- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Tropheus Bilder (side 109)
Tropheus Bilder (side 109)
Postet 03.10.08 kl 20:54
Endret: 03.10.08 kl 20:54
Fisk som lever ute i natur har da ikke behov for medisin. Så hvis du klarer å gi dem et levemiljø som avviker minst mulig fra naturen, da trenger du ikke medisin. Naturen er den beste medisinen. Ellers så kanskje jeg er heldigere enn dere. Fiskene mine har aldri vært utsatt for sykdom. Du kan flytte på innredninger, fyller på litt mer etc... 3 dager som jeg skrev er bare et ca. tall. Oppblåst kropp med følge popøye og til slutt stivkramping, vil fisken døde vanligvis innen en uke.
Postet 03.10.08 kl 21:36
Det er umulig å si hva du har fått, men det ser ikke ut som at den har det særlig bra. La den få slippe, og forminsk sjangsen for eventuell smitte..
Når det gjelder ommøblering er jeg helt uenig med badat. Nye territorie kamper genererer mye stress, og det er det siste du vil ha i et kar med muligens syke fisker.
Jeg har hatt mine tilfeller av soten, og det jeg har hatt best suksess med er mye salt og medisiner med nifurpurinol. Jeg har også hatt gode resultater med furadantin (samme medisin som min kjære bruker når hun får urinveisinfeksjon).
Uansett, lykke til, og mitt siste råd er at du tar livet av fisk som er tydelig syke. Det smitter som svartedauen, og det er faktisk sjeldent at man får kurert alle uansett når man medisinerer.
Mvh,
Kristian
Når det gjelder ommøblering er jeg helt uenig med badat. Nye territorie kamper genererer mye stress, og det er det siste du vil ha i et kar med muligens syke fisker.
Jeg har hatt mine tilfeller av soten, og det jeg har hatt best suksess med er mye salt og medisiner med nifurpurinol. Jeg har også hatt gode resultater med furadantin (samme medisin som min kjære bruker når hun får urinveisinfeksjon).
Uansett, lykke til, og mitt siste råd er at du tar livet av fisk som er tydelig syke. Det smitter som svartedauen, og det er faktisk sjeldent at man får kurert alle uansett når man medisinerer.
Mvh,
Kristian
Postet 03.10.08 kl 22:27
Hei igjen, pratet med Erik på telefon istad og han syntes det så ut til å være "soten" Den som hadde det har blitt tatt ut og avlivet, akkurat nå har jeg hatt i en kur med Baktopur Direct. Men skal inn til Oslo imorgen så da blir det vel til at jeg stikker inn til Jan Holt Akvarium å kjøper noe aquamor1. Så tar denne kuren på mandag. (Har da gått 3 dager) Så kan jeg egentlig bare krysse fingrene å håpe på det beste, samt passe på å luke ut de som evnt. blir smittet.
Hvis det blir så ille at jeg mister hele gruppen da river jeg av meg håret!
Takker for alle tips!! Dere er gode å ha i nøden.
Ps. Ingen som har msn da? litt lettere hvis det er skikkelig krise
Mvh Kenneth
Hvis det blir så ille at jeg mister hele gruppen da river jeg av meg håret!
Takker for alle tips!! Dere er gode å ha i nøden.
Ps. Ingen som har msn da? litt lettere hvis det er skikkelig krise
Mvh Kenneth
Postet 03.10.08 kl 22:36
Kenneth ØstbyHei igjen, pratet med Erik på telefon istad og han syntes det så ut til å være "soten" Den som hadde det har blitt tatt ut og avlivet, akkurat nå har jeg hatt i en kur med Baktopur Direct. Men skal inn til Oslo imorgen så da blir det vel til at jeg stikker inn til Jan Holt Akvarium å kjøper noe aquamor1. Så tar denne kuren på mandag. (Har da gått 3 dager) Så kan jeg egentlig bare krysse fingrene å håpe på det beste, samt passe på å luke ut de som evnt. blir smittet. Hvis det blir så ille at jeg mister hele gruppen da river jeg av meg håret! Takker for alle tips!! Dere er gode å ha i nøden. Ps. Ingen som har msn da? litt lettere hvis det er skikkelig krise :D Mvh Kenneth
Hadde jeg vært deg, ville jeg tatt et vannbytte rett før du drar og saltet med 200 gram pr 50 liter.. Jeg ville også slått av belysningen..
Lykke til
Postet 03.10.08 kl 22:52
Bloat er like facisnerende som mythene om Tropheus. Ingen har pr. dags dato et fasit svar på bloat. Som sagt min teori om ommøblering baserer på den psykisk delen av bloat. Hensikt er å få fiskene over andre tanker. Det er nettopp tanken om nye territorie som hjelper dem til å glemme bloat. Dette begynner å bli uforstålig hva! Det er det som facisnerende med Tropheus.
Postet 03.10.08 kl 23:04
Når det vi snakker fisk og sykdom så tror jeg at bloat finnes i sjøen også, men der har fiskene så mye større plass mye mere vann utskifting osv, og det er nok fisk som dør av dette der også men smittefaren er nok veldig mye mindre da det er mindre fisk pr liter vann. Grunnen til at det smitter så fort og så hardt i ett akvarei er jo vanne går på rundgang hele tiden, masse fisk på liten plass osv osv, derfor synes jeg det er viktig og midisinere når tilfelle er ute. for vi har ikke mulighet til å gi fisken den vannkvaliteten som er i sjøen med tanke på utskifting av vann. derfor er medisin viktig, for har du fått driten her i karet er det eneste som hjelper medisin eller rett å slett fult bytte av vann dvs flytte fiskene til nytt akvarie masse av ganger pr dag. Å flytte rund på innredning tviler jeg sterk på har noe forseg, kan si at i sommer så hadde vi en gruppe i karantene med sott, midisinerte og fikk kontroll alt gikk bra og etter noen uker satte vi de i karet sitt. bang 5 til med sott, en uke etter alle var friske men bare 3 dager etter de kom i karet, min tanke er at de ble stresssa igjen og ny oppblomstring av sykdom gjenom stress pga nye revir osv.
For og gi fisken en sjanse så er medisin min mening eneste vi kan hjelpe de med. når vi ikke har mulighet til og gi de den plassen de trenger.
dette er mine erfaringer mine meninger og vi kan alle være uening,
For og gi fisken en sjanse så er medisin min mening eneste vi kan hjelpe de med. når vi ikke har mulighet til og gi de den plassen de trenger.
dette er mine erfaringer mine meninger og vi kan alle være uening,
Postet 04.10.08 kl 06:29
Postet 05.10.08 kl 19:51
Endret: 05.10.08 kl 19:53
Postet 05.10.08 kl 20:03
Postet 05.10.08 kl 20:11
Postet 05.10.08 kl 20:25
Postet 06.10.08 kl 16:46
Postet 06.10.08 kl 21:44
Postet 06.10.08 kl 22:03
Postet 06.10.08 kl 22:12
hehenei har jo egentlig ikke det heller da men disse har lene ønsket seg lenge og de fikk hun i bursdags presang av meg, og da blir det vel litt feil og si at de er mine og da.. eller kanskje litt mine og da
tja ka som har skjedd med moliroene er ikke godt og si.. ingen med egg og ingen yngel heller.. men for all del yngelen kan være bak bakgrunnen for alt vi vet... grr hater bakgrunn.. skal aldri mer ha det. så er ikke helt godt og si hva som har skjedd der da for og være helt ærlig.
tja ka som har skjedd med moliroene er ikke godt og si.. ingen med egg og ingen yngel heller.. men for all del yngelen kan være bak bakgrunnen for alt vi vet... grr hater bakgrunn.. skal aldri mer ha det. så er ikke helt godt og si hva som har skjedd der da for og være helt ærlig.
Postet 06.10.08 kl 22:28
Etter nå å ha gått på en tredagers med baktopur direct, kjører jeg på med en ny en med aquamor1 i 3 dager.. Ingen nye fisk har vist tegn til sot nå, så tror det har gått seg til! Men leste at pumpene skulle være avslått under denne perioden? Er dette nødvendig? Og bør blåmattene+ terninger etc skylles eller brytes alt av aquamor1 ned? Etter endt prosses Er ikke akkurat så lett å komme til bak bakgrunnen... =/ Det står med god lufting btw.
Kenneth
Kenneth
Postet 06.10.08 kl 23:29
Etter du har medisinert med aquamor1 så skifter du vann etter tre dager. Dette fordi virkningen av medisinen faktisk er helt borte etter tre dager. Den vil nok svekke og om ikke drepe filterbakterien din, så du må være forsiktig med fôring fremover. Og hyppige vannbytter.
Har du dråpetester for nitrit? Sjekk innimellom nå de første ukene etter medisinering. Du trenger ikke å ta ut og vaske tingene. Tingene bør bare gå som vanlig igjen bare med en rolig start. Ser du tegn til noen flere ville jeg nappet de ut av karet og isolert de.
Har du dråpetester for nitrit? Sjekk innimellom nå de første ukene etter medisinering. Du trenger ikke å ta ut og vaske tingene. Tingene bør bare gå som vanlig igjen bare med en rolig start. Ser du tegn til noen flere ville jeg nappet de ut av karet og isolert de.
Postet 07.10.08 kl 01:39
Postet 07.10.08 kl 01:40
Postet 07.10.08 kl 10:01