Kristins malawi-kar. (side 11)

Det er artig og tilfredsstillende å se yngel som begynner å få farge.
Denne Aulonocara sp. "Maleri" - yngelen er 4 mnd gammel, og kanskje 4 cm lang, og har begynt å få litt gul-skjær.
Blir nok en like fin han-ciklide som sin far...

[External Image]
Møkkafisk :-(
Jeg tok ut denne Golden-hua for noen dager siden (se forrige side) pga mobbing av de andre da hun gikk med yngel.
I går var halen grodd nesten ut igjen og hun ble "friskmeldt", så jeg satte henne tilbake og skrudde av lyset.

Men se hvordan hun ser ut i dag: Helt oppfrynset, delvis hudløs og med blødninger under huden. Tilbake i yngelkaret med henne igjen.

Det pussige er at det er ei lita Golden-hue som har stått for dette. Jeg så hun svømte febrilsk rundt og lette etter offeret når hun var ute av syne. Smatt ut og inn av alle gjemmesteder. Sjeldent sett en så arg fisk. Hun skal kanskje legge egg snart og vil ha hannen eller området for seg selv?
Klarer den syke å bli frisk denne gangen også så skal den lille ut av karet før den syke komme tilbake igjen.

No må jeg bare sørge for ekstra rent vann i yngelkaret så hun ikke får soppinfeksjon i sårene, hvis hun overlever så lenge.

[External Image]


[External Image]
Stakkars :-(
I morges var fisken blitt slik, altså mye verre. Sparte den for videre lidelse.

[External Image]
Inaktiv bruker
stakars fisk =;-C
Merkelig oppførsel hos caeruleus. Og at det var en annen hunnsom muligens stod for dette.

Det var ihvertfall fryktelige skader stakkaren hadde fått seg, godt at hun ble avlivet til slutt...
Hei:)
Nå har jeg hatt to flotte pedagogikktimer! For jeg har nemlig sittet å lest hele tråden din, og er utrolig fasinert

Syns du har kjempefinekar! Skal lage meg et malawikar selv nå, og kommer nok til å hente noen gode og fine trix hos deg Det er så morro å se at det kommer yngel og at fiskene trives hos deg

Du er forresten veldig flink til å ta bilder og
Takk for svar dere.
Golden trenger visst ikke å være så grei som ryktet vil ha det til. Jeg er sikker på at det var den andre hua som gjorde dette for hun jagde offeret noen ganger før jeg fikk fanget den. Selv da hoven var nedi karet så angrep hun. Begge har hatt egg, så jeg vet de er hunner.


Bodilire: Så hyggelig at du sier det
Som du ser så gjør jeg en del feil, men prøver i hvertfall å lære av feilene underveis. Og hvis andre også kan ha nytte av det så er jo det supert.

Så: Finn fem feil i dette tilfellet

1: 250 liter er for lite for mbunas.
2: Fire arter er i tillegg en eller to arter for mye for et kar på 250 liter.
3: Bare to hunner pr han er for få. (Men hvem vet: Kanskje hadde dette
offeret blitt angrepet av flere hunner om mulig?)
4: Jeg skulle ha ventet med å sette tilbake offeret, i tilfelle det var lek på
gang.
5: Jeg skulle ha fulgt med bedre da offeret ble sluppet tilbake.
Eller no sånnt.... Nok om det.

Får trøste meg med denne lille tassen på ca 2 cm. Det er en delfin-yngel som tygger på et "digert" flakfòr.
Som jeg sikkert har nevnt tidligere så er det så artig å se hvordan ciklidene forandrer farger og mønster etter humøret.
Denne fisken fikk både striper og flekker da den klarte å fange maten. Kanskje forteller den at den ikke vil dele med noen, og er veldig farlig for den som prøver seg?
Eller kanskje det er kamuflasje, for sånn er alle sammen om morgenen når jeg skrur på lyset.

Det andre bildet er av yngel før de får mat (Delfin og Aulonocara). Delfinen har bare svake tegninger.

Med mat:
[External Image]

Uten mat:
[External Image]
Hei Kristin og takker for besøket. Jeg må lese igjennom tråden din for å lære mer om malawi. Men kan ikke ta alt på en gang da streiker øynene. Håper lille kula vil trives hos deg, gleder meg til å se bilder av den.
Her er et bilde av lille pottifar som har tilgitt oss at han måtte stå på høykant i går. Alt ble glemt da han fikk potet å kose seg med.
Kjempeeplesnegle
Hei Heidi, og selv takk
Det var artig å få se de levende smykkesteinene dine. Glemte nesten å se på fiskene. Pottifar ser ikke mye sur ut her, nei.

"Slugger`n" ble plassert i yngelkaret da jeg kom hjem. Der var det minst rømningshull, og ingen arge malawi.
Vi lurte litt på navn til den og var innom både Slush og @ (alfakrøll), men tror det bli Slugger`n, evt Slugga.

Må si jeg er spent på om den liker rødalger...Det er jo derfor jeg har fått tak i denne Kjempeeple-snegla, selv om den ikke lever i Malawisjøen. Vannverdiene den behøver (som PH og GH) passer til malawi-ciklider også. Det samme angående vegetabilsk mat, så hvis den ikke blir plaget av fiskene så bør det gå bra.

