Kjære malawi eiere, hva skjer'a? :) (skravletråd) (side 11)

Fant denne skallen på stranda i dag, og fant ut at den må da være ypperlig i karet med yngel. Masse små hull for å smette igjennom. Litt biotopriktig også kanskje? I hverfall mer biotopriktig enn en hodeskalle av plast
Den er 15 cm lang, og jeg skal koke den før jeg legger den i karet.

PS: Trodde først det var en fiske-skalle, men den er visst fra et pattedyr.

[External Image]

[External Image]
Hehe. No har jeg via denne supre nettsiden: Spør en biolog fått vite at det ikke er en fiske-skalle, og ikke skalle fra pattedyr heller. Det er faktisk ikke en skalle i det hele tatt, men et bekken fra en fugl. Antagelig fra en storskarv. Syntes den skallen var bra mystisk, og jeg lette lenge på nettet for å finne "eieren". Fremdeles biotopriktig kanskje, hvis det finnes skarv ved Malawisjøen. Det skal sjekkes opp
Det ligner da på en hodeskalle spør du meg.. Hadde aldri gjetta på fuglebekken. hehe.

Ok, over til dagens nøtt!!

Har kjøpt en gruppe Aulonocara St.granti hos Jan Holt Akv. De har fått beskjed av leverandør at disse kommer fra "ponton deep" eller "pompom deep". Har lett på nettet etter denne lokasjonen, men finner ingen plass med dette navnet. Gutta på Jan Holt undersøkte saken, men finner ikke ut av dette. De lurer på om dette kan være ett veldig lokalt navn.
Har noen av dere hørt om denne plassen før?
Nei, hehe. Søkte etter "Ponton" på Google earth, men fikk opp akvariet ditt, bare
Da har jeg funnet ut av lokasjonen "ponton". En mail til Alf Ole B.T gjorde susen. Han fant ut at dette var en plass ved Mbamba, og selveste Ad Konings bekreftet dette.
Etter ett nytt besøk på jan holt har jeg nå 2+6 F1 individer av Aulonocara Stuartgranti "ponton ved Mbamba Bay" (en Usisya variant) fra Tanzania. Kjøpte like gjerne resten av gruppen, og fikk en kjempefin pris på de 5 huene som ble med meg hjem.

På dagen i dag kjøpte jeg et Aulonocara Baenschi par i strømstad. Disse er også F1 og skal få et eget kar om ikke lenge. Inntil videre går de i sammen med de andre.
Planter til malawi.
hei å hå jeg har ansvaret for et akvarium på jobben på 1556l jeg har det daglige oppsynet med mating og sjekk av utstyr.
ellers bytting av vann og innkjøp av ting og tang er det ett firma som gjør, samme firmaet som vi kjøpte akvariet fra.
min skjef vil ha planter i akvariet så gutta kom med kjempevalisneria som de plantet ned i akvariet tror det gikk 3 måneder så var de borte.
mitt spørsmål til dere malawi eiere er hvilke plante kan jeg lykkes med i et slikt akvarium?

blir veldig glad for svar...
Planter som generelt ikke blir spist på er anubias, sverdplanter, valisneria og crinum artene. Men bombesikkert er det ikke at de får stå i fred. Malawiene graver og roter mye, så stilk og røtter er veldig utsatt.

Og sette planter inn til herbivore arter blir litt som å hive kjøtt inn til ulvene og si -ikke rør!
he he he ja tenkte meg det ja. tusen takk for svar...
Valisneria Spiralis vokser i malawisjøen, så velger du denne typen så blir karet biotop-riktig..
Lite futt i malawiforumet om dagen, mange på ferie enda eller?
Kom akkurat hjem med 3 stk Aulonocara stuartgranti "Mdoka" (som jeg ikke har fra før). Det tok ikke mange minuttene før den unge, fargeløse hannen fikk finstasen på.

[External Image]
Nydelig fisk, Aulonocara'ene er og blir mine favoritter!
F1 Aulonocara Stuartgranti "ponton ved Mbamba Bay" (en Usisya variant) fra Tanzania.

[External Image]
F1 Aulonocara Baenschi

[External Image]
Vurderer tur til Nols ciklidhobby i Sverige. Mulig det blir en tur i starten av september. VF og F1 av diverse Aulonocara og Copadichromis arter står høyt på lista!
Har nå selv fått startet opp med 2 trioer av delfin og afra i min 180L, men merker at jeg må ha flere steiner opp så dem får nok huler.

Afra hannen har iallefall vært opptatt i natt, han har gravd noe helt villt i sanda i den ene hula, ligger en sandhau på utsida på ca 10cm i diameter og 6-7cm høy. (slik var det ikke når jeg la meg)
Ellers så ern fæl til og jage rundt på alle de andre ciklidene.

Jeg ser at de fleste bildene av malawi fiskene har kraftige farger, mine virker litt tamme om man ikke ser dem fra riktig vinkel.
Er det noe folk bruker i karet for og framheve fargene? eller kommer fargene med alderen på fisken?
ditt akvarie er for lite til eksempel delfiner vet ikke hvor store de er enda,men det er en fisk som blir omkring 20cm.ditt akvarie er i underkant til malawiciklider
fullt klar over det, men akkurat nå er dem ca 6cm.
så er det også derfor der ikke er noen serlige farger på dem
Typisk mbuna-adferd det å grave hule og å sjekke damer Viktig da med stort nok akvarie og masse gjemmeplasser i tilfelle hannen blir overivrig. Da kan det gå på livet løs...

Det med fargene har flere sider:
Alfa-hannen (sjefen) har de fineste fargene. En stor han-fisk kan godt få alle de andre til å miste gløden, selv om de tilhører en annen art. Det å ha sterke farger er det samme som å provosere sjefen, og da blir det bråk. Noen hanner kan godt se ut som hunner for å slippe å krangle (Jeg har blitt lurt flere ganger. Kjøpt hun, men fisken har vært han).
Humøret har mye å si: F.eks så får fiskene sterkere farger når de vil leke/sloss, men de kan god bli bleke igjen i løpet av et minutt.

Fòret er viktig. Sørg for at de får i seg rød og grønn mat. Enten som rekemiks eller tørrmat beregnet på malawi. Fòr med spirulina (alge) er fint for å få fine farger.
Fiskene får mer farger ettersom de vokser. Noen blir riktig fine først etter noen år.
Kjønn spiller også en rolle. Noen arter har hunner som er bare grå eller brun, mens noen arter har veldig fargerike hunner (gjerne helt forskjellig fra hannen).
Man kan også bli litt lurt av bildene. Ved å ta bilder med blits så kan fiskene bli ekstra fargerik, spesielt hvis man redigerer bildet etterpå, og legger på enda mer farger.
Og lys selvfølgelig. Hvitt og blått lys blir ofte brukt for å fremheve fargene i malawi-kar.

Mange aspekter, men det viktigste av alt: Kjøp kvalitetsfisk og sørg for at de trives
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap