Nina og Lars Erik sin fisketråd (side 11)

Inaktiv bruker
en auksjon som.jeg vile vert på =
Har du fått satt opp kar og styrt? Hvor skal elfenbensciklidene bo forresten?
Ameca splendens går midlertidig i 19L med albino yngelen og kirsebærrekene,, bare en smule trangt gitt..
de skal få eget kar enten i reolen eller en 60L, skal ordnes i kveld
Mistet den store hunnen da, hun svømte både opp ned og på rygg et døgn før hun kvelda, det var synd. Det ser ut til at de to små er hunner da, så det er jo en trøst.

Elfenbenene går i reolen sammen med resten av bujurquinaene foreløpig. Vi får se etterhvert hva det blir til.
I dag har amecaene fått plass i et reolkar, sammen med et par ancistrus og ei enslig kloreke. Det ble flott med ei svær rot og noen planter stjålet fra litt forskjellige kar. Pumpa er jo godt innkjørt fra før, så det blir ikke noe problem.

Alle guppyene, sverddragere og platyene som gikk i dette karet tidligere, har fått nytt hjem i en 200L hos en arbeidskollega. Dit har og 6 cory aeneus albino flyttet.

Nå gjenstår det å finne plass til de to nye rekekarene på 19L så jeg får startet opp de også.
Da er det ene rekekaret plassert i skapet under 160L, ganske midlertidig tror jeg. Det skal dører på dette skapet, men foreløpig er det åpent og da ser man jo karet inni også. En liten pumpe er satt inn foreløpig, men jeg satser på et nytt hang on filter etterhvert, lys har og fått plass inni skapet, klemt fast mellom skap og vegg sitter ei nattlampe..

Den ene oscaren, Frank.. kom nesten ut av karet idag da de fikk mat, han hoppet halvveis opp av vannet og opp til hånda mi. Maten kom tydeligvis ikke fort nok ! Grådige de, nei ikke i det hele tatt.
Oppdatering på akvariefronten.
I begynnelsen av denne tråden skrev jeg om hvor mange akvarier vi hadde da.
Tenkte det var på tide med en liten oppdatering av informasjonen.

Pr dags dato har vi:
1x 12L
3x 19L
1x 55L
1x 60L saltvann, tredelt til mantis reker.
6x 85L reol.
1x 110L
1x 160L
1x 250L
1x 460L saltvann
1x 720L

Begynner å ligne noe nå..
I dag var det flere overraskelser som ventet på meg da jeg kom hjem fra jobb. Først fant jeg små kjempeeplesnegler som ungene hadde lagt i et kar for meg tidligere idag. De måtte jo hente posten for meg, så ikke sneglene skulle fryse.
Etterpå kikket jeg på karet med corydoras black/ apistogramma. Der fant jeg masse egg fra den ene coryen, de er bare 3 og to er ikke kjønnsmodne enda, så eggene er selvfølgelig ikke befruktet. Etterpå fant jeg noe enda bedre, yngel på apistogramma bitaeniata shishita Jippi!!
De er virkelig flotte når de vokter på ungene sine.
Apistogramma yngelen lever fortsatt og jeg har fått fanget to sebrafisk til..

Aeneus albino eggene har klekket i natt også, så nå er det et nytt kull i boksen. De forrige flyttet inn til kirsebærrekene i går kveld.
For noen minutter siden så jeg ikke den ene store oscaren min, så jeg begynte å lete.
Til slutt fant jeg den opp ned i ene hjørnet bak under powerheadene, den var definitivt helt død. Den var ikke stivnet engang, så det må ha skjedd nå nettopp. Pokker heller altså.
Da var definitivt resten av min dag ødelagt.

Det er jo noe positivt også da
Apisto ynglene lever fortsatt og spiser artemia med glede.
To av kirsebærrekene har rogn og 70% av det siste albino aeneus kullet lever fortsatt.
Jeg fikk også et flott bilde med i fotokonkurransen, aller første gang jeg melder meg på
Off det var da triste nyheter med oscaren! Du kan få mine to om du det hjelper...
Nei tror ikke det, men takk for tilbudet

Hadde jo bare tenkt å ha to etterhvert, men det var jo ikke slik jeg ville redusere antallet..
Hvordan går det med apisto yngelen og de andre fiskene da?
Joda, de lever i beste velgående ganske mange er de også.

