- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tropheus tråd (side 11)
Tropheus tråd (side 11)
Postet 29.03.09 kl 12:05
Jepp, jeg er veldig fornøyd med både fisk og pris.
Nkonde yngelen er jo skikkelig søte da. Og jeg holder med deg i hjørnekar. Jeg ønsker meg et 350 liters juwel hjørnekar.
Vision 450 er et flott kar. Har alltid ønsket meg et slikt, men det ble rio 400 isteden. I fremtiden tror jeg at det blir flere rio 400 l. De er litt enklere å fange i enn vision 450..hehe..
Nkonde yngelen er jo skikkelig søte da. Og jeg holder med deg i hjørnekar. Jeg ønsker meg et 350 liters juwel hjørnekar.
Vision 450 er et flott kar. Har alltid ønsket meg et slikt, men det ble rio 400 isteden. I fremtiden tror jeg at det blir flere rio 400 l. De er litt enklere å fange i enn vision 450..hehe..
Postet 29.03.09 kl 12:15
Ja, en får det en betaler for. Jeg har hatt sååå lyst på Nkonder så utrolig lenge, og jeg hadde ikke sjans i havet å kjøpe den voksne gruppa, det ble alt for dyrt for min lommebok pr. nå.
Han solgte de til meg for 50,- stk pga at de var så små. Jeg er veldig fornøyd, det gjør ikke meg noe at de er små, de vokser seg jo til og blir like nydelige som sine foreldre. Og DET gleder jeg meg til.
Tillater meg å stjele et bilde av foreldrene fra Kristian
Og ja, Vision 450 liter er et nydelig møbelakvarium, men skal en satse på oppdrett - styr unna hehe
Han solgte de til meg for 50,- stk pga at de var så små. Jeg er veldig fornøyd, det gjør ikke meg noe at de er små, de vokser seg jo til og blir like nydelige som sine foreldre. Og DET gleder jeg meg til.
Tillater meg å stjele et bilde av foreldrene fra Kristian
Og ja, Vision 450 liter er et nydelig møbelakvarium, men skal en satse på oppdrett - styr unna hehe
Postet 29.03.09 kl 12:25
Endret: 29.03.09 kl 12:27
Postet 29.03.09 kl 12:53
Gratulerer så masse Linda med kjempefin fisk Blir det som med de fleste så blir ikke det siste gruppa som kommer i hus Gleder meg til neste helg til vi får ny ladning. Er ikke troffer som kommer denne gang, men noen nydelige hesteneser og pertrochromiser.
Har faktisk kun en gruppe med troffer igjen. Kjenner at suget på en ny gruppe sniker seg på heheh.
Har faktisk kun en gruppe med troffer igjen. Kjenner at suget på en ny gruppe sniker seg på heheh.
Postet 29.03.09 kl 18:00
Endret: 29.03.09 kl 18:04
Takker for det Lene84.
Jepp, jeg kjenner allerede at sugen er der etter flere grupper. Og denne gangen bekrenser det seg litt siden de bør ha store kar og plassen her ikke er den største, men jeg klarer å få squiset inn en 400-1000 liter hvis jeg vil. Og hvis pengene strekker til.
Lykke til med ny fisk snart. Her kommer det også hesteneser, men ikke før etter den 19 april da vi skal til Nols.
Jepp, jeg kjenner allerede at sugen er der etter flere grupper. Og denne gangen bekrenser det seg litt siden de bør ha store kar og plassen her ikke er den største, men jeg klarer å få squiset inn en 400-1000 liter hvis jeg vil. Og hvis pengene strekker til.
Lykke til med ny fisk snart. Her kommer det også hesteneser, men ikke før etter den 19 april da vi skal til Nols.
Postet 29.03.09 kl 18:47
Postet 29.03.09 kl 22:05
Postet 29.03.09 kl 22:07
Endret: 29.03.09 kl 22:08
Postet 29.03.09 kl 22:09
Endret: 29.03.09 kl 22:10
Postet 31.03.09 kl 13:10
Endret: 31.03.09 kl 14:04
Postet 31.03.09 kl 13:14
Endret: 31.03.09 kl 14:03
Hvorfor bruker ikke dere Tropheus Bildetråden og legger inn bilder der?
Jeg syns vi bør fortsette med bilder i den tråden slik som før!!
Jeg syns vi bør fortsette med bilder i den tråden slik som før!!
Postet 31.03.09 kl 15:03
Endret: 31.03.09 kl 15:04
Postet 31.03.09 kl 15:11
Postet 31.03.09 kl 15:13
Fordi det ble for mye krangling og usakeligheter på den tråden. Noen tålte ikke at andre uttalte seg. Så flere av oss var drittlei av å bli "tatt", eller angsten for å bli "tatt" hvis noen gikk imot meningene til andre. Derfor ble det opprettet en ny troffetråd. Dere er hjertelig velkommen til å bruke den gamle tråden, men tenk dere litt om hva dere gjør med folk som er nybegynnere med troffer og ikke alltid "hører" på dere. Hodet blir kappet av. Og det gidder vi ikke, vi orker ikke sitte å være redd og slite med angst for å skrive et innlegg. Derfor ble en ny tropheus tråd laget. Dere "gamle" troffe folk er hjertelig velkommen til å bruke denne tråden, men ikke vær så selvgod at dere skviser ut folk som er ny.
Apropos, hvor er det blitt av Reptilfrelst? Jeg blir bekymret. Håper at det ikke ble så mye krangling i den forrige tråden at han ble skremt bort.
Som sagt, vi startet en ny tråd, og det er ganske mange av oss "nye", som ikke gidder å få drysset masse pepper fra dere "gamle". Så prøv å la vær å angripe oss i ett og alt. Denne tråden handler om tropheus på godt og vondt, ikke en tråd med bare lekre bilder av tropheus.
Apropos, hvor er det blitt av Reptilfrelst? Jeg blir bekymret. Håper at det ikke ble så mye krangling i den forrige tråden at han ble skremt bort.
Som sagt, vi startet en ny tråd, og det er ganske mange av oss "nye", som ikke gidder å få drysset masse pepper fra dere "gamle". Så prøv å la vær å angripe oss i ett og alt. Denne tråden handler om tropheus på godt og vondt, ikke en tråd med bare lekre bilder av tropheus.
Postet 31.03.09 kl 15:33
nå ble det delt opp slik at vi skulle ha en Tropheus bildetråd og en tropheus tråd.
det blir eventuelt like mye uenigheter her inne som i den som heter bildetråd, men synes vi skal følge intensjonen med de 2 trådene, og holde oss til det som var tenkt, bilder i bildetråden og tropheus sank i tropheus tråden. da blir ikke bildetråden så lang så kan alle nye, gamle og tittere nyte bildene uten for mye snikk snakk i mellom, så diskutere vi og snakker her.
men ting har roet seg, tråden ble stoppet. opprette ny tråde, denne fikk som oppgave og fungere som tropheus tråde og den andre som Bildetråd, dette ble gjort av moderator (NILS)
DA SYNESE JEG AT VI ALLE SKAL RETTE OSS ETTER DETTE OG LA DET BLI SLIK DE SOM STYRER AF ØNSKER AT FORUMET SKAL BRUKES.
og ikke etter slik jeg eller noen andre tenkte det .moderator har talt så kan vi være voksne og ansvarsbesviste og bruke forumet etter det moderator og styre i af ønskerat vi skal gjøre.
det blir eventuelt like mye uenigheter her inne som i den som heter bildetråd, men synes vi skal følge intensjonen med de 2 trådene, og holde oss til det som var tenkt, bilder i bildetråden og tropheus sank i tropheus tråden. da blir ikke bildetråden så lang så kan alle nye, gamle og tittere nyte bildene uten for mye snikk snakk i mellom, så diskutere vi og snakker her.
men ting har roet seg, tråden ble stoppet. opprette ny tråde, denne fikk som oppgave og fungere som tropheus tråde og den andre som Bildetråd, dette ble gjort av moderator (NILS)
DA SYNESE JEG AT VI ALLE SKAL RETTE OSS ETTER DETTE OG LA DET BLI SLIK DE SOM STYRER AF ØNSKER AT FORUMET SKAL BRUKES.
og ikke etter slik jeg eller noen andre tenkte det .moderator har talt så kan vi være voksne og ansvarsbesviste og bruke forumet etter det moderator og styre i af ønskerat vi skal gjøre.
Postet 31.03.09 kl 15:52
2neliseSom sagt, vi startet en ny tråd, og det er ganske mange av oss "nye", som ikke gidder å få drysset masse pepper fra dere "gamle". Så prøv å la vær å angripe oss i ett og alt. Denne tråden handler om tropheus på godt og vondt, ikke en tråd med bare lekre bilder av tropheus.
helt kanon at det er flere nye, supert. jeg hogger ikke hode av folk men jeg retter på utsagn som er og kan være skadelig for fiskene til folk. jeg sier det jeg har erfart innen sykdom og hold og de råd jeg har fått fra inn og utland. i de første årene satt vi for det meste bare og leste og fulget med på div forum, først etter ett år eller to med troffer begynte vi og få litt erfaringer som videlte med andre. mye er lært på den feilemåten forsøkt misslyktes osv. så jeg tenker at hvorfor skal jeg la andre gjøre sammen feilen vist jeg kan fortelle at det har vi forsøkt men lyktes ikke.
Postet 31.03.09 kl 16:08
Det er bare det, at noen lykkes med ditt, mens andre lykkes med datt. Vi bør ha respekt for hverandre og andres feil og suksess. Og, jeg må være så presis at jeg synes ikke noe om at dere "gamle" ikke tåler at vi nye gjør ting som kanskje er bedre enn deres måte å gjøre ting på.
Der finnes ingen fasit når det gjelder troffer, men du er ikke fullt utlært. Det er ikke jeg heller, og ingen av oss faktisk. Så det å kappe av hue til en som har suksess med andre erfaringer enn deg, selv om du kanskje har prøvd og feiltet og andre har lykkes, det blir for dumt. Her må vi alle være ydmyk for hverandres erfaringer - uansett om vi har drevet med troffer et år eller 2 mnd. Vi vil alle ha alt å lære av hverandre - hele tiden. Mine troffer er sånn - og dine troffer er sånn. Det er vel en del av oss nye som ikke likte den "verdensmester" mentaliteten. Vi alle kan dra nytte av og erfaring av hverandres troffer. Som feks. da jeg strippet for tidlig. Jeg mente jo ikke å gjøre det med vilje, men da skaden var gjort så gjorde jeg det beste ut av det. Dere hadde dårlig erfaring med det, og ba meg holde dere oppdatert om hvordan det gikk hos meg. Hos meg gikk det faktisk bra. Men det var ingen gratulasjoner, bare kritikk på alt jeg sa og gjorde. Og jeg sverger, jeg har aldri sagt, og kommer aldri til å si at det er en fordel å stippe ei hunn for tidlig. Men når en først har gjort det, så er det ens (mitt) ansvar å legge forholdene til rette slik at yngelen faktisk har en sjanse og får vokse opp selv om de ble tatt for tidlig
Der finnes ingen fasit når det gjelder troffer, men du er ikke fullt utlært. Det er ikke jeg heller, og ingen av oss faktisk. Så det å kappe av hue til en som har suksess med andre erfaringer enn deg, selv om du kanskje har prøvd og feiltet og andre har lykkes, det blir for dumt. Her må vi alle være ydmyk for hverandres erfaringer - uansett om vi har drevet med troffer et år eller 2 mnd. Vi vil alle ha alt å lære av hverandre - hele tiden. Mine troffer er sånn - og dine troffer er sånn. Det er vel en del av oss nye som ikke likte den "verdensmester" mentaliteten. Vi alle kan dra nytte av og erfaring av hverandres troffer. Som feks. da jeg strippet for tidlig. Jeg mente jo ikke å gjøre det med vilje, men da skaden var gjort så gjorde jeg det beste ut av det. Dere hadde dårlig erfaring med det, og ba meg holde dere oppdatert om hvordan det gikk hos meg. Hos meg gikk det faktisk bra. Men det var ingen gratulasjoner, bare kritikk på alt jeg sa og gjorde. Og jeg sverger, jeg har aldri sagt, og kommer aldri til å si at det er en fordel å stippe ei hunn for tidlig. Men når en først har gjort det, så er det ens (mitt) ansvar å legge forholdene til rette slik at yngelen faktisk har en sjanse og får vokse opp selv om de ble tatt for tidlig
Postet 31.03.09 kl 16:30
stripping er ikke så nøye, for du kan ta de etter dag en så lenge du bruker en ruger så det er ingen problem. men jeg synes det ikke er humant og ta de tidlig. jeg skjønner ikke hvorfor det skal strippes så tidlig. vi har dårlig erfaring pga at vi ikke hadde en go nok ruger.( tumbler)
som ny troffe eier har vi ingen erfaring, det sier seg selv etter noen år har du erfaring. på enkelt områder finnes det en fasit .men andre ikke. man lykkes ikke der en veit hvor feilen ligger, man lykkes sjelden der alle har feilet og misslyktes. alle erfaringe bygges opp over tid, jeg er langt fra utlært ingen er det. jeg er ydmyk, men ikke på punkt der jeg veit at jeg her rett og kan fortell hvor feilen er
det er påvist at yngel som er strippet fra sine foreldre blir dårlige foreldre selv og kan bruke opp til 6 ganger flere forsøk på og få en vellyket graviditet som er kommet av seg selv. vist du det?
som ny troffe eier har vi ingen erfaring, det sier seg selv etter noen år har du erfaring. på enkelt områder finnes det en fasit .men andre ikke. man lykkes ikke der en veit hvor feilen ligger, man lykkes sjelden der alle har feilet og misslyktes. alle erfaringe bygges opp over tid, jeg er langt fra utlært ingen er det. jeg er ydmyk, men ikke på punkt der jeg veit at jeg her rett og kan fortell hvor feilen er
det er påvist at yngel som er strippet fra sine foreldre blir dårlige foreldre selv og kan bruke opp til 6 ganger flere forsøk på og få en vellyket graviditet som er kommet av seg selv. vist du det?
Postet 31.03.09 kl 16:59
Som jeg har poengtert tidligere: det er ikke gunstig å stippe for tidlig. Jeg har gjort det, jeg har lagt meg langflat men dog fått pepper for det. Det er vanskelig for oss nygegynnere å vite når det er tid. Jeg har stippet ALT for tidlig og bare fått egg med øyne og en hale. Jeg har klart å berge de da allikavel. Jeg har også stippet der hunnen hadde kjeften full av svømmende fullutviklet yngel. Balansegangen er vanskelig. Jeg har bestemt meg for å ikke strippe mer, men la naturen få sin gang og har bygd opp steinrøyser der yngelen kan ha en sjans til å overleve. Jeg kan gjerne innrømme at jeg ble for ivrig og endte opp som en idiot som strippet alt for tidlig. Heldigvis klarte jeg å bege yngelen, men jeg har også sagt at dette er langt ifra en ønske situasjon. Jeg vil da nevne at min erfaring med ymse yngel gjorde at jeg berget den fortidlig strippet toffeynglen. Dette er noe jeg absolutt ikke vil anbefale andre, da det krever mye kunnskap og jobb for å få de til å overleve.
Og som jeg har sagt tidigere her i tråden. Jeg stripper ikke flere, det er for mye stress for både fiskene og meg. Jeg har laget steinrøyser og lar naturen gå sin gang
Og jeg er på langt nær noe verdensmester i noe som helst. men jeg har hatt oppdrett på Scalare på kunstig vis, dvs. tatt bladet fra foreldrene og klekket de selv og fått de til å leve opp. Dette krever en del kunnskap for å få til. Denne kunskapen dro jeg til nytte da jeg måtte få troffe egg med øyne og hale til å vokse seg store og fine. All erfaring en gjør kommer godt medl
Og som jeg har sagt tidigere her i tråden. Jeg stripper ikke flere, det er for mye stress for både fiskene og meg. Jeg har laget steinrøyser og lar naturen gå sin gang
Og jeg er på langt nær noe verdensmester i noe som helst. men jeg har hatt oppdrett på Scalare på kunstig vis, dvs. tatt bladet fra foreldrene og klekket de selv og fått de til å leve opp. Dette krever en del kunnskap for å få til. Denne kunskapen dro jeg til nytte da jeg måtte få troffe egg med øyne og hale til å vokse seg store og fine. All erfaring en gjør kommer godt medl
Postet 31.03.09 kl 17:12
Endret: 31.03.09 kl 17:33