- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 109)
Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 109)
Postet 04.01.12 kl 17:13
Hærlige bilder!
Helt nydelige disse! MÅ ha når stort kar er på plass, bare MÅ ha!!!
Er disse spes. kresne på noe, eller lett å holde?
-Stein-
Er disse spes. kresne på noe, eller lett å holde?
-Stein-
Postet 04.01.12 kl 17:22
HellisEr disse spes. kresne på noe, eller lett å holde?
Vannkvalitet og ph. Prikkfri vannkvalitet.
Dessuten, de trives absolutt best i ph under 7, mellom 6 og 7 et sted. Jeg kan SE på mine hvis ph er feil. De slutter å leke og legge egg når ph går over 7. Men det er tydelig at de har et bestemt trivselsområde når det gjelder ph, ja.
Men ellers syns jeg ikke de voksne er noe vanskelige på noen måte. De spiser stort sett det de får servert, med noen unntak. Setter ekstra pris på frossentfôr. Det øker trivselen.
Når det gjelder yngelen deres, er det kanskje litt annerledes. Nyklekte små C. adolfoi-yngel krever kanskje litt mer enn tørrfôr, de er kjent for å være kresne i matveien og er lettest å fôre opp om man bruker levendefôr som microorm og nyklekt artemia.
Postet 04.01.12 kl 18:39
Love cory!
Min store nyskjerrighet på Coryer fikk meg til å lese hele denne tråden din... Det har bare tatt meg 3-4 timer! Puh... Men fysøren for flott lesning jeg har hatt! Takk!
Nå er det rett avgårde til Midtun Zoo i Åsane for å bivåne disse vakre bartebuddyene og bli forelska i år også... Det funket ikke sist, men denne gangen tror jeg på evig og trofast kjærlighet (les: cory-love) ) Jaggu blei eg fort betatt av en type fisk, men det er vel meningen å finne noe helt unikt type. Da passer man også noe bedre på dem man elsker vil jeg mene og tro!
P.S Litersyken har også inntatt meg, ifølge Sølvi!
-Stein-
Nå er det rett avgårde til Midtun Zoo i Åsane for å bivåne disse vakre bartebuddyene og bli forelska i år også... Det funket ikke sist, men denne gangen tror jeg på evig og trofast kjærlighet (les: cory-love) ) Jaggu blei eg fort betatt av en type fisk, men det er vel meningen å finne noe helt unikt type. Da passer man også noe bedre på dem man elsker vil jeg mene og tro!
P.S Litersyken har også inntatt meg, ifølge Sølvi!
-Stein-
Postet 04.01.12 kl 21:43
Green laser i hus :-)
I dag har jeg fått min nye gruppe Corydoras Green Laser i hus. 8 viltfangede voksne, og en ungfisk (yngel av gruppen). Kjøpte dem av Erik her på forumet, som faktisk tok turen med bil og leverte hele sulamitten til meg på døra Fabelaktig at det finnes sånne snille folk, jeg som sitter her og ikke har førerkort engang! (har aldri hatt det, så jeg er en sjelden forekomst...hehe)
Har brukt ca en time på å akklimatisere dem, og slapp dem løs nå for et kvarter siden. De går i akvariet nederst i reolen med 3 x 98 liter.
Samtidig med Green Laserne fikk jeg et fiks ferdig og innkjørt Eheim 2224 filter, som jeg skal få "låne" av Erik til jeg får mine egne, to siste i posten. Når jeg får mine, får Erik et av dem i bytte mot sitt. Uten dette innkjørte filteret jeg fikk i dag, hadde jeg jo ikke kunnet ta i mot de grønne på enda to uker, minst, for det filteret jeg hadde der var jo bare halvveis innkjørt.
Mitt eget 2224 ble koblet fra på toppen, og så renset jeg filteret jeg fikk fra Erik, fyllte opp med vann og koblet det til og startet det. På forhånd hadde jeg tappet ned alt vannet i karet, og fyllt opp med nytt og rent (nitritt-fritt) vann fra tønne.
Så hang jeg fiskene i en akklimatiseringsboks på innsiden av karet, og konsentrerte meg om filteret jeg hadde koblet fra. Dette filteret skal brukes i karet ovenfor (i midten). Men først tappet jeg ut alt vannet i det (nitritt-vann) og fyllte på nytt vann fra tønna. Så monterte jeg slanger, fikk gubben til å skru inn hylle til filteret på veggen ved siden av reolen, og så fikk jeg koblet til filteret. Svosj! Det var uvant for Eques'ene!
Det ble fart i dem da gitt, denne økte sirkulasjonen satte dem i aktivitet.
Husker jeg ikke helt feil, ble det utvendige 2224-filteret satt i drift ca 16/12, så jeg har noen uker igjen før jeg tør å fjerne svampfilteret som står og går der samtidig. Det hadde ikke gjort noe å ha to filter gående, det hadde vært praktisk det, å ha svampfilteret innkjørt og klart til reservebruk hvis jeg skulle trenge det. Men...eh.. det er så digert, så jeg fikser ikke ha det der permanent... :p Det tar mye plass i en 98 liter. Stor klump mitt i karet. Så det blir vel til at jeg fjerner det når det utvendige 2224 filteret omsider er klart og godt innkjørt.
Så, dermed har jeg fisk i alle tre akvariene mine! (where next? hehe)
Her er de grønne i akklimatiseringsboksen, bleke og forfjamset av all ståheien
Har brukt ca en time på å akklimatisere dem, og slapp dem løs nå for et kvarter siden. De går i akvariet nederst i reolen med 3 x 98 liter.
Samtidig med Green Laserne fikk jeg et fiks ferdig og innkjørt Eheim 2224 filter, som jeg skal få "låne" av Erik til jeg får mine egne, to siste i posten. Når jeg får mine, får Erik et av dem i bytte mot sitt. Uten dette innkjørte filteret jeg fikk i dag, hadde jeg jo ikke kunnet ta i mot de grønne på enda to uker, minst, for det filteret jeg hadde der var jo bare halvveis innkjørt.
Mitt eget 2224 ble koblet fra på toppen, og så renset jeg filteret jeg fikk fra Erik, fyllte opp med vann og koblet det til og startet det. På forhånd hadde jeg tappet ned alt vannet i karet, og fyllt opp med nytt og rent (nitritt-fritt) vann fra tønne.
Så hang jeg fiskene i en akklimatiseringsboks på innsiden av karet, og konsentrerte meg om filteret jeg hadde koblet fra. Dette filteret skal brukes i karet ovenfor (i midten). Men først tappet jeg ut alt vannet i det (nitritt-vann) og fyllte på nytt vann fra tønna. Så monterte jeg slanger, fikk gubben til å skru inn hylle til filteret på veggen ved siden av reolen, og så fikk jeg koblet til filteret. Svosj! Det var uvant for Eques'ene!
Det ble fart i dem da gitt, denne økte sirkulasjonen satte dem i aktivitet.
Husker jeg ikke helt feil, ble det utvendige 2224-filteret satt i drift ca 16/12, så jeg har noen uker igjen før jeg tør å fjerne svampfilteret som står og går der samtidig. Det hadde ikke gjort noe å ha to filter gående, det hadde vært praktisk det, å ha svampfilteret innkjørt og klart til reservebruk hvis jeg skulle trenge det. Men...eh.. det er så digert, så jeg fikser ikke ha det der permanent... :p Det tar mye plass i en 98 liter. Stor klump mitt i karet. Så det blir vel til at jeg fjerner det når det utvendige 2224 filteret omsider er klart og godt innkjørt.
Så, dermed har jeg fisk i alle tre akvariene mine! (where next? hehe)
Her er de grønne i akklimatiseringsboksen, bleke og forfjamset av all ståheien
Postet 04.01.12 kl 23:54
Endret: 04.01.12 kl 23:56
Postet 05.01.12 kl 00:17
Sølvi GullaksenGrattis med fine green lasere,håper du får lek på de ganske fort ,burde jo være gode muligheter i nye omgivelser :)
Hehe, ja, de ser ganske aktive ut nå, etter først å ha ligget dønn stille av sjokket over å bli flytta Erik som solgte dem kunne rapportere at denne gruppen var stikk motsatt av mine forrige; disse her spiste ikke eggene sine! Dermed hadde det vokst opp haugevis av grønne, skjønne yngel i karet hans hjemme. Det var andre boller enn mine forrige, som snudde seg og spiste eggene innen et sekund etter at de var lagt! :p
Men nå er det bare å håpe at disse nye ikke kommer på andre tanker i nytt kar,da...!
Jeg er forresten dypt misfornøyd med karet deres innredningsmessig. Fysj. Det flyter av planterusk og bøss og plantene har ikke vokst noe særlig på de ukene det har stått. Jeg er utålmodig... jeg tror også dette er en annen type plante enn jeg først trodde. Ceratopteris eller noe heter den. Jeg var egentlig ute etter gulrotgress som vokser på stilk. Denne jeg har fått tak i her er littegrann mer finbladet og krusete, og ser ut til å vokse i en slags rosett. Det er etter hva jeg forstår denne som er den ekte "Gulrotgress"planten. Jeg har alltid kalt Hygrophila difformis for det. Den vokser på stilk og blir kraftig og høy.
