Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 108)

Nå kjenner jeg igjen grunnen til at jeg liker kar med en slags ramme best..
Tror det er mye som skal til for å slå de gamle gamle akvastibelene...

Nei huff, synes virkelig du fortjener litt plankekjøring, men som du sier, godt du ikke er nybegynner oppi alt dette her.
Eneste er vel at når alt ordner seg og går som det skal, så ender du opp med å kjede deg..
Hei
Jeg ble litt nervøs av å lese om ditt akvarie på 160 l. Har hatt mitt 160 l i litt over 1 år og foreløpig ikke hatt problemer med det heldigvis, men det høres litt skremmende ut at silikonet skal løsne etter bare 3 år.
Kan jeg spørre hvilket merke det er?
Aqua1
Hei Jeg ble litt nervøs av å lese om ditt akvarie på 160 l. Har hatt mitt 160 l i litt over 1 år og foreløpig ikke hatt problemer med det heldigvis, men det høres litt skremmende ut at silikonet skal løsne etter bare 3 år. Kan jeg spørre hvilket merke det er?

Karet er av merke Elite Waterhome, og er ett av disse billigkarene som er limt og fuget i samme slengen, du kjenner en "tettningslist" i hjørnene hvis du forstår hva jeg mener, ikke utdratt fuge. Dette er nummer to av typen som takker for følget, planen var uansett å fuge om dette når alle innvånere var flyttet. Det ble litt i bråeste laget kan man si.

96-literen (som også har tytefug) er oppe og går. Fryktelig tåkete fordi jeg har brukt sanden fra 96-literen med næringssubstrat, men det haster jo litt. Alle større planter er på plass, må sortere Cryptocoryner så de ligger i en krøll i en bøtte. Satt inn en hjørnesvamp, AmTop 3338 er jo litt overkill så det er et forsøk på å dempe farten. Selvfølgelig sto glasslistene på feil side i forhold til filteret, men det får bare gå. Må se om jeg får sneket ned et lite gjemmested som pandaene kan hvile i. I morgen.

Dronningrasboraene er ett medlem short og går i C venezuelanuskaret til coryenes store forskrekkelse. L213 tilvennes karet sitt nå, hui og hast så jeg fikk aldri malt mellom karene, blir litt stressa av luftesteinsbråket på kjøkkenbenken og må få dem over uten mer dilldall.

En av C caudimakulatusene går i et glass gult vann, den plukket jeg ut med hendene og så lodden buk. Tror ikke den klarer seg, skiftet vann i karet og startet eSHa 2000-kur. C panda skal på plass i 96-literen så fort tåka har lagt seg sammen med stjernedanioene som også er noen medlemmer short og som skal få slippe eSHa-kur. Har to smartbokser med reker, snegler og tett javabregne stående, det kan jo dukke opp noe blekt og ensomt i dem...

Nå er jeg egentlig ganske sliten om sannheten skal fram. Men det meste av bøtter er ryddet såpass at jeg har oversikt, og i morgen får jeg akvaristbesøk. Det er så greit med sånne, de ser liksom ikke på akvariekaos som rot
Nesten alt trygt plassert...
Åh, for en intens lettelse det var å bli kvitt all boblingen på kjøkkenbenken! JBL Silent er akkurat det, men boble gjør det jo. Fikk det meste over før Marie og Bettina kom på besøk i kaoset, rakk ikke å bake men kaffe fikk de. Rakk ikke å forsikre meg om at det ikke var Utricularia gibba i bøttene med rester, så de slapp å få med seg stiklinger. Hyggelig var det lell...

Har nytt billedbehandlingsprogram, blir litt "auto" til jeg finner igjen funksjonene mine og kvaliteten blir bare sånn passe. Det ordner seg med litt øvelse - håper jeg...

Fire dødelig fornærmede L213 forsvant fort blandt røttene i sitt nye hjem
[External Image]

Skrekkelig var det. Helt skrekkelig! Tok mange bilder av vrimlingen, mener det er 21 voksne, en tenåring og tre bittesmåttinger sånn omtrent. Tenåringen og en voksen ble ikke med på bildet...
[External Image]

Har sortert ut noen sakurafargede reker til C venezuelanuskaret og en 12-liter, blir ikke ferdig med utplukking i dag kjenner jeg. Startet en gang med 6 stk, de tåler tydeligvis levendefødere og plantenæring og filterstans og varmekolbe på tur og alt mulig annet de kan utsettes for. Nå plukker jeg ut de fineste som ryddecrew i reolen, og så får resten kose seg i 96-literen og hete kirsebær når de aller blekeste er fjernet.
[External Image]
Håper virkelig alt faller på plass nå Linda...
Det går seg nok til igjen Sissimor, men med sånne panikkøvelser og lavt stoffskifte går ting i glemmeboka, og det blir litt armer og ben for å få ting i gjenge igjen. Rekene på bildet over glemte jeg for eksempel oppå armaturet til Juwelen, så de ble sortert helt av seg selv av for varmt vann. Huffameg. Ove blir helt hvit rundt neseryggen av sånt, og selv liker jeg det ikke bedre egentlig. Har to grupper på 10-15 igjen av de fineste, men bleke kirsebær strikker også vekk alger så det var litt fælt...

I tillegg stanset powerhead nummer to i C venezuelanuskaret, i dag stoppet nesten Juwelen igjen også så jeg fikk filterguff nok til en kickstart for sikkerhets skyld. Byttet den altfor fine svampen (tror det var 10ppi) i Juwelfilteret som antagelig har skylda for powerhead-døden, nå er det mer fart i det karet igjen i alle fall. Og så er det krigen mellom A barlowiynglene. Fant et offer i bunnen i morges, og en liten frøken med avbitt hale akkurat nå. I tillegg er det kraftig utslag på fosfat i karet, og jeg har selvfølgelig brukt det meste av vannet i kjelleren, og har i kaoset helt glemt å sette igang nytt. Har tilsatt noen dråper flytende cirax i en kopp for å teste om det tar seg av fosfatet, og har dryppet ned noen dråper eSHa 2000 til de finnebitte. Det måtte jo være damene som fikk mest juling...

Har også omsider fått avgårde bestilling på reservepumper, varmekolber, sort silikon og forbruksvarer fra Aquaristikshop, kan visst ikke få for mye backup!

Noen gode nyeheter: C panda er helt elleville selvfølgelig, det fartes og flørtes så det er en fryd. Bittesmåttingene vil også være med, men det er veeeldig langt opp til overflata når man fortsatt måles i millimeter. "Hygrophila "Cherry Leaf" trivdes ikke i reolkaret og er satt ned som hvileplanter så de små kan ta seg en pause på veien, det hjalp. Supersøte! Fikk renset Javabregne og montert på en liten rot, så nå har banden fått et gjemmested også. Hvis de skulle få lyst, ser ikke ut til at det blir med det første

C caudimaculatus-gjengen er mer aktive, de har fått mye friskt vann og ser ut til å komme til hektene igjen uten mer frafall. Vokter nøye...

L213 har gnafset squash i natt, jeg har ikke malletabletter som ikke har gått ut på dato og stakk innom Tam i Vestby. De hadde noe grønt fra Prodac som skulle løse seg sakte opp. Blank løgn, ble grøt med det samme og mallene får klare seg med ting fra kjøleskapet og granulat til Tysklandsvarene kommer.

Reol 5 der svampen var helt fersk ser endelig ut til å være ferdig. Har jo kjørt inn i pH under 5 men med filtergrums fra andre kar, var et øyeblikk like bekymret som Sigmund men plutselig gikk det over og det er nuller der det skal være sånt. Fikk aldri ut-av-kartet-utslag på hverken nitritt eller nitrat, men flyteplantene forsyner seg grådig så jeg er fornøyd nå når Salmidosen blir borte i løpet av et døgn.

Karet som skal silikoneres om står fortsatt i kjelleren, men nå er det like før. Gleder meg veldig til å få ting på stell, og det kan da ikke være lenge til! Da kan jeg hente SAEne hos Elisabeth, og kanskje har hun mulighet til å skaffe et A elizabethe-par også, tror kanskje det er greia så damen har en fisk til å hakke på. Karet har jo stor bunnflate, og disse Javamosemurene madam barlowi har konstruert ser ut til å være svært effektive. Monterer litt på redmoorkvister som kan flyttes ved behov.

Det går seg til...
Apistogramma og yngeladopsjon - selvfølgelig er det ikke uten grunn!
Aha! Selvfølgelig! Det er jo derfor de gjør det!

Flere Apistogrammaentusiaster har lurt på den rare låne-yngelen-til-hverandre-oppførselen, og så snublet jeg over denne snutten i A-magasinet:

"Evolusjonsbiologen Richard Dawkins karakteriserte adopsjon som et dobbelt tilbakeslag for den som adopterer: Ikke bare svekker man egne geners utbredelse, man bidrar til å utbre konkurrentenes. Men studer av chiklider i Tanganyikasjøen motbeviser påstanden. Disse fiskene deler sitt avkom med andre i sine "reder". Fordelen er at om andre reder blir tatt av rovfisk, vil alltid noen av egne gener føres videre til neste generasjon. Dermed er adopsjon til fordel for alle parter, skriver Franziska Schaedelin i Behaviour Ecology."

Er jo logisk at andre arter med yngelpleie bruker samme strategi. Mor Natur er tross alt helt genial!
L213-yngel!!!
Hjelpe meg, det tok ikke lang tid før de satt igang i nytt kar. Flyttet dem inn 2. mai, far har ikke rørt seg fra hula siden. Selvfølgelig har jeg plantet Cryptocoryner foran huleåpningen, under dagens støvsuging flyttet jeg dem og akkurat nå bare måtte jeg lyse litt. Så bare en liten knert, men den har vært uten plommesekk en god stund alt! Helt fiks ferdig!

Hjelpe meg, hva har de hatt å spise tro? Og er det fler der et sted som allerede er ute av hula? De kan i alle fall, så det blir ikke siste gangen. Artskar virker - hurraaa!

Flere gledelige nyheter, det er i alle fall en liten A barlowisnik i live også. Han - for jeg er nesten helt sikker - kjørte hevert og måtte sjekkes i en breedingboks, han gikk rett i angrep på speilbildet sitt med gjelleflekking og halevifting. Syv uker minst, snart en centimeter stor

Fryktelig mye filtergrums i vannet
[External Image]

Fryktløst angrep på eget speilbilde
[External Image]

Så til litt sorg, noe plager C caudimaculatus fortsatt. Har mistet en, og en til sliter. Har medisinert med Wormer Plus og eSHa 2000 (mot evt. bakterieangrep i sår), nå har jeg skiftet masse vann og tilsatt FlukeSolve, da ble det fart i resten av gjengen i det minste. Men er det virus er jo ikke det mye til hjelp. Massen på halefinnen her falt av da jeg håvet stakkaren ut, den som fortsatt lever har svømt midt i karet i flere dager og er tydelig plaget av en utvekst på brystfinnen. Den falt også av i håv, men ser ut til å vokse ut igjen. Får ikke gjort mer enn jeg gjør, så det får gå som det går...

Voksaktig utvekst på gjellelokket og halen. Fæle greier!
[External Image]

De tre bittesmå C pandaene barter like fornøyd rundt, C venezuelanus egger, det elektriske er litt mer ordentlig i reolen, og husfar har vatret opp og båret opp karet som skal tettes. Framgang, og nå er det vår!

[External Image]
Mallefar ligger fortsatt og vifter han, litt lenger ut i hula nå så jeg har tenkt fælt. Løsningen ble en helt nedsoppet liten Redmoordings fra kjellerbøtta, og tømming av ett av glassrørene på kjøkkenet. Oppi der har javamosen grodd voldsomt, og inni mosen fant jeg jammen en liten Anubias! En bitteliten M p "Windeløv" satt også fast, og ettersom røret står i full sol er den lille hagen helt sikkert ikke algefri. Rota hadde passende småkvister, så det var bare å tre stasen på plass uten livsfarlig fiskesene. Nå kan de(n) stikke av så mye de(n) vil, ett eller annet finner de(n) der.

Kommer nemlig ikke til å styre veldig denne gangen, faderen er førstereis og trenger farskapsøvelse. Flink så langt!
Nye reolbilder
85-literen på kjøkkenet, mangler bakgrunn ser jeg nå...
[External Image]

Reol 1 Ancistrus L213 - nå med tom hule! Fikk på plass litt godis i grevens tid...
[External Image]

Reol 2 Corydoras venezuelanus og lys våkne Dronningrasbora
[External Image]

Reol 4 Corydoras caudimaculatus.
[External Image]

Reolen fra sofakroken. Midtre til venstre er stapp full av planter i potter og røtter med bregner, mangler luker og skal straks byttes ut!
[External Image]

Nå begynner det virkelig å bli her! Og så morro med malleyngel
Plussmedlem
Vidunderlig fantastiske akvarier! Dine fingre må være utrolig grønne...
Jeg er mektig imponert!

Går det an å leie deg inn mot betaling, så du kan ta fatt i katastrofe-karene her? :p
Kjempefine kar! Så frodig og lekre! Misunner deg de mayaca fluviatilis-plantene! og yngel er vel alltid gøy, hehe
L213 er en fantastisk flott ancistrusart! Tom hule, vil det si at ynglene er frittsvømmende?

Pål
Takk folkens! Selv er jeg bare sånn passe fornøyd, men må vel bare innse at mine kar ender opp i kaotisk planteglede uansett intensjoner om strenge Aquascapes. Skulle ikke gro et strå i mallekaret for eksempel, bare være flott danderte hauger med ting de kunne gnafse på og bo i, og kanskje en Bolbitis. Sukk. Det finnes rett og slett for mange morsomme planter i verden!

Vet ikke Pål, har jo bare sett en eneste, og jeg trodde hula var tom fordi far var en tur ute. Men da jeg bare måtte lyse inn i natt var det fortsatt en knert inni der. Synes den ser veldig stor ut til å fortsatt skulle passes på, men hannen ligger nå der og vifter. Har hatt Ancistrusyngel før, nå skriver jeg datoer over i dette innlegget for tråden begynner å bli fryktelig lang! Så vet jeg hvor jeg evt. skal elte videre...

16.07.10 - Far viftet på små ting med stor sekk - tror jeg det var. Han viftet i alle fall.
22.07.10 - Far viftet fortsatt, hule med far flyttet til yngelkar.
01.08.10 - Hjemme fra ukes ferie, frittsvømmende små.

Nei det hjalp ikke stort, husker ikke om det var larver eller egg han viftet på. Uansett, paret har egget og minst ett er befruktet, og nå over eggeplommestadiet med stor ryggfinne og alt. Da finner jeg ut mer neste gang uansett hvordan denne runden ender
L213-mysterium
Nå lurer jeg fælt. Har jo måttet lyse litt igjen, og dro fram kameraet. Knerten i hula faderen vifter så iherdig i er da en kjempebaby på minst 1 cm uten hale, og den kan ikke være en uke gammel vel? Hvordan har den i så fall klart seg gjennom alle flyttestrabasene? Og hvor mange søsken har jeg kastet ut med badevannet? Får vel aldri svar, men her er verdens mest elendige bilder av far og barn.

Beklager, men man ser nå en hale med hvit søm i huletaket. Helt ytterst, så hva ligger hannen og vifter etter tro? Og hva gjør yngelen inni der nå? Merkelig fisk...
[External Image]

Og sånn blir bildet når det er midt på dagen med lys fra et vindu, håndholdt lommelykt som belysning og fotograf i hvit genser. Sukk. Men en L213 er det helt sikkert!
[External Image]
Nytt frittsvømmende a barlowikull!
Hjelpe meg, de gir seg ikke. Har sittet foran karet med lesebriller på i håp om å få øye på yngel fra forrige kull da mudderet under lille mor plutselig flyttet seg motstrøms. Sukk. Hun har jo snudd hula så jeg har rett og slett ikke fått med meg at hun har vært innemurt. Det kan ikke ha vært lenger enn akkurat det som skulle til, mener jeg har sett henne fyke etter innpåslitent avkom daglig!

Nå vet jeg egentlig ikke min arme råd, ender vel med å flytte hannen pluss ungdommene over, da kan det jo ikke bli flere kull på kjøkkenet. Luksusproblem da, må få bløtlagt artemiaegg
Du har fått virkelig fart på Apistogramma oppdrett Linda

Ikke lett å ta bilde når det er et vindu i rommet nei. Den eneste ulempen med sommer vanskelig å få tatt bilder av fiskene.
Dette paret er jo helt usedvanlig lite vanskelige å be da, er fjerde kull jeg vet om. De får frokost, ellevenses, av og til kveldsmat og surt bløtt vann, resten klarer de helt selv. Lurer på om jeg bare må lukke øynene og glemme at det er små oppi der før det er mulig å gå tørrskodd over karet

Og hvor gjør man av dem? Spesielt utfordrende når bare hannene overlever moderens iltre angrep, mistenker at vepsa ikke finner seg i konkurranse...
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap