- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Tonje_r`s akvarier. (side 11)
Tonje_r`s akvarier. (side 11)
Postet 22.02.11 kl 09:44
Postet 22.02.11 kl 15:39
LOFFAPanduroene er virkelig flotte. Når akvarierommet i kjelleren står ferdig med kar, er dette en type jeg kunne tenke meg. Virker som en enkel apistogramma å skaffe til veie og er vel av di som ikke er alt for dyre? Lykke til videre :- =)
Betalte vel 149kr stk vist eg ikke husket feil. Synes ikke de var spesielt dyre nei, ikke i forhold til hva en ofte må betale for flotte Bettaer De virker også ganske fredelig, de går midlertidig i en 60liter til oppforing. Lite krangling i forhold til Maskene som går i en 100liter.
Postet 22.02.11 kl 15:43
Endret: 22.02.11 kl 15:44
Betta unimaculata hannen hoder fremdels på eggene Har tygget en uke nå så håper han holder ut en uke til, da blir han satt i et eget akvarie der han kan få spytte ut yngelet i fred.
Det har blitt litt flytting av fisk i dag også. L201 og H. contradensen ble flyttet til akvarier i reolen der de skal få gå til eg forhåpentligvis får solgt de.
3 nye l134 har også komt i hus, ganske stor og fine individer var det også, disse skal få gå i 240literen sammen med de andre L134. Siden noen av de andre mallene er flyttet herfra håper eg det er større muligheter for lek på disse.
I helgen blir det også hulelaging til Apistoene, kokkosnøtter er kjøpt inn. Må bare finne ut hvor stor åpning det skal være i hulene for at fiskene skal trives best med de.
Det har blitt litt flytting av fisk i dag også. L201 og H. contradensen ble flyttet til akvarier i reolen der de skal få gå til eg forhåpentligvis får solgt de.
3 nye l134 har også komt i hus, ganske stor og fine individer var det også, disse skal få gå i 240literen sammen med de andre L134. Siden noen av de andre mallene er flyttet herfra håper eg det er større muligheter for lek på disse.
I helgen blir det også hulelaging til Apistoene, kokkosnøtter er kjøpt inn. Må bare finne ut hvor stor åpning det skal være i hulene for at fiskene skal trives best med de.
Postet 25.02.11 kl 20:53
Hei Tonje_R mange fine apistogrammaer du har
Ser at du skal lage huler til dem, jeg har et tips.
jeg har laged mange forskjellige løsninger med huler til mine apistogramma.
og funnet ut at om de har valgmuligheten foretreker de huler de kan regulere størrelsen
på åpningen, ved å tette den med sand. Dette får å hindre at andre fikser og far kommer på uønsket besøk. Så de mest populære hulene hos meg er de med åpning i nedre del av nøtten.
Jeg deler dem i to og tar ut en halvsirkel.
Det er heller ikke dumt å gi dem litt valg av huler. slik at de kan finne ei de liker og føler seg trygge i.
Lykke til
Ser at du skal lage huler til dem, jeg har et tips.
jeg har laged mange forskjellige løsninger med huler til mine apistogramma.
og funnet ut at om de har valgmuligheten foretreker de huler de kan regulere størrelsen
på åpningen, ved å tette den med sand. Dette får å hindre at andre fikser og far kommer på uønsket besøk. Så de mest populære hulene hos meg er de med åpning i nedre del av nøtten.
Jeg deler dem i to og tar ut en halvsirkel.
Det er heller ikke dumt å gi dem litt valg av huler. slik at de kan finne ei de liker og føler seg trygge i.
Lykke til
Postet 25.02.11 kl 22:35
Postet 25.02.11 kl 23:16
Postet 25.02.11 kl 23:36
Sølvi GullaksenMå bare spørre deg Tonje siden du har holdt på med Bettaer lengre enn meg. For det ser ut til at det er stort sett hanner jeg får i Albimarginata-oppdrettet,har du noen mening om dette og skjer dette hos deg og ? Greit nok kan en ha flere hanner til en hoe men alt med måte ;)
Eg og får flere hanner enn hunner, litt irriterende igrunn siden de da blir vanskeligere å selge. De er vanskelig nok å selge i utgangspunktet.
Synes å huske eg har lest en plass om kjønnsfordelingen på yngel ved forskjellige temperaturer og ph verdier. Må nesten se om eg klarer å finne det igjen.
Postet 27.02.11 kl 19:58
Synes og å minnes noe sånt ,men har ikke klart å finne det igjen til nå,håper du er flinkere enn meg
Gruelig irriterende ihvertfall ,for som du sier så blir det vanskeligere å få solgt de.
Det er litt rart egentlig at ikke flere har fått sansen for disse flotte Bettaene. Må jo være midt i blinken for de som ikke har så store kar og vil ha litt fasinerede fisker.
Gruelig irriterende ihvertfall ,for som du sier så blir det vanskeligere å få solgt de.
Det er litt rart egentlig at ikke flere har fått sansen for disse flotte Bettaene. Må jo være midt i blinken for de som ikke har så store kar og vil ha litt fasinerede fisker.
Postet 27.02.11 kl 20:18
Postet 27.02.11 kl 20:46
Endret: 27.02.11 kl 20:50
Tonje_R[QUOTE=Sølvi Gullaksen]Må bare spørre deg Tonje siden du har holdt på med Bettaer lengre enn meg. For det ser ut til at det er stort sett hanner jeg får i Albimarginata-oppdrettet,har du noen mening om dette og skjer dette hos deg og ? Greit nok kan en ha flere hanner til en hoe men alt med måte ;)
Eg og får flere hanner enn hunner, litt irriterende igrunn siden de da blir vanskeligere å selge. De er vanskelig nok å selge i utgangspunktet.
Synes å huske eg har lest en plass om kjønnsfordelingen på yngel ved forskjellige temperaturer og ph verdier. Må nesten se om eg klarer å finne det igjen.
Om det har noe med temp å gjøre er det det samme som med apistogramma. Om det er det, kan en kanskje finne noe der Tonje
Postet 27.02.11 kl 20:51
Postet 27.02.11 kl 21:21
Sølvi GullaksenFant under A. Borellii at Høyere temp gir flere hanner. Likevekt rundt 26°C, høyest overlevelse mellom 24-27°C .Men om dette gjelder Bettaer og er jo en annen sak.
Ja det er mulig at det er en annen sak, men var bare ment som et forslag Sølvi. Jeg vet ikke om de bettaene er slik når det gjelder temp, i forhold til kjønn. Det bare slo meg at slik er det iallefall med apistos
Postet 27.02.11 kl 21:33
Postet 27.02.11 kl 21:46
I dag ble Betta unimaculata hannen flyttet til et litt mindre akvarie der han skal få spytte ut yngelet. Tror han skal spytte de nå hvert øyeblikk da det nærner seg 14 dager siden eg såg han hadde egg i munnen. Krysser fingrene for at noen av yngelet vokser opp og kan selges videre til andre akvarister. En utrolig artig Betta som er enkel å holde.
Ellers har eg vist klart å ta knekken på andematen i ene 60literen Syntes at det begynte å minke på den uten at eg har gjort noe spesielt for å bli kvitt den.
Men i går kveld satt eg og en venninne som også driver med akvarier og diskuterte litt fisk og kikket inni akvariet. Ho syntes det var fin farge på vannet og da kom eg på at eg bruker jo JBL tropol i dette akvariet. Tropol hindrer jo algevekst så det er jo en mulighet for at det er denne som har klart å tatt livet av andematen.
Skal nå teste i 240literen om dette kan være tilfellet da det er enorme mengder andemat i dette.
Ellers har eg vist klart å ta knekken på andematen i ene 60literen Syntes at det begynte å minke på den uten at eg har gjort noe spesielt for å bli kvitt den.
Men i går kveld satt eg og en venninne som også driver med akvarier og diskuterte litt fisk og kikket inni akvariet. Ho syntes det var fin farge på vannet og da kom eg på at eg bruker jo JBL tropol i dette akvariet. Tropol hindrer jo algevekst så det er jo en mulighet for at det er denne som har klart å tatt livet av andematen.
Skal nå teste i 240literen om dette kan være tilfellet da det er enorme mengder andemat i dette.
Postet 05.03.11 kl 17:57
Tonje_RI dag ble Betta unimaculata hannen flyttet til et litt mindre akvarie der han skal få spytte ut yngelet. Tror han skal spytte de nå hvert øyeblikk da det nærner seg 14 dager siden eg såg han hadde egg i munnen. Krysser fingrene for at noen av yngelet vokser opp og kan selges videre til andre akvarister. En utrolig artig Betta som er enkel å holde.
Så gøy at du har fått til denne arten Tonje. Det svømmer ikke mange av disse rundt i fangesnkap. Vi har faktisk fått mange frittsvømende yngel nede på jobben i dag. Satser på å få noen av disse til å overleve. De skal ikke bli spist av foreldrene, og de skal også ha en meget hurtig vekstrate. Dessuten har Betta brownorum virkelig farget ut og ser ut til å stortrives. Jeg koser meg hver eneste dag jeg kan studere de.
E
Postet 05.03.11 kl 18:45
Erlend D BertelsenSå gøy at du har fått til denne arten Tonje. Det svømmer ikke mange av disse rundt i fangesnkap. Vi har faktisk fått mange frittsvømende yngel nede på jobben i dag. Satser på å få noen av disse til å overleve. De skal ikke bli spist av foreldrene, og de skal også ha en meget hurtig vekstrate. Dessuten har [I]Betta brownorum[/I] virkelig farget ut og ser ut til å stortrives. Jeg koser meg hver eneste dag jeg kan studere de. E
Hei Erlend.
Var innom Midtun Åsane i dag og såg hvor flotte B. brownorumene var blitt. Vurderer virkelig å kjøpe noen flere av disse.
Så også yngelet som svømte rundt sammen med de store Bettaene, ser lovende ut vist de reagerer så lite på sitt eget yngel. De så store ut som ny spyttet, mye større en B. abimarginata. satser på mitt yngel også er såpass store når de blir spyttet. Gjør jobben med oppforing mye enklere
Postet 05.03.11 kl 19:24
Bok
Fant ut at jeg hadde en veldig god bok i bokhyllen om Betta. Kan annbefales på det varmeste om du/dere ikke allerede har den.
The Betta Handbook. Skrevet av Robert J. Goldstein og gitt ut på Barrons pet handbooks 2004
http://www.amazon.com/Betta-Handbook-Barrons-Pet-Handbooks/dp/0764127284
Jeg la dessuten ut noen bilder av disse betta artene på Facbook siden til Midtun Zoo.
E
The Betta Handbook. Skrevet av Robert J. Goldstein og gitt ut på Barrons pet handbooks 2004
http://www.amazon.com/Betta-Handbook-Barrons-Pet-Handbooks/dp/0764127284
Jeg la dessuten ut noen bilder av disse betta artene på Facbook siden til Midtun Zoo.
E
Postet 05.03.11 kl 19:51
Da er en drøss med Betta unimaculata yngel spyttet Vet ikke hvor mange, men mange var det. Så nå ble hannen flyttet tilbake til akvariet der han går til vanlig.
Det er også komt litt nye Cory yngel i huset. 4 sterbai, 6 sp black og 6 venezuelanus, kjempesøte som som står til akklimatisering nå. Gleder meg til å få sluppet de ut og ta en skikkelig titt på disse.
Til min store glede har også ene panduro hunnen begynt å spytte sand ut av en av hulene som eg satt nedi forrige helg Ser ingen egg men ho beskytter hulen, bare ene hannen får komme bort.
Det er også komt litt nye Cory yngel i huset. 4 sterbai, 6 sp black og 6 venezuelanus, kjempesøte som som står til akklimatisering nå. Gleder meg til å få sluppet de ut og ta en skikkelig titt på disse.
Til min store glede har også ene panduro hunnen begynt å spytte sand ut av en av hulene som eg satt nedi forrige helg Ser ingen egg men ho beskytter hulen, bare ene hannen får komme bort.
Postet 06.03.11 kl 18:21
Postet 06.03.11 kl 21:16