- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Lissi`s akvarieverden=) (side 11)
Lissi`s akvarieverden=) (side 11)
Hehe, helt i orden Leif=) Lærer jo noe nytt jeg også av at du spør spm i tråden min vettu
Jo det der kosemoseoverdose greiene er et utrykk vi bruker her som liksom skal bety at jeg sender deg en overdose med kos:P hehe.. Alt vi ungdommen finner på eller hva?:P
Tenkte ikke på 248 literen som artskarr for corry, men at corry skulle være den eneste bunnfisken utenom et leksparr med ancistrus. Tenkte og ha en del småfisk sånn som guppy, platy og sverddragere oppi sammen med dem=) Er litt lei av store brutale ciklider, så nå vil jeg ha små fisk som er snille mot corryene=)
Jo det der kosemoseoverdose greiene er et utrykk vi bruker her som liksom skal bety at jeg sender deg en overdose med kos:P hehe.. Alt vi ungdommen finner på eller hva?:P
Tenkte ikke på 248 literen som artskarr for corry, men at corry skulle være den eneste bunnfisken utenom et leksparr med ancistrus. Tenkte og ha en del småfisk sånn som guppy, platy og sverddragere oppi sammen med dem=) Er litt lei av store brutale ciklider, så nå vil jeg ha små fisk som er snille mot corryene=)
Postet 20.11.08 kl 14:45
Lissi87Hehe, helt i orden Leif=) Lærer jo noe nytt jeg også av at du spør spm i tråden min vettu;) Jo det der kosemoseoverdose greiene er et utrykk vi bruker her som liksom skal bety at jeg sender deg en overdose med kos:P hehe.. Alt vi ungdommen finner på eller hva?:P Tenkte ikke på 248 literen som artskarr for corry, men at corry skulle være den eneste bunnfisken utenom et leksparr med ancistrus. Tenkte og ha en del småfisk sånn som guppy, platy og sverddragere oppi sammen med dem=) Er litt lei av store brutale ciklider, så nå vil jeg ha små fisk som er snille mot corryene=)
tror jeg ville vært litt forsiktig med å ha corydoras og ancistrus i sammen. ancistrusene KAN spise eggene til coryene, om du da tenker på opprett. gjør du ikke det er det ikke så nøye.
koseposemoserose. ja vi ungdommer....._......
Postet 20.11.08 kl 18:25
loffa[QUOTE=Lissi87]Hehe, helt i orden Leif=) Lærer jo noe nytt jeg også av at du spør spm i tråden min vettu;) Jo det der kosemoseoverdose greiene er et utrykk vi bruker her som liksom skal bety at jeg sender deg en overdose med kos:P hehe.. Alt vi ungdommen finner på eller hva?:P Tenkte ikke på 248 literen som artskarr for corry, men at corry skulle være den eneste bunnfisken utenom et leksparr med ancistrus. Tenkte og ha en del småfisk sånn som guppy, platy og sverddragere oppi sammen med dem=) Er litt lei av store brutale ciklider, så nå vil jeg ha små fisk som er snille mot corryene=)
tror jeg ville vært litt forsiktig med å ha corydoras og ancistrus i sammen. ancistrusene KAN spise eggene til coryene, om du da tenker på opprett. gjør du ikke det er det ikke så nøye.
koseposemoserose. ja vi ungdommer....._......
Tenker ikke så mye på oppdrett i det store karret, vil heller prøbe oppdrett på den corryen jeg skal ha i 50 literen=) Men tror ikke ancistrusene klarer å finne alle eggene(hvis det blir noen) i 248 literen uansett pga det er masse gjemmesteder og javamose osv oppi der.. så noen egg finner jeg nok som jeg kan ha oppi noe anna og prøve å få dem til og klekke=)
Postet 20.11.08 kl 18:36
Da var alle fiskene (utenom 2ancistrus og 3 knurremaller) i 248literen solgt.. Vet ikke hva jeg skal ha oppi der enda så jeg regner med at jeg tar guppyene oppi der foreløpig og kjøper meg noen nye små fisker jeg kan ha i 140literen..
Har kjempe lyst på en stoor gruppe corry i 248literen, men da må jeg nok spare en del penger eller kjøpe litt og litt om gangen..
Hmm, lurer på om jeg skal begynne og flytte fiskene fra 140literen over i 248literen med en gang så er det hvertfall klart for nye fisker hvis jeg plutselig bestemmer meg for og kjøpe noen i morgen:P
Oppdatering med bilder kommer i morgen=)
Har kjempe lyst på en stoor gruppe corry i 248literen, men da må jeg nok spare en del penger eller kjøpe litt og litt om gangen..
Hmm, lurer på om jeg skal begynne og flytte fiskene fra 140literen over i 248literen med en gang så er det hvertfall klart for nye fisker hvis jeg plutselig bestemmer meg for og kjøpe noen i morgen:P
Oppdatering med bilder kommer i morgen=)
Postet 03.12.08 kl 00:34
Hei Lissi
Skriver du og anbefaler deg dette. Har selv i dag tatt di Corydoras Aeneusene jeg hadde og flyttet dem til min 375Liter. Det ble en lykkelig start på artskarret med 33 aeneuser tussende og svirrende rundt. Senere i uka flytter yttligere 25 stk inn og har da et antall på 58. Planen er å ha mellom 50 og 100. Får da se hvor mye mer disse 25 tar av plass, så heller fylle på med et par stykker i ny og ne. JA Lissi, jeg anbefaler deg å gjøre om karret ditt til artskarr av CORYDORAS
Klemz fra Leif
Skriver du og anbefaler deg dette. Har selv i dag tatt di Corydoras Aeneusene jeg hadde og flyttet dem til min 375Liter. Det ble en lykkelig start på artskarret med 33 aeneuser tussende og svirrende rundt. Senere i uka flytter yttligere 25 stk inn og har da et antall på 58. Planen er å ha mellom 50 og 100. Får da se hvor mye mer disse 25 tar av plass, så heller fylle på med et par stykker i ny og ne. JA Lissi, jeg anbefaler deg å gjøre om karret ditt til artskarr av CORYDORAS
Klemz fra Leif
Postet 03.12.08 kl 01:30
loffaHei Lissi Har kjempe lyst på en stoor gruppe corry i 248literen, men da må jeg nok spare en del penger eller kjøpe litt og litt om gangen.. Skriver du og anbefaler deg dette. Har selv i dag tatt di Corydoras Aeneusene jeg hadde og flyttet dem til min 375Liter. Det ble en lykkelig start på artskarret med 33 aeneuser tussende og svirrende rundt. Senere i uka flytter yttligere 25 stk inn og har da et antall på 58. Planen er å ha mellom 50 og 100. Får da se hvor mye mer disse 25 tar av plass, så heller fylle på med et par stykker i ny og ne. JA Lissi, jeg anbefaler deg å gjøre om karret ditt til artskarr av CORYDORAS Klemz fra Leif
Hei leif=)
Jeg har nå bestemt meg for og ha guppy og corryer i 248literen + ancistrusene og L104ene.. Har nettopp flyttet dem fra 140literen og over i 248literen.. Ble kjempe fint synes jeg med masse røtter, planter og javamose=) Skal ta bilder i morgen og legge ut så får du si hva du synes
140literen er det nå bare 2stk L144 oppi, men flere fisker kommer snart, må bare finne ut hva jeg skal ha oppi først:P
Postet 03.12.08 kl 01:34
Postet 03.12.08 kl 17:31
Endret: 03.12.08 kl 17:42
Postet 03.12.08 kl 17:34
Endret: 03.12.08 kl 17:46
Postet 03.12.08 kl 17:39
Endret: 03.12.08 kl 17:47
Da har jeg funnet ut hva 140literen skal inneholde=)
Jeg får 13 stk http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1981 på ca 2.5cm på fredag som skal bo i 140literen=)
Kommer til og bli spennende og se oppførselen osv på denne fisken når de vokser opp og blir kjønnsmodne osv.. Har verken sett eller hatt denne fisken før, så jeg gleder meg utroolig mye til fredag=)
Jeg får 13 stk http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1981 på ca 2.5cm på fredag som skal bo i 140literen=)
Kommer til og bli spennende og se oppførselen osv på denne fisken når de vokser opp og blir kjønnsmodne osv.. Har verken sett eller hatt denne fisken før, så jeg gleder meg utroolig mye til fredag=)
Postet 03.12.08 kl 23:51
[QUOTE=Lissi87]Da kommer bildene jeg lovet dere=) Tror dette er første gangen jeg faktisk er 100% fornøyd med 248literen=)
Ble det ikke fint vel??
QUOTE]
Dette ble kjempe fint Lissi. Liker ikke guppy lenger, men mallene er fine ;- =)
Få fylt opp 248L med corydoras og du vil ikke angre. I morgen blir det 58 Aeneus i min 375L og det blir stas. Ha en god natt
Klemz
Ble det ikke fint vel??
QUOTE]
Dette ble kjempe fint Lissi. Liker ikke guppy lenger, men mallene er fine ;- =)
Få fylt opp 248L med corydoras og du vil ikke angre. I morgen blir det 58 Aeneus i min 375L og det blir stas. Ha en god natt
Klemz
Postet 04.12.08 kl 00:05
Du ser at det er en Tanganyika-ciklide, som skal ha veldig høye vannverdier med tanke på ph og gh?
Ellers en interessant liten krabat som nok kan bli artig å ha. Innred med mye steinhuler og lag gjerne en haug i hver ende av karet.
Foran, på den åpne sandbunnen, strør du ut store vinbergsneglehus. I disse bor ciklidene når de leker og legger egg, og de praier hver sine sneglehus som de forsvarer mot de andre. Veldig, veldig artige fisk! (som jeg har sykt lyst å prøve selv)
Pga de høye ph- og gh-verdiene, trives ikke alle slags planter der, og i denne artens naturlige habitat (innsjøen) i naturen, er det bare sand og stein. Ikke planter. Så planter er ikke tvingende nødvendig til dem, men om du vil ha inn litt grønt, så er det mange som lykkes godt med vallisneria-planter i Tanganyika-kar.
Vinbergsneglehus (tomme og tørre) får man kjøpt i en del litt finere og store matvareforretninger som fører delikatessevarer, som f.eks. enkelte Meny-butikker eller Ultra.
Ellers en interessant liten krabat som nok kan bli artig å ha. Innred med mye steinhuler og lag gjerne en haug i hver ende av karet.
Foran, på den åpne sandbunnen, strør du ut store vinbergsneglehus. I disse bor ciklidene når de leker og legger egg, og de praier hver sine sneglehus som de forsvarer mot de andre. Veldig, veldig artige fisk! (som jeg har sykt lyst å prøve selv)
Pga de høye ph- og gh-verdiene, trives ikke alle slags planter der, og i denne artens naturlige habitat (innsjøen) i naturen, er det bare sand og stein. Ikke planter. Så planter er ikke tvingende nødvendig til dem, men om du vil ha inn litt grønt, så er det mange som lykkes godt med vallisneria-planter i Tanganyika-kar.
Vinbergsneglehus (tomme og tørre) får man kjøpt i en del litt finere og store matvareforretninger som fører delikatessevarer, som f.eks. enkelte Meny-butikker eller Ultra.
Lissi87Da har jeg funnet ut hva 140literen skal inneholde=) Jeg får 13 stk [URLBLOCK2] på ca 2.5cm på fredag som skal bo i 140literen=) Kommer til og bli spennende og se oppførselen osv på denne fisken når de vokser opp og blir kjønnsmodne osv.. Har verken sett eller hatt denne fisken før, så jeg gleder meg utroolig mye til fredag=)
Postet 04.12.08 kl 02:45
Endret: 04.12.08 kl 02:54
loffa[QUOTE=Lissi87]Da kommer bildene jeg lovet dere=) Tror dette er første gangen jeg faktisk er 100% fornøyd med 248literen=) Ble det ikke fint vel?? QUOTE] Dette ble kjempe fint Lissi. Liker ikke guppy lenger, men mallene er fine ;- =) Få fylt opp 248L med corydoras og du vil ikke angre. I morgen blir det 58 Aeneus i min 375L og det blir stas. Ha en god natt Klemz
Thank u Leif
Synes det ble for tomt med bare maller i karret, det var derfor jeg flyttet guppyene over.. Ja jeg skal fylle opp 248literen med corry, må bare finne ut hvilken sort jeg vil ha:P
Postet 04.12.08 kl 12:19
Hei Mona=)
Ja de skal ha PH på mellom 8.0 og 9.0, ghen husker jeg ikke i farten:P
Godt jeg har masse steiner liggende som jeg kan bruke i det karret da
Har faktisk innredet karret med vallisneria planter, så det passet jo bra at de kan holdes i vann med høy PH=) Har også 2 pynteslott og en hodeskalle oppi der(liker egentlig ikke sånne ting, men når sambo kjøper det til meg og sier jeg MÅ bruke det så har jeg ikke noe valg) sammen med noen steiner og ei trerot.. Får vel bytte ut trerota med mer steiner og flytte L144ene over i et annet karr, for de liker vel ikke så høy PH???
Takk for linken Mona, skal lese det med en gang
Ja de skal ha PH på mellom 8.0 og 9.0, ghen husker jeg ikke i farten:P
Godt jeg har masse steiner liggende som jeg kan bruke i det karret da
Har faktisk innredet karret med vallisneria planter, så det passet jo bra at de kan holdes i vann med høy PH=) Har også 2 pynteslott og en hodeskalle oppi der(liker egentlig ikke sånne ting, men når sambo kjøper det til meg og sier jeg MÅ bruke det så har jeg ikke noe valg) sammen med noen steiner og ei trerot.. Får vel bytte ut trerota med mer steiner og flytte L144ene over i et annet karr, for de liker vel ikke så høy PH???
Takk for linken Mona, skal lese det med en gang
Postet 04.12.08 kl 12:27
Da har jeg vært og kjøpt meg nye corryer, de hadde bare 5 igjen i butikken så jeg tok alle 5 + jeg kjøpte 2 nye ancistruser, 1hann og 1hun=)
Jeg fikk sjokk da jeg så størrelsen på den ancistrus hua, hun er gigantisk, er vel på størrelse med den voksne hannen jeg har har fra før og nesten dobbelt så stor som den hunnen jeg har fra før.. Den nye hannen har masse fine barter, så han er jeg utroligt fornøyd med Håper det snart blir noen ancistrus babyer i karret=)
Bilder kommer så fort jeg får tatt noen=)
Jeg fikk sjokk da jeg så størrelsen på den ancistrus hua, hun er gigantisk, er vel på størrelse med den voksne hannen jeg har har fra før og nesten dobbelt så stor som den hunnen jeg har fra før.. Den nye hannen har masse fine barter, så han er jeg utroligt fornøyd med Håper det snart blir noen ancistrus babyer i karret=)
Bilder kommer så fort jeg får tatt noen=)
Postet 04.12.08 kl 16:14
I dag ble jeg den stolte eier av 13 stk de er kjempe nydelige og driver og utforske akvariet nå=) De var veeeeldig sky i begynnelsen og bare gjemte seg hele tiden, men nå har de begynt og svømme litt rundt=)
Skal prøve å få tatt noen bilder av dem, men det er ikke lett med det dårlige kameraet jeg har Må også prøve å få opp PHen litt til, den er på 7.5 nå og skal være mellom 8.0-9.0..
Hvis noen har noen tips om hvordan jeg kan få opp PHen så tar jeg dem imot med stooor takk, vil jo at fiskene skal trives og ha det best mulig=)
Den ancistrus hua jeg kjøpte i går er faktisk litt større eller like stor som den voksne hannen min:O Skulle nesten trodd at hun har gått på steroider eller noe:P hehe.. Hun er ganske rund i buken, så håper det blir noen egg og yngel snart, det hadde jo vært kjempe kjekt=)
Skal gjøre om 80litern til prinsessen av burundi karr, og skal flytte rekene oppi 248literen. Har ikke sett at guppyene har rørt noen av rekene så det går heldigvis bra å ha voksne reker sammen med guppyer=) Har jo masse javamose og gjemmeplasser så noen av rekeyngelen kommer nok til og overleve også=)
Skal få 2 palett ciklider av en kamerat, så da blir det vel til at de får bo i 50literen og at guppy yngelen blir flyttet til 248literen sammen med foreldrene og de litt større søsknene..
Blir litt travelt nå i helgen siden jeg må ommøblere og flytte fisker og reker og skifte vann osv.. Ja ja, det er jo kjekt også
Skal prøve å få tatt noen bilder av dem, men det er ikke lett med det dårlige kameraet jeg har Må også prøve å få opp PHen litt til, den er på 7.5 nå og skal være mellom 8.0-9.0..
Hvis noen har noen tips om hvordan jeg kan få opp PHen så tar jeg dem imot med stooor takk, vil jo at fiskene skal trives og ha det best mulig=)
Den ancistrus hua jeg kjøpte i går er faktisk litt større eller like stor som den voksne hannen min:O Skulle nesten trodd at hun har gått på steroider eller noe:P hehe.. Hun er ganske rund i buken, så håper det blir noen egg og yngel snart, det hadde jo vært kjempe kjekt=)
Skal gjøre om 80litern til prinsessen av burundi karr, og skal flytte rekene oppi 248literen. Har ikke sett at guppyene har rørt noen av rekene så det går heldigvis bra å ha voksne reker sammen med guppyer=) Har jo masse javamose og gjemmeplasser så noen av rekeyngelen kommer nok til og overleve også=)
Skal få 2 palett ciklider av en kamerat, så da blir det vel til at de får bo i 50literen og at guppy yngelen blir flyttet til 248literen sammen med foreldrene og de litt større søsknene..
Blir litt travelt nå i helgen siden jeg må ommøblere og flytte fisker og reker og skifte vann osv.. Ja ja, det er jo kjekt også
Postet 05.12.08 kl 15:46
Sneglehus lekerene mine har begynt og bli mer vågale nå og svømmer rundt i hele akvariet for og utforske, de er jo bare helt nydelige med de blå øynene sine Tanta mi var innom her forleden dag med noen sneglehus til meg som han fant liggende i ei bøtte, men fiskene gidder jo ikke og bruke de Forstår de ikke at de kan bruke dem eller er de fornøyde med steinene og de andre tingene de har oppi?? De har hvertfall gravd et hull under det ene slottet som de bor under og det ser ut som de er fornøyde med det=)
Så kommer det en trist nyhet, jeg har funnet 2 av de nye corryene + den nye ancistrus hua døde Ser ikke tegn på sykdom så jeg vet ikke hva dødsårsaken kan være. Alle vannverdiene er helt fine og alle de andre fiskene lever i beste velgående så har null peiling på hva grunnen kan være.. La merke til at de 2 corryene som døde var bleke og blasse i fargen for noen dager siden, men de spiste godt og så ut som de trivdes, så det var veldig trist når jeg fant de døde
Får reise og kjøpe nye venner til de resterende 3 når jeg får penger=) Har lyst og ha en stoor gruppe til slutt, men må kjøpe litt og litt om gangen da pengene ikke strekker til..
Har også bestilt 20 sneglehus av en her inne på AF som han holder av til meg til jeg får penger, så jeg får håpe at fiskene bruker dem så jeg slipper og bruke penger på noe de ikke tar i bruk:P hehe..
Hvis noen kan mye om disse sneglehus lekerene så blir jeg veldig glade hvis dere kan fortelle meg mye om dem og hva jeg kan gjøre for at de skal begynne og bruke sneglehusene
Så kommer det en trist nyhet, jeg har funnet 2 av de nye corryene + den nye ancistrus hua døde Ser ikke tegn på sykdom så jeg vet ikke hva dødsårsaken kan være. Alle vannverdiene er helt fine og alle de andre fiskene lever i beste velgående så har null peiling på hva grunnen kan være.. La merke til at de 2 corryene som døde var bleke og blasse i fargen for noen dager siden, men de spiste godt og så ut som de trivdes, så det var veldig trist når jeg fant de døde
Får reise og kjøpe nye venner til de resterende 3 når jeg får penger=) Har lyst og ha en stoor gruppe til slutt, men må kjøpe litt og litt om gangen da pengene ikke strekker til..
Har også bestilt 20 sneglehus av en her inne på AF som han holder av til meg til jeg får penger, så jeg får håpe at fiskene bruker dem så jeg slipper og bruke penger på noe de ikke tar i bruk:P hehe..
Hvis noen kan mye om disse sneglehus lekerene så blir jeg veldig glade hvis dere kan fortelle meg mye om dem og hva jeg kan gjøre for at de skal begynne og bruke sneglehusene
Postet 11.12.08 kl 18:00
Da har tanta mi vært her og levert 7stk prinsessen av burundi til meg som skal bo i 80literen.. De er vel ca 2cm nå og er kjempe søte=) Håper jeg får dem til og at det blir masse yngel på dem når de blir kjønnsmodne=)
Bilder av 80literen kommer så fort jeg får tatt noen
Ellers er det ikke mye nytt.. Guppyene i 248literen har fått yngel igjen, så det begynner og bli en del guppyer oppi der nå=)
Har også bestilt og betalt 20 sneglehus i dag til de søte sneglehuslekerene mine=) Får håpe dem bruker de da, for de bruker jo ikke de jeg allerede har:-/
Bilder kommer senere..
Bilder av 80literen kommer så fort jeg får tatt noen
Ellers er det ikke mye nytt.. Guppyene i 248literen har fått yngel igjen, så det begynner og bli en del guppyer oppi der nå=)
Har også bestilt og betalt 20 sneglehus i dag til de søte sneglehuslekerene mine=) Får håpe dem bruker de da, for de bruker jo ikke de jeg allerede har:-/
Bilder kommer senere..
Postet 16.12.08 kl 17:47
I dag har jeg kjøpt meg 11 nye corydoras aeneus, så nå er det 14stk i 248literen.. Kommer forhåpentligvis 24 aeneuser til snart, må bare få kommet meg til kr.sand for å hente dem, eller finne en annen løsning..
Ser nå at det er full rulle oppi karret nå, aeneusene svømmer bånn gass rundt i hele karret for å undersøker om de finner noe mat.. De er jo bare såå søte da=)
Har enda ikke fått fingen ut å tatt noen nye bilder, så dere får bare være tålmodige så kommer det snart bilder:P hehe..
Ser nå at det er full rulle oppi karret nå, aeneusene svømmer bånn gass rundt i hele karret for å undersøker om de finner noe mat.. De er jo bare såå søte da=)
Har enda ikke fått fingen ut å tatt noen nye bilder, så dere får bare være tålmodige så kommer det snart bilder:P hehe..
Postet 20.12.08 kl 19:58
WOOOHOOOO, i dag la jammen meg aeneusene jeg kjøpte i går egg Jeg er kjempe glad akkuratt nå Har plukket ut en del egg + jeg tok ut 3 planteblader som var stappfulle med egg=) Så nå er det bare å følge med på eggene og håpe på det beste..
Forresten kan jeg ha oppi torv i vannet for å forhindre mugg, eller hjelper det ikke??
Forresten kan jeg ha oppi torv i vannet for å forhindre mugg, eller hjelper det ikke??
Postet 21.12.08 kl 15:22