- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Inger Annes akvarieprosjekt (side 109)
Inger Annes akvarieprosjekt (side 109)
Hei igjen!
Jeg lyktes i å finne Suvattii hos Akvariemagasinet, så nå blir det ny kule til uka!!!!
Det pussige var at de hadde hele 6 stk gående i samme tank, sammen med 2 enorme Pleco. Er ikke det litt risky med tanke på denne fiskens "innstilling" til øvrige innbyggere? De var også vesentlig mindre en den forrige kula jeg hadde, så for alt jeg vet er det snakk om relativt ung fisk.
Men uansett; gleder meg som en unge, og da er det alltid gøy å dele det med andre kulefisk elskere
Jeg lyktes i å finne Suvattii hos Akvariemagasinet, så nå blir det ny kule til uka!!!!
Det pussige var at de hadde hele 6 stk gående i samme tank, sammen med 2 enorme Pleco. Er ikke det litt risky med tanke på denne fiskens "innstilling" til øvrige innbyggere? De var også vesentlig mindre en den forrige kula jeg hadde, så for alt jeg vet er det snakk om relativt ung fisk.
Men uansett; gleder meg som en unge, og da er det alltid gøy å dele det med andre kulefisk elskere
Postet 28.03.09 kl 18:55
Postet 28.03.09 kl 19:01
Sølvi GullaksenDu må gi de beskjed at nok er nok ,nå må det bli slutt på ertingen :)
Jeg har gitt dem beskjed, jeg har forsøkt å lure dem, jeg har forsøkt å lokke dem og jeg har forsøkt å bestikke dem. Det har ikke fungert. Det eneste jeg ikke har gjort er å true dem. Det ville ikke ha fungert, da det eneste jeg kan true med er at "dere får ikke myggiser igjen før dere har gitt meg egg!". De vet meget godt at det bare vil være tomme trusler, da de vet at jeg vet at myggiser må til for å få til lek.
Ellers så er det så artig å lese innleggene dine ,du forteller så livaktiv. Sitter å flirer for meg selv etter å ha lest om mallene dine
Jeg takker for mallerosen fra dere alle.
ElinHFår jo rett og slett lyst på L-malleakvarie av å lese om disse bartene til Inger Anne :-D
Selv om det er flere arter L-maller i pestkaret, er det ancistrusene som tar hele oppmerksomheten. De har en personlighet som overstråler de andre. De eneste som kan komme opp mot dem, er L-128, som er ganske frampå og temperamentsfulle, men dessverre også sky overfor mennesker. Nei, det må være bartene som gjør det! Ancistruser har barter, coryer har barter. Eeehh...kuler har det ikke (i hvert fall de fleste artene - unntak finnes). Men de har temperamentet. Men det mangler jo coryene igjen (med unntak av superne viser det seg nå). Igjen må jeg tenke på hva jeg trodde lenge: at ancistruser var fredelige fisker. Pøh!
Utrolig flott å høre at du har fått tak i en ny suvattii, Tender. Jeg har tenkt på deg og den døde kula di i dag, så det var en gledelig nyhet. Kan jeg spørre hva du måtte ut med for å få tak i en på Akvariemagasinet? Når det gjelder å holde mange sammen i butikken, så hender det faktisk at det går bra selv om det ikke skulle gjøre det. Det er som om det er en felles forståelse om at "vi må holde fred - ellers bryter helvete løs her vi er stuet sammen". Det er som om de skjønner at aggresjon når det er så mange aggressive fisker stuet sammen på så liten plass, ikke er det smarteste. Jeg har sett det i flere akvarier der det er stuet sammen altfor mange kuler på samme plass. Men jeg har sannelig også sett eksempler på det motsatte. Suvattii er forøvrig ikke den blant kulene som er aller mest aggressiv mot artsfrender hvis den har stor nok plass. At dette er en av kulene som har vært avlet i fangenskap, burde vel si litt om det. Unge individer kan også være mindre aggressive enn eldre - det gjelder generelt for de fleste (eller alle) kulefisker. Aggressiviteten har en tendens til å øke med alderen. Jeg sier dette fordi du nevnte at de du så var mindre enn den du hadde. Det er altså flere mulige årsaker til at det så langt har gått bra der. Men plecoene, derimot, bekymrer meg. At ikke de får juling av suvattiiene? Jeg vet kuler er smarte nok til å kunne ta såpass godt pansrede fisker som sugemaller. Jeg har nemlig erfart det selv: de går etter magen på malla - den eneste sårbare delen. Og suvattiier er jo tross alt fiskespisende kuler. Dessuten ville jeg tro at de to plecoene ville drite så ekstremt mye at det ville påvirke vannkvaliteten litt vel mye. Og det er jo forsåvidt også et problem når man har stuet sammen mange kuler på liten plass også.
Postet 29.03.09 kl 00:31
De tar 495,- for kula. Det med plecoene stusset jeg også på. Men jeg så faktisk noe "morsomt" når jeg var der. Den ene Plecoen la seg bokstavelig talt oppå den ene kula. Den så ikke ut til å reagere i det hele tatt. Kanskje det er som du sier.... de har vett nok til å skjønne at de må holde husfreden midlertidig...he-he... Den ene kula var skikkelig tynn, så det er nok noe parasitter på gang i det karet, men dette er jo, i likhet med Botia, vanlig hos kulefisk. Jeg har gudskjelov Levamisole og Flubenol til å forhåpentligvis ordne den biffen.
Jeg kjenner at jeg gleder meg som bare det til å få ny Suvattii i hus
Jeg kjenner at jeg gleder meg som bare det til å få ny Suvattii i hus
Postet 29.03.09 kl 00:40
Jeg glemte å si grattis! Akvariemagasinet er dyre som vanlig ja. Det var det jeg trodde. Men de er en av de få butikkene der du kan oppleve at du slipper å fortelle dem at kula ikke skal løftes ut av vannet. Jeg har handlet kule der 2 ganger, og den første gangen ble den fanget inn på korrekt måte. Den andre gangen, derimot, tok kula veien gjennom lufta før jeg fikk sagt sukk for meg. Heldigvis gikk det bra (det gjør det som regel med ferskvannskuler, men det er ingen vits i å ta sjansen likevel).
Kuler har alltid med seg innvollsorm når man kjøper dem, så avlusing er helt nødvendig. Det har å gjøre med at det store, store flertall av kulefisker i handelen er VF, og VF kulefisker har innvollsorm. De får det gjennom maten de spiser. Mange har snegler i kosten, og snegler er mellomvert for mange typer innvollsorm.
Kuler har alltid med seg innvollsorm når man kjøper dem, så avlusing er helt nødvendig. Det har å gjøre med at det store, store flertall av kulefisker i handelen er VF, og VF kulefisker har innvollsorm. De får det gjennom maten de spiser. Mange har snegler i kosten, og snegler er mellomvert for mange typer innvollsorm.
Postet 29.03.09 kl 00:49
Ja de er litt dyrere enn andre. Men det lever jeg fint med. Med tanke på størrelsen på lokalet og ikke minst utvalget, så synes jeg det er verdt det. Ingen av de andre butikkene jeg sjekket hadde Suvattii "på lager". Jeg leker litt med tanken på å kjøpe 2 stk, men jeg er veldig usikker. Vil jo ikke ha noe blodbad heller.... Tanken er å gjøre karet godt beplantet og masse gjemmesteder. Hva tror du? Karet er på 150l, og særdeles overfiltrert.
Postet 29.03.09 kl 00:55
det er jo krig i mallesuppa di fordi de vil ha dame, det må jo tyde på at yngel er rett rundt hjørnet. jeg tror ancistrusene krangler fordi de er kresne på damene.
de er faktisk litt like kampfisk, to kampfisk hanner vil jo krangle om den beste. mens cory(og flere andre) virker det som om ikke bryr seg så veldig om fruen, så lenge de får unger.
kampene mellom ancistrusene vil nok gi seg når de har en verdig vinner og da kommer barna.
vil tro at slåssingen slutter hvis du venter litt med myggis. fordi myggis får de i lekshumør og de må ha EN vinner, dermed starter kampene.
vet jo ikke helt sikkert om det er sånn men ganske sikker. bare husker no jeg så på tv, det var vel torsk eller no sånt som drev å sloss.
jaja, blir nok stille til slutt skal du se.
grattis tender.
de er faktisk litt like kampfisk, to kampfisk hanner vil jo krangle om den beste. mens cory(og flere andre) virker det som om ikke bryr seg så veldig om fruen, så lenge de får unger.
kampene mellom ancistrusene vil nok gi seg når de har en verdig vinner og da kommer barna.
vil tro at slåssingen slutter hvis du venter litt med myggis. fordi myggis får de i lekshumør og de må ha EN vinner, dermed starter kampene.
vet jo ikke helt sikkert om det er sånn men ganske sikker. bare husker no jeg så på tv, det var vel torsk eller no sånt som drev å sloss.
grattis tender.
Postet 29.03.09 kl 01:28
fiskerendet er jo krig i mallesuppa di fordi de vil ha dame, det må jo tyde på at yngel er rett rundt hjørnet. jeg tror ancistrusene krangler fordi de er kresne på damene.
Det er nok heller hulene de krangler om: det beste stedet å få damene til å legge eggene sine. De slipper å slåss om damer, da damene i karet omtrent forsøker å bryte seg inn i hula til mennene sine (fulle av egg som sprenger på - de vil bare bli kvitt "lasten"). Huler er det nemlig mangelvare på. Jeg har dessverre bare to (jeg har flere på bestillingslista mi, men jeg har så langt ikke hatt penger til å få sendt avgårde noen ny bestilling på denne siden av nyttår - jeg skal ha avgårde en bestilling på varer for ca. 2000 så snart jeg har penger), og den ene hula har kun vært brukt én eneste gang, nemlig det ene kullet Bart forsøkte seg på, da Bartesnoppen dro fra sin egen hule for å kapre denne nye (og glemte sin egen, slik at den ble stjålet av Bartolomeus - det var dette som var opptakten til den én times lange slåsskampen mellom Bartesnoppen og Bartolomeus). Det virker som denne hule nr. 2 ikke tilfredsstiller ancistrusenes smak, så den er atter en gang forlatt nå. Det gir dermed bare en eneste hule å slåss om. Tidligere har det ikke vært noe problem, da Bartesnoppen har vært den ukronede kongen i karet, og ingen av de andre hannene har hatt mulighet til å konkurrere om den tittelen. Men de "små" har vokst opp etterhvert, og begynner å bli voksne, de også. Og når da Bartesnoppen var så dum at han snudde ryggen til en stund, så var kaoset i gang.
Men hovedaggresjonen kommer fram ved fôringstid. Med så mange sugemaller, blir det kamp om maten (de sulter ikke, altså, tvert imot. Det bare blir sånn når de er mange - de vet at hvis de ikke spiser, forsvinner maten fort). Det er når de spiser at de er som aller mest aggressive.
Jeg er stygt redd at kampen kommer til å bestå så lenge jeg har flere fullvoksne ancistrushanner i karet. Bartesnoppen har jo produsert unger i lange, lange tider nå (han må ha laget mellom 10 og 15 kull). Fram til han greide å miste hula si, har han holdt på nesten non-stop. Og alle de andre har visst at han er en hissigpropp, og har derfor hatt respekt for han...inntil nå... De bor i en 180-liter, og det blir litt vel tett mellom dem da. Men jeg tror det kan dempe dem litt når jeg får tak i flere huler. Men helt stille blir det aldri. Aggresjonen ved fôringstid vil alltid være der. Heldigvis er aggresjonen ved fôringstid ikke med tanke på å skade hverandre - bare for å jage vekk konkurrentene. Slåsskampene jeg har sett mellom Bartesnoppen og Bartolomeus den siste uken, derimot, har vært for å skade den andre, for å finne ut hvem som er størst og sterkest. Og dessverre ser det ut til at de ikke har funnet svaret ennå. Bartesnoppen er helt klart størst (bortsett fra når det gjelder bartene. Bartolomeus har fantastisk lange barter!), men hvem er sterkest? Jeg mistenker at hadde Bartesnoppen vært helt uskadet da de startet slåssingen, så hadde Bartolomeus måtte innse at Bartesnoppen fortsatt er for stor for han. Men Bartolomeus er også mer smidig, ettersom han er mindre, og jeg har sett at han har dratt litt fordel av det. Jeg er glad jeg ikke er dommer i ancistrusslåsskamper.
I dette karet fôres det faktisk aldri med myggis. Det som får ancistrusene til å bli aller mest aggressive er squash! Så grønnsaker kan jammen lage krig, det også!
Det kan jeg nok bare drømme om, så lenge jeg har 4 hanner og 3 hunner og et ukjent antall (sannsynligvis bare 3-4 - de små blir spist før det har gått mange dager etter de har sluppet ut av hula) små jeg ikke vet kjønnet til. Ancistruser er aggressive fisker når de blir voksne, i hvert fall aggressive innad i arten. Det er forøvrig litt av et syn å se en slik slåsskamp. De er imponerende dyr!
Her er noen bilder av litt av kaoset ved squashbiten. Det viser ikke helt virkeligheten, da flere av fiskene gjerne stikker av når jeg kommer med kameraet.
Og her er den tidligere kongen, Bartesnoppen! Nå er det bare såvidt spor etter de stygge sårene han hadde på siden av hodet. Jeg er utrolig glad det gikk så godt med han.
Postet 29.03.09 kl 03:46
Endret: 29.03.09 kl 03:50
Postet 29.03.09 kl 03:48
Jeg ville ikke ha sjanset på 2 suvattiier i en 150-liter. Jeg tror det blir for dårlig plass for to.
Det er magefølelsen min som sier dette (samt at PufferPedia har satt 115 liter som minstestørrelse på karet for én fisk. AF har faktisk satt minste akvariestørrelse til 250. Det var da litt voldsomt... ).
Hvis du vurderer å sette sammen to suvattiier, anbefaler jeg å lese denne. Karet som brukes her er på drøye 550 liter (men det er litt flere kuler her da ).
Det er magefølelsen min som sier dette (samt at PufferPedia har satt 115 liter som minstestørrelse på karet for én fisk. AF har faktisk satt minste akvariestørrelse til 250. Det var da litt voldsomt... ).
Hvis du vurderer å sette sammen to suvattiier, anbefaler jeg å lese denne. Karet som brukes her er på drøye 550 liter (men det er litt flere kuler her da ).
Postet 29.03.09 kl 04:01
Microorm er bare et utrolig flott yngelfôr. Så utrolig lettvint! Det gjør det også så veldig mye greiere når jeg skal ha noen til å stelle småttisene mine mens jeg er på ferie også. De slipper å styre med artemiaklekkeren. Og corybarna elsker det!
Jeg har, som dere sikkert skjønner, nettopp hatt mitt daglige yngelstell, med vann- og isboksbytter og fôring. Det er mulig jeg har nevnt det, men da trille- og duplicareuseggene klekket, forsøkte jeg å skille yngelen fra store egg fra yngelen fra små egg. Jeg bare må finne ut hvem som kommer fra hva. Og når jeg ser utviklingen hos yngelen, blir jeg sikrere og sikrere på at de store eggene er trilleegg. Yngelen fra de store eggene vokser raskere, og de virker sterkere og sunnere enn de fra de små eggene. Og når jeg vet at jeg alltid har hatt langt bedre overlevelsesprosent hos trillene, stemmer det godt med at de store er triller. Sterbaibarna ser forresten også fine og friske ut, til tross for en litt tøff start på livet. Da jeg skiftet vann på dem første gang, var jeg sikker på at jeg kom til å miste minst én. Men nå ser de ut til å trives god, alle 6. Det er bare så utrolig rart å se hvor forskjellig yngel fra forskjellige coryarter utvikler seg. Sterbaiyngel vokser meget sakte, i hvert fall sammenlignet med trillene. De er også mer sårbare. Og fargen er definitivt helt forskjellig. Sterbaiyngel er så mørke sammenlignet med de andre artene jeg har hatt oppdrett på.
Jeg greier bare ikke å venne meg til at Bartesnoppen faktisk viker for andre ancistruser. Under fôringen tidligere i kveld så lå Bartesnoppen og koste seg med maten. De andre, mindre hannene forsøkte ikke å utfordre herremannen. Men så kom Bart Simpson tassende. Bartesnoppen har helt tydelig ikke vent seg til å ikke være sjef lenger, for han glemte rett og slett å flytte seg da Bart kom. Bart måtte vise pigger for å minne Bartesnoppen på at det var en ny konge i karet, men da flyttet han seg også. Og han måtte flytte seg fra Bart mange ganger mens de spiste.
Jeg har, som dere sikkert skjønner, nettopp hatt mitt daglige yngelstell, med vann- og isboksbytter og fôring. Det er mulig jeg har nevnt det, men da trille- og duplicareuseggene klekket, forsøkte jeg å skille yngelen fra store egg fra yngelen fra små egg. Jeg bare må finne ut hvem som kommer fra hva. Og når jeg ser utviklingen hos yngelen, blir jeg sikrere og sikrere på at de store eggene er trilleegg. Yngelen fra de store eggene vokser raskere, og de virker sterkere og sunnere enn de fra de små eggene. Og når jeg vet at jeg alltid har hatt langt bedre overlevelsesprosent hos trillene, stemmer det godt med at de store er triller. Sterbaibarna ser forresten også fine og friske ut, til tross for en litt tøff start på livet. Da jeg skiftet vann på dem første gang, var jeg sikker på at jeg kom til å miste minst én. Men nå ser de ut til å trives god, alle 6. Det er bare så utrolig rart å se hvor forskjellig yngel fra forskjellige coryarter utvikler seg. Sterbaiyngel vokser meget sakte, i hvert fall sammenlignet med trillene. De er også mer sårbare. Og fargen er definitivt helt forskjellig. Sterbaiyngel er så mørke sammenlignet med de andre artene jeg har hatt oppdrett på.
Jeg greier bare ikke å venne meg til at Bartesnoppen faktisk viker for andre ancistruser. Under fôringen tidligere i kveld så lå Bartesnoppen og koste seg med maten. De andre, mindre hannene forsøkte ikke å utfordre herremannen. Men så kom Bart Simpson tassende. Bartesnoppen har helt tydelig ikke vent seg til å ikke være sjef lenger, for han glemte rett og slett å flytte seg da Bart kom. Bart måtte vise pigger for å minne Bartesnoppen på at det var en ny konge i karet, men da flyttet han seg også. Og han måtte flytte seg fra Bart mange ganger mens de spiste.
Postet 01.04.09 kl 02:25
men jeg leste om ancistrus her om dagen, da stod det at for å få yngel må du flytte ut alle hannene untatt den "sterkeste", for hvis alle ancistrusene er der vil ingen få yngel. du har sikkert lest den, men det er hvertfall denne artikkelen jeg leste.
Postet 01.04.09 kl 09:33
Ancistrusene mine har ikke lest den artikkelen. Ikke mine L-144 heller.
Det står nok ikke helt det som du sier. Jeg siterer:
"Ofte kan det anbefales å ha to hoer på én hann. Dette vil eventuelt hindre at hoa får gjennomgå for kraftig, og sjansene for at det skal dannes et par er større. En annen mulighet er å ha to hanner på én hoe. Dette vil virke som en psykologisk trigger for hannen, og kan ofte vekke den territorielle adferden, som igjen kan trigge til lek. Fjern den hannen som har blitt den udominante"
Dette er altså i det tilfellet hvor man har to hanner på hver hunn. Og jeg vil tro at man skal fjerne den udominante hannen pga. at de ikke skal fyke i tottene på hverandre, eller at den udominante hannen skal unngå å bli hundset med av den dominante. Jeg ser jo tydelig hvordan spillet er mellom hannene hos meg, og de er ganske hissige mot hverandre. Jeg vil også tro at det er vanskelig å få flere enn den dominante hannen til å leke. Lenge har jo Bartesnoppen vært den ukronede kongen blant ancistrusene mine, og det har bare vært han som har lekt hos meg. Dvs. inntil Bart Simpson først laget et kull i den andre hula nylig, som ble opptakten til at Bartesnoppen greide å miste sin egen hule. Men det er definitivt mulig å ha flere hanner som leker. En kompis av meg hadde flere lekende hanner i sin 250-liter. Jeg husker ikke hvor mange det var, men det var mer enn to, tror jeg. Og det var et helt sprøtt antall småttiser i det karet! Men veldig søte småttiser!
Nå i dag ser det ut til at Bart endelig har bestemt seg for hvilken hule han vil ha, og jeg tror han har lekt i løpet av natta (jada, jeg vet har sagt det før). Jeg ser en annen intensitet på viftinga hans, og han styret noe fryktelig der inne i går. Dessuten så jeg at Madammen, Bartesnoppens kone (eller tydeligvis nå ekskone) var svært eggtung i går. Hun var gørrfeit, rett og slett. Jeg har ikke sett henne i dag, så jeg har ikke fått sjekket størrelsen på magen hennes. Det bruker ikke å være tvil når hun har kvittet seg med ballasten. Magen hennes er nemlig skikkelig innsunket da, og det kan nesten se ut som om hun har innvollsorm. Men den tilstanden varer ikke lenge. Hun har en fantastisk evne til å bygge opp en ny eggreserve, og det gjør hun meget raskt! Hun er forøvrig en meget flott dame - fullt uvokst og nesten like stor som Bartesnoppen og Bart Simpson (like stor som Bartesnoppen var da han hadde en barbert hale etter slåsskampen). Hun har til og med skjeggstubber rundt nesa. De andre hunnene jeg har er langt mindre, og har heller ikke antydning til skjegg. Det er forøvrig en av de mindre hunnene som har for vane å sove på ryggen under rota midt i karet.
Det ser ut til at Bartesnoppen har vært i tottene med en av de andre hannene igjen i natt. Han har noen striper på magen som ser ferske ut, og som jeg heller ikke kan huske å ha sett før. Det er ikke umulig at han har forsøkt å blande seg i leken hvis det stemmer at Bart og Madammen har kost seg sammen i natt.
Det står nok ikke helt det som du sier. Jeg siterer:
"Ofte kan det anbefales å ha to hoer på én hann. Dette vil eventuelt hindre at hoa får gjennomgå for kraftig, og sjansene for at det skal dannes et par er større. En annen mulighet er å ha to hanner på én hoe. Dette vil virke som en psykologisk trigger for hannen, og kan ofte vekke den territorielle adferden, som igjen kan trigge til lek. Fjern den hannen som har blitt den udominante"
Dette er altså i det tilfellet hvor man har to hanner på hver hunn. Og jeg vil tro at man skal fjerne den udominante hannen pga. at de ikke skal fyke i tottene på hverandre, eller at den udominante hannen skal unngå å bli hundset med av den dominante. Jeg ser jo tydelig hvordan spillet er mellom hannene hos meg, og de er ganske hissige mot hverandre. Jeg vil også tro at det er vanskelig å få flere enn den dominante hannen til å leke. Lenge har jo Bartesnoppen vært den ukronede kongen blant ancistrusene mine, og det har bare vært han som har lekt hos meg. Dvs. inntil Bart Simpson først laget et kull i den andre hula nylig, som ble opptakten til at Bartesnoppen greide å miste sin egen hule. Men det er definitivt mulig å ha flere hanner som leker. En kompis av meg hadde flere lekende hanner i sin 250-liter. Jeg husker ikke hvor mange det var, men det var mer enn to, tror jeg. Og det var et helt sprøtt antall småttiser i det karet! Men veldig søte småttiser!
Nå i dag ser det ut til at Bart endelig har bestemt seg for hvilken hule han vil ha, og jeg tror han har lekt i løpet av natta (jada, jeg vet har sagt det før). Jeg ser en annen intensitet på viftinga hans, og han styret noe fryktelig der inne i går. Dessuten så jeg at Madammen, Bartesnoppens kone (eller tydeligvis nå ekskone) var svært eggtung i går. Hun var gørrfeit, rett og slett. Jeg har ikke sett henne i dag, så jeg har ikke fått sjekket størrelsen på magen hennes. Det bruker ikke å være tvil når hun har kvittet seg med ballasten. Magen hennes er nemlig skikkelig innsunket da, og det kan nesten se ut som om hun har innvollsorm. Men den tilstanden varer ikke lenge. Hun har en fantastisk evne til å bygge opp en ny eggreserve, og det gjør hun meget raskt! Hun er forøvrig en meget flott dame - fullt uvokst og nesten like stor som Bartesnoppen og Bart Simpson (like stor som Bartesnoppen var da han hadde en barbert hale etter slåsskampen). Hun har til og med skjeggstubber rundt nesa. De andre hunnene jeg har er langt mindre, og har heller ikke antydning til skjegg. Det er forøvrig en av de mindre hunnene som har for vane å sove på ryggen under rota midt i karet.
Det ser ut til at Bartesnoppen har vært i tottene med en av de andre hannene igjen i natt. Han har noen striper på magen som ser ferske ut, og som jeg heller ikke kan huske å ha sett før. Det er ikke umulig at han har forsøkt å blande seg i leken hvis det stemmer at Bart og Madammen har kost seg sammen i natt.
Postet 01.04.09 kl 11:59
Jeg bruker ikke å la meg narre på 1. april, men i dag skjedde det faktisk - i hvert fall for ca. et halvt minutt. I dag fant jeg i alle innlegg på the Puffer Forum ordet puffers byttet ut med doggies. I hver eneste innlegg. En kort stund fryktet jeg at serveren var blitt infisert av noe dritt. Inntil en person nevnte hvilken dag det var i dag. Etterpå oppdaget jeg at ordet puffer (altså ikke i flertall) er byttet ut med fruitcake, og ordet tank er byttet ut med sneeze. Jeg mistenker at det er litt mer der også, men det finner jeg ikke ut før ting er stilt tilbake til normalen igjen, så jeg vet hva som egentlig skal stå der. Noen snakket nemlig om en bowling ball også, og jeg greier ikke å gjette hva det kan være. Jeg ler så jeg nesten triller av sofaen min. Alle innlegg er helt surrealistiske å lese. ;-D
Hver gang jeg tar et vannbytte hos superne, får de fullstendig vrimlemani dagen etter. De ser ut som om de er helt fulltstendig på randen til lek, men så dabber det av igjen. I dag er de helt maniske igjen. De vrimler noe veldig opp og ned langs glasset, og damene er de som vrimler verst. De ser ut som om det bare må skje i dag, men jeg vet jo at de har lekt den leken tidligere...
Joda, det må ha skjedd noe i hula til Bart i løpet av natta. Nå ligger han opp ned og vifter. Det ville han ikke ha gjort om det ikke hadde vært noe å vifte for. Madammen er ute og lufter seg akkurat nå, men hun vil ikke la meg se magen sin. Det lille jeg kan se ser bra ut med tanke på egg i en viss herremanns (stjålne) hule. Hun har forresten verdens mest sjarmerende måte å vrikke med nesen på når hun gnager alger.
Hver gang jeg tar et vannbytte hos superne, får de fullstendig vrimlemani dagen etter. De ser ut som om de er helt fulltstendig på randen til lek, men så dabber det av igjen. I dag er de helt maniske igjen. De vrimler noe veldig opp og ned langs glasset, og damene er de som vrimler verst. De ser ut som om det bare må skje i dag, men jeg vet jo at de har lekt den leken tidligere...
Joda, det må ha skjedd noe i hula til Bart i løpet av natta. Nå ligger han opp ned og vifter. Det ville han ikke ha gjort om det ikke hadde vært noe å vifte for. Madammen er ute og lufter seg akkurat nå, men hun vil ikke la meg se magen sin. Det lille jeg kan se ser bra ut med tanke på egg i en viss herremanns (stjålne) hule. Hun har forresten verdens mest sjarmerende måte å vrikke med nesen på når hun gnager alger.
Postet 01.04.09 kl 12:43
Niks. Madammen har ikke verpet. Heller kan jeg ikke se at noen av de andre har gjort det (jeg måtte bare slippe litt mat nedi, for å få damene nok fram til å se magene deres). Og Bart kom fram for å spise, han også. Og for et temperament han viser nå! Han som var så sjenert tidligere - den mest sjenerte av hannene jeg har. Det er ingen tvil om at han nå har overtatt rollen som den dominante hannen i karet. Han har virkelig tatt over hissigheten til Bartesnoppen. Det er skikkelig snålt å se personlighetsforandringen som har skjedd. Han ruser ut overfor de andre mannebeina, og viser seg for dem hver eneste gang som de er i veien for han. Han jager dem vekk fra hula, han jager dem vekk fra maten og han jager dem vekk om de skulle ligge i veien akkurat der han hadde tenkt å svømme. Jeg kjenner jeg blir dratt litt i begge retninger. Jeg er fryktelig stolt over at Bart har blitt en voksen fiskemann, men skulle ønske det ikke gikk på bekostning av Bartesnoppen. Jada, jeg vet det er livets gang, og det er derfor jeg ikke flytter noen av dem. Det må bare bli som det blir (så lenge de ikke skader hverandre alvorlig igjen). Men Bartesnoppen har alltid vært hjertebarnet mitt... Jeg tror ikke lenger at han vil greie å ta tilbake sin plass som konge. Bart har vokst sånn på den nye rollen sin, så jeg tror ikke Bartesnoppen greier å gjøre noe med det. Ikke tror jeg at han er sterk nok til å ta Bart lenger heller. Bart er blitt en stor og sterk og hissig gutt, og lar seg nok ikke jekke ned igjen.
Postet 01.04.09 kl 13:15
Postet 01.04.09 kl 14:44
Madammen er i hvert fall eggsprengt, stakkars. Bartolfsen lå nettopp inni den skiferhula som nå ikke er i bruk. Jeg tror ikke han har flyttet inn, men bare lå der fordi det var der det var behagelig akkurat nå. Og så kom Madammen og forsøkte å presse seg inn! Bartolfsen var ikke særlig glad for det, og la seg med halen inn og hodet ut av hula, og lå og vibrerte av sinne. Til slutt måtte hun gi opp forsøket. Det var snålt å se den digre ancistrusdama forsøke å bryte seg inn hos en hann som bare er halve størrelsen av henne (Bartolfsen er den minste hannen min). Hun er helt tydelig desperat, nå som mannen hennes, Bartesnoppen, ikke kan leke med henne, og Bart ikke har gjort opp en mening om hvem som skal få leke med han (de høres ut som en gjeng med unger nå. Thihi!).
Superne driver meg til vanvidd! Denne vrimlinga deres skjer selvsagt skikkelig i stim. Og siden damene er de ivrigste vrimlerne, og menna kommer vrimlende bak, ser det ut som lek ved første øyekast. Jeg har flere ganger hoppet til når jeg har sett det, og tenkt at nå... Men så ser jeg jo at mannfolka ikke er så innpåslitne som de så ut til ved første øyekast, og at damene såvisst ikke bærer rundt på egg. Jeg blir gaaaaal!!!
Superne driver meg til vanvidd! Denne vrimlinga deres skjer selvsagt skikkelig i stim. Og siden damene er de ivrigste vrimlerne, og menna kommer vrimlende bak, ser det ut som lek ved første øyekast. Jeg har flere ganger hoppet til når jeg har sett det, og tenkt at nå... Men så ser jeg jo at mannfolka ikke er så innpåslitne som de så ut til ved første øyekast, og at damene såvisst ikke bærer rundt på egg. Jeg blir gaaaaal!!!
Postet 01.04.09 kl 21:44
Postet 01.04.09 kl 22:21
Endret: 01.04.09 kl 22:22
Postet 01.04.09 kl 22:34
Av og til oppdager man bare hvor akvaholiker man er gjennom drømmene sine. Nå har jeg hatt akvariedrømmer to netter på rad! I går natt fanget jeg faktisk bl.a. coryer i vannet ved hytta til foreldrene mine. Det var forøvrig veldig vakre coryer (med blå- og rødskjær på kropp og finner). Men på slutten av drømmen var jeg faktisk fornuftig nok til å begynne å gruble på hvordan dette kunne være mulig, siden det er Sør-Amerikanske fisker. Og pga. at jeg altså hadde funnet coryer i vannet ved hytta vår, fant jeg ut at jeg måtte legge ut melding på AF ang. dette, og spørre om det kunne være mulig at det fantes coryarter i Norge også. Jeg tror jeg våknet like etterpå. Jeg fanget forresten også 5-6 undulater der, så det var ganske livlig der oppe. Jeg antar at det er våren som påvirker meg, i tillegg til den forestående påskeferien (som garantert inneholder flere turer opp til hytta til foreldrene mine).
I natt hadde jeg et akvarium ute i innkjørsla mi, sånn ved hushjørnet. Og der kom det L-201 flyvende (tror jeg i hvert fall - de bare dukket opp), og landet på karet, trolig pga. at jeg hadde samme arten i akvariet allerede. Jeg forsøkte å fange dem, og greide faktisk å få tak i én, som jeg da slapp ut i akvariet, sammen med de jeg allerede hadde.
Den som fant opp å bruke microorm som yngelfôr er et geni! Nå som jeg skal på ferie, er det så utrolig enkelt å undervise den som skal passe fisker og fugler. Det er bare å forsyne seg (han fikk en dæsj microorm selv (til fiskene, ikke fordi han synes det smaker fortreffelig ), som takk for hjelpa han gir meg), og han slipper dermed å herje med artemiaklekking. Jeg skal sette en kultur til før jeg reiser, så da er jeg garantert å ha nok til jeg er tilbake (vel egentlig i overkant mye, for å være ærlig - men jeg tar ingen sjanser ).
Det er mer enn nok arbeid å gjøre unna før ferien (jeg jobber meg alltid halvt i hjel når jeg skal være borte fra karene mine). Det betyr vannbytter i alle de 26 akvariene som er oppe og kjører akkurat nå, i tillegg til husarbeidet som må gjøres unna. I tillegg er våren underveis, og det er ting å ta tak i ute også. Akkurat nå skulle jeg ønske jeg hadde et mannebein som kunne gjøre litt vedlikeholdsarbeid. Jeg liker i grunnen å leke huseier selv (eller, jeg leker ikke, jeg er huseier), men av og til kunne det vært deilig å få litt avlastning. Siden jeg bor helt inntil en hovedvei, ser det alltid helt grusomt ut på den hvite husveggen når brøytekanten smelter vekk (og brøytekant har det jo vært mer enn nok av i vinter). Så grunnmuren og deler av husveggen må spyles hver vår. Og siden vi er to damer som deler huset, og naboen ikke er verdens mest tekniske person, så faller jobben på meg. Jeg er veldig glad at det ikke befant seg et akvarium der jeg drømte at det stod i natt... Såpe og høytrykksspyler...huff, det kunne ha gått riktig ille med fiskene!
Er det flere enn meg som synes at det er et utrolig flott syn når sugemaller kommer "flyvende" ned i akvariet? Med flyvende mener jeg når de har vært ganske høyt oppe, og så seiler ned mot bunnen i akvariet, med finnene spilt ut for å holde balansen og dempe farten. Det ser rett og slett ut som om de glideflyr ned mot bunnen. Er det rart at sugemaller var min første kjærlighet da jeg for alvor ble rammet av litersyken?
I natt hadde jeg et akvarium ute i innkjørsla mi, sånn ved hushjørnet. Og der kom det L-201 flyvende (tror jeg i hvert fall - de bare dukket opp), og landet på karet, trolig pga. at jeg hadde samme arten i akvariet allerede. Jeg forsøkte å fange dem, og greide faktisk å få tak i én, som jeg da slapp ut i akvariet, sammen med de jeg allerede hadde.
Den som fant opp å bruke microorm som yngelfôr er et geni! Nå som jeg skal på ferie, er det så utrolig enkelt å undervise den som skal passe fisker og fugler. Det er bare å forsyne seg (han fikk en dæsj microorm selv (til fiskene, ikke fordi han synes det smaker fortreffelig ), som takk for hjelpa han gir meg), og han slipper dermed å herje med artemiaklekking. Jeg skal sette en kultur til før jeg reiser, så da er jeg garantert å ha nok til jeg er tilbake (vel egentlig i overkant mye, for å være ærlig - men jeg tar ingen sjanser ).
Det er mer enn nok arbeid å gjøre unna før ferien (jeg jobber meg alltid halvt i hjel når jeg skal være borte fra karene mine). Det betyr vannbytter i alle de 26 akvariene som er oppe og kjører akkurat nå, i tillegg til husarbeidet som må gjøres unna. I tillegg er våren underveis, og det er ting å ta tak i ute også. Akkurat nå skulle jeg ønske jeg hadde et mannebein som kunne gjøre litt vedlikeholdsarbeid. Jeg liker i grunnen å leke huseier selv (eller, jeg leker ikke, jeg er huseier), men av og til kunne det vært deilig å få litt avlastning. Siden jeg bor helt inntil en hovedvei, ser det alltid helt grusomt ut på den hvite husveggen når brøytekanten smelter vekk (og brøytekant har det jo vært mer enn nok av i vinter). Så grunnmuren og deler av husveggen må spyles hver vår. Og siden vi er to damer som deler huset, og naboen ikke er verdens mest tekniske person, så faller jobben på meg. Jeg er veldig glad at det ikke befant seg et akvarium der jeg drømte at det stod i natt... Såpe og høytrykksspyler...huff, det kunne ha gått riktig ille med fiskene!
Er det flere enn meg som synes at det er et utrolig flott syn når sugemaller kommer "flyvende" ned i akvariet? Med flyvende mener jeg når de har vært ganske høyt oppe, og så seiler ned mot bunnen i akvariet, med finnene spilt ut for å holde balansen og dempe farten. Det ser rett og slett ut som om de glideflyr ned mot bunnen. Er det rart at sugemaller var min første kjærlighet da jeg for alvor ble rammet av litersyken?
Postet 04.04.09 kl 14:29