Liz H's pjattetråd/ akva-blogg (side 11)

nydelige fisk de atroperhvordandetnåennstaves.... mine triller er også meget sky. men ikke halvparten så sky som mine melanotaenia, som andre sier er aktive.. ser knapt mine :p
Noen burde helt klart ordne et populærnavn til C. atropersonatus ja :Þ
Hva er det dere snakker om? Skye corydoras? Enkelte av mine kommer faktisk opp til vannoverflaten og spiser fra fingrene mine. Vel, ok da, ikke akkurat corydoras, men en liten gruppe brochis splendens iallefall...
Jeg tror du må gi coryene dine litt undervisning i coryoppførsel. Trillene mine er i hvert fall ikke særlig sky.

Vær oppmerksom på at atroer er småspiste av seg. Sånn i tilfelle du blir nervøs av at de lar det ligge igjen mat. Vi er flere som har opplevd denne arten som mer småspiste enn andre coryarter. Men det er virkelig vakre fisker. De bærer sitt engelske populærnavn med rette: Fairy cory. Oppdrett kan være litt vanskelig, da eggene har en tendens til å mugne hvis man plukker dem ut. Jeg har kun lyktes med 2-3 kull. Det første (og muligens det andre) klektes i akvariet hos foreldrene (jeg plukket altså ikke ut eggene), og de vokste opp med god overlevelsesprosent. Etter x antall mislykkede forsøk med egg som ble plukket ut av akvariet, og hvor samtlige mugnet, har jeg endelig lyktes med et kull med egg i isbokser (jeg bruker alltid isbokser når jeg samler inn og klekker coryegg). Hemmeligheten var å ha sortvannsekstrakt i vannet til eggene. Når eggene klekkes, går man over til vanlig vann. Lykke til med en nydelig cory!

Har du andre coryarter enn triller og atroer?
Jeg merker stor forskjell på de forskjellige coryartene jeg har i huset. Og jeg vet at samme art kan oppføre seg annerledes fra gruppe til gruppe. Jeg regner med at det har litt å gjøre med innredningen i akvariet deres, størrelsen på stimen, og en eller annen ukjent faktor jeg ikke vet hva er. Av og til finner man bare ikke noen som helst fornuftig grunn til at fiskene oppfører seg som de gjør. Jeg kan jo nevne at mine brochis splendens er håpløst sky. Men det har nok litt å gjøre med at stimen deres er liten. Jeg har også en stim på 5 c. haraldschultzi. De har vært helt håpløst sky. Men da jeg flyttet dem til et nytt kar, der det levde en annen coryart, ble de faktisk mindre sky, til min store glede. Nå hender det nemlig ganske ofte at jeg ser haraldene mine, noe som var meget sjeldent før!
"fe-cory" høres nesten ut som om man snakker om kuer... greit at de begge er hvite med svarte prikker (ikke alltid da, men du skjønner :p) men syns det blir å dra den litt langt :p
Fe-cory høres litt feil ut i mine ører også. Det får greie seg med å kalle dem "atroer" tror jeg.

Takk for tipsene både om foring og om oppdrett - for jada, jeg er selvsagt interessert i å drette denne vakre arten!

Men når det er sagt, så har jeg jo fortsatt ikke lyktes i å få C. weitzmanniene mine i lek....etter 1,5 år med diverse tilrettelegging...

Weitzmanniene ser ut til å være i leksmodus egentlig, men virker som de mangler den siste biten av kunnskap "hvordan gjør vi det her egentlig?"

Men de får det forhåpentligvis til etterhvert! Sikkert ikke så lett å beholde humøret for en stakkars cory som plukkes ut av elva og flytter til et akvarium i en annen del av verden

Per i dag har jeg disse coryene:
10 atropersonatus
7 weitzmanni
3 pygmaeus
11 adolfoi
1 sterbai

De to siste er ungfisk på rundt 9 måneder fra eget oppdrett. Har drettet ca 70 adolfoier og kun 2-3 sterbai'er Leksgruppene (sterbai og adolfoi) ble igjen hos min eks da vi flyttet fra hverandre. Det samme ble barbatusene og "schwartzi"ene.


Håper på å få inn et par spennende arter til i karene mine i løpet av året
Jeg kjenner igjen den "hvordan gjør vi egentlig det her"-greia til weitzmaniene dine. Jeg har forsøkt i over et halvt år å få super-arcuatusene mine i lek, og der også virker det som om det er den siste "magiske" tingen som mangler - ikke vet jeg hva det er... Jeg får lyst til å klistre opp et bilde av T-stillingen utenpå akvariet deres, slik at de kanskje skjønner hvordan det skal gjøres. Vel, hannene vet det nok, for de tilbyr sine tjenester til damene, mens damene er håpløst dydige. Forresten ser de nok T-stillingen både titt og ofte, da det lekes konstant i naboakvariet. Jeg har til og med forsøkt å gi dem litt vann fra akvariet det lekes i, slik at eventuelle opphissende stoffer kunne få dem på glid. Men neida!

Hva med "alve-cory". Det er jo ikke det samme som fe, men det høres jo bedre ut. Jeg kommer nok uansett til å fortsette å kalle dem atroer. Jeg foretrekker alltid latinske navn i stedet for populærnavn, da populærnavn aldri er helt til å stole på. Det er mange oppfinnsomme varianter, og man vet aldri helt om man snakker om rett art.
tror jeg holder meg til atro jeg og gitt... melanotaeniane mine er forøvrig "døpt" meloner :p liker best latinske navn jeg og, men enkelte navn er jo litt vel invikla.. akkurat som om det er med vilje :p
"La oss finne den vitenskapsmannen som har det vanskeligste navnet, og oppkalle denne coryen etter ham. ja, DET gjør vi dere!"

--------------------

På tirsdag eller onsdag får jeg flaskepost igjen - og gleder meg sånn!
Det kommer en gjeng giftgrønne reker og noen red bee reker (Grade A) Jeg er superspent på om de klarer reisen, og om jeg får dem til!
Fordelen med de vanskelige navnene er at vi da får moroa med å finne på morsomme forkortelser og kallenavn. ;-D
Sanne, jeg elsker "melonene" dine. Første gang jeg hørte deg kalle dem det, trakk jeg seriøst på smilebåndet.
Det morsomste hjemmelagede corykallenavnet er "Condis'er", synes jeg. Men Meloner stiller jaggu høyt de også
Jeg liker triller og oioier også. Du verden så mye gøy det er med coryer - til og med navnene er morsomme og sjarmerende.
Oioier faktisk Knallbra!
Et par bilder i natten

Grønn reke (mottatt i dag!)
Kirsebærreke
Black Bee
Synes black bee er en utrolig flott reke .Er den vanskelig å holde ?
Den grønne var jo også fasinenede i fargen

Har ikke holdt black bee mer enn en måned, men innbiller meg at de er omtrent som CRS. Bittelitt vanskeligere kanskje, men ikke mye.

Men de er nesten umulige å fotografere :S Kameraet mitt får av en eller annen grunn problemer med å fokusere godt nok på disse... forstå det den som kan....
På tide med en oppdatering av tråden.

Siden sist har det kommet tre nye arter i hus (om jeg husker rett).

1: Corydoras sp. black
2: Betta edithae (hannen har munnen full av egg på bildet)
3: Corydoras sp. green laser

Sistnevne kom i hus i natt, og jeg går rundt og gliser som en nyforelska tenåring og beundrer disse flotte skapningene hele tiden

Fembåndsbarbene som går i det samme karet, er vanligvis ikke så veldig sky, men den nye corygjengen som svinser rundt i karet, har visst gjort inntrykk på dem, så de holder seg bak pumpa i dag, sånn for sikkerhets skyld :-Þ

Disse grønne laserne er så utrolig vakre! Håper den blir litt enklere å få tak i etterhvert,for den må jeg ha en vakker dag
De corydoras black er utrolig kule, har utrolig lyst på noen sånne, men har fremdeles ikkje satt noen i butikkene her i bergen!
Noen som vet hvor man kan få tak i de her i bergen?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap