- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Nytt akvarierom i Skien ! (side 11)
Nytt akvarierom i Skien ! (side 11)
De siste 24 timene har vært spennende. Storkaret har sakte men sikkert blitt fyllt og kl. 21 i kveld begynte det i renne i overløp til sumpen.
Det har vært spennede timer og alle lyder som var skumle var nok til å øke pulsen mange hakk. Det verste var i dag til morgen når bikja i huset veltet en materiale stabel. Et himla brak som neste ga meg hjertestans og et par minutter med febrilsk leting etter årsaken til bråket.....
Konstruksjonen ser ut til å holde bra. Det er ingen bevegelser i hverken rammeverk eller fundamentering fra fyllingen begynte til karet var fullt, så i kveld er jeg lettet.
Det har vært spennede timer og alle lyder som var skumle var nok til å øke pulsen mange hakk. Det verste var i dag til morgen når bikja i huset veltet en materiale stabel. Et himla brak som neste ga meg hjertestans og et par minutter med febrilsk leting etter årsaken til bråket.....
Konstruksjonen ser ut til å holde bra. Det er ingen bevegelser i hverken rammeverk eller fundamentering fra fyllingen begynte til karet var fullt, så i kveld er jeg lettet.
Postet 22.09.08 kl 22:03
Gratulerer med vannfylling! Det blir spennende å se fremover. Det gir deg en fordel når du skal ha discus siden høy temperatur gir bakteriene mer å leve av. Men gud jeg skal ikke misunne deg og ddet kommer bga eller andre alger. Men du skal vel ha en del algespisere og slikt og. Men det kan ok gå en del fisk som får yngle fritt der oppi.
Postet 22.09.08 kl 22:24
Postet 22.09.08 kl 23:28
Postet 22.09.08 kl 23:29
Postet 22.09.08 kl 23:30
Postet 22.09.08 kl 23:46
kan tenke meg det er fristende å putte litt fisk oppi karet også??
hva ligger tempen på der nå da? tar vel noe tid å få den opp.
utrolig bra bare bildene, gleder meg til å se det "live"
jeg kan se for meg at du har mye besøk nå om dagene...
du vill kansje adoptere en Gibbyceps/seilfinne pleco om noen år du da?
har en på 25cm, men den dagen jeg synes den blir for stor for 540litern så kan den kansje kose seg hos deg??
hva ligger tempen på der nå da? tar vel noe tid å få den opp.
utrolig bra bare bildene, gleder meg til å se det "live"
jeg kan se for meg at du har mye besøk nå om dagene...
du vill kansje adoptere en Gibbyceps/seilfinne pleco om noen år du da?
har en på 25cm, men den dagen jeg synes den blir for stor for 540litern så kan den kansje kose seg hos deg??
Postet 23.09.08 kl 08:15
Tom Anderskan tenke meg det er fristende å putte litt fisk oppi karet også?? hva ligger tempen på der nå da? tar vel noe tid å få den opp. utrolig bra bare bildene, gleder meg til å se det "live" jeg kan se for meg at du har mye besøk nå om dagene... du vill kansje adoptere en Gibbyceps/seilfinne pleco om noen år du da? har en på 25cm, men den dagen jeg synes den blir for stor for 540litern så kan den kansje kose seg hos deg??
Må være streng med meg selv nå, selv om det hadde vært morro å få noe fisk oppi...
Nå skal karet tømmes igjen for å få inn sand, røtter og planter, så det blir nok sent oktober før fisken kan flytte inn. Det tar tid å få igang 5 sandfilter, selv med mye filterdritt tilsatt. Vil ikke ha noe nitrittbombe her. Å bytte 30% vann daglig med nitrittbombe kommer til å kverke vannmåleren min......
Gibbi`en kan sikkert flytte inn når han blir for stor for deg
Postet 23.09.08 kl 09:33
Postet 23.09.08 kl 11:06
[QUOTE=Siljan
Nå skal karet tømmes igjen for å få inn sand, røtter og planter, så det blir nok sent oktober før fisken kan flytte inn. Det tar tid å få igang 5 sandfilter, selv med mye filterdritt tilsatt. Vil ikke ha noe nitrittbombe her. Å bytte 30% vann daglig med nitrittbombe kommer til å kverke vannmåleren min......
Dumt med vannmåler.. det har heldigvis ikke jeg.
så du tapper det ned igjen ja... det går vel noe foretere en å fylle iallefall... har du nok pumper? jeg haren dam pompe som pumper 2200liter timen trur jeg det var om du trenger. bare hyl ut.
så du tapper det ned igjen ja... det går vel noe foretere en å fylle iallefall... har du nok pumper? jeg haren dam pompe som pumper 2200liter timen trur jeg det var om du trenger. bare hyl ut.
Postet 23.09.08 kl 11:43
Tom Anders[QUOTE=Siljan Nå skal karet tømmes igjen for å få inn sand, røtter og planter, så det blir nok sent oktober før fisken kan flytte inn. Det tar tid å få igang 5 sandfilter, selv med mye filterdritt tilsatt. Vil ikke ha noe nitrittbombe her. Å bytte 30% vann daglig med nitrittbombe kommer til å kverke vannmåleren min...... Gibbi`en kan sikkert flytte inn når han blir for stor for deg
Takker for tilbudet, men har ei lensepumpe som tar 10000 liter i timen, så jeg tror den grei nok
Postet 23.09.08 kl 12:55
Postet 23.09.08 kl 13:24
Endelig - da er fyllingen igang for alvor !
Etter å ha bært inn og dandert 3 sekker med røtter og noen hundre kilo sand er jeg i ferd med å fylle karet igjen. Planen er å hente et par hundre kilo stein i morgen og fylle opp til de nederste plantekassene har vann. Da får jeg begynne plantingen i karet. før jeg topper.
Sump på 180 liter med sandfilter med kapasitet på 20000 liter, plantekasser og overløp i hytt og pine har vært en anseelig jobb å få på plass, men nå fungerer alt. Også tåkemaskinen som skal gi skodde når regnværet starter med et par timers mellomrom. Får på den måten både en skikkelig tropisk effekt som både planter og fisk vil ha glede av.
Skal få tatt noen bilder underveis.
Sump på 180 liter med sandfilter med kapasitet på 20000 liter, plantekasser og overløp i hytt og pine har vært en anseelig jobb å få på plass, men nå fungerer alt. Også tåkemaskinen som skal gi skodde når regnværet starter med et par timers mellomrom. Får på den måten både en skikkelig tropisk effekt som både planter og fisk vil ha glede av.
Skal få tatt noen bilder underveis.
Postet 29.09.08 kl 21:52
Klart for topping og innkjøring
Litt bilder fra i kveld.
Har når omsider fått på plass sand og grus i bunn og fikk satt på plass en del stein og planter i kveld. Plantingen av karet ble en sær opplevelse - vader - og selv kun med halv-fullt kar var det så vidt jeg rakk ned til bunnen.
Ble rimelig grumsete etter å ha basket rundt i karet et par timer, men regner med at dette legger seg i løpet av et par dager
Har når omsider fått på plass sand og grus i bunn og fikk satt på plass en del stein og planter i kveld. Plantingen av karet ble en sær opplevelse - vader - og selv kun med halv-fullt kar var det så vidt jeg rakk ned til bunnen.
Ble rimelig grumsete etter å ha basket rundt i karet et par timer, men regner med at dette legger seg i løpet av et par dager
Postet 01.10.08 kl 22:13
Postet 01.10.08 kl 22:14
Postet 02.10.08 kl 09:29
Postet 02.10.08 kl 20:03
I full drift
Da har karet vært i full drift på 3 døgnet. Alt virker OK og plantene har allerede vist trivsel med nye skudd. Sump og sandfiltere går som det skal og har så langt ikke hatt antydning av nitritt, men for sikkerhets skyld vil jeg la karet står 2-3 uker før jeg sette inn noe fisk. Dog har jeg sluppet oppi 2 endlers for å ha en indikator mht. til nitritt. Var morsomt å se endlersene rimelig forvirra med 12000 liter å boltre seg på...
Forer opp discus for full maskin nå, så det blir vel ihvertfall 10-20 stk. som blir klare for overflytting i løpet av 5-6 uker
Forer opp discus for full maskin nå, så det blir vel ihvertfall 10-20 stk. som blir klare for overflytting i løpet av 5-6 uker
Postet 04.10.08 kl 23:32
Endret: 04.10.08 kl 23:32
Postet 04.10.08 kl 23:34
Postet 07.10.08 kl 08:31