PG's fiskebrygge (side 11)

Glemte å nevne jeg satte igang min første forautomat i dag. En jeg kjøpte ny privat på finn. Eheim. Satte den med åpning så den slapp ut 2-5 malletabletter i slengen. Så nå får L-340 gruppen min litt nattmat også.

Hvis jeg synes det fungerer med den automaten så blir det å handle inn flere etterhvert. Synd de skal være så dyre.
Fere=rydding
Sov lenge siden jeg har vinterferie i dag, men har allerede rukket å rydde på dyrerommet. Ryddet litt i stua og organisert litt rot på akvarierommet. Kan ikke si jeg har yddet der, men har flyttet på rot, så jeg har litt mere kontroll på hva som er hvor etter flytting. Fått satt alt for på samme sted, alt vannbehandling samme sted, alt av slanger og slikt på et sted , filter osv osv

Har jo ikke nok skapplass til alt, men fikk stuet vekk overaskende mye. Nå ser det nesten så bra ut jeg kan ta bilder av rommet, evnt ha med besøk der. Uansett hvert grei prioritering å ordne kar først, så rommet synes nå jeg.
Bilder av akvarierommet mitt
Fikk tatt noen bilder etter jeg hadde "ryddet" i dag. Mangler som dere ser bord til 98 literen. Har også god plass til en reol til på siden av roteskapet. Enten det eller en 540-720 liter der. Reol der 98 literen står. storkar der det er ledig plass på siden av skapet er vel det jeg vurderer mest. Først å fremst "må" jeg få tak i mere fisk

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Kvittet meg med fisk
Da har jeg vært en tur i byn, fikk soglt noen reker og litt javamose.
Fikk levert nesten halvpraten av Guramiene til dyrebutikk. Endelig litt plass i karene igjen. Tok med eplesnegler også, men Christer hadde dårlig erfaring emd å ha de i reolene , så han måtte evnt sette opp et eget kar om han skulle ha de inne. På troephagen Valentinlyst ville de helle rikke ha dem, selv om de har brukt å ha eplesnegler før ( kjøpte jo foreldrene der en gang i tiden) Marit zoo ned ei byn var lagt ned, Solsiden zoo hadde sluttet med dyr og blitt ren utstyrbutikk.

Ikke bra dette, er snart ikke butikker igjen i trondheim som har levende dyr og ikke minst akvarier

Klarte ikke dy meg og plukket fem fine trilleegg i stad. var masse egg i karet, og fant fem opp epå ene pumpen som var fine og ikke hvite eller med mugg. Forkammer i sumpen på reolen har jo godt med frisk strøm av vann, har blåsvamp mellom den og filterkammer så der er det muligheter for yngel å finne litt mat, hev eggene på veggen der og ser hvordan det går. to klarte jeg mist epå bunn mens tre henger fint på veggen der nå :p
Heisann

har lest endel, ikke alt dessverre

men utrolig artig lesing, å de siste bildene er jo knall! sånn må en annen få det engang også gitt.

Trond Stegarud
Heisann har lest endel, ikke alt dessverre :) men utrolig artig lesing, å de siste bildene er jo knall! sånn må en annen få det engang også gitt.


takk takk, hyggelig at de som leser her legger igjen en hilsen, skryt, gode råd osv.

Har jo akkuratt fått flyttet inn, så har jo egentlig bare libtt å få stablet på plass det jeg har av kar og reoler.

Driver å pønsker på om jeg nå etterhvert skal kjøpe en reol til. som dekker hele veggen der hvor rotet og skapet står nå. den er vel ca 3,8 meter. så en 9 kar på 160 liter og 3 kar på ca 100 liter ( må vel få noen spesialtlaget så de passer akkuratt og får utnytte thele veggen :p Da med avrenning på alle kar og rør for returvann osv. En sump og sandfilter + enkeltilkobling til på fylling av friskt vann også. Ser for meg at noe slikt vil koste hvertfall 30-40.000 uten å ha regnet på det..
Ble vannbytte i alle kar i ettermiddag, pluss nå silikonerte jeg sammen to skikkelig stygge skifer"huler" av noe skiferrester og silikonrester jeg hadde. Hulene ble litt lave, men sikkert noe ungfisk som vil hjemme seg i dem. Må kjøpe en ny ladning skiferhuler også ser det ut som.
Foret med reke i går i storkaret. Hadde håpet på litt reaksjon fra PB'ene. Eneste som brydde seg var KArdinaltetraene. De spiste til de nesten sprakk og slukte biter som var så store jeg var redd noen av dem skulle stryke med. Jeg forer jo såpass variert og mye til vanlig så pb'ene er sikkert ikke så sultne. Har begynt å hive oppi sandsnegler i karet igjen, og ser ut som det har vært litt graving etter dem i løpet av natten.
Skikkelig "akvariehule" du har der.
Med sofa så du kan nyte "utsikten" og det hele.

