Starten (side 11)

Fint at tingene går bra jon.
Nå er det en uke siden forrige oppdatering og på tide å skrive litt. Alt står bra til i karet, discusene vokser og gror, bortsett fra mobbeofferet som ligger merkbart etter. Men jeg målte nitrarverdiene i går, med JBL-testsett, og med 4-5 daglige foringer så holder det ikke med daglige vannbytter på 12-15%. Nitratverdiene nærmer seg 30 så det er bare å finne fram 90-litersdunken og se om jeg får verdiene ned igjen. Det var egentlig alt. Ha det bra folkens.

Jon
Det er stille og fredelig i akvarieverdenen i Rakkestad. D.v.s. det tidligere omtalte mobbeofferet i discuskaret ble avlivet i går, den var svart og stusselig og fikk symptomer på flagelater så jeg tok ingen sjansjer. Måling etter avlivning viser at den muligens hadde vokst 2 mm , den var fremdeles bare drøye 10 cm, mens de andre har passert 12 cm og vel så det.
Men hadde bare noen overtatt skivetetraene i 350-literen, jeg blir mer og mer lysten på å ha et VF eller F1 Jumbo discuspar der. Det svømmer jo et par med VF Leopoldi og et par med VF Peru Altum der fra før, så det blir jo ikke noen målrettet avl der, med det hadde vært veldig staselig. Nei, dette får holde folkens for denne gangen, jeg må ut og frese snø.
ha det bra alle sammen.

Jon
Kjærligheten florerer.
Legger ved et bilde av "Twin Tower" i akvariet. På bildet ser dere det gamle egglegingsparet med Super Red Melon og paret med F1 Peru Altum. I tillegg er det et Red Rose par, alle de tre parene prøver fortløpende og legge egg på "Twin Tower" men egga blir like fort spist opp av de andre. De to discusparene prøver jo og jage hverandre så godt de kan, mens scalareparet får være mere i fred. Men det blir jo en herlig røre av det og ganske underholdende. Jeg vet egentlig ikke hvor gamle Red Rose discusen er, men eggleggingen kom alt for tidlig syns jeg, de er jo bare tenåringer. Jeg antar at de er rundt 8-9 mndr. og burde vokse noen cm til først. Men det er vel vanskelig og stoppe lektendenser når fiskene først har bestemt seg så jeg får vel bare la naturen gå sin gang. Men som sagt, det er artig og følge med og jeg får ta det som et tegn på at fiskene trives og har det bra i 450-literen

Jon
Orgiene fortsetter
Og her ser dere Red Rose paret legge egg. Det skjedde akkurat nå, men egga ble spist opp av Super Red Melon hannen med en gang. Men slettes ikke verst da, tre eggleggende par samtidig i akvariet.

Jon
Er jo negativt til oss somvil ha store diskuser at disse begynner og legge egg når de er raltivt små, hadde gjordt det5 jeg kunne jeg for og få stoppet det-økingen av phen har fungerta her.
Men er du fornøyd med størrelsen på fisken, ja da trenger du ikke gjøre noen ting.

Fint og høre at det bare er fryd og gammen i karrene dine.

Grillfest snart nå så du blir kvitt dissse silverdollaren, folk står fist ikke i kø for og ta imot denne kuule fisken, så blir nok grilling av de.
Åh, ikke la dem legge egg ennå! Jeg har foreldrene til Red Rose'ne dine gående her, de er vanvittig flotte (og svære!), så her er det bare å fóre og bytte vann det du orker!
Jeg forer 5 ganger daglig og bytter 12-15% vann 5 ganger i uka og 30% vann 2 ganger. Jeg målte PH nå, den er på PH 7.1, jeg får kjøpe natron og øke PH forsiktig til 7.5 i første omgang og se om det hjelper. Jeg har hørt at det skulle hjelpe mot egglegging og ha flere discus i karet, men jeg syns det er rimelig fullt som det er med 10 halvoksne discus i 450-literen.
Og Maria, har du noen bilder av foreldrene så er du hjertelig velkommen til å legge ut bilder av dem i tråden min .

Jon
Mandags morgen og det står bare bra til i karene mine. D.v.s. 450 skal mørklegges noen dager, det kan jo være fint med grønnalger på røtter og bakgrunn, men alt med måte . Det har ikke vært noe mere lekstendenser i karet og det kan skyldes at jeg bytter 30% forvarmet og luftet vann hver dag. Kranvannet i Rakkestad holder PH 8 og større vannbytter må jo øke PH-verdien noe. Jeg tenkte jeg skulle vente til slutten av uka og måle igjen så får en se. Egentlig er det jo ikke så mye og skrive om når en har 3 relativt oppegående kar hvor alt står bra til. Det eneste problemet mitt er at jeg syns det er så trist med mørklagte kar om morgenen så lyset har en tendens til å komme på litt tidlig og da blir jo "straffen" mørklegging en gang i mellom. Discusene er heldigvis flinke til å finne mat i mørket. I 125-literen har jeg hatt foringstopp i noen dager og det er utrolig hvor flinke fiskene blir til å spise alger, men selvfølgelig, foringsstopp er ikke noe en tar for ofte. Men som sagt, det går veldig bra her i Rakkestad.

Jon
Trekantdrama
Onsdag formiddag og alt står bra til i karene. Etter at jeg begynte og bytte 120 liter vann hver dag, 90 liter forvarmet til 30 grader og ca 30 liter rett fra krana så har PH stiget til rundt 7.4 og nitrat ligger på under 15, så nå går discuskaret av seg selv. Lekstendenser og eggleggingen til Red Rose discusene har stoppet helt opp og vokser nesten synbart fra uke til til uke. Men jeg har 3 Super Red Melon 2 hunner og 1 hann, hvor hannen bytter på de 2 hunnene og begge hunnene har lagt egg som har blitt befruktet av Melonhannen før dem blir spist opp. Den ene hunnen var/er mobbeofferet i karet, men har blåst seg veldig opp nå og jager absolutt all fisk som skulle finne på å nærme seg eggene hennes og spesielt den andre hunnen. En trenger ikke "Hotell Cesar" på TV når en har akvarium. De 3 Super Red Melonene er vel et år nå og jeg gidder ikke å gjøre noen tiltak for å stoppe leken der, hva nå enn det skulle være.
Men som sagt, dette underbygger bare påstanden om at det viktigste ved discus under oppforing er vannbytter så mye og ofte som mulig. Jeg har også et variert foringsregime med oksehjerte, mysis, rekemiks, discusgranulat og røde mygglarver som dem får et par ganger i uka, dessuten så knaksker discusene alger av hjertens lyst .

Jon
Så flott at alt går bra Fint at du fikk stoppet, eggleggingen, kjedelig at de begynner med det for tidlig, de første 12 cm discusene jeg hadde begynte med det samme, når jeg byttet med kaldt vann fra springen, bruker nå temperert fra springen å det går bedre Jeg har som sagt høy PH fra før ,men det stopper ikke eggleggingen her om jeg bruker kaldt vann
Da har vi vel erfart at kaldtvannsbytter på ungfisk kan trigge egglegging for tidlig og at PH-verdiene ikke er så avgjørende. Kunne vært artig om noen andre discuseiere i AF har andre erfaringer.
P.s. Maria T, hvis du har et bilde av foreldrene så legg dem ut .

Jon
Snart en mnd. siden siste oppdatering og som dere ser er det det en del alger i karet. Jeg mørklegger en gang i mellom og har satt inn noen hurtigvoksende planter som hjelper på med å holde nitratet nede, men med den intense foringa jeg har nå så får det være slik utover våren og ta en skikkelig sjau når discusene har blitt mere utvokst.
Den ene ene "Manacapuru" Red Back scalaren døde for meg for et par uker siden. Det ble aldri noe ut av den, den ville ikke vokse eller farge ut og en morgen lå den død i karet. Jeg fant aldri ut av hva det var,og når all annen fisk i karet var friske så var medisinering aldri aktuelt. Man medisinerer jo aldri når en ikke vet hva det er. Men jeg skulle en snartur til Dahls Dyrerike og fikk skaffet en ung og frisk VF Red Back. Den har allerede begynt og farge ut så jeg håper at det går bedre med denne. Se bilde.
Red Rose discusene har ikke hatt lekstendenser igjen og de største av dem har vel passert 13 cm. Dette gjør jo at alt ser lyst ut i akvarieverdenen i Rakkestad og jeg virkelig koser meg som akvarist for tiden. Nei dette for holde, ha det bra folkens.

Jon
He, he, jeg glemte jo helt og legge med bilde av en av stolthetene mine, en fantastisk flott "manacapuru" Red Back scalare. Den har blitt over 20 cm. høy og fått noen fantastiske farger. Dere ser også at den ligner veldig på "Peru Altum", men den har større og kraftigere finner enn de Peru Altumene jeg har hjemme, et par med VF og et par med F1. Tor på Dahls Dyrerike mener at dem er et sted mellom Peru Altum og Altumscalarer og jeg mener at det snart er på tide og dele opp scalare-artene i mere enn 3 "hovedsorter" for det blir jo litt forvirrende dette her.

Jon
Her var det tomt
Endelig ble jeg kvitt skivetetraene, Dagens kupp på auksjonen i Sarpsborg i går var vel salget av 11 skivetetra til litt under 200 kr. Men jeg ble kvitt dem og det store spørsmålet er selvfølgelig da: Hva skal jeg ha i 350-literen? En ting er klart, det blir fullvoksne discus denne gangen, enten VF eller jumbo fra Stendker. Problemet med VF er at PH i kranvannet i Rakkestad er på 8 og da blir det en evig kamp med å senke PH-verdiene. På grunn av den store rota er PH i karet nå på 7, men det er for høyt for VF-discus.
Men det ble tomt i karet nå, de 2 plantene dere ser er cryptocorune kjøpt på auksjonen i går og dere kan kanskje se restene av en sverdplante som skivetetraene har snauspist. Men uansett må jeg ha en omfattende sjau i karet, skivetetraene gjorde karet til en nitratbombe, verdier på rundt 150 .
Jeg antar jeg må putte scalarene, de forskjellige C og L-mallene og noe annet småtteri i en isoporkasse og la Amtopfilteret gå der et par-tre dager, mens karet blir helt tømt for vann og ta opp all sanden og skylle den godt. Men da bør jo karet bli klart for det meste.
Og spørre dere om jeg skal ha Stendker eller VF discus er jo egentlig fånyttes, for jeg vet jo på forhånd hva svarene vil bli fra de forskjellige discuseierne her. Smaken er, som dere vet, som baken, rimelig todelt..

Jon
Kjempe pris du fikk for tetraen din.

VF diskus er ikke spesielt vanskelig, har jo heckelparret mitt jeg + VF Blå diskus og de går i ph 6,5 nå, bruker reint kranvann fra springen og det ligger på ph 8, så brukte syre til og begynne med.
Men phen i et innkjørt karr faller fort mellom 1-2 i ph, er ihvertfall slik her.
Har ph på mellom 6-6,5 i alle karr jeg uten og bruke ph minus.

Har du lyst på et fullvoksent "Nhamunda"Blue Face Heckel Parr så er mine til salgs, men de koster jo litt da, de hadde passet knall bra i 350 L din.
Det ble oppdrettsvarianter.
Jeg og madammen var på en alldeles hyggelig tur til Vestfold i går, nærmere bestemt Åsgårdstrand, ja akkurat, der Munch malte "Pikene På Broen", og besøkte Discus Isabella og mann. 2 utrolige hyggelige mennesker som hadde akkurat det jeg var på jakt etter, nemlig jumbodiscus. En Brilliant Turquoise på 19,5 cm og en Kobalt på 20 cm. Fiskene svømmer rolig og fornøyd rundt i karet nå og har tydeligvis tålt overflytningen bra. På bildene er Brilliant Turquoise øverst og hvitbalansen på kameraet har tydelig spilt meg et puss, for egentlig er grunnfargene helt like på fiskene.
Jeg har tenkt og fundert lenge på dette med VF kontra oppdrettsdiscus siden før jul, og valgte altså oppdrettsfisk fra Stendker til slutt.
Disse nye er i 350-literen som ble tømt og rengjort etter alle kunstens regler og har eget utstyr, hover, slanger osv. slik at det ikke vil bli noen kontakt med vannet fra 450-literen hvor Asiafisken er.
Nå er det vel egentlig bare og smøre seg med tålmodighet og vente på at fisken skal begynne og spise, det kan vel ta sin tid. Jeg fikk samtidig med meg 1 kg. med oksehjerte fra Stendker slik at nykommerne skal få det foret dem er vant med i begynnelsen. Etter hvert skal jeg vel på ferie og da er det greit et discusene er blitt vant med Tetra Discusgranulat som da vil komme fra forautomater en gang om dagen
Dette for holde nå, ha det bra folkens.

Jon
Når det gjelder farge så er grunnfargene helt like på fiskene, som jeg skrev i forrige innlegg så spilte hvitbalansen i kamera meg et puss og fiskene er mye mere like enn det som kommer fram på bildene. Med feil hvitbalanse har fargene bå bilder lett for å bli forvrengt.
Og i utgangspunktet så var jeg mest interessert i og få de største fiskene. Jeg syns det er veldig bra og ha noen discus som ikke skal fores opp.
Ellers går det veldig bra med nykommerne, dem har selvfølgelig ikke begynt å spise ennå, men det kommer nok.

Jon
Hei!

morro å lese om tråden din
har ikke lest ALT,hehe men masse fine bilder å morro å lese

ha en fin påske
Kjære innvolverte parter

Jeg er bare en fyr som har akvariehobbyen for kosens skyld. Jeg var så heldig at jeg fikk tak i drømmediscusene mine her forleden.
Det har nå kommet beskyldninger og en gryende konflikt i min personlige tråd som jeg godt kunne hvert foruten. Nå har begge parter fått uttalt seg her og jeg kommer med en innstendig bønn: Hviss det er behov for å føre denne konflikten videre i AF så hver så vennlig og start en egen tråd. Jeg skulle anta at det er mange som er interessert i utfallet her, men som sagt respekter mitt ønske om fred og ro i denne tråden.
Dette til ingen forkleinelse for noen av partene.

M.V.H.
Jon
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap