Påstand "Du trenger ikke vente 2-3 uker før du setter fisk i akvariet." (side 11)

Josef K
Antar det er flere enn meg som ikke har oversikten over hva herr Vollstad vurderer som "synsing".
Hvorfor gir du ikke noen svar på de spørsmålene jeg har stilt deg tidligere i denne tråden, der jeg ber deg deg om å være spesifikk på en en del påstander, Josef? Det er vanskelig å føre en saklig diskusjon med deg når du fremsetter generelle påstander og ikke svarer på motargumenter. For meg er det synsing når du gjentatte ganger f eks hevder at det mangler takhøyde på AF uten at du kan komme med noen eksempler. Du blir derimot motsagt av andre medlemmer på denne påstanden.

Som Geir er inne på har du og jeg forskjellige roller her inne på forumet, men jeg forsøker så langt som det er mulig å tolke innlegg positivt. Jeg ønsker gjerne saklige diskusjoner, og skal være den første til å beklage hvis jeg gjør feil. Jeg ser av tidligere innlegg at det er mulig at jeg har provosert deg med å hevde at SA fisk ikke bør gå i samme vann som fisk fra Tanganyika og Malawi sjøene. Legger også merke til en av to tråder som du har startet omhandler sensur på AF. Ber deg derfor å sende mail om hvor du mener sensuren slår inn og hvorfor du mener at "takhøyden" er så lav.

Josef K
Tror herr Vollstad helst kunne tenke seg å være eneveldig hersker - har aldri sett på maken til despot!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Regner med at du vet hva dine ord betyr og at du er langt over grensen til sjikanøs og ærekrenkende uttaler her jf Ot.prp. nr. 22 (2008-2009).
Takk. Jeg er utdannet jurist. Du får anmelde meg for ærekrenkelser.
Dette forumet forlater jeg.
Jeg har prøvd å slette profilen min. Lar det seg gjøre???
Jeg er virkelig sjokkert over det jeg opplever her inne.
Det er bare å sende en epost til webmaster@akvaforum.no så får du ønsket ditt oppfylt.
Josef K
Takk. Jeg er utdannet jurist. Du får anmelde meg for ærekrenkelser. Dette forumet forlater jeg.


Her er det vel en trykkfeil? Mener vel udannet?
Det skal jeg gjøre.
Lykke til videre, dere to....

å hjelpes..... her ligger jeg rett ut i stolen, med dataen foran meg, ostepop i hele fanget og kaffen er kald for lengst... tv-programmet jeg egentlig fulgte med på, helt frem til jeg skulle inn her i pausen, er for lengst slutt etter at jeg dumpet over denne tråden:=) .... går det ikke ann å opprette en egen forum-side for tråder uten uten sammenheng i virkligheten?`for eksempel den som blei nevnt på ett innlegg "gullfisken i mjælkeglasset mitt er ensom" "ønsker seg en paroonhai" osv? den hadde vært artig å lese... kunne for eksempel hatt navn "Flausetråder" så kunne de bli flyttet dit istedet for slettet:=)
Hei igjen!

Hmmmm.

Hvor skal jeg begynne med dette jeg nå vil fortelle til dere som fullt ut stoler på dråpetester.

Dette innlegg vil sikkert bli litt klabb og babb nå, men dere vil nok skjønne hva som blir skrevet.

I dag snakket jeg igjen med den mannen jeg kjøpte akvariet fra. Han fortalte meg at han har jobbet som labriatorum-tekniker.

Jeg ringte han egentlig for å høre hvor mye han skulle ha for dråpetester.

Jeg nevnte at jeg brukte strips fra Tetra, og at jeg hadde hørt mye dritt om dem.

Da spurte han fra hvor, jeg svarte inne på ett nettforum for akvarister.

Han ble igjen "forbannet" hehe, og sa at de stripsene holder i massevis for å måle vannverdier. Han sa, hold deg til stripsene du, ikke hør på alle disse forum folka, men hvis du absolutt vil ha dråper, så var det bare å komme innom.

Og han nevnte at de som bruker disse dråpene, sannsynligvis ikke gjør det riktig.

Han driver en akvariebutikk, og han bruker KUN STRIPS for å måle vannverdier i ferskvannsakvariene, men han bruker dråper til saltvannsakvariene.

Han sa videre at dråpetester heller ikke er til å stole på, at de ikke viser riktige vannverdier.

For det første, hvis man skal bruke dråper til å måle vannverdien, så holder det ikke med en test, man må i hvertfall ta 3 tester etterhverandre, for så å sammenligne gjennomsnittet. Heller ikke etter de testene kan man stole på disse dråpetestene.

Test-aparater for å kunne gjøre riktige vannverdi-målinger, koster fra, den billigste rundt 3000.- og opp til 150000.-


SÅ DA KOMMER JEG TIL DENNE KONKLUSJONEN I DAG:

STRIPS holder for alle fersvannsavarister!

DRÅPER brukes TIL SALTVANN!


Hvilken tester, ph, gh, nitritt, osv mener dere er mest intressante i å få målinger på når dere tester?


Når du får så mange gode svar fra din egen kilde og ikke er interessert i erfaringene fra oss på AF, så er det kanskje en ide å spørre kilden? Ellers er det fantastisk at du er ekspert på testprosedyrer, men ikke vet noe om hva som bør testes!?
Hvilke verdier jeg er mst opptatt av hvis jeg driver og kjører inn et akvarium (og har behov for å måle)? :

Ammonium/ ammoniakk (Jeg kjører ikke inn akvarium så ofte, så denne testen har jeg sjelden bruk for )

pH (fordi pH over 7-8 gjør at ammonium går over i det langt mer giftige ammoniakk) (Ved fiskeløs innkjøring spiller ikke ammoniakk-nivået noen som helst rolle, igrunn)

Etterhvert bruker jeg nitritt-test.

Nitrattest kan også være nyttig, men langt mindre nødvendig enn de øvrige, tross alt. (men jeg bruker nitrattesten i snegle- og rekekar, for disse har mye lavere toleransegrense for nitrat enn fisk)

I mine ti innkjørte akvarier bruker jeg stort sett kun pH-test og nitrittest. Men ikke hver måned, for å si det sånn.


Resten av agnet i innlegg #208 har jeg ikke tenkt til å bite på/ diskutere

Nå begynner jeg å bli skikkelig lei hele denne tråden.

Nå gir jeg samtlige som er inne i denne tråden beskjed om å skjerpe seg. Jeg sletter alt av innlegg heretter som ikke er i henhold til retningslinjene med hard hand.

Trådstarter kan tenke over om det ikke er et godt trekk å la denne tråden forsvinne i stillheten.
530
Når du får så mange gode svar fra din egen kilde og ikke er interessert i erfaringene fra oss på AF, så er det kanskje en ide å spørre kilden? Ellers er det fantastisk at du er ekspert på testprosedyrer, men ikke vet noe om hva som bør testes!?













Jeg lurte på hvilke test svar dere helst ville ha ang mitt akvarie.

De dråpe testene er relativt dyre, jeg var i Oslo i dag, på akvariemagasinet, der kostet en pakke med 6 forskjellige målinger 1000.-!!!! Er klar over at det er relativt dyrt der, men det blir sikkert ikke under 700.- andre steder alikevel!

Et tips til dere, samme test kostet 400.- på Torp kjøpesenter, Uddevalla. Blir jo en del bensin for å komme seg dit, men hvis dere skal en tur dit en gang, så kan jo kanskje det være noe.

IGJEN så møtte jeg en inkompetent fyr i en akvariebutikk, en som jobbet i akvariemagasinet!!!
Men, tråden har jo også tilført masse seriøs og nyttig lærdom. Tror de fleste nå har skjønt at det er viktig å nå målet, men veien dit er ikke vilkårlig!


Hilsen Tore

Plussmedlem
Morten Jensen
Jeg lurte på hvilke test svar dere helst ville ha ang mitt akvarie. De dråpe testene er relativt dyre, jeg var i Oslo i dag, på akvariemagasinet, der kostet en pakke med 6 forskjellige målinger 1000.-!!!! Er klar over at det er relativt dyrt der, men det blir sikkert ikke under 700.- andre steder alikevel!

Hvis du kjøper dråpetestene dine på Aquamanias så får du Tetra pH, GH, KH, nitritt, nitrat og ammoniakk til kr 459,-.
Plussmedlem
Morten Jensen
For det første, hvis man skal bruke dråper til å måle vannverdien, så holder det ikke med en test, man må i hvertfall ta 3 tester etterhverandre, for så å sammenligne gjennomsnittet. Heller ikke etter de testene kan man stole på disse dråpetestene.

Gikk glipp av dette innlegget. Var så mye "støy" her...

Sa han noe om hvor mange strips man må bruke for å sammenligne?
En slik test burde ikke holde da heller. Ei heller to. Ettersom du ikke veit hvilken som er riktig hvis de avviker.
Den tredje blir dermed nødvendig.

Men jeg nevner igjen at jeg synes det er flott at du måler verdier effektivt i innkjøringen nå
Her har du tydeligvis forandret innstilling.
Vil bare si at jeg syns moderatorene er utrolig tålmodige.

Morten; denne tråden er blitt et sammensurium av usakelighet (legger på ingen måte all skyld for det på deg). Hvis du gjerne vil dokumentere vannmålinger og annet relatert til "eksperimentet ditt" så lag heller en personlig tråd.

Josef; Syns moderatorene er veldig tålmodige med deg. Krysser fingrene for at moderatorene leser mailen din snart og følger oppfordringen din om å bli slettet.
Og trådstarter kan jo bare henvende seg til vennen som en utdannet kjemiker hvis han trenger hjelp


SVAR: Vil gjerne høre andres mening på div ting jeg.
Det er synd at søkemotoren på Akvaforum ikke lenger fungerer slik at man for eksempel kan søke på nitritt gg få opp alle de mange gode, gamle innleggene i forumet om dette.

Da jeg var helt fersk for ett år siden, hentet jeg masse informasjon der.

Da ville du også ha fått opp alle innleggene fra nybegynnere med tittel a la: Hjelp, fiskene mine dør.

Jeg har også opplevd at det aldri kommer nitritt i et nyoppsatt kar, men jeg har også opplevd det motsatte.

Åpen debatt skader ingen. Selv hadde jeg nok gitt opp hobbyen ganske snart hvis ikke Akvaforum hadde vært der som en kilde til å forstå hva som skjer i et akvarium. Så jeg er stor takk skyldig alle de erfarne medlemmene som deler sin kunnskap her.

Etter å ha veiledet utallige nybegynnere ut av fiskedød og problemer på grunn av for rask innsetting av fisk, skjønner jeg at denne tråden kan være frustererende. Men så lenge noen blir litt klokere, gjør den jo ingen skade.


Nå har også jeg tatt en skikkelig opprydning her. Jeg må også be dere om å skjerpe dere! Hold dere til tema i tråden! Jeg vil benytte anledningen til å minne om disse punktene i retningslinjene:

6) AkvaForum.no er et nettsted der akvariehobbyen står i sentrum. Når du skriver i forumet bes du holde deg til diskusjoner innenfor disse rammene. Emner utover dette kan tas opp i forumet "Off topic - diverse".
10) For mye utenomsnakk i en tråd er ikke ønskelig, respekter trådstarters tema og intensjon med tråden.
13) Unngå å svare på innlegg som irriterer deg, eller å svare i sinne.
14) Personlige angrep på andre medlemmer i forumet er ikke tillatt. Vær saklig i dine innlegg.
28) Klage på moderators avgjørelser tas ikke på forumet, men pr e-post til moderator.
gurimalle
Det er synd at søkemotoren på Akvaforum ikke lenger fungerer slik at man for eksempel kan søke på nitritt gg få opp alle de mange gode, gamle innleggene i forumet om dette. Da jeg var helt fersk for ett år siden, hentet jeg masse informasjon der. Da ville du også ha fått opp alle innleggene fra nybegynnere med tittel a la: Hjelp, fiskene mine dør. Jeg har også opplevd at det aldri kommer nitritt i et nyoppsatt kar, men jeg har også opplevd det motsatte. Åpen debatt skader ingen. Selv hadde jeg nok gitt opp hobbyen ganske snart hvis ikke Akvaforum hadde vært der som en kilde til å forstå hva som skjer i et akvarium. Så jeg er stor takk skyldig alle de erfarne medlemmene som deler sin kunnskap her. Etter å ha veiledet utallige nybegynnere ut av fiskedød og problemer på grunn av for rask innsetting av fisk, skjønner jeg at denne tråden kan være frustererende. Men så lenge noen blir litt klokere, gjør den jo ingen skade.











Ja hvorfor døde fiskene ??

JO, fordi dem ga fiskene for mye mat, hadde ikke ofte nok vannbytter og puttet i for mange fisk!!!!!!!!!!!!!!

Dette er nettopp hva folk får svar på i denne tråden!!
Tilfeldig bekjentskap
© Ann.B. Øverli.
Reklame for plussmedlemskap