Jeg blir nødt til å gjøre noe med det nederste karet iallefall, for sånn det ser ut nå, ser det helt bombet ut! *urk* Jeg byttet mangroverot der i kveld, for den svære greia som var der fra før, var det egentlig ikke plass til. Jeg likte den ikke helt, så jeg byttet den ut med en mindre jeg hadde liggende.
Det blir ikke noe bilder av karet der igjen før jeg er fornøyd :p
Postet 05.01.12 kl 00:37
Postet 05.01.12 kl 00:39
Gratulerer med Green Laser igjen De er nydelige. Heldig var du jo også som fikk tak i voksne, viltfangede!
Så blir det nok egg snart Bra du fikk noen som IKKE spiser alt av egg nå, da! Rart det kan være så stor forskjell på disse! Noen spiser alt av egg, andre nesten ikke noe. Mine er også ikke-eggspisere, og glad er jeg for det...
Så blir det nok egg snart Bra du fikk noen som IKKE spiser alt av egg nå, da! Rart det kan være så stor forskjell på disse! Noen spiser alt av egg, andre nesten ikke noe. Mine er også ikke-eggspisere, og glad er jeg for det...
Postet 05.01.12 kl 10:13
Postet 05.01.12 kl 10:41
Endret: 05.01.12 kl 10:42
Postet 05.01.12 kl 11:55
mona o[QUOTE=Hellis]Min store nyskjerrighet på Coryer fikk meg til å lese hele denne tråden din... Det har bare tatt meg 3-4 timer! Puh... Men fysøren for flott lesning jeg har hatt! Takk! :)
Takk for det, hyggelige ord! 3-4 timer.... i strekk?? Oj, det var godt jobba!
Mhm... Bare avbrutt av lysten på en duggfrisk coke! Blei så tørr i kjeften...
Syntes du nesten skrev; i skrekk... Sånn leser jeg i mørke vettu! Men det var en veldig hyggelig lesning som sagt, og min kunnskap er på bedringens vei her nå!
Kan virke for meg at disse cory adolf & black sjeldne, da de ikke har disse hos Midtun Zoo. Som jo er en av landets største på fisk. De finnes ikke på listen deres akkurat nå da... Skal utover til de og få oppdatert litt neste uke.
Bare noen sørsmål: Kan jeg ha coryer og en reke i sammen? Og hvilke toppsjikt fisker kunne passet? N.Killi?
Ser da for meg at coryen stirrer inn i øya på reka og sier: Se hvor pen jeg er...!
Kan du anbefale Jan Holt Akvarium for kjøp av filter, pumper og div.? Virker som en bra nettside iallefall, og de har endel gode produkter kan jeg se!
Postet 05.01.12 kl 12:24
Jeg har hatt dvergreker som f.eks. kirsebærreker og Red Bee reker sammen med Corydoras bestandig, jeg. Ikke akkurat nå med nyoppsatte kar, men alle de andre akvariene mine har jeg hatt reker sammen med Coryene. Et perfekt samboerskap. Rekene holder javamosen så fin og plettfri Corydoras jakter ikke, og bryr seg ikke om rekene.
C. adolfoi er nok ikke direkte sjelden akkurat, men det var sikkert bare tilfeldig at de ikke hadde den på listen nå. Den dukker nok opp igjen.
Corydoras sp Black er ingen art som finnes i naturen med det utseendet. Den svarte fargen er fremavlet av mennesker, etter at det ved en "mutering" plutselig dukket opp noen svarte yngel i et kull med normale yngel. "Originalen" ligner mest på Corydoras aeneus, og het C. schultzei. Corydoras sp. Black selges mest fra private oppdrettere, syns jeg. Ta en sjekk på annonser i kjørbar avstand fra der du bor, så dukker de kanskje opp etterhvert. Jeg tror Sølvi her på forumet hadde oppdrett av de svarte før, kanskje du kan høre om hun har noen for tiden? Hun bor i samme område som deg (Bergens-traktene, min fødeby!)
Når man er på jakt etter fisk man ønsker seg, hender det ikke så rent sjeldent at man må belage seg på litt ventetid. Noen ganger går det lenge, noen ganger går det kjappere. Sånn er det og være akvarist!
Jan Holt går for å være pålitelige og være bra butikk, så jeg antar nettbutikken deres også er det Personlig har jeg glemt at den nettløsningen finnes, så jeg har aldri brukt den, men jeg har vært i den vanlige zoobutikken deres og den er flott
C. adolfoi er nok ikke direkte sjelden akkurat, men det var sikkert bare tilfeldig at de ikke hadde den på listen nå. Den dukker nok opp igjen.
Corydoras sp Black er ingen art som finnes i naturen med det utseendet. Den svarte fargen er fremavlet av mennesker, etter at det ved en "mutering" plutselig dukket opp noen svarte yngel i et kull med normale yngel. "Originalen" ligner mest på Corydoras aeneus, og het C. schultzei. Corydoras sp. Black selges mest fra private oppdrettere, syns jeg. Ta en sjekk på annonser i kjørbar avstand fra der du bor, så dukker de kanskje opp etterhvert. Jeg tror Sølvi her på forumet hadde oppdrett av de svarte før, kanskje du kan høre om hun har noen for tiden? Hun bor i samme område som deg (Bergens-traktene, min fødeby!)
Når man er på jakt etter fisk man ønsker seg, hender det ikke så rent sjeldent at man må belage seg på litt ventetid. Noen ganger går det lenge, noen ganger går det kjappere. Sånn er det og være akvarist!
Jan Holt går for å være pålitelige og være bra butikk, så jeg antar nettbutikken deres også er det Personlig har jeg glemt at den nettløsningen finnes, så jeg har aldri brukt den, men jeg har vært i den vanlige zoobutikken deres og den er flott
Postet 05.01.12 kl 12:35
Endret: 05.01.12 kl 12:42
Takk, Mona!
Tar med meg denne (også), og kanskje det blir noen C. panda i ventetiden da...
Disse store kulpene blir nok å finne her allerede om ikke lenge, men skjønner det å vente på noe bra her også gjelder! Sølvi får nok dette med seg... hehe... )
Gi meg tips på pumper for ett 125 liters da...
Bergen som fødeby skal du være stolt av! Mhm...
-Stein-
Tar med meg denne (også), og kanskje det blir noen C. panda i ventetiden da...
Disse store kulpene blir nok å finne her allerede om ikke lenge, men skjønner det å vente på noe bra her også gjelder! Sølvi får nok dette med seg... hehe... )
Gi meg tips på pumper for ett 125 liters da...
Bergen som fødeby skal du være stolt av! Mhm...
-Stein-
Postet 05.01.12 kl 12:59
Postet 05.01.12 kl 13:05
HellisGi meg tips på pumper for ett 125 liters da...
Jeg er av den oppfatning at alt fra 100 liter og oppover, bør ha utvendige filtere med skikkelig kapasitet.
Til mine 98 litere bruker jeg det filteret jeg liker aller best;
Eheim Pro 2224. Anbefales til ditt 125 liters også!
Webzoo har også modell 2224, men der har status på varebeholdningen stått i null i ganske lenge nå. Så det er kanskje like greit å kjøpte fra Tyskland
Postet 05.01.12 kl 13:19
Endret: 05.01.12 kl 13:23
Green laser egg!
Jeg behøvde ikke vente lenge Se hvem som legger egg i ettermiddag...!
Det blir ikke noe redding av egg denne gangen, jeg har ikke alt utstyret jeg trenger til det og ikke har jeg stort nok oppvekst-kar til dem heller... det blir bare de som eventuelt klarer seg selv med de voksne.
Det blir ikke noe redding av egg denne gangen, jeg har ikke alt utstyret jeg trenger til det og ikke har jeg stort nok oppvekst-kar til dem heller... det blir bare de som eventuelt klarer seg selv med de voksne.
Postet 05.01.12 kl 16:40
Endret: 05.01.12 kl 16:40
Wow! Det må være noe av det raskeste jeg har hørt om! Gratulerer!
Når det gjelder yngel, er det slik hos meg ihvertfall at det er en del småttiser som går sammen med foreldrene, resultat av egg som ikke ble plukket/funnet. Der vokser de fint og barter rundt, og lever på det samme som foreldrene Klarer seg fint, altså. Vi får håpe dette skjer hos deg også!
Når det gjelder yngel, er det slik hos meg ihvertfall at det er en del småttiser som går sammen med foreldrene, resultat av egg som ikke ble plukket/funnet. Der vokser de fint og barter rundt, og lever på det samme som foreldrene Klarer seg fint, altså. Vi får håpe dette skjer hos deg også!
Postet 05.01.12 kl 17:07
Postet 05.01.12 kl 17:48
Endret: 05.01.12 kl 17:49
Postet 05.01.12 kl 19:00