Mine akvarier og sånt (side 11)

Hehe

Det er en ganske stor snegle det er snakk om, så de har ikke gjort noe fysisk skade på den, bare mobbet den litt
Du reddet den antagelig i "siste liten"
Jepp, det er mulig.

Jeg så et fullt oppsett til bare 200 kr på en dyrebutikk her en dag. Ca samme størrelse som plastkaret, men det var i glass og hadde et lite lys som fulgte med. Plastkaret kostet 300 kr å sette opp så det er en ganske god deal.

Så jeg kommer nok til å kjøpe det i nær fremtid, så hvis sneglen skulle gå løs på plantene igjen kan den få flytte over dit mens de får hvile, så får jeg bruke en mer sneglefiendtlig plante i det nye karet. Da slipper den å bo sammen med botiaer i fremtiden
Etter å ha lest litt på applesnail.net i dag har jeg funnet ut at de to sneglene mine faktisk er forskjellige arter. Den brune er en Pomacea canaliculata, mens den blå er en Pomacea bridgesii. Da er det ikke rart at den brune har gått løs på plantene mine....

Vet ikke om disse parrer seg og får hybridavkom. Jeg har personlig ikke noe imot hybrider, men vil jo prøve å få solgt mesteparten av eventuelle babyer... Det er jo ikke verre enn at jeg kan stikke ut og kjøpe flere P. bridgesii, bare jeg lærer meg å se forskjell på kjønn først...

Bilde 1: P. bridgesii til venstre og P. canaliculata til høyre. Ganske tydelig forskjell....
Bilde 2: P. bridgesii nærmest kameraet.
I dag skulle jeg endelig bytte fra grus til sand i 90 literen. Har hatt sanden stående ganske lenge, men har utsatt og utsatt for jeg har ikke vært sikker på hvordan det ville gå å bytte med alle fiskene i karet og filteret gående...

Så jeg vasket all sanden i dag, og det var gjort på 15 minutter. Så spurte typen meg pent om jeg kunne lage lunsj til han og satte opp sitt søteste ansiktsuttrykk, så jeg kunne ikke motstå han.

Her er det vanlig å skjære ost med kniv, men jeg liker ikke det, så jeg kjøpte en ordentlig norsk ostehøvel da vi var i Norge i januar. Typen har hele tiden fortalt meg at ostehøvelen er 'an accident waiting to happen' og den er farlig etc pga måten man drar bladet mot tommelen når man skjærer osten, og mitt standardsvar har vært 'ikke vær tåpelig, jeg har aldri hørt om noen som har skjært seg på en ostehøvel i hele mitt liv. Den er helt trygg.'

Men så viste det seg at jeg tok feil. Osten hadde blitt litt hard fordi den ikke var skikkelig tildekket, og ostehøvelen glapp og skar tommelen min i steden. Det var et blodbad og seriøst vondt.

Typen godtet seg, iblandet en passe mengde sympati....

Men jeg tror ikke jeg vil stikke fingrene i karet med et stort åpent sår på tommelen, så substratbytte får vente noen dager til...
He he.. Føler jo litt med deg nå da! Ikke mange jeg har hørt om som har klart detta..
Men da har du jo en unnskyldning for å utsette dette litt da! Aldri så galt at det ikke er galt for noe
Mvh Asle
Hehe, nei jeg har aldri hørt om noen andre som har klart det heller
Inaktiv bruker
hei Mvjnz du er lit heldig side du bor i australia er det jo letere å fange vf reinbuefisk til akvariumene dine =

ps.vf reinbuefisk er finere en di oppdreta =
Jeg har egentlig ikke noe særlig sans for regnbuefisk jeg...

Den australske fisken jeg liker best er honey blue eye, men den er en truet art så jeg ville ikke kjøpt dem vf, og de koster rundt 75 kr per stk uansett, så en stim blir litt dyr akkurat nå.. Det er når jeg faktisk ser dem i butikken da, og det er sjelden..

Men det hadde vært kult å sette opp et australsk biotopkar en gang i fremtiden
Inaktiv bruker
har du noen gang prøvd å tat en litt storhov ned i en plantefyltdam å set va du fi med deg og ta bilde av di fiskene du fanger ?
Nei, det har jeg ikke prøvd. Pga tørken er det ikke så mange dammer å oppdrive, men vi har en elv i nærheten. Kunne vært spennende å prøvd, men tror nok jeg må til med båt for å ha sjangs til å fange noe.
Inaktiv bruker
har et spørsmål om den elven er det mye planter i den elva ?
Det er en ganske stor elv det er snakk om. Folk bruker den mye til å stå på vannski, fiske, ro kanoene sine m.m. Regner med den har vegetasjon på bunnen, men har aldri sett noe nærmere på den.
Pga konstant foring i 15 literen har det nå begynt å vokse noe ekkelt på plantene mine til tross for 50% vannbytte annenhver dag. Jeg foret hardt pga sneglebabyene, men så la jeg merke til dette ekle og tenkte jeg skulle ha noen dagers pause fra foring. Men kjempesneglen min er nå tilbake i gammel form og er helt rå på å spise. Seriøst. Hun gjør ikke noe annet. Hun kan gumle i seg en hel skive med agurk eller 1/4 salatblad i ett måltid, og deretter begynner hun på plantene mine. Så for å prøve å redde plantene mine til jeg får et lite kar til, må det konstant ligge mat i karet.

Har klart å telle 50 babyer. De vokser fremdeles i rasende fart, men til tross for at jeg ser mange på plantene til enhver tid, har de ikke gjort noe synlig skade på dem. Men de har jo svært små munner også...

Jeg har lagt dem ut for salg i diverse fora. Mens de er små koster de 50 cent hver, og når de når 1 cm i diameter kommer de til å koste $1 (5 kr) hver. På butikkene går de for ca $3. Alle ser ut til å bli gule. Jeg synes denne typen snegle er voldsomt underholdende, og dersom jeg finner en plante de ikke reduserer til stilk kommer jeg til å beholde en eller to av babyene.

Har lest en del i forumet på applesnail.net, og der er det ikke måte på hvilke metoder de bruker for å få eggene til å klekke. Der er det ikke snakk om å la dem henge i fred og klekke når de er klare for det. De skal forsegles i små bokser med vann, isopor, pinner, plastlokk, plastfolie i flere lag, jeg klarer ikke å holde styr på alt man skulle gjøre engang. Og hvis klasen bruker mer enn en dag på å klekke er det ikke snakk om å vente, da skal klasen brytes i stykker for å 'hjelpe' babyene ut... *himle med øynene* Slikt gidder jeg ikke å begynne med. Moren klarer tydeligvis å velge et passende sted til dem helt på egenhånd, og da er det ingen grunn til å flytte på dem.

Men den jeg helst vil avle på er den blå, vanlige eplesneglen min. Fargen er såpass sjelden her at jeg føler det er min plikt å få litt mer farge ut på markedet..
Har funnet ut at vasspest er en plante som er canaliculata-sikker Så da er det fremdeles håp

Jeg hadde masse av den da jeg startet opp 90 literen for noen mnd siden, men nå ser det ut til at alt er borte. Snodige greier. Menmen, den er jo lett å få tak i, og billig også.

Og andematen min er også borte... Det fulgte andemat med danioene, så jeg puttet den i 90 literen for oppbevaring til jeg kunne putte noe i dammen min og fore gullfisker med. Men nå ser det ut som om alt er borte... Og andemat som skal være en slik pest som man aldri blir kvitt.. Jeg prøvde ikke å bli kvitt den engang

Hadde noe vallisneria også, vet ikke hvor den ble av...

Men 90 literen min er ikke noen plantedreper altså. Jeg har en stor uidentifisert plante i det ene hjørnet som vokser og trives noe voldsomt. Har også noen andre billige planter oppi der som vokser voldsomt, men som ikke er noe fine, så de kommer jeg til å fjerne når jeg bytter substrat i nær fremtid og heller dele opp den store som er i hjørnet. Og kanskje få tak i noe mer vallisneria, og ta litt hygrophila fra 15 literen..
Viser seg at kjempesneglen min er bare en vanlige eplesnegle likevel. Jeg la den ut for salg som canaliculata, og da var det noen som sa at de finnes ikke i Australia, og da var de interessert i å kjøpe. Da ble jeg usikker og la ut noen bilder for dem, og de mener det definitivt er en bridgesii/diffusa. Applesnail.net sier jo noe sånt som at bridgesii heller sulter ihjel enn å spise planter, men jeg tror nok min glemte å lese det avsnittet...

Så må jeg forandre oppdrettet på min side igjen.. litt flaut o_O

I morgen selger jeg 30 av sneglebabyene. Det var ei dame i et forum som var interessert, men hun bodde litt langt herfra så vi bestemt at det ikke ble noe av. Men så fikk vi vite at det skal være katteutstilling like i nærheten av der hun bor, så da sendte jeg henne en pm og spurte om hun ville møte oss der og hente sneglene, og det ville hun.

Jeg tilbød henne 20 for $10 (50 kr) eller 30 for $15 (75 kr) og hun bestemte seg for at hun trengte 30, fordi hun har 4 ganske store kar.

Vi er vanligvis ikke interesser i katteutstillinger, fordi vi synes oppdrettere behandler kattene sine litt snodig. Som om de bare er motetilbehør som de kan selge eller behandle som om de ikke er glade i dem i det hele tatt. F eks avlive nyfødte kattunger fordi de ikke ser helt perfekte ut, eller kvitte seg med en katt etter 8 år fordi den har utstillingsfeil.... Eller selge en katt til noen som driver avl på dem, og når de får et dårlig forhold til den personen bare dukker de opp og henter katten uten samtykke, og den andre personen bare lar dem gjøre det... Jeg hadde aldri klart å kvitte meg med noen av kattene mine, så det må være noe rart med de som driver oppdrett på dem...

Så vi dropper de 3 første utstillingene for rasekatter, og får med oss den siste for huskatter.

Fikk kvittet meg med 35 snegler i dag. Puttet oppi noen ekstra, for jeg var ikke sikker på at alle var i live. Det var litt snodig, for vanligvis er det snegler overalt, på plantene, glasset og rundtomkring, og de kryper rundt og er høyst levende. Men i dag da jeg skulle samle sammen noen av disse tenkte 'det er jo bare å plukke ut de jeg ser kryper rundt så er jeg sikker på at de lever', men så var det ingen snegler å se. Måtte lete hardt og lenge for å finne mange nok, og det var bare noen få av dem som krøp rundt, resten hadde trukket seg inn i skallet. Men da vi kom hjem krøp det en normal mengde snegler rundt, minus noen få da...

Men det er tydelig at det har vært stort frafall i den måneden siden de klekket. Plukket ut mange tomme skall, og de var bittesmå så de kan ikke ha levd lenge. Jeg prøvde å plukke ut de største til kjøperen for å prøve å kun plukke ut levende snegler.... Får håpe mesteparten av de hun fikk lever..
I dag ankom *endelig* skattepengene. Jeg regnet med det skulle ta 1 uke å sende en sjekk i posten slik at jeg ville motta den tidlig i juli, men dengang ei. Da det hadde gått 2-3 uker siden den skulle blitt sendt, sendte jeg epost til skatt midt-norge og spurte hvor den ble av. Etter over 1 uke svarte de og kunne bare fortelle meg at den ble sendt 26.06. og at jeg måtte ta kontakt med kemneren i kommunen jeg bodde i før. Så det gjorde jeg, og fikk til svar at utenlandsavdelingen i Nordea er ansvarlig for å sende sjekker til utlandet, og hun kunne bare bekrefte at de hadde sendt den, men hvis jeg hadde flere spørsmål måtte jeg ta kontakt med dem direkte. Det skulle jeg til å gjøre da hun sendte meg en oppdatering at Nordea har en ordning med Deutche Bank og det er de som sender sjekkene, og de hadde blitt forsinket, men jeg skulle motta sjekken min snart. Er ikke rart det blir forsinkelser med så mange mellomledd o_O

Men den ankom altså i dag, hele $1700. Mesteparten skal jeg gi til typen, siden han har lånt meg en del penger de siste 2 årene og har i tillegg forsørget meg i over ett år. Men litt stæsh blir det jo Jeg skal kjøpe et fullt oppsett 15 liter, Aqua One 30-40 liter samt litt utstyr og planter. Skal bl a endelig kjøpe meg et testsett for ammoniakk, nitritt og nitrat. Jammen på tide egentlig, men det har jo gått bra uten. Skifter heller for mye vann enn for lite, og det er ikke noe problem sånt sett, det er vel mest for nysgjerrighetens skyld at jeg kjøper det. Vil gjerne vite hvordan ståa er, selv om alt virker helt fint..

Kjøpte også garn i dag og lagde 'spawning mop' (oppdrettsmopp?) til killiene. De eeeeelsker den! De svømmer rundt i den og gjemmer seg eller ligger bare og hviler. Håper det blir litt egg utav det også.... Det er hvertfall veldig søtt
Jeg har hele tiden tenkt at jeg skulle putte noen gullfisker i dammen min når den er klar. Men nå begynner jeg å helle mer mot paradisfisk. Den tåler både kaldt og varmt vann, og er kanskje litt mer interessant enn gullfisk. Siden det er 200 liter kan jeg ha en hann og 2-3 hunner, da har de rikelig med plass... Hmmmm... jeg vet om et forum for bettaoppdrett og der er det mange som har en del forskjellige bettaarter.. kunne kanskje vurdere et par slike isteden..

Dammen kommer til å være klar i nær fremtid. Jeg har filteret stående, og vi har kjøpt 20 meter med ledning som typen skal forlenge ledningen på filteret med, og det skal jeg få han til å gjøre senest kommende helg. Da er det bare å kickstarte filteret med filtergugge fra 90 literen. Skal kjøpe 'peat' som jeg ikke vet det norske navnet på og muligens en rot, for å holde pH nede. Så snart pH er stabil er det bare å putte i planter og fisk

Jeg annonserte i et par forum for et par dager siden nå som skattepengene er kommet, at jeg vil kjøpe et kar på 2-400 liter med bord, og et på 30-40 liter. I dag fikk jeg tilbud fra han jeg fikk danioene med som ville selge meg et på 60 liter med filter til 150 kr. Det er jo nesten galskap å si nei til et slikt tilbud... Problemet er at karet har en utrolig stygg metallramme. Den er ikke malt eller noe, og det liker jeg ikke. Hvis den kan males svart eller noe hadde det vært fint... Det andre problemet er at han bor ca 30 minutter å kjøre herfra, og siden jeg ikke klarer å kjøre sportsbilen til typen må han kjøre meg, og han hater alt som har med akvariehobbyen min å gjøre...

Jeg heller mot å kjøpe et Aqua One kar på dyrebutikken i kveld isteden. Det er dyrere, men de er svært pene og da vet jeg hvertfall at jeg blir fornøyd... Mener de har både 28- og 34-litere til rundt 100 kr...

Håper pengene er inne på konto til det. Siden pengene ble sendt som sjekk tar det to dager før jeg har tilgang til dem, så de burde være klare i løpet av dagen...
Tilfeldig bekjentskap
© Silje K.S. Johansen
Reklame for plussmedlemskap