Rognkjeksens akvarium (side 11)

Finne frem pilkestikka og ta en tur da hehe
Fått meg en ny hummer i akvariet. Har fått andre hummere også,men de har enten vært for små eller har de hatt utrogn. Da får de friheten tilbake
Den der har gått i rusa di med vilje tror jeg for den så jo så fotogen ut. Tror den er pr kåt jeg og ville bli tatt bilde av......Tenkt deg hvilken komunikasjon det er på bunnen av sjøen der du bor,,, fiskene og krabber og hummer snakker om at hvis du går i det garnet eller i den rusa så kommer du opp i menneskeverden hvor det blinker masse lys og de legger ut bilder av deg på et menneskelig forum som digger oss her nede....tenk de er misunnelige på oss som bor under vann....han dreper oss ikke heller han slipper oss ut etter en stund...prøv da vel...det var der jeg traff kona mi....he he
prøv da vel...det var der jeg traff kona mi....he he

skratter
Skal ikke se bort fra at du er inne på noe der heidi.
blondviking
prøv da vel...det var der jeg traff kona mi....he he skratter

I karet til Lars Vegar eller i Orkdalsfjorden.....??? He he
Førstnevnte, mi traff jeg i Oslo hehe
De to hummerene jeg har er cirka like store,men av forskjellig kjønn.
Det er hannen som bestemmer. vil den ha hulen til huhummeren,må den bare finne seg i å flytte ut.
Så det blir aldri noen "slåsskamp". Hunnen flytter seg alltid.
Jeg har også sett at hunnen flytter seg selv om hannen er vesentlig mindre.

To like store hanner er noe annet,det blir som regel slåssing og kan ende med at en mister en klo eller to..
Har fått meg to torsker. De er cirka 12-13 cm lange.
Ikke ofte jeg får så små torsker. Passelig størrelse nå som det er småfisk jeg har i akvariet.
Å så nusselig de var ...de så tynne ut...du får fore de skikkelig opp...Hva forer du fiskene med?
Reker,blåskjell og makrell som jeg skjærer i passelige biter.
Jeg skal sørge for at de får nok mat
Har hatt en ål i akvariet over lengre tid,men jeg har ikke sett den siden jeg fikk den..
Jeg begynte å tro at den har klart å komme seg ut akvariet på en eller annen måte. Det har andre åler klart før..

De legger halen på kanten og klarer å krype ut. Ålen klarer seg veldig godt på land. Og er det fuktig i graset klarer den å åle seg tilbake til havet igjen.

Men idag dukket ålen opp blant taren og tok seg en runde å inspiserte litt
Å så kult...hvor stor er den da? husker vi fanget ål i fjæra da jeg var ungen...jeg og barnebarnet fant en ål lignende sak i sommer som vi drev å byttet vann på hver dag og den var kjempefin....Den var ca 15-20 cm og den hadde lange finner både på ryggen og buken. Husker ikke hva den heter....var trist for barnebarnet da vi slapp den uti sjøen igjen så vi håper vi treffer den til neste sommer da vettu...he he he arti å sjø...
Ålen jeg har er cirka 35-40 cm lang..

Jeg tror kanskje den fisken dere fanget i fjæra var en Tangsprell. Den lever i fjæresonen, svømmer som en ål og blir cirka 20 cm lang.
De er vakre å se på.
Den var helt ensfarget svart og lignet på en malle i ansiktet....skal ha bilde av den en plass...skal se om jeg finner det....
Har fått meg en Stor krabbe. Den er over 20 cm over skallet..

Den oppfører seg som kongen på haugen
Å gubben darius den var rålekker....den er kongen på haugen ja....finner masse slike store krabbeskjell om våren etter alle vinterstormene som har herjet en hel vinter. Det og store kråkeboller.....åå det må virkelig være moro å ha det karet der....)
Holder du karet i drift hele vinteren?
Jeg kommer til å stoppe akvariet for en periode om ikke så lenge.
Det bør jeg gjøre,slik at jeg får renset slanger og avløp for blåskjell og andre ting som gror fast.
Jeg risikerer at det tilslutt gror tett og at pumpen går i stykker.

Jeg kommer til å fylle slangene med ferskvann en go stund,slik at alt det som må ha grodd fast dør og slipper taket. Deretter spyler jeg godt,slik at alt som løsner forsvinner ut.

Det varierer hvor lenge jeg har akvariet nede. Alt i fra et par uker til noen måneder.

Jeg gleder meg alltid til å starte opp igjen,så det er sjelden det går lang tid før jeg begynner på ny.

Når det begynner og lysne av dag begynner fiskene å bli veldig aktive,mens skalldyrene slår seg til ro igjen.
Den blå hummeren (hunnen) har fått utrogn. Det hadde den ikke når jeg fikk den

Det vil si at den har befruktete rogn som er festet til svømmeføttene på undersiden av kroppen.
Hunnen vil gå med rognene slik frem til sommeren, da klekkes rognene.
Etter klekking lever larvane i de frie vannmasser i 2 til 4 uker før de slår seg til ro på bunnen. Yngelen vil da vær ca 18 mm stor

Hummeren vokser sent. Man regner med at en hummer som er lovlig og fiske,altså 25 cm stor,er ca 10 år gammel.

Jeg kommer til å slippe denne hummeren tilbake i sjøen når jeg tapper ned akvariet,slik at den kan få reprodusere i det fri

Blir litt vemodig å slippe den blå hummeren ut igjen,ikke ofte en får en slik hummer.Men gir meg nok god samvittighet
Tilfeldig bekjentskap
© Helge A. Hafstad
Reklame for plussmedlemskap