Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 108)

Hei Mona! Første gang jeg er på tråden din.. Nydelige fisk og fine kar du har jeg titter innom igjen..
Fint med sånne videoer ,det blir litt andreledes å se de i aktivitet og ikke bare på bilder.

La ut noen videoer for flere år siden, men har helt glemt hvordan jeg gjorde
Kanskje på tide å friske opp kunnskapene igjen.
I allefall ,nydelige fisker
I går la jeg merke til at Corydoras adolfoi gjengen sine oransje "luer" på hodet, var litt blasse her og der. Da ble jeg litt bekymret og gransket dem nærmere. Det var ingen som snappet luft og ingen som pustet anstrengt, så jeg trodde ikke det var snakk om nitritt eller noe slikt. Men siden ph var så lav sist jeg målte (6) og hadde sunket ifht den ph-verdien som var på vannet jeg tømte i karet (6.8), så ble jeg litt mistenksom på det... Kanskje ph-verdien hadde sunket ytterligere...? Verdt å sjekke. Så det gjorde jeg. *iiiik* Røttene i dette karet har en kraftig ph-senkende effekt, det må jeg si! Iflg testsettet mitt var ph helt nede på 4.5! [External Image]

Jeg ble litt stresset, for jeg hadde ikke kjøpt noe kh+ pulver da jeg kjøpte inn diverse akvarieutstyr her tidligere. Trodde derfor først at jeg derfor ikke hadde noe ph-økende middel i hus. Men så kom jeg på at jeg kjøpte natron for en eller annen bake-oppskrift her før jul, så da løp jeg til kjøkkenskapet og rappet den lille posen med natron. Fikk blandet sammen noe med en liter akvarievann, og doserte litt og litt i akvariet. Det tok ikke lang tid før fiskene plutselig ble helt ville og danset frem og tilbake langs akvarieglasset. Dette likte de! Fargene ble fine igjen, heldigvis. Det var det sure vannet som gjorde dem litt blasse... riktignok kommer C. adolfoi fra surt vann i naturen og de tåler det, men de trives nok hakket bedre hvis det er litt høyere enn 4.5...!

Her er et litt dårlig bilde av C. adolfoi gjengen som vrimler på sideglasset.
Kommer ikke skikkelig til og får tatt bilde fra riktig vinkel der, for jeg må stå på toppen av gardintrappa og samtidig lene meg over en kommode...føles litt utrygt! Men man ser at de oransje "capsene" de har på hodet er fine og knall oransje igjen!
[External Image]

Et par eksperimenteringsbilder av C. eques. Jeg har laget en "hette" i vanlig hvitt papir, dobbelt lag, og tredd over blitzen. Den er altså på, men er blendet av. Slik ble resultatet. Ikke helt riktig fargegjengivelse på Equesene, men bedre enn når blitzen er helt ublendet.
[External Image]

[External Image]
Det nederste karet i reolen er det eneste karet som kjøres inn fra scratch (de to andre har fått innkjørte luftfiltere), og det er fisketomt.
I morgen tror jeg det er to uker siden det ble satt i drift. Målte nitritt-nivået igjen nå, og nå er den over halvveis på JBL skalaen;
0.4 mg/l.

De to andre akvariene, de med fisk i altså, fikk begge sitt første vanlige vannbytte i dag Det var litt artig.
Jeg blandet ikke i noe ph-senkende middel i vannet nå, kun rent kranvann (mellomlagret og luftet bare) uten noe tilsetninger. Karet med Eques har også en stor trerot som påvirker ph tydeligvis, og der var ph gått under 6 merket jeg idag. Jeg brukte derfor ikke noe ph-senkende middel der heller. Etter vannbyttet har de nå 6.6 i ph.
Karet med C. adolfoi fikk 30 liter vann byttet, mens Eques (som ikke er glade i vannbytter) fikk bare 20 liter byttet. Må bytte regelmessig siden de er i oppveksten, tenker jeg.

Jeg har kjøpt mørkegrå bøtter fra Nille til akvariebruk. Det var litt lite gjennomtenkt med mørke bøtter sånn for fremtiden, for der ser man ingenting på bunnen av bøttene... med tanke på yngel er det nok smartest å ha hvite bøtter, sånn som jeg hadde før. Det var synd jeg ikke fant igjen slike bøtter jeg brukte før til akvariebruk, men de hadde ingen sånne på OBS!Supermarked lenger. Da vi spurte, sa de bare at de ikke hadde dem lenger. Kunne ønske jeg fant dem igjen. Vanlige 10 liters bøtter, men kraftige i plasten, hvite og med helletut på kanten, og mørkeblått håndtak.

Men jeg må nok bytte til hvite bøtter etterhvert, når fiskene mine blir kjønnsmodne og når jeg får reker i karene. Da er det veldig viktig å kunne få sett over hva som er i bøtta av småtteri og rusk, før man tømmer det i do.

Dagens nitritt-test, nederste akvarium
[External Image]
Mysterie-yngel
Akkurat nå nettopp fikk jeg endelig knepet den lille mysterie-yngelen på fersk gjerning, ute i "åpent terreng"! Jeg grabbet kameraet og knipset i vei, ikke lett med en tass som fyker hit og dit på sanda. Dette er det beste bildet jeg fikk til :p Den går i karet med Corydoras eques, og jeg tror den kom frem fordi jeg matet de andre. JBL Krill flakfôr på menyen i dag.

Jeg syns yngelen ser ganske mørk ut? Lurer på hvilken art det kan være. Det blir spennende å se, får håpe den lever opp!

Mysterie-yngel... syns i grunn det ligner litt på Corydoras sp. Black, jeg...!?
[External Image]

Flakfôr-spising
[External Image]
Hei Mona O Fine bilder.

mona o
Et par eksperimenteringsbilder av C. eques. Jeg har laget en "hette" i vanlig hvitt papir, dobbelt lag, og tredd over blitzen. Den er altså på, men er blendet av. Slik ble resultatet. Ikke helt riktig fargegjengivelse på Equesene, men bedre enn når blitzen er helt ublendet.

Ønsker du å redusere styrken på blitsen? eller få blitsen til ikke å lyse direkte på motivet?

Om det er styrken på blitsen du vil redusere, kan du dempe styrken på blitsen på kameraet.

Trykk på menu knappen, gå til bilde av kamera med to prikker gå ned til Flash exp comp gå mot -2 for mørkere bilde og mot + 2 for lysere.

Bare å prøve seg fram

Hilsen
RHD

Flotte bilder! Moro med fotografering, og spesielt med litt utfordringer, som f. eks å ta bilde av akvariefisk
Her er bilder av to forskjellige planter jeg har. Den ene er Ludwigia repens, men den andre planten er jeg usikker på. Den har tynnere (smalere) blad og noe stivere stilk enn Ludwigia repens har. Fin farge også.
De to nederste bildene er en og samme plante. Noen som vet hvilken plante de to nederste er? Det øverste bildet er vanlig Ludwigia repens (etter hva jeg vet), legger det ut til sammenligning. Den har rundere blad.
Den ukjente planten minner på mange måter om Ludwigia repens, men den har som sagt annerledes form på bladene og noe annen farge. Den ligner i grunnen litt på denne plantehybriden (en kryssning)....? (min er ikke så rød da, pga mindre lys)

Øverste bilde: Ludwigia repens
[External Image]

Midterste bilde; ukjent plante, veldig fin
[External Image]

Nederste bilde: samme bilde som i midten
[External Image]
Jeg endte også på Ludwigia repens x arcuata som har fått litt lite lys.... Er veldig lik i bladene!
MVH Pål
Pål sine fisker
Jeg endte også på Ludwigia repens x arcuata som har fått litt lite lys.... Er veldig lik i bladene! MVH Pål

Ja, sant den var lik? Jeg har nettopp fått den, for bare en uke siden ca, så det kan hende den får mere rødlige blader etterhvert her. Jeg har T5 rør. Men planta står litt i skyggen av H. zoterifolia, så kanskje den burde vært flyttet litt frem og midt under lysrørene?
Jaja, får se hvordan den klarer seg der den er plassert nå først.

Dette er en fin dag å få migrene på, må jeg si.... våknet med det i dag. Typisk, når jeg/vi skal bort etterpå.
Oversiktsbilder av akvariene
Tok noen bilder av de tre akvariene mine, slik de ser ut pr i dag. Oppdaterte bildene i profilene på hvert enkelt kar.

De to øverste er det fisk i, men ikke i det nederste. Der kommer det Green Laser i januar Det nederste er heller ikke ferdig mht beplanting. Jeg er ikke fornøyd med det sånn det ser ut nå, absolutt ikke, men jeg satte bare plantene nedi siden det var jul og travelt. Plantene ble bare satt ned sånn inntil de får en viss høyde. Rota ligger lent bakover, men skulle helst hatt et par sugekopper i etterhvert...det ble det heller ikke tid til rett før jul.

Jeg har bevisst gått inn for mange stilkplanter nå, som suger masse næring fra vannet. Håper å slippe unna litt algetrøbbel med det. Litt artig er det også å bruke noe annet enn de evige sverdplantene jeg alltid har hatt så mye av
PS! De store svampfilterne på fot er midlertidige. Det skal være utvendige filtere her etterhvert, men disse står her nå fordi de er innkjørte.

Øverst i reolen
[External Image]

Midten i reolen
[External Image]

Nederst i reolen
[External Image]
Et av bildene ovenfor ble feil. Her er det riktige.
Årets første bilder! Noen bilder der jeg tydelig ser at det er på tide å ta den første skrubben av innsiden på frontglasset... :p Begynt å komme alger, prikkete.

Øverste bilde: Corydoras eques forsyner seg med røde mygglarver
[External Image]

Midterste bilde:
Corydoras adolfoi cruiser over akvariet i samlet tropp. De driver mye med det for tiden.
[External Image]

Nederste bilde: Corydoras adolfoi inn for landing etter cruising
[External Image]
Jeg sliter med å holde ph oppe i alle tre akvariene nå. Uvant for meg [External Image]

Selv om jeg tilsetter natron, så går det bare noen dager før ph har sunket igjen likevel. Dette må være svært "sure" mangroverøtter, gitt! Jeg har hatt svært mange mangroverøtter opp gjennom tidene, og de fleste pleier egentlig ikke ha noe særlig virkning på ph, etter hva jeg har merket. Syns alltid den ph-senkende effekten de påstås å skulle ha, har vært oppskrytt :p En og annen rot ja, men ikke tre stykker samtidig...! Dette er første gangen jeg opplever at hele 3 stykker på rad og rekke er så sterkt forsurende på vannet!
Det har også skjedd litt forandringer i kranvannet her også. Jeg har testet bare en gang, men er ikke helt sikker på om resultatet var rett for det var en del lavere enn før. Tidligere har det vært 7.8 - 8.0 ca i ph i kranvannet her, men når jeg målte nå sist, var det bare 7.2! Det er jo en stor forskjell. Skal måle på nytt i morgen, når kranvannet har luftet seg ferdig.

Jeg skal nemlig sette nytt vann til lagring og lufting nå, for i morgen får jeg Corydoras Green Laser i hus! 8-9 viltfangede, store eksemplarer! Yippi!

Men før de akklimatiseres og settes ut i akvariet (det nederste i reolen) må ALT vannet byttes. Karet de skal i, det nederste i reolen, har stått til innkjøring på vanlig måte i to uker nå. Så derfor skal jeg ta et 100% vannbytte i 98 literen, og da må jeg fylle hele 100 liters vanntønnen min med nytt vann. Eller, det går vel ca 75 liter vann i et 98 liters kar, med fratrekk for inventar osv.

Det er skyhøy nitritt i karet der nå, målte nettopp og etter disse to ukenes drift (fiskeløs innkjøring) var nitrittnivået nå høyeste på test-skalaen! Samtidig med fiskene i morgen får jeg et fullt innkjørt filter, så når jeg tar et 100% vannbytte, vil det nye innkjørte filteret etterpå sørge for at nitritten ikke stiger igjen. Jeg vil selvfølgelig ikke sette fiskene uti nitrittvann og så koble til filteret, for det tar mange timer (kanskje over natten) før et innkjørt filter har fått vekk nitritten i et akvarium.
Jeg vet iallefall at jeg ikke skal tilsette noe eikebarkekstrakt for senking av ph i det nye vannet i morgen. Jeg må istedet måle ph hver dag og tilsette litt natronblandet vann for å motvirke synkende ph ettersom dagene går.

Jeg har litt mose (javamose tror jeg) i det nederste karet, og til min store ergrelse, ser det ut som det er kommet litt penselalger (!) allerede på den! Det er mose fra to ulike kilder, da den ene bitte,bittelille biten hang fast i noen andre typer planter jeg fikk. Den var bare fire "tråder" og formet som en liten X, men jeg lot den være med oppi akvariet selv om den var bitteliten. Og den har faktisk begynt å vokse, har vokst en del faktisk, og klorer seg fast til trerota allerede. Og det viste seg å komme litt penselalger på den. Det har smittet over på mosen ved siden av (eller motsatt) som var fra en annen person.

Penselalger er det få kurer mot. Men jeg vil prøve noe jeg har hørt i det siste; jeg må ut og skaffe meg Thailandske sumpsnegler! Jeg har blitt fortalt av en som har dem, at de spiser penselalger som bare det Lurer på hvor jeg får tak i dem. Ser ikke helt for meg at de to lokale zoobutikkene kan ha noe sånt, så jeg må vel inn til Oslo og sjekke rundt der. Men det blir ikke før i slutten av januar i så fall, for nå er kontoen min på "akkurat-overlevelses-nivå", hehe Alt annet enn dagligvarer må vente til jeg får penger i slutten av mnd. Sikkert flere som har det sånn etter julegave-styret.

Så kjekt å se at det er fullt liv her inne igjen

Hvordan tar mannen i huset dette? Går det bra med han? Hihi
De sneglene skulle jeg og gjerne hatt fatt i

Når det gjelder phèn i karene ,så har jeg slitt med lav ph i mange år ,ned mot 4 til tider. Men etter at jeg begynte å bruke kalkstein i karene ,har jeg fått den der jeg vil ha den samtidig som den nå er stabil. Så kanskje det kan være en ide istedenfor å holde på med natron hele tiden ?

Blir spennende når du får de grønne laserne i hus i morgen.Kanskje det blir oppdrett på deg før du vet ordet av det
Corydoras adolfoi
Hei.

Disse Corydoras adolfoi skal jeg garantert ha meg når jeg får større kar til høsten! Funny disse her ja! Selges de hos de fleste store butikker?
Ellers fikser vel du dette...?!

Du har sykt mye kunnskap, og når DU sier "hjelp" hva da??? )

Takker for all din kunnskap her på forum, Mona!

-Stein-
Hellis
Disse [I]Corydoras adolfoi[/I] skal jeg garantert ha meg når jeg får større kar til høsten! Funny disse her ja! :) Selges de hos de fleste store butikker?

De fleste butikker har dem på listene sine iallefall, om de ikke har dem inne i butikkens akvarier akkurat når du er der, så skal du kunne be dem om å bestille inn for deg Det er en klassisk evig-populær art, og den finnes alltid på listene, er mitt inntrykk. De kan være noe dyrere enn andre "vanlige" Corydoras, kanskje derfor ikke alle butikker har dem inne til enhver tid? Men det er de verdt, spør du meg!
Det er ikke så mange arter jeg har å velge mellom nå, når jeg skal fotografere fisk...! Før gikk jeg gjerne en runde på akvarierommet og valgte noe nye hver gang, hehe Ser at jeg har tatt langt flere bilder av Eques'ene mine enn av Adolfoi'ene, fordi Eques'ene står i midten og i veldig beleilig posisjon for fotografering. For å ta bilder av Adolfoiene må jeg opp på gardintrappa og stå der og vagle for å få fokusert skikkelig. Litt mer tungvindt altså, derfor blir det noe færre bilder av dem, helt ufortjent, så fine som de er!

Her er noen bilder fra idag av C. adolfoi. De er fremdeles litt små og tynne, men jeg håper å få fetet dem opp etterhvert.

De stimer så fint, og suser over akvarieglasset i flokk og følge hele tiden
PS! Se bort fra algeprikkene på glasset, hehe...

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap