cm så tok ikke sjansen på det. Litt for mange fargevarianter å velge mellom!! Håper på en sterk rødfarge!!
Hvor lang tid tar det før de begynner å farge skikkelig ut??
Du har ikke noen bilder av dine??
Forer du med noe ekstra for å få frem sterkere rødfarge??eller går de bare på spirulina?
De skal være rundt 4 cm, så regner med det ikke er så mye farge på disse!
var først inne på Bulu point, men de var ikke større enn 1,5cm så tok ikke sjansen på det. Litt for mange fargevarianter å velge mellom!! Håper på en sterk rødfarge!!
Hvor lang tid tar det før de begynner å farge skikkelig ut??
Du har ikke noen bilder av dine??
Forer du med noe ekstra for å få frem sterkere rødfarge??eller går de bare på spirulina?
Postet 08.03.12 kl 19:33
Jone Wegner EideDette hørres bra ut!! har altid vært fornøyd med akvarieboden igrunnen=) Har gledet meg ganske lenge nok nå syns jeg!! De skal være rundt 4 cm, så regner med det ikke er så mye farge på disse! var først inne på Bulu point, men de var ikke større enn 1,5cm så tok ikke sjansen på det. Litt for mange fargevarianter å velge mellom!! Håper på en sterk rødfarge!! Hvor lang tid tar det før de begynner å farge skikkelig ut?? Du har ikke noen bilder av dine?? Forer du med noe ekstra for å få frem sterkere rødfarge??eller går de bare på spirulina?
Det er farve på fiskene når du får de, og jeg bruker kun tetra pro vegetable på mine Troffer.
Hvis du er i nærheten av Tananger en gang så får du ta kontakt og komme å se.
PK
Postet 08.03.12 kl 23:15
Den er meget god!!
jobber daglig på sola så det burde absolutt la seg gjøre!!
ser du har nesten hele tanganyika sjøen hjemme=)
akvariet har nå gått i 7 uker med nytt og gammelt filter med ett par maller, per nå er det ingen andre fisk i karet og sånn tror jeg det skal forbli!bare troffer!
Har dere noen tips til innsetting av ny gruppe troffer i det nye karet?
vet noen bruker salt å andre bruker medisiner som forebyggende, og noen gjør ingenting.. hva er din erfaring??
Fisken kommer til norge ifra danmark natt til mandag, skal i karet mandags ettermiddag!
jobber daglig på sola så det burde absolutt la seg gjøre!!
ser du har nesten hele tanganyika sjøen hjemme=)
akvariet har nå gått i 7 uker med nytt og gammelt filter med ett par maller, per nå er det ingen andre fisk i karet og sånn tror jeg det skal forbli!bare troffer!
Har dere noen tips til innsetting av ny gruppe troffer i det nye karet?
vet noen bruker salt å andre bruker medisiner som forebyggende, og noen gjør ingenting.. hva er din erfaring??
Fisken kommer til norge ifra danmark natt til mandag, skal i karet mandags ettermiddag!
Postet 11.03.12 kl 14:49
Da har hele 40stk friske å raske troffer flyttet inn her hjemme hos meg!!
Finere fisk skal du lete lenge etter!!måtte bare ha på litt lys å se hvordan de hadde det!! Tropehus er virkelig fisk med adhd altså!!helt overrasket hvor mye liv de lager!!
skal prøve imorgen tidlig å ta noen bilder, hvis de klarer å stå stille då vel å merke!!
Meget godt fornøyd så langt med både størrelse og farge!Måtte bare prøve å fore litte granne med OSI flakfor, å skal si det tok helt av oppi karet der!! nesten som å se en piraya stim på natur channel! skulle tro de aldri hadde sett mat før!
Finere fisk skal du lete lenge etter!!måtte bare ha på litt lys å se hvordan de hadde det!! Tropehus er virkelig fisk med adhd altså!!helt overrasket hvor mye liv de lager!!
skal prøve imorgen tidlig å ta noen bilder, hvis de klarer å stå stille då vel å merke!!
Meget godt fornøyd så langt med både størrelse og farge!Måtte bare prøve å fore litte granne med OSI flakfor, å skal si det tok helt av oppi karet der!! nesten som å se en piraya stim på natur channel! skulle tro de aldri hadde sett mat før!
Postet 12.03.12 kl 22:20
Jone Wegner EideDa har hele 40stk friske å raske troffer flyttet inn her hjemme hos meg!! Finere fisk skal du lete lenge etter!!måtte bare ha på litt lys å se hvordan de hadde det!! Tropehus er virkelig fisk med adhd altså!!helt overrasket hvor mye liv de lager!! skal prøve imorgen tidlig å ta noen bilder, hvis de klarer å stå stille då vel å merke!! Meget godt fornøyd så langt med både størrelse og farge!Måtte bare prøve å fore litte granne med OSI flakfor, å skal si det tok helt av oppi karet der!! nesten som å se en piraya stim på natur channel! skulle tro de aldri hadde sett mat før!
Dette høres bra ut Jone, men vær litt forsiktig med foringa nå i starten da de nettopp har vært utsatt for endel stress under reisen sin. Jeg har opplevd at fiskene blir mørke hvis du forer med OSI spirulina "gjerne mørke pigment flekker" så jeg vil anbefale deg å bruke Tetra Pro Vegetable som også gir mindre avfall i vannet enn OSI.
PK
Postet 13.03.12 kl 12:47
Postet 13.03.12 kl 18:30
Her kommer det noen oppdaterte bilder av fiskene!!ikke lett å få dem til å stå stille men jeg har prøvt.
Har hatt alt ifra rokker til discus men her er det vannvittig mye liv hele veien meget godt fornøyd. er litt slossing til tider
Alle 40 er i kjempeform og føler allerede jeg kan se de har vokst litt! forer 2-3 ganger daglig med Tetra pro vegetable av og til litt osi flakfor for at de skal få litt variasjon
Kjører 30% vannbytte to ganger i uken sleit litt med brunalger i begynnelsen men dette er på vei til å gå over til grønnalger, som igjen blir til mat. ser de spiser mye på steiner og bakgrunn.
Har hatt alt ifra rokker til discus men her er det vannvittig mye liv hele veien meget godt fornøyd. er litt slossing til tider
Alle 40 er i kjempeform og føler allerede jeg kan se de har vokst litt! forer 2-3 ganger daglig med Tetra pro vegetable av og til litt osi flakfor for at de skal få litt variasjon
Kjører 30% vannbytte to ganger i uken sleit litt med brunalger i begynnelsen men dette er på vei til å gå over til grønnalger, som igjen blir til mat. ser de spiser mye på steiner og bakgrunn.
Postet 09.04.12 kl 17:58
Postet 16.04.12 kl 22:02
Postet 17.04.12 kl 21:45
Postet 22.04.12 kl 14:25
@ Roger: Takker, er et 530 liters Mark II akvarie med 33 troffer, hestnese og ancistrus oppi.
@ Jone: Særlig spec. red varianten som du har bli relativt tidlig kjønnsmodne. Også er disse veldig aktiv når det gjelder formering. Jeg ville si kjønnsmodne etter maks. 1 år, fullvoksen etter 2 år. Forutsetter at du er flink med mating og vannbytte selvsagt. ... ellers er det vanskelig å få troffer i VF størrelse bare med grønnfor.
hilsen fabjong
@ Jone: Særlig spec. red varianten som du har bli relativt tidlig kjønnsmodne. Også er disse veldig aktiv når det gjelder formering. Jeg ville si kjønnsmodne etter maks. 1 år, fullvoksen etter 2 år. Forutsetter at du er flink med mating og vannbytte selvsagt. ... ellers er det vanskelig å få troffer i VF størrelse bare med grønnfor.
hilsen fabjong
Postet 22.04.12 kl 20:13