Sissis våte drømmer (side 108)

Håper at det går bra med cory-egga ennå! Hadde nesten ikke turt å dra i fra de jeg.

Og åh, så lyst jeg har til å by over deg på sp.Blackene på rubikk, men jeg har nok ikke plass til de i akvariet mitt.
Ser at du ennå er den som ligger høyest der, og siden budrunden er over nå, så satser jeg på at de nye søte svarte er det som skal til for å få alle i lek. Så kan jeg kjøpe yngel av deg en dag. =D
De svarte er helt vidunderlige Britti! Har 10 fra før, med overvekt av damer, så litt nytt blod blir nok perfekt. Og om jeg noen gang får yngel på disse, så skal du selvfølgelig få kjøpe

Er hjemme igjen, og kan kostatere at det er liv oppi boksen! Fant to døde, men jeg tror det er ca 10 som virrer rundt under catappa-løvet. Dette er nesten for spennende..

Forresten passer både Ragnar og Odd wigglers, så det er da liv her. Og da jeg tittet inn til c121 i Lekegrinda, så så jeg plutselig en kampfiskyngel der også! Odd og Märtha lekte jo der før de flyttet, men jeg trodde ikke det hadde blitt noe av det. Morro da

Ellers vurderer jeg å sette c121 sammen med venezuelanusene i Trollskogen. Men da bør jeg fange tukanoene først, og det... Må tenke litt...
Kjempesukk...
Ser at Lene har begynt å bli "stor" på samme måte som Malin ble. Har søkt rundt på nettet, og funnet ut at det trolig er "dropsy" grunnet nyresvikt. Mulig det er en innavlsdefekt? Var jo ekstremt flotte i fargene disse damene, og dessuten gigantiske. Kåre har det ikke, og ingen av de andre fiskene i Godteskåla heller. Er jo UV-filter også der, så...

Lar henne få slippe mer plage (for det blir jo bare værre), flytter Kåre i isolat for sikkerhets skyld, og venter med å sette inn nye kampfisker der. Usj

Leste masse om typiske kampfisk-sykdommer på nettet, og det var skremmende mye som var "vanlig", og som "alle" ville oppleve med gjevne mellomrom. Har en sterk følelse av at denne avlinga på stadig nye varianter i farger og finner går på bekostning av helsa...

Dag flytter nå inn til Lilja i Asylet, og så får vi se hva jeg gjør framover, blir omgjøring i planene nå. Men alikevel, etter å ha måtte sende disse flotte damene til fiskehimmelen, så har jeg faktisk bare lyst på flere kampfisker ;0
Uff jah vil vel alltid ende med mye sånnt rart i form av sykdommer og skavanker når det avles i hytt og gevær for at fiskene skal bli "finest" mulig. Usjjj det er så leit med syk fisk og avlivning
10 søte små? Veldig spennende!

Og huff så trist med Lene. :/ Aldri gøy med slike sykdommer. Og ja, det blir vel fort "vanlig" med sykdommer på noe som avles såpass på.

Men Sissimor, tror du det går an å ha en kampfisk i en 19l midlertidig? Vet ikke når jeg får oppover 60-literen min, men min gode mor tok med seg en 19liter i dag.. Og jeg har så lyst på en kampfisk! Men det kan ta to uker, eller litt mer før jeg får det større akvariet.. :3
19-liter midlertidig funker helt fint Britti. Mine går i karantene i 10-15 liter når de kommer, og Reidar har nå yngel i sin 15-liter.

Formen på karet har mye å si. Er det høyt og smalt bør det bli midlertidig, men om det er lengre enn det er høyt, så kan det med korrekt innredning til nød bli en permanent bolig. Vet det står 60 liter som minstemål i basen, men jeg tror bestemt riktig miljø er viktigere enn størrelsen aleine. Vet om oppdrettere som har 30-liters kar for hvert par, og det fungerer utmerket.
Sissimor
19-liter midlertidig funker helt fint [B]Britti[/B]. Mine går i karantene i 10-15 liter når de kommer, og Reidar har nå yngel i sin 15-liter. Formen på karet har mye å si. Er det høyt og smalt bør det bli midlertidig, men om det er lengre enn det er høyt, så kan det med korrekt innredning til nød bli en permanent bolig. Vet det står 60 liter som minstemål i basen, men jeg tror bestemt riktig miljø er viktigere enn størrelsen aleine. Vet om oppdrettere som har 30-liters kar for hvert par, og det fungerer utmerket.


Mitt er lengre enn det er høyt, så da skal jeg jaggu meg skaffe meg en kampfisk jeg altså. Planen er i hvert fall å gi den et større hjem etter hvert uansett, 19literen tenkte jeg skulle bli yngelkar etter hvert. Aah, nå ble jeg glad. Takk for svar! Nå skal jeg gå å gjøre i stand karet!
Den vakre milleri-damen begynner å bli ganske fødeklar nå. Håper så veldig at det går bra, og gleder meg til å få flere av disse
[External Image]
[External Image]
Sissimor, jeg tillater meg å spørre deg ettersom jeg tror du vet litt om kampfisk. Jeg har stilt et spørsmål om kampfisken min i egen tråd. Orker du ta en titt? Jeg er så redd han er syk, for jeg er egentlig veldig glad i Fille-Franz.
Forholdsvis sprekkfeldig ja, håper det går bra. Enkelte av mine har blitt veldig lurvete i tøyet etter fødsel, særlig de første gangene, men det har ordnet seg med litt barselpleie og ro i krokene...

Gøy at du fikk bilde av henne sammen med endlers, det viser jo tydelig hvor liten den Platy-arten er! Tar kontakt med Inger Anne i løpet av uka, så skal vi se om vi ikke får en liten familie oppover. Tror disse sky skjønnhetene blir tryggere av å gå i flokk :o)
Disse 3 jeg har nå er faktisk veldig lite sjenerte Linda. Både nå, og da de gikk i karantenen, kommer de fram til glasset når jeg forteller dem at jeg har med mat. Og de følger nøye med meg så fort jeg kommer på kjøkkenet. Har blitt så inderlig sjarmert av denne yndige damen ;D

Skal bli veldig stas med flere uansett altså! Og blir det mange av dem, så ryker nok endlersene ut
Jeg har gått på en sprekk... igjen...
I dag har det vært hyggelig møte i akvarieklubben igjen. Petter kom og hentet meg, og hadde med seg 5 Brochis splendens som han ikke lenger hadde plass til. Disse ble plassert i den store EB-boxen hengende på Godteskåla, og pent og pyntelig aklimatisert mens jeg var på møtet

Etter møtet ble Petter og jeg med en tur til klubb-leder Kjell, for Terje (Terjes Tropefisk) hadde masse spennende der han hadde bestilt fra Imazo. Han "lurte" meg til å kjøpe 10 bittesmå pygméguramier og en spennende echinodorus. Hadde jo ikke noe ledig karantene til disse småttingene, så da fikk jeg med et langt og smalt plastakvarium (ca 15 liter). Da hadde jeg plutselig ikke flere unnskyldninger, og posen ble med hjem...

Brochisene ble kjempeglade for å endelig komme ut i karet, og er ikke redde i det hele tatt
[External Image]
[External Image]
Må ha med et bilde av ei grenmalle igjen, for de er så flotte! De har fått inn slike på TAM Lade nå, men prisen var litt stiv syns jeg...
[External Image]
Det skjer så mye hos deg! Moro å følge med!
Tror jeg må ha noen pygméguramier jeg også etterhvert, de er så fine! Og grenmaller frister bare mer og mer. Må nok ha noen sånne en gang jeg også.
Det skjer nesten for mye her for tiden; blir helt svimmel jeg! Men, man må benytte mulighetene når man har dem, og i løpet av den neste uka vil det skje myyye mer! Ihvertfall om alt klaffer...
Arrrg!!!
Må bare få ut litt frustrasjon her; Jeg ble 2 dager for sein med å sende inn forrige meldekort, og NAV straffer meg med å gi meg kun 1/3 av pengene mine! Er det mulig? Dette blir smalhans framover. Enda godt jeg ikke ble 3 dager for sein, for da hadde jeg vel ikke fått noe...

Men de kan somle og rote alt de vil, uten at det får en eneste konsekvens for dem...

Har de virkelig lov til å trekke så mye? :O
Det mest logiske hadde jo vært om de trakk penger for akkurat de to dagene, og det tilsvarer jo ikke så mye.
Men det er jo typisk, NAV er fryktelig urimelige mange ganger, skjønner godt at du er frustrert

De nye Brochisene dine var veldig fine, denne arten har jeg lyst på etterhvert også for de er så store, runde og gode
Så noen hos Dahl's for en stund tilbake og de var viltfanget og virkelig xxl, de var jo nesten skummelt digre :b
Hvaa!!? Neyy, har de lov til det? Jeg mente også at de bare skal ta for de to dagene ellernoe.. mener å huske det var noe sånt da søsteren min glemte å levere inn avklaringsstønad-meldekortet sitt ellernoe.



Har studert de nye pygméguramiene i dag, og konstatert at det faktisk er 11 stk. Veldig søte, men den ene mangler et øye. Det ser helt grotesk ut men den store, tomme gropa
Plussmedlem
Sissimor
Det skjer nesten [I]for mye[/I] her for tiden; blir helt svimmel jeg! Men, man må benytte mulighetene når man har dem, og i løpet av den neste uka vil det skje myyye mer! Ihvertfall om alt klaffer...


Akvarie-relatert, altså? Fortell!
Tilfeldig bekjentskap
© Rune Evjeberg
Reklame for plussmedlemskap