Smått och stort (side 11)

Tror hun er litt sur fordi hannen har tatt alle fargene
Hehehe kanske han har sminkat sig det ser ju nästan så ut! lite svart vid ögonen
Ja enig det er kjempeartig og jeg blir så godt humør av å lese i denne tråden for det er så mye fine fiskebilder. For ikke å snakke om alt man lærer om de forskjellige artene......Kjell og dere andre som driver med disse fiskene, DERE ER KJEMPEFLINKE...
Shiramor
:-D :-D :-D Artig med fisk.
Hei shiramor, kanskje tar jeg en tur ut til frøya og titter og lærer av dine kar. Det er jo ikke lange biten å kjøre, kjekt å ha noen i nærheten som har samme hobby. Kjenner ingen på Orkanger som driver med akvarium. Det hadde helt klart vært moro hvis man hadde vært fler. Savner det. Sorry Kjell det ble litt off topic.....
Heidi Ingdal
[QUOTE=Shiramor]:-D :-D :-D Artig med fisk.
Hei shiramor, kanskje tar jeg en tur ut til frøya og titter og lærer av dine kar. Det er jo ikke lange biten å kjøre, kjekt å ha noen i nærheten som har samme hobby. Kjenner ingen på Orkanger som driver med akvarium. Det hadde helt klart vært moro hvis man hadde vært fler. Savner det. Sorry Kjell det ble litt off topic.....

Ingen fara Heidi.
Efter det jag har sett på Shiramors sida på hennes tråd så ser det mycket fint ut och kan tänka mig att du blir inspirerad av hennes akvarium.
Så är det ju alltid trevligt att få nya kontakter och det är ju så i denna hobbyn att man träffar nya människor .



Levande föda till fisken
Så har man trotsat kylan och varit och fångat levande föda till mina små vänner!

De vill ha lite påsk godis de oxå!
Så då får man ta och fånga lite till de!
Det var is på dammen så fick ta och hacka bort så man fick ned håven!

Lipochromis sp. "Matumbi Hunter" ynglen gillade detta och var som en vargflock på jakt!

Som ni kan se på fotot så fick de munnen full.
Så här såg det ut i hinken!
Se der, ja. Der har du fått påskematen i hus Trim ble det vel også.
Lykkelig fisk. Jeg må ordne meg med hov så blir det her også. Hva slags netting har du i hoven?
Er larvene på bunnen av vannet eller rett under isen?

Takk for skryt, forresten. Får jo prestasjonsangst av slikt :-} Men vil gjerne ha kontakt med akvaholikere, ja.
Så här ser håven ut!

Mygglarverna är lite överallt.

Skrytet var välförtjänat!
Kjell Begby
Så här ser håven ut! Mygglarverna är lite överallt. Skrytet var välförtjänat!

Hva i all verden fanger du levende mygglarver nå?? Det er sikkert snacks tenker jeg for fiskene dine. Oppbevarer du de på glass eller fryses de ned eller??? Jeg får stadig sånne aha opplevelser når jeg leser denne tråden....
Ja då mygg larver finns hela året i större och mindre grad.
Jag förvarar de i hinken .Har många hungriga fiskar så det går med.

Men man kan oxå frysa in de! Om man har fått mycket av de så tar man helt enkelt och köper fryspåsar som är till att göra isbitar i .
Ni vet sådana som det blir cuber i!Ta en tratt och häll i det som inte skall användas och lägg i frysen och vipps så har man portionsförpackningar.

"Enkelt og grejt"
Vattenbyten
Tänkte kanske ta upp detta med vattenbyten!
Så jag får ta och berätta hur jag gör det och hur ofta jag gör det!
Kanske någon tycker detta är intressant.Men detta är mitt sätt att göra det på och det fungerar mycket bra här hos mig.

Sitter mycket framför mina fiskar och studerar de så jag vill nog påstå att jag fort ser om det är något galet utan att använda massa test utrustning.
Jag har det oxå om det skulle behövas!

Men jag har en grundregel som jag går efter det är att byta vatten minst en gång i veckan !Mycket ? ja kanske det men som sagt det fungerar hos mig!

Det med mängden vatten jag byter är lite olika och vilket syfte jag har med det!

Vad menar jag med syfte?
Syftet kan ju vara att trigga till lek!Då är det bra med stora vatten byten upp till 75%!Normalt byter jag ca 30% men ser jag att något inte är som det skall med fiskarna tex lite snabbare andning än vanligt så tar jag mera ca 50%.
Som jag har nämnt så studerar jag mina fiskar noga och vill säga att jag känner de gott.

Nu till själva vatten bytet!
För att slippa att gå med hinkar så har jag varit på Biltema

Där har jag köpt kopplingar och slang så jag slipper att använda hinkar.
Se bilderna på sidan!

Använder kranen i köket att fylla på vatten men man kan lika gärna använda dusch munstycket!

Som ni kan se på bilderna så har jag böjt ett rostfritt rör som hänger på akvariet och pekar snett uppåt så inte sanden blåser bort.

Ett smart sätt så ni slipper att suga i slangen är att sätt i slangen i vattnet.
Sätt på vattnet så du ser att det kommer vatten i akvariumet stäng sedan av vattnet och böj slangen i den änden som är vid kranen.
Ta av kopplingen ta slangen till toaletten eller på golvet i duschen släpp taget och vattenet rinner baklänges.

Vad kostar detta då?

1/2" nippel ca 16kr vattenslang ca 80 kr och hurtigkoppling ca 12 kr på biltema


Vad tillsätter jag i vattnet?
Jo tillsätter bikarbonat i varannat vatten byte en matsked per 100liter.

Vet inte om detta har varit till nytta...men nu är det gjort iallafall
Måtte innom og titte, så utrolig mye flotte bilder. Og råimponert over sanking av levende for må jeg si
Kjell Begby
Tänkte kanske ta upp detta med vattenbyten! Så jag får ta och berätta hur jag gör det och hur ofta jag gör det! Kanske någon tycker detta är intressant.Men detta är mitt sätt att göra det på och det fungerar mycket bra här hos mig. Sitter mycket framför mina fiskar och studerar de så jag vill nog påstå att jag fort ser om det är något galet utan att använda massa test utrustning. Jag har det oxå om det skulle behövas! Men jag har en grundregel som jag går efter det är att byta vatten minst en gång i veckan !Mycket ? ja kanske det men som sagt det fungerar hos mig! Det med mängden vatten jag byter är lite olika och vilket syfte jag har med det! Vad menar jag med syfte? Syftet kan ju vara att trigga till lek!Då är det bra med stora vatten byten upp till 75%!Normalt byter jag ca 30% men ser jag att något inte är som det skall med fiskarna tex lite snabbare andning än vanligt så tar jag mera ca 50%. Som jag har nämnt så studerar jag mina fiskar noga och vill säga att jag känner de gott. Nu till själva vatten bytet! För att slippa att gå med hinkar så har jag varit på Biltema [URLBLOCK1] Där har jag köpt kopplingar och slang så jag slipper att använda hinkar. Se bilderna på sidan! Använder kranen i köket att fylla på vatten men man kan lika gärna använda dusch munstycket! Som ni kan se på bilderna så har jag böjt ett rostfritt rör som hänger på akvariet och pekar snett uppåt så inte sanden blåser bort. Ett smart sätt så ni slipper att suga i slangen är att sätt i slangen i vattnet. Sätt på vattnet så du ser att det kommer vatten i akvariumet stäng sedan av vattnet och böj slangen i den änden som är vid kranen. Ta av kopplingen ta slangen till toaletten eller på golvet i duschen släpp taget och vattenet rinner baklänges. Vad kostar detta då? 1/2" nippel ca 16kr vattenslang ca 80 kr och hurtigkoppling ca 12 kr på biltema Vad tillsätter jag i vattnet? Jo tillsätter bikarbonat i varannat vatten byte en matsked per 100liter. Vet inte om detta har varit till nytta...men nu är det gjort iallafall ;-)

Hei. Dette var kjempelurt. Jeg spør veldig pent om jeg får lov å kopiere den løsningen du har.( smiler og blunker med øynene nå) Det var kjempelurt med det stålrøret der. Så slipper man at slangen faller ut av karet også...Nå blir det tur til biltema etter påske ja...
Klart det det !var det som var meningen om det var till hjälp så är det bara bra!
Man försöker att dela med sig av sådant så det kan underlätta för andra!

Haplochromis sp. "ruby green"
Var på Nol utanför Göteborg

Och fick med mig denna Haplochromis sp. "ruby green"
Det är en ciklid som åter finns i Uganda i Kioga- och Navampasasjön.
De var inte så stora var mellan 3-4 cm .
Ser inte så jätte fina ut just nu men kommer till att bli kanon snygga!

De äter alger och växter.
Är fredliga av sig ooch blir ca 12-13cm.

Nu börjar det bli några arter från viktoriasjön och när liggande sjöar.
Men nu börjar det att bli ont om plats.

Så här ser min lista ut med fisk från Viktoria och när liggande sjöar:

Viktoria ciklider:----
Pundamilia nyererei "RedHead"Zue Island
Paralabidochromis Chilotes Zue island
Lipochromis sp. "matumbi hunter"
Harpagochromis sp. "orange rock hunter" Gabalema islands
Platytaeniodus degeni
Astatoreochromis alluaudi
Neochromis rufocaudalis Saa Nane Island
Paralabidochromis sp. "rockkribensis" Uganda
Pyxichromis Orthostoma Uganda

Kyoga- och Nawampasasjön
Astatotilapia latifasciata
Haplochromis sp. "ruby green"

Edward- och Georgesjön
Haplochromis limax

Nu minskar antalet Malawiciklider snabbt här!
För jag brinner för Viktoriaciklider som ni som följer tråden säkert fått med sig.
Fick ju med mig yngel och ungfisk från Albin i Växjö och de kommer ju att växa upp och då behöver de plats.

Till helgen försvinner
Sciaenochromis fryeri "Ahli"
Otopharynx tetrastigma

Idag var det en kille i klubben som köpte 3 arter av mina Malawi rovfiskar .
Har nu bara 2 arter kvar.

Fossorochromis rostratus
Tyrannochromis nigriventer Kirondo

Det blir flera och flera arter med rovfiskar från Viktoriasjön.

Harpagochromis sp. "orange rock hunter" Gabalema islands
Pyxichromis Orthostoma Uganda
Lipochromis sp. "matumbi hunter" (man kan nog räkna in denna som en rovfisk)

Så i mitt 720 med rovmalawi blir det en kombination mellan rovfiskar från malawi och Viktoria.

I 720 litern kommer det att vara

Fossorochromis rostratus
Tyrannochromis nigriventer Kirondo
Harpagochromis sp. "orange rock hunter" Gabalema islands
Pyxichromis Orthostoma Uganda

Tror det skall gå bra men lite tveksam till Nigriventern.
Om han äter upp Orthosoma men de är nog stora nog 10cm

Tilfeldig bekjentskap
© Jarle Stray
Reklame for plussmedlemskap