Selv bor jeg i en leilighet og har akvariene spredd utover hele leiligheten.
Så jeg må ta med krakk når jeg skal se på akvariene

BJH
Skikkelig "akvariehule" du har der. Med sofa så du kan nyte "utsikten" og det hele. Selv bor jeg i en leilighet og har akvariene spredd utover hele leiligheten. Så jeg må ta med krakk når jeg skal se på akvariene :-)


Så ut som du hadde mange fine kar spredt rundt

I dag har jeg ordnet litt i planter, "innerdet" litt i ene 70 literen som det går litt Gurami ungfisk. Har holdt av største hann og noen fine hunner til en forumbruker her, og hanner der er virkelig fin, og brisker seg fælt for damene. Tror det var antydning til skumrede der også i går..

La en av de stygge skiferhulene jeg lagde oppi til leksparet med ancistrus i 128 literen, for å se om de liker den bedre en den "orginale" skiferhulen som er der fra før. la også en oppi til ene enslige ancistriusen som har en 140 liter for seg selv nå som ejg har kvittet meg med mye Gurami.


Plukket 2 egg til fra 98 liter trillekaret og la i ene kameret i sumpen. har kontroll på 3 av de 5 eggene som jeg la oppi der her om dagen, og av de 3 ser et fint og gult ut, et ser litt hvit ut, men ikke knall hvit som de i moderkaret og et er litt hvit med antydning til mugg.

Nå har trillene lekt nesten daglig i flere uker. Synes det virker som de trives bedre og bedre oppi der Tror det er hannen som ikke er flinke nok til å få fertilisert alle eggene , for de aller fleste blir først hvite og så mugner. De som er plasert strategisk på pumpene ser det ut som hannen få rmed seg, men de som er spredt overalt blir dårlige med en gang.
Trille yngel :)
Juhu! lykke ..

Nede for å mate mallene før jeg legger meg som jeg altid gjør. Tittet i Trillekaret og så det var kommet noen flere egg på pumpen. Talte 5 egg men fikk bare fisket opp fire av dem og lagt i sumpen for klekking. Har jo ikke talt antall egg jeg har tatt opp men henger 7 på veggen nå, ser et jeg msitet på bunnen av de fire jeg tok opp. og har mistet et på bunnen tidligere som jeg ikke ser.

Så også noen nye egg på bladene på vaspesten, men de fikk jeg ikke tak i for de ble tatt av strømmen når jeg skulle ta dem på fingeren. I det jeg så etter egget så jeg et lite rusk som fløt veldig fort mot strømmen på bunnen. 2-3mm langt. kikket i hjørnet det forsvant mot, og bort derfra pilte ett lite Trilleyngel. Dagjennstår det bare å se om det vokser opp. Slapp oppi noen dråper liquifry , men tror det er nok mose og rusk i karet tila tet yngel skal klare finne mat uten jeg forer. Håper hvertfall det for jeg skal bort i 4 dager fra mandaag :S

Nå er det natta blir å studere etter mere yngel i morgen.
Tilbake fra en tur på fjellet. Speidet litt etter trilleyngel i går, men så ikke noen. Så bare 1 av 10 voksne triller også, så kan godt tenkes det er yngel i karet enda. Av eggene jeg la til klekking så er bare to igjen, men ser ingen yngel der heller så om de har klekket eller de to pestsnglene i karet der hadde spist alle eggene det aner jeg ikke.

Ellers er det ikke så mye nytt. REsten av Guramiene vokser veldig bra etter jeg fikk bort halvparten. Er jo egentlig leveringsklare dem også, men ingen vil ha dem. Har skilt ut 1 hann og to hunner som jeg skal selge til en forumbruker. og dne hannen hadde laget skumrede som dekket ehel 70 literen de gikk i. Hunnene er nok litt for unge enda, men feite og fine.

En eplesngele hadde klart å bli sugd fast i sirkulasjonspumpen jeg har i 540 literen. Jeg hater døde eplesnegler. Begynner egentlig å gå lei eplesngler generelt. Kommer nok til å prøve å få gitt bort flere utover . Inge butikker ville ha dem, ikke en gang gratis og ingen andre av de som kjøper ting vil ha med grait snegler heller.. Tror markedet for eplesnegler er overmettet.. De formerer seg jo værre en sandsnegler så ikke rart det.

Forøvrig nesten tomt for pestsnegler i alle mallekarene etter de har gått uten mat i 4 dager. De har nok knasket litt snegler ja..
Yngelen i live :)
Måtte nedi Trillekaret og hente litt mose ifm rekesalg, så da flyttet jeg litt på ene roten i karet. Under der var en liten trille på ca 1 cm. Begynt å få antydning til mønster hadde den også Fremdeles bare sett den ene, men en yngel er mye mer en ingen yngel

Nå er det bytur. Synd par av kjøperene ikke har gitt lyd fra seg, så kan ikke ta med fisken og rekene til dem. Redd det blir for kaldt når jeg skal parkere bilen noen timer på vei hjem.
Ble kvitt en eplesnegle i dag. Har 5-6 store eplesnegler i 540 literen hvor jeg også har praktbotia. De hadde i løpet av natten fortært den største av dem som var godt utvokst.. Ikke rart de lar pestsneglene i fred. Er jo mere mat i eplesnegler. Jaja, er vel bedre det en å måtte ta livet av dem selv.
Vannbytter, fiskeflytting og yngeltitting
Skiftet vann i alle kar i dag, brukte tempererert og luftet vann til Trillekaret siden det er en liten yngel der.
Etter vannbyttet så var den mye fremme. Svømte frem og tilbake langs glasset og litt opp og ned på coryvis. magen var god og full. Den er ca 1 cm så hev oppi litt ferdigartemia jeg har i tillegg til en dråpe liquifry. Lurer på hvor stor yngelen må være for å tåle kaldvannsbytter? tipper den er snart 2 uker nå, så om 4 uker får jeg bedre tid, så var da jeg egentlig hadde planer om å fiske egg og klekke frem coryyngel. Nå har de sluttet å leke etter den yngelen kom og tror det trengs kaldtvann for å starte dem igjen.

Flyttet resten av Guramiene i 250 literen over i miderste karet i 140 reolen. Så nå er alle guramiene i den reolen utenom leksparet, en som hoppet ut av reolen, som jeg hev oppi til leksparet for jeg var i tvil om var skadet, og 4 stk som går i 540 literen. Det er nesten umulig å fange fisk der, så har ikke orket prøve å fange dem.

Nå går det bare 8 Ancistrus i 250 literen. Får fiske ut noen i morgen som kommer til å havne i 112 literen hvor Dolkestikktetraen går alene. på Tirsdag blir det ny fisk der. Samme med 128 literen. Ser ut som det går fra å være mallekar til corykar da
Hvilket herlig akvarierom du har PG! *misunnelig*.
Tenker den sofaen blir mer slitt enn den du har i stua.

mvh
Grei den sofaen , men har blitt å ta ut putene å ligge på dem på gulvet i det siste , da all action skjer ikaret som står på gulvet.. Må få kjøpt meg et bord, elelr reol til det karet. Det passer opp den 6 kars reolen, men blir litt trangt å komme til i karet. blir bare 1-2 cm fra lys til tak, dvs ikke mange cm til å jobbe på..
Minst tre
Trilleyngel! Studert karet med lommelykt imørket nå, og da var det to yngel på ca 1 cm og en yngel på halve størrelsen som svinset rundt
ler** Jeg synes jeg ser det for meg; akvaristen liggende langflat på gulvet med lommelykt å hånda - og studerer fiskene.
Lillian Ulriksen
ler** Jeg synes jeg ser det for meg; akvaristen liggende langflat på gulvet med lommelykt å hånda - og studerer fiskene. :-) :-)


Har sånn hodelykt praktisk sak. Blitt noen timer på gulvet siste dagene. Godt det er varmekabler..:p
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap