Gk,s våte hjørne. (side 11)

Hei.

Veldig fint akvarium og ekstra fint med froggeren.

Det ser veldig kult ut å ha slamkrypere, har sett noen nede på dyrebutikken og jeg vurderte å kjøpe de, men jeg kan ingen ting om disse kule skapningene. Hvordan synes du det er å holde Slamkrypere ? mer jobb enn med valig fisk, rensking, vannbytte, mat osv ?
Å holde slamkrypere er mye det samme som å holde andre fisk, bare at den trenger et land omrråde og høy luftfuktighet.
Det er jo litt mer jobb å holde slamkrypere, men dette er egentlig bare en vanesak som du venner deg til, som for eksempel... Når du gir den fòr så er det best at du gir den det over vannoverflaten, slamkrypere er nesten blinde under vann og vill da slite med å få spist det som kommer i vannet. hvis du har en strand i karet vill den etterhvert falle ned og du blir nødt til å lage en "ny" en ved å dra ny sand over stranda. NB. om du skal ha to slamkrypere eller fler så må du passe på at hver og en slamkryper får hvert sitt landområdet.

Når jeg renser palidariumet til Mons og Ludvigg så passer jeg godt på å rense sanden der hvor de pleier å få mat, det er som oftest der de gjør fra seg så det pleier og være litt møkk der.

Når jeg skifter vann på palidariet så pleier jeg bruke todager på dette, først tar jeg ut rundt 20 liter vann, dette er kanskje halvparten av alt vannet som er i karet så da sier det seg selv at det bare vill hvere en liten pytt igjen.
vet egentlig ikke om det er så viktig men det skal liksom stimulere flo og fjære.
Neste dag fyller jeg opp tilsvarende mengde vann, i vannet tilsetter jeg litt PH-KH+.

Av fòr bruker jeg som oftest røde mygglarver, men slamkryperene spiser også av og til melormer... Har faktisk klart å få i dem noen discus bits også.

Når jeg har kjøpt en slamkryper og skal putte den i karet, pleier jeg å først ehlle oppi en kopp med vann ifra karet og dermed "helle" slamkryperen ut oppå land. dette er på grunn av at den skal får kunne gå i vannet når den er klar.

Håper dette har inspirert deg litt må bare si til slutt at slamkryper er det kuleste dyret man kan ha i et palidarium/teriarium, og jeg kommer alltid til å elske mine slamkrypere Mons og Ludvigg.
Er ikke levende sirisser et flott fôr for slamkrypere? De jakter på dem og hopper rundt. Har sett en videosnutt av det. Sånne sirisser selger de gjerne på større zoobutikker med godt utvalg.
Har prøvd å gi dem sirriser, med de bare ignorerer dem, i begynnelsen (rett etter at jeg hadde kjøpt Mons, den første) spiste han dem. men nå så er det i bestefall at de bare dreper dem, og lar de bare ligge der å mugne.
Dessuten så er små åpne hjørner i karet, slik at sirrisene stikke ut. Har hatt en del episoder hvor jeg har måttet gå på "sirris jakt" klokka to på natta siden de driver å holder meg våken med den "priiip" greia si.

så ingen sirriser her nei
GK
Har hatt en del episoder hvor jeg har måttet gå på "sirris jakt" klokka to på natta siden de driver å holder meg våken med den "priiip" greia si. så ingen sirriser her nei;)


Hehe, det skjønner jeg da ja
Inaktiv bruker
har ikke du en tarantella som spiser siriser
Tarantellen er egentlig ikke min, den er min brors. Jeg bare registrerte den her under meg siden det var litt unødvendig å lage en egen profil til en edderkopp her på akvaforum.
Men den spiser sirriser ja, Bare at det er på min brors rom slik at jeg slipper "priip"ene til sirrisene
Inaktiv bruker
jeg har selv en tgen fra sirisenepinarantella hjemme men jeg elsker og lige å høre på pi men di dør bare for soveromet mit er alt for kalt =
hehe det var da litt synd, kanskje du sla ta å sette de ved siden av et av karene? kanskje de blir litt varmere for dem da...
Inaktiv bruker
jer har jo alltids en plan b
hva er plan B for noe da??
Inaktiv bruker
det er å over fyle såveromet med flere akvarium for å gi meg høyere luftfuktihet og varmere soverom
Hehe ja det er jo en ganske god idè... da mådu bare passed på å ikke åpne vinduer eller dører slik at det blir kjikkelig tett og fuktig der inne
Inaktiv bruker
gleder meg til det bjyner å mugne i vindskarmen på soveromet mit
ja da blir det nok gøy
Hurra, i dag har jeg bursdag. og som den perfekte "bursdagsgave" så skal jeg på foredrag med Håvar Større Andresen på Kristiansand AK.
Inaktiv bruker
gratulerer med dage gk =

ps.jeg glemte og gratulere deg på møte i dag =
grattulerer med dagen.-D
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap