Tom sin akvaverden:) (side 11)

Da har mallefar sluppet ut de første ynglene, fant to stykk ved utblåset til pumpa. Er vel ikke lenge før det mysser av yngel rundt om nå på jakt etter mat :P
Åssen står det til med våryre Apistoer Tom

S
De yngler som bare det de, har nå et stort kull på Bitaeniata "Rio Tigre" og Cacatuoides. Hvor ynglene har kommer over levedyktig størrelse.

Ellers så har jeg en del L066 malle yngel svømmende rundt i et annet kar da
Morsomt! Tar gjerne en liten video-snutt av apisto-gjengen hvis du får løst og har tid en gang

S
<embed src="http://www.youtube.com/v/s2g9w-J--TU?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="480" height="360" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Her er en liten snutt jeg tok akkurat nå Simen, men de er rimelig daffe grunnet stort inntak av nyklekket artemia :P
Herlig Tom!!! Du er en rev på kjøkkenet

S
Hehe tror ikke de klager på maten nei.

<embed src="http://www.youtube.com/v/d-BcjUbzfUc?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="480" height="360" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

men da slang jeg ut en snutt til i samme slengen. Som dere ser så er det stor forskjell på hvordan jeg holder mine apistogrammaer. Cacatuoidene går i rundt PH6,5 mens Bitaeniatene som dere ser går i veldig te farget vann grunnet torvfiltrering. Ph`en i dette karet ligger rundt 4,5.

Synes det er konge med slikt vann. Starter med torvfiltering denna uka, og gleder meg!!! Takk for innlegga Tom!

S
Hehe bare hyggelig Simen, var dessuten i siget her her nå..så da blei det en snutt til.

Dette er ikke apistogrammma, men Gymnogeophagus rhabdotus "Blue Neon". Dette er en liten til middels stor ciklide. Blir rundt 10cm stor og kommer fra Uruguay. Ligger en videoo av dem tidliggere i tråden også, men nå har dem blitt litt større. Disse er utrolig nysgjerrige og er veldig lite sky. Litt info om hvor dem kommer fra, se her

<embed src="http://www.youtube.com/v/wn4ZrfmIqxw?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="480" height="360" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
S i m e n
Synes det er konge med slikt vann. Starter med torvfiltering denna uka, og gleder meg!!! Takk for innlegga Tom! S

Lykke til med torvfiltrering, bare husk å ikke bruk for mye torv av gangen. Blir veldig mørkt. Jeg bruker nå kunn 1/3 del av torven jeg brukte de første gangene, men Phen blir like sur. Men du har sikkert fått noen nyttige tips fra Tom C skulle jeg tro.
Hei, leser med interesse om torvfiltreringen. Jeg så TomC filtreringskar, men husker ikke hvor mye torv han brukte i sitt 160 liters filtreringskar. Det jeg har fått til til nå har ok pH, men er farget som kaffe blandet til kaffedoktor (legg en gammel tiøre i en kopp, fyll på kaffe til du ikke ser tiøren, fyll på med 60 eller 96% til du igjen ser tiøren. Tilsett sukker og vær for øvrig forsiktig!).

Kan jeg spørre hvor mye torv du bruker til hvor mange liter vann?

Hilsen
Sigmund
Vel jeg har en 30l gjæringsdunke, også har jeg sydd sammen en pose av en eller annen for for duk. Så fyller jeg den duken ca 1/4 full med torv, og legger den i dunken. Setter så inn en sirkulasjonspumpe også står det slik 2-3 dager før jeg bruker det.

[External Image]
Litt tips har jeg fått Tom. Kjøpte en sånn filterpose på en lokalbutikk, dyrt i forhold til nett, ville raskt igang. Fyller den, kjører slange fra powerheadn rett ned i posen - og knyter til. Kjører i ca et døgn, med et par kontrollmålinger da dette er fryktelig spennende he he he. Jeg har ikke åpnet filterpose-pakka enda, så vet ikke hvor store de er... men gleder meg til oppstart!

Jeg har en 325liters tank, så regner med jeg må jusere opp mengden torv heller enn å redusere... Så får jeg notere, og se om ikke vinnerrespten dukker opp.

Ellers er det jo flere som har opplevd ph-fall etter å ha droppa oppi litt eikebarkekstrakt etter torvfiltrering. Tenk for en kombinasjon hvis man hadde finni den rette formelen! Superdrøyt og billig... bortsett fra eikebarkekstrakten er historie da.

S
Artig med Gymnogeophagus rhabdotus "Blue Neon" Tom. Med en solid dose verneutstyr, og pelias i fortroppen - hadde det jo faktisk gått ann å fanga disse! Virkelig morsomt med å se habitatene fiskene kommer fra

S
S i m e n
Artig med Gymnogeophagus rhabdotus "Blue Neon" Tom. Med en solid dose verneutstyr, og pelias i fortroppen - hadde det jo faktisk gått ann å fanga disse! [B]Virkelig[/B] morsomt med å se habitatene fiskene kommer fra S

I følge de som har fanget disse, så er Uruguay et ganske stuerent sted å dra:P men noe bugs og slanger fins det jo. Men kan nok ikke sammenlignes med jungelen i Peru, Columbia, deler av asia osv.

Så til Uruguay tror jeg det kunen vært rimelig greit å dratt til, mye bra mat har jeg også hørt. Store fine biffer og lite annet hehe. Stepper og grassletter og lite jungel.
S i m e n
Ellers er det jo flere som har opplevd ph-fall etter å ha droppa oppi litt eikebarkekstrakt etter torvfiltrering. Tenk for en kombinasjon hvis man hadde finni den rette formelen! Superdrøyt og billig... bortsett fra eikebarkekstrakten er historie da. S

Krizoo har eikeekstrakt levert fra et belgisk firma. Har selv nylig kjøpt 2 liter derfra.

Ellers takk til Tom og Simen for tips om filtrering over torv.
Da var det egg i hula på L066 igjen, så dette var veldig morro HAr 20-30 yngel svømmende rundt etter første kullet også.
Grattis med nye Apistos Tom! Var ikke der så lenge, så jeg fikk ikke sett hva du dro i land... Hva ble det????

Simen
Hehe takk Simen blei som følger:

Apistogramma sp. "Schwarzkehl

[External Image]

Apistogramma cf. luelingi (Puerto Maldonado)

[External Image]

Apistogramma cf. agassizii ("Netz", Alenquer)

[External Image]

(bildene er lånt etter tillatelse fra Tom C)

Og vil du se flere av hans flotte apistogrammer så kan du gå inn på hans side.
Grattis med nye fisk Tom. Har selv alle disse tre og yngler på to av dem akkurat nå. Luelingi.... jeg har 5 stk og alle viser seg å være hanner desverre. Oppdaget det i går da jeg flyttet dem fra en 70L og over til en av de nyoppsatte 160L. Huer ser ut til å være et problem.... Jaja.

Var vel forholdsvis unge dem du fikk i går, det samme var mine når jeg fikk mine. Oppvekst til kjønnsmoden alder, ja det er jo bare et eventyr. Følge småtrollene for hver dag er spennende

Lykke til Tom
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2014
Reklame for plussmedlemskap