- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Tom sin akvaverden:) (side 11)
Tom sin akvaverden:) (side 11)
Postet 09.05.12 kl 20:26
Postet 27.05.12 kl 11:17
Postet 28.05.12 kl 17:32
Postet 28.05.12 kl 19:16
<embed src="http://www.youtube.com/v/s2g9w-J--TU?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="480" height="360" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Her er en liten snutt jeg tok akkurat nå Simen, men de er rimelig daffe grunnet stort inntak av nyklekket artemia :P
Her er en liten snutt jeg tok akkurat nå Simen, men de er rimelig daffe grunnet stort inntak av nyklekket artemia :P
Postet 28.05.12 kl 19:59
Postet 28.05.12 kl 20:03
Hehe tror ikke de klager på maten nei.
<embed src="http://www.youtube.com/v/d-BcjUbzfUc?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="480" height="360" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
men da slang jeg ut en snutt til i samme slengen. Som dere ser så er det stor forskjell på hvordan jeg holder mine apistogrammaer. Cacatuoidene går i rundt PH6,5 mens Bitaeniatene som dere ser går i veldig te farget vann grunnet torvfiltrering. Ph`en i dette karet ligger rundt 4,5.
<embed src="http://www.youtube.com/v/d-BcjUbzfUc?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="480" height="360" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
men da slang jeg ut en snutt til i samme slengen. Som dere ser så er det stor forskjell på hvordan jeg holder mine apistogrammaer. Cacatuoidene går i rundt PH6,5 mens Bitaeniatene som dere ser går i veldig te farget vann grunnet torvfiltrering. Ph`en i dette karet ligger rundt 4,5.
Postet 28.05.12 kl 20:21
Postet 28.05.12 kl 20:30
Hehe bare hyggelig Simen, var dessuten i siget her her nå..så da blei det en snutt til.
Dette er ikke apistogrammma, men Gymnogeophagus rhabdotus "Blue Neon". Dette er en liten til middels stor ciklide. Blir rundt 10cm stor og kommer fra Uruguay. Ligger en videoo av dem tidliggere i tråden også, men nå har dem blitt litt større. Disse er utrolig nysgjerrige og er veldig lite sky. Litt info om hvor dem kommer fra, se her
<embed src="http://www.youtube.com/v/wn4ZrfmIqxw?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="480" height="360" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Dette er ikke apistogrammma, men Gymnogeophagus rhabdotus "Blue Neon". Dette er en liten til middels stor ciklide. Blir rundt 10cm stor og kommer fra Uruguay. Ligger en videoo av dem tidliggere i tråden også, men nå har dem blitt litt større. Disse er utrolig nysgjerrige og er veldig lite sky. Litt info om hvor dem kommer fra, se her
<embed src="http://www.youtube.com/v/wn4ZrfmIqxw?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="480" height="360" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Postet 28.05.12 kl 20:44
S i m e nSynes det er konge med slikt vann. Starter med torvfiltering denna uka, og gleder meg!!! Takk for innlegga Tom! S
Lykke til med torvfiltrering, bare husk å ikke bruk for mye torv av gangen. Blir veldig mørkt. Jeg bruker nå kunn 1/3 del av torven jeg brukte de første gangene, men Phen blir like sur. Men du har sikkert fått noen nyttige tips fra Tom C skulle jeg tro.
Postet 28.05.12 kl 20:46
Hei, leser med interesse om torvfiltreringen. Jeg så TomC filtreringskar, men husker ikke hvor mye torv han brukte i sitt 160 liters filtreringskar. Det jeg har fått til til nå har ok pH, men er farget som kaffe blandet til kaffedoktor (legg en gammel tiøre i en kopp, fyll på kaffe til du ikke ser tiøren, fyll på med 60 eller 96% til du igjen ser tiøren. Tilsett sukker og vær for øvrig forsiktig!).
Kan jeg spørre hvor mye torv du bruker til hvor mange liter vann?
Hilsen
Sigmund
Kan jeg spørre hvor mye torv du bruker til hvor mange liter vann?
Hilsen
Sigmund
Postet 28.05.12 kl 21:20
Postet 28.05.12 kl 21:57
Litt tips har jeg fått Tom. Kjøpte en sånn filterpose på en lokalbutikk, dyrt i forhold til nett, ville raskt igang. Fyller den, kjører slange fra powerheadn rett ned i posen - og knyter til. Kjører i ca et døgn, med et par kontrollmålinger da dette er fryktelig spennende he he he. Jeg har ikke åpnet filterpose-pakka enda, så vet ikke hvor store de er... men gleder meg til oppstart!
Jeg har en 325liters tank, så regner med jeg må jusere opp mengden torv heller enn å redusere... Så får jeg notere, og se om ikke vinnerrespten dukker opp.
Ellers er det jo flere som har opplevd ph-fall etter å ha droppa oppi litt eikebarkekstrakt etter torvfiltrering. Tenk for en kombinasjon hvis man hadde finni den rette formelen! Superdrøyt og billig... bortsett fra eikebarkekstrakten er historie da.
S
Jeg har en 325liters tank, så regner med jeg må jusere opp mengden torv heller enn å redusere... Så får jeg notere, og se om ikke vinnerrespten dukker opp.
Ellers er det jo flere som har opplevd ph-fall etter å ha droppa oppi litt eikebarkekstrakt etter torvfiltrering. Tenk for en kombinasjon hvis man hadde finni den rette formelen! Superdrøyt og billig... bortsett fra eikebarkekstrakten er historie da.
S
Postet 28.05.12 kl 22:54
Postet 28.05.12 kl 23:07
S i m e nArtig med Gymnogeophagus rhabdotus "Blue Neon" Tom. Med en solid dose verneutstyr, og pelias i fortroppen - hadde det jo faktisk gått ann å fanga disse! [B]Virkelig[/B] morsomt med å se habitatene fiskene kommer fra S
I følge de som har fanget disse, så er Uruguay et ganske stuerent sted å dra:P men noe bugs og slanger fins det jo. Men kan nok ikke sammenlignes med jungelen i Peru, Columbia, deler av asia osv.
Så til Uruguay tror jeg det kunen vært rimelig greit å dratt til, mye bra mat har jeg også hørt. Store fine biffer og lite annet hehe. Stepper og grassletter og lite jungel.
Postet 29.05.12 kl 18:34
S i m e nEllers er det jo flere som har opplevd ph-fall etter å ha droppa oppi litt eikebarkekstrakt etter torvfiltrering. Tenk for en kombinasjon hvis man hadde finni den rette formelen! Superdrøyt og billig... bortsett fra eikebarkekstrakten er historie da. S
Krizoo har eikeekstrakt levert fra et belgisk firma. Har selv nylig kjøpt 2 liter derfra.
Ellers takk til Tom og Simen for tips om filtrering over torv.
Postet 29.05.12 kl 19:04
Postet 20.06.12 kl 16:54
Postet 23.09.12 kl 21:49
Hehe takk Simen blei som følger:
Apistogramma sp. "Schwarzkehl
Apistogramma cf. luelingi (Puerto Maldonado)
Apistogramma cf. agassizii ("Netz", Alenquer)
(bildene er lånt etter tillatelse fra Tom C)
Og vil du se flere av hans flotte apistogrammer så kan du gå inn på hans side.
Apistogramma sp. "Schwarzkehl
Apistogramma cf. luelingi (Puerto Maldonado)
Apistogramma cf. agassizii ("Netz", Alenquer)
(bildene er lånt etter tillatelse fra Tom C)
Og vil du se flere av hans flotte apistogrammer så kan du gå inn på hans side.
Postet 24.09.12 kl 15:30
Endret: 24.09.12 kl 15:36
Grattis med nye fisk Tom. Har selv alle disse tre og yngler på to av dem akkurat nå. Luelingi.... jeg har 5 stk og alle viser seg å være hanner desverre. Oppdaget det i går da jeg flyttet dem fra en 70L og over til en av de nyoppsatte 160L. Huer ser ut til å være et problem.... Jaja.
Var vel forholdsvis unge dem du fikk i går, det samme var mine når jeg fikk mine. Oppvekst til kjønnsmoden alder, ja det er jo bare et eventyr. Følge småtrollene for hver dag er spennende
Lykke til Tom
Var vel forholdsvis unge dem du fikk i går, det samme var mine når jeg fikk mine. Oppvekst til kjønnsmoden alder, ja det er jo bare et eventyr. Følge småtrollene for hver dag er spennende
Lykke til Tom
Postet 24.09.12 kl 17:43