Her er vi i full gang med å planlegge en liten reduksjon i antall akvarier, helst uten å redusere fiskebestanden så veldig.. det er ikke helt lett.
Sannsynligvis så skal Bujurquina apoparuana leksparet ut, alle ynglene deres, og alle heros ynglene. Hele gruppen med triradiatus og discusene.
Alle 19 literne skal samles i en liten reol på vaskerommet, sammen med en tredelt 60L til reker.
Fisken i 160L skal fordeles rundt i reolkar og noen over i 250L.
Sannsynligvis blir 110L og 160L solgt. Si fra hvis du vil kjøpe tilbake 160L da Elin den er blitt mye finere nå med bord og hjemmelaget innvendig bakgrunn..


Da var reol på vaskerommet snekret og alle de små karene (10L + 3x19L)plassert der. Må si det var deilig å få de ut av stua, de bråker endel de små pumpene. Alle fire småkar har fått bakgrunn også, så nå slipper jeg å se på murveggen bak karene
Nå skal 160L midlertidig flytte over på spisestuebordet, slik at jeg får malt om skapet fra cappuchino til hvitt, skal endelig få malt dørene og satt de på også. Det er nå bestemt at vi skal beholde dette karet med alle ancistrusene og coryene. Det skal bare få en ny plass, i gangen nede.

Apistogramma yngelen lever fortsatt også, antallet er noe redusert, men jeg satser på noen overlevende etter åtte uker

Kirsebærrekene har fått barn, så det begynner å hjelpe seg i rekekoloniene også. Klorekene er snart gamle nok til å få nye hjem også.
Hos neocaridina sp ene har jeg mistet fire reker, men de fikk nytt svampefilter i går så nå håper jeg det går bedre der og. Det gamle elite filteret var litt vel underdimensjonert for 19L vann. Dessuten har kattene vært særdeles aktive på å drikke av dette karet siden det stod nesten nede på gulvet..
Mugne egg.
På lørdag og søndag var det aktiv plukking av egg her i huset, albino coryene var igang igjen.. En liten opprenskning ble gjort i karet og en ekstra boyu pumpe ble satt inn. Resultatet var over 400 egg på to dager.. alle byttet farge og ble brune, men idag var nesten alle mugnet, bare 15-20 yngel som har klekket. Merkelig, de har alltid hatt nesten 100% klekkede egg, med unntak av de som blir hvite første dagen da selvfølgelig. Har ikke opplevd før at de mugner i løpet av det døgnet de klekker. Har nå byttet vann på de og lagt i noen eikeblader til gjemmested.

På søndag skal jeg på fiskemarked i grenland, har masse albino aeneus, bujurquina apoparuana, heros sp rotkheil, noen kloreker og noen snegler som skal være med dit.

Bitaeniata ynglene lever fortsatt også de er alt fra 1/2-1 cm nå.
400 egg gåttabanen....

Kos deg på søndag!
Bare 15-20 som har klekket da, men likevel..

Vi skal nok kose oss på søndag ja
Sikker på at du ikke vil bli med likevel? Tommy og Jenny skal også være med
Helt sikker på det. Har ikke råd, tid eller lyst til å gå glipp av alle fristelsene.

De legger nok egg igjen, så da blir det flere albinoer tenker jeg. Pleier ikke være vanskelig å be hi hi.

Fiskemarked.
Da er jeg kommet hjem fra fiskemarked i regi av GAK.
En interessant måte å selge fisk på, men jeg tjente ikke mye på det for å si det sånn.. kom hjem 700kr fattigere enn jeg var når jeg dro..
Var litt lite folk, men det har sikkert noe å si at aqua ark skal ha storauksjon neste søndag. Jeg hadde mer fisk med hjem igjen, enn jeg solgte dessverre.

Jeg fikk i hvertfall kjøpt meg noen nye fisk, direkte fra england, 8 nydelige viltfangede Corydoras, C116. Jeg betalte bare 400,- som jeg syntes var rasende billig faktisk

Signert corydoras bok av Ian Fuller fikk jeg og kjøpt Vi kjøpte med en til Elin Pedersen også, så hun har noe å glede seg til

To nye boyu lamper til 19 litrene ble det også.



Bilder.
Her er et par bilder av mine nye skjønnheter
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap