- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Rognkjeksens akvarium (side 11)
Rognkjeksens akvarium (side 11)
Postet 28.10.09 kl 00:11
Postet 01.11.09 kl 15:39
Den der har gått i rusa di med vilje tror jeg for den så jo så fotogen ut. Tror den er pr kåt jeg og ville bli tatt bilde av......Tenkt deg hvilken komunikasjon det er på bunnen av sjøen der du bor,,, fiskene og krabber og hummer snakker om at hvis du går i det garnet eller i den rusa så kommer du opp i menneskeverden hvor det blinker masse lys og de legger ut bilder av deg på et menneskelig forum som digger oss her nede....tenk de er misunnelige på oss som bor under vann....han dreper oss ikke heller han slipper oss ut etter en stund...prøv da vel...det var der jeg traff kona mi....he he
Postet 01.11.09 kl 17:10
Postet 01.11.09 kl 18:59
Postet 01.11.09 kl 19:11
Postet 01.11.09 kl 19:21
Postet 01.11.09 kl 19:55
De to hummerene jeg har er cirka like store,men av forskjellig kjønn.
Det er hannen som bestemmer. vil den ha hulen til huhummeren,må den bare finne seg i å flytte ut.
Så det blir aldri noen "slåsskamp". Hunnen flytter seg alltid.
Jeg har også sett at hunnen flytter seg selv om hannen er vesentlig mindre.
To like store hanner er noe annet,det blir som regel slåssing og kan ende med at en mister en klo eller to..
Det er hannen som bestemmer. vil den ha hulen til huhummeren,må den bare finne seg i å flytte ut.
Så det blir aldri noen "slåsskamp". Hunnen flytter seg alltid.
Jeg har også sett at hunnen flytter seg selv om hannen er vesentlig mindre.
To like store hanner er noe annet,det blir som regel slåssing og kan ende med at en mister en klo eller to..
Postet 04.11.09 kl 20:36
Postet 09.11.09 kl 18:47
Postet 09.11.09 kl 19:49
Postet 09.11.09 kl 20:23
Har hatt en ål i akvariet over lengre tid,men jeg har ikke sett den siden jeg fikk den..
Jeg begynte å tro at den har klart å komme seg ut akvariet på en eller annen måte. Det har andre åler klart før..
De legger halen på kanten og klarer å krype ut. Ålen klarer seg veldig godt på land. Og er det fuktig i graset klarer den å åle seg tilbake til havet igjen.
Men idag dukket ålen opp blant taren og tok seg en runde å inspiserte litt
Jeg begynte å tro at den har klart å komme seg ut akvariet på en eller annen måte. Det har andre åler klart før..
De legger halen på kanten og klarer å krype ut. Ålen klarer seg veldig godt på land. Og er det fuktig i graset klarer den å åle seg tilbake til havet igjen.
Men idag dukket ålen opp blant taren og tok seg en runde å inspiserte litt
Postet 15.11.09 kl 22:03
Å så kult...hvor stor er den da? husker vi fanget ål i fjæra da jeg var ungen...jeg og barnebarnet fant en ål lignende sak i sommer som vi drev å byttet vann på hver dag og den var kjempefin....Den var ca 15-20 cm og den hadde lange finner både på ryggen og buken. Husker ikke hva den heter....var trist for barnebarnet da vi slapp den uti sjøen igjen så vi håper vi treffer den til neste sommer da vettu...he he he arti å sjø...
Postet 15.11.09 kl 22:22
Postet 15.11.09 kl 22:37
Postet 15.11.09 kl 23:19
Postet 20.11.09 kl 19:23
Postet 20.11.09 kl 21:32
Endret: 20.11.09 kl 21:33
Jeg kommer til å stoppe akvariet for en periode om ikke så lenge.
Det bør jeg gjøre,slik at jeg får renset slanger og avløp for blåskjell og andre ting som gror fast.
Jeg risikerer at det tilslutt gror tett og at pumpen går i stykker.
Jeg kommer til å fylle slangene med ferskvann en go stund,slik at alt det som må ha grodd fast dør og slipper taket. Deretter spyler jeg godt,slik at alt som løsner forsvinner ut.
Det varierer hvor lenge jeg har akvariet nede. Alt i fra et par uker til noen måneder.
Jeg gleder meg alltid til å starte opp igjen,så det er sjelden det går lang tid før jeg begynner på ny.
Det bør jeg gjøre,slik at jeg får renset slanger og avløp for blåskjell og andre ting som gror fast.
Jeg risikerer at det tilslutt gror tett og at pumpen går i stykker.
Jeg kommer til å fylle slangene med ferskvann en go stund,slik at alt det som må ha grodd fast dør og slipper taket. Deretter spyler jeg godt,slik at alt som løsner forsvinner ut.
Det varierer hvor lenge jeg har akvariet nede. Alt i fra et par uker til noen måneder.
Jeg gleder meg alltid til å starte opp igjen,så det er sjelden det går lang tid før jeg begynner på ny.
Postet 20.11.09 kl 23:17
Endret: 20.11.09 kl 23:18
Postet 23.11.09 kl 09:24
Den blå hummeren (hunnen) har fått utrogn. Det hadde den ikke når jeg fikk den
Det vil si at den har befruktete rogn som er festet til svømmeføttene på undersiden av kroppen.
Hunnen vil gå med rognene slik frem til sommeren, da klekkes rognene.
Etter klekking lever larvane i de frie vannmasser i 2 til 4 uker før de slår seg til ro på bunnen. Yngelen vil da vær ca 18 mm stor
Hummeren vokser sent. Man regner med at en hummer som er lovlig og fiske,altså 25 cm stor,er ca 10 år gammel.
Jeg kommer til å slippe denne hummeren tilbake i sjøen når jeg tapper ned akvariet,slik at den kan få reprodusere i det fri
Blir litt vemodig å slippe den blå hummeren ut igjen,ikke ofte en får en slik hummer.Men gir meg nok god samvittighet
Det vil si at den har befruktete rogn som er festet til svømmeføttene på undersiden av kroppen.
Hunnen vil gå med rognene slik frem til sommeren, da klekkes rognene.
Etter klekking lever larvane i de frie vannmasser i 2 til 4 uker før de slår seg til ro på bunnen. Yngelen vil da vær ca 18 mm stor
Hummeren vokser sent. Man regner med at en hummer som er lovlig og fiske,altså 25 cm stor,er ca 10 år gammel.
Jeg kommer til å slippe denne hummeren tilbake i sjøen når jeg tapper ned akvariet,slik at den kan få reprodusere i det fri
Blir litt vemodig å slippe den blå hummeren ut igjen,ikke ofte en får en slik hummer.Men gir meg nok god samvittighet
Postet 27.11.09 kl 09:25