Tok noen bilder i full fart:

Høflig snegle som har gode manerer hjemmefra, ser du. Løfter antenna for å slippe fram småfisk (eller kanskje den vinker og hilser til dere?):
[External Image]


Den vil gjerne over til rommet med de større ynglingene. Mye god mat å hente der ser det ut til.
Blir vel flere og bedre bilder senere.
[External Image]
Inaktiv bruker
hei Shiramor di dere Kjempeeplesneglene dine komer helt sikert til å trenge kjempemye grøntkost for det har jeg erfaring med jeg kune fyle hele overflaten med flyteplante på det akvariumet mine er i og det gik ret og slet ned på høykant så grøntkost er kjempeviktig =
Hei David. Grønntfòr skal bli Takk for påminnelsen.
Og så skal jeg ta ut planten jeg er redd for, nemlig Kjempe-vallisneria. Den vanlige vallisneriaen skal Slugger`n få spise opp, hvis den vil, men aller helst rødalger, da. Det hadde gjort meg glad.

Grønnsaker får malawiene også. Jeg får prøve meg litt frem her, så jeg ikke ender opp med for mye nitrat i vannet. Har mistet fisk flere ganger nå pga det.
Inaktiv bruker
bare hygeligt
jeg har merket på mine at di elsker tomater di kan få en sån dere hel liten tomat og den klarer di og spise helt opp i løpet av en nat så di har stor apetit =
Slugger`n fikk komme over til litt større yngel for å rense litt opp hos dem også. Her går det fire arter med malawiyngel, men det var bare Golden-yngelen som ble interessert i snegla, eller rettere sagt avføringen til snegla.
Den slapp ut små dunger med sandholdig avføring og Goldenyngelen ble helt vill etter å få tak i dette, men både fiskene og snegla syntes at det var skummelt.
Jeg så ikke at de beit i snegla, men de kom stadig borti den for å finne det de ville ha.
Så ble det for mye for Slugger`n og den slapp seg ned på bunnen, med fiskene etter seg.
Senere var den inni Vallisneriaen og spiste planter, og da fikk den gå i fred, mens yngelen rensket sanden der snegla hadde vært.
Hehe. Enda en uventet, men artig opplevelse

Golden vil ha dungene med snegle-avføring:
[External Image]

Ikke lett når snegla slår rundt seg:
[External Image]

Best å rømme fra uroen. Fiskene begynte å krangle, kanskje om retten til de nye hærlighetene?:
[External Image]
Shiramor
Golden vil ha dungene med snegle-avføring: [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/15886_090328100719_1.jpg[/IMG]


Hei, Shiramor. Har du dette bildet i full størrelse?
Kan du sende det til meg, på soldugg@hotmail.com , så blir jeg superduperglad
Hei Hutrefulken.
Ser du er ny på AF så velkommen hit.
Jeg har sendt deg bildet, men ble jo nysgjerrig: Hva vil du bruke det til?
Jeg trengte bare en ny skrivebordsbakgrunn
Hvordan går det med brunalgene/kiselalgene som du hadde problemer med?
Nja, jeg får lysst til å gi opp pga rødalgene.
Kjøpte tre SAE, men de kan bare få gå med yngel. Ellers blir de spist opp.
Kjempeeple-snegl er visst fornøyd med å spise fiskeavføring og vallisneria.
No skal jeg sette opp kar nr. 4 for ungfisk som jeg skal selge, og da er det viktig at det ikke kommer algesporer i det karet også.

Jeg satte et utvendig filter til innkjøring i yngelkaret. Trodde det var fritt for rødalger, men nå har det blomstret opp der også, så det er sporer i filteret.
Bare fordi jeg glemte meg bort og la en liten rotbit oppi til ancistrusyngelen, antagelig. Og kanskje tyggende hunner som er blitt plassert der har tatt med sporer?

Satte i gang denne tråden: Hvordan flytte filter og fisk, men ikke alger? før i dag, men har ikke fått svar enda.
Har du eller noen andre tips å komme med, eller bør jeg starte med nytt filtermateriale?
Jeg tror du vet mye mer enn meg i dette faget, så jeg tror jeg ikke kan gi deg noen tips som du ikke vet om fra før, eller har prøvd.

Men min erfaring er slik din er, eplesnegler er mer glad i "lett" mat, som krever lite arbeid. F.eks. matrester og fiskeavføring...

Men jeg har noen snegler som er flinke algespisere. Etter hva jeg ser spiser denne kun alger. De er spesielt flinke på kiselalger og "inngrodde" alger. De tar alt. Disse har jeg i mine malawikar...

Her er ett par eksempelbilder på deres "styrke":

Bilde tatt på lørdag 04.04.08
[External Image]

Bilde tatt på søndag 05.04.08
[External Image]

Hvis du vil kan jeg godt sende opp ett par som du kan prøve ut?
Det var jo interessant Alexus, og takk for tilbudet
Kunne vært artig å prøve.
Om de ikke fjerner algene som allerede finnes så kan de kanskje forebygge at algene etablerer seg i nykaret.
Jeg har planer om å desinfisere alle akvarier og utstyr med klorinvann, og skifte ut stein osv for å få algene ut av huset, så jeg bør vel vente litt.
Jeg kan kontakte deg senere når jeg har fått litt orden igjen, og høre om tilbudet står ved lag
Vet du hva slags snegler det er?


Hehe: Jeg skulle ta et bilde av ei tyggende delfin-hue en dag. Hun hadde gjemt seg bak i et hjørne og jeg tok bildet gjennom sideglasset.
Det ble selvfølgelig mislykket siden jeg sjelden skraper ruta der.
Ser ut som hun har fått "brunprikk-syke":

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap