Tropheus Bilder (side 11)

mona o
[QUOTE=Ken Myrseth]Men det er ihvertfall utrolig fine fisker dere driver med-og skjønner ikke at tropheus ikke er mere utbredt.

Jeg tror det har noe med deres litt ømtålige fordøyelse å gjøre For det er absolutt ikke fiskens utseende og væremåte det er noe å utsette på, for det råder jo ingen tvil om at det er en veldig vakker fisk med en utrolig spennende atferd
Men de er i visse tilfeller sårbare for "bloat" eller det vi kaller bukvannssott. Mange akvarister som har mistet hele kolonier med Tropheus på det.... det er et eller annet med kostholdet vi gir dem, som ikke greier å matche helt det de får i naturen, sies det, og at det er derfor de har lett for å få dette.

Hadde det ikke vært for dette, ville jeg sannsynligvis stått på litt hardere for å få "lov" å ha et stort Tropheus-kar i stua! Men jeg tror nesten vi må bygge ut først :p

Hei igjen Mona!
Det er riktig som du påpekte her at fisken kan rammes av bloat. Og bloat kan forekomme under forskjellige former: en hard biltur, uegnet mat eller for mye mat selv om maten er riktig, lite ro eller stadig vekk forstyrelser i karet. Og nettop som du skrev: " ... Jeg tror det har noe med deres litt ømtålige fordøyelse å gjøre". tropheus har en tarm som er tre ganger krops lengde og den er smal. Det sier seg selv at det er lett å oppstår "forstoppelse" i deres tarmsystem, og det kalles "bloat". Det er stress som er det verste så kommer feil mat (onkl. feil mating) og faktisk så vannkvalitet kom i siste rekke som årsak til fiskedød. Men jeg har ikke mistet en eneste fisk hittil. Tålmodighet og korrekt behandling er oppskriften. Dette er rutine som du har alt kunnskap om. Så vidt jeg vet så er tropheus eneste fisketype du ikke har prøvd deg på. Det mangler lik som en liten bit for å gjøre deg fullkommen innen akvarie verden.
Når det gjelder mat så har vi god nok mat til fisken i akvariebutikken. Det må vi være oppmerksom på er at maten deres skal være så fattig kost som mulig, Det er stikk mottsatt av hva er vanlig oppfatning av god mat. Dette er også grunnen til at mange akvarister gir fisken feilmat. Ellers så som du sier vi klarer ikke å matche den kosthold fiskene har ute i naturen. For der jafser de alger som vokser på stein dagen lang. Her i akvarie så må de nøye seg med å nappe mat i vann. Dette forklarer at VF tropheus har kraftigere hode og kortere munn enn opprett fisk.
Hvis det er "mannen" i huset som er hindring så tror jeg at han vil like tropheus hvis du viser ham et kar med dem. Grunnen til at jeg sier dette er fordi gutter flest liker "actions", og det får du av tropheus. Det er verdt å prøve.
badat
Sende dere en liten julehilse fra Oslo. Det ser ut som dere har utviddet en hel "butikk" med tropheus overthere. Han Kristian må vel ta turen snart slik som etterspørsel stiger her i landet. Hvor mange kar har dere nå. Jeg var ikke med i det siste. Jeg for min del har fått tak i et 340L som er nå under innkjøring. Det blir kanskje en ny gruppe til jul. Holde på å vurdere noe tilbud. Fikk dere tak i Argonite sand sist dere var her i Oslo? Tenkte å tilby dere kalksand som jeg har men var litt beskjeden å forslå det. Mine troffer har blitt store og sterke. De har kraftig hode som går ned i en smal linje mot halefine. Jeg var en tur innom noe akvariebutikker og da ser jeg at mine troffer er en klasse for seg selv. De har kraft, fart og riktig kroppsform iht. fiskene i butikkene som er avmarget og slapp ut. Så konklusjon er at Kristian og co har gjort jobben sin. Jeg håper å kunne vise bilde av det nye karet mitt snart.

God jul ja Her går det fint. De to nye karene er kommet i hus og fiskene har fått flyttet inn. Det er to grupper. En gruppe med tropheus sp red lunangwa 18 stk. Og en gruppe med tropheus moori lufubu 32 stk,her er det en del ungfisk
Argonittsand fikk vi med av kristian så det slapp jeg å stresse med. Har ennå ikke funnet det her i bergen. Men kalksand har vi masse av. Ellers takk
Men nå skal vi ikke ha flere kar hehe (sier jeg nå hvertfall)

Vi har idag:
*720 liter med 17 stk store tropheus sp black kiriza og masse yngel av de
*530 liter med 12 stk tropheus sp red livua og tre yngel +en som spytter når som helst.
*375 liter med 18 stk tropheus sp red lunangwa
*375 liter med 32 stk tropheus moori lufubu
Pluss et lite kar på 125 liter fult av prinsesse yngel.
Har også en gruppe med 10 stk leptosoma som går sammen med Kirizaen

Det skulle vel være alt
Tja... Det blir ca. 2125 liter vann med fisk hos dere. Jeg har litt over halvparten, ca. 1500 liter. Vi får vel ønsker oss større plass til jul.
Oi, har ikke regnet det ut før. Da hadde det blitt LITT vått her visst noe skulle gå gale.. 30 liter vann gjorde nok skade sist det gikk gale hehe..
Skal du selge kasakalawe gruppen din badat? Kan jeg spørre hvorfor?
Vibsi
Oi, har ikke regnet det ut før. Da hadde det blitt LITT vått her visst noe skulle gå gale.. 30 liter vann gjorde nok skade sist det gikk gale hehe.. :) Skal du selge kasakalawe gruppen din badat? Kan jeg spørre hvorfor?

Ja, den lekasjen var kjedelig. Men det ordnet seg vel for dere?
Ja jeg skal selge Kasakalawene. Prøv å bytte til meg en ny gruppe store sp. black (Ikola eller Kiriza). Jeg mister litt tålmodighet siden fiskene deres yngler som bare det men mine bare driver med barnelek, he...he...
Skal jeg vente på dem tar det et år til før det blir noe yngler her i huset.
Det sier at moorii yngler bare en gang i år og mest om vår. Jeg får da satse på Red rainbow'ene mine. Håper det fins ordenlig hanfisk i gruppen. Dessverre så er det hunene som er dominant i gruppen. Og hannene de bukker pent hver gang droningen svømmer forbi. Jeg ble moppet. He...he...
badat
[QUOTE=Vibsi]Oi, har ikke regnet det ut før. Da hadde det blitt LITT vått her visst noe skulle gå gale.. 30 liter vann gjorde nok skade sist det gikk gale hehe.. :) Skal du selge kasakalawe gruppen din badat? Kan jeg spørre hvorfor?

Ja jeg skal selge Kasakalawene. Prøv å bytte til meg en ny gruppe store sp. black (Ikola eller Kiriza). Jeg mister litt tålmodighet siden fiskene deres yngler som bare det men mine bare driver med barnelek, he...he...
Det sier at moorii yngler bare en gang i år og mest om vår. Jeg får da satse på Red rainbow'ene mine. Håper det fins ordenlig hanfisk i gruppen. Dessverre så er det hunene som er dominant i gruppen. Og hannene de bukker pent hver gang droningen svømmer forbi. Jeg ble moppet. He...he...

Hehe, der kom den jeg trodde ville komme Man skal ha tålmodighet med yngel ja.. Jeg har ikke den tålmodigheten selv jeg..

ps. du vet hvor det går en sinnsyk ikola gruppe som produserer 80 yngel i mnd)
Skjønner Kirizaene våre de yngler non stop. Har to som går å tygger no.
Er du interessert i 17 stk kjempe svære kirizaer? Og ca 10 yngel.No kommer Erik til å kvele meg hehe
Kristian Hennig
[QUOTE=badat][QUOTE=Vibsi]Oi, har ikke regnet det ut før. Da hadde det blitt LITT vått her visst noe skulle gå gale.. 30 liter vann gjorde nok skade sist det gikk gale hehe.. :) Skal du selge kasakalawe gruppen din badat? Kan jeg spørre hvorfor?

Hehe, der kom den jeg trodde ville komme Man skal ha tålmodighet med yngel ja.. Jeg har ikke den tålmodigheten selv jeg..

ps. du vet hvor det går en sinnsyk ikola gruppe som produserer 80 yngel i mnd)
Dere gutter må ikke være så utålmodige
Hvordan går det med de nygifte?
Bytt gjerne om det er det du mente.
badat
Bytt gjerne om det er det du mente.

Hehe, nei, ikke noe yngel her i gården.., Har jo ikke plass til noenting omdagen! Ikolaene går hos roger, og de trives godt der,. men er prisen rett er de tilsalgs..
Fikk ikke lov av Erik Er litt for glad i de eg også.
Men om en stund så er det en yngelgruppe tilsalgs
Vibsi
Fikk ikke lov av Erik:) Er litt for glad i de eg også. Men om en stund så er det en yngelgruppe tilsalgs :)

Hel i orden. Jeg får da selge gruppen min først så skal jeg sette meg i forhandlingsbord med han Kristian. Han virker litt glad nå om dagen så det hender at han blir gavmildt.
Han har vert veldig gavmild når jeg har snakket med han
Leser du dette her kristian!
Vibsi
Han har vert veldig gavmild når jeg har snakket med han ;)

Nå får du rette opp ellers så må jeg vurdere å bringe saken til likestillingsrådet (He...he...).
Hehe,. Nå er egentlig ikke ikolaene til salgs, men alt er jo til salgs for den rette prisen.. De går nå hos roger og det er mulig han tar over de, hvis han ikke har gjort det allerede! Har nå 80 yngel i 250 literen i stua.. De krangler så sanda fyker med multifaciatuser og xenotilapiaer.. Må selge unna den andre halvdelen av lunangwaene, for de må roger få slippe og være barnevakt på lengere,.. Vemodig og gi slipp på fiskene sine gitt..
Kan lunangwaene være samboer med ikolaene? Blir det fare for krysning mellom sp. red og sp. black? Begge er visst underarter til moorii.
badat
Kan lunangwaene være samboer med ikolaene? Blir det fare for krysning mellom sp. red og sp. black? Begge er visst underarter til moorii.

De kan være samboere ja,.. De kan nok krysse seg når alle forhold er til rette- fks ingen lunangwa hanner etc..

Det er jo flust av hunner i begge gruppene, så hvorfor skal hannene gå bort og prøve seg på hunner med feil farge..

Alle tropheuser KAN krysse seg utenom duboisi når forholdene er til rette..

Har dere daua i jula eller? Eller, enda værre, fiskene deres?!
hehe vi er i live vi Det går bra med fiskene. Det er en lufubu som er død. Den minste av yngelen. Men den har vert pjusk og fargeløs siden vi fikk han så jeg har bare ventet på det. Og idag hang han klistret inntil filterveggen med innsuget. Men men.. Første tropheusen vi har mistet.
Livuaen går med egg IGJEN. Så nå blir det 3.kullet. De er kjempe fine som yngel. Svart stripete med rød finne! Og de fråtser når vi mater de med flakfôret.
Kirizaene har ynglet så masse at vi har kommet ut av telling. Har hatt en mørklegging på 5 dager. Vannet ble kjempegrønt. Har nok vert litt for gavmild med mat og lys.
Lunangwaene har det fint de også. Der er det mye action i karet. Håper jo sef på lek der også etterhvert. Nå har de jo "slått seg til ro" og vi håper vi er over den verste kneika med tanke på dødsfall av stress og sykdom.
Badat har du fått solgt noe fisk? Det har nok vert lite aktivitet her inne i jula.

Kristian : har du fått opp akvariet ditt? Husk å ligg ut masse bilder underveis!!
Har du bestemt deg hvordan du skal innrede karet?

Godt nyttår folkens

Vibs og Erik
Kristian Hennig
Har dere daua i jula eller? Eller, enda værre, fiskene deres?!

He he, tvert om her har verken jeg eller fiskene daua. Har akkurat tømt 3 pemba hunner for unger, og har nå totalt 15- 16 nye yngel gående her hjemme. Har hørt at black variantene er forholdsvis lette å få i lek, men det her tar kaka med tanke på størrelsen på foreldredyra.

Ellers lurer jeg på om er det noen som har eller vet om noen andre som har black. sp. kirsebær gående? Overveier stort å gå til innkjøp av denne varianten, men har problemer med å få tak i den. Kan nok få den bestilt men tenkte å høre her inne først.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap