Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 11)

I dag har jeg lært at man må teste nye dingser på noe som ikke lever før man putter det i kontakten bak tunge akvarier. Ble vekket med beskjeden "det svømmer små fisk inn i tuten på akvariet" for andre dag på rad. Våre små fisker i akkurat det akvariet blir ikke på noen måte store nok til å svømme motstrøms inn i utblåset når de en dag blir voksne. Og ganske riktig. Ikke en krusning i vannflaten. Jeg er ikke på mitt aller kvikkeste før morgenkaffen, så det var husets herre som fant fjernkontrollen til den smarte strømbryteren. Et lett trykk, og filteret suste stille i gang.

I går morges fikk stakkars Henry gammelkatt skylden, eneste forklaring på avslått strømstyrer var at fjernkontrollen lå på bordet, midt i opphoppet til kattens nye yndlingsseng, en åpen pc-bag. Men i morges lå fjernkontrollen trygt og utilgjengelig oppå filteret. Så da slår den dumme ideen seg av helt av seg selv. Nok får være nok, slår man strømstyreren , så får den holde seg på til den får beskjed om noe annet. Det har den ikke fått av noen her i huset, og det er langt til nærmeste nabo. Mor tok fram supermum-kreftene, dro 160 liter vann og akvarium og fisk og røtter ut fra veggen og satte støpselet inn der det hører hjemme. Det var nok futt igjen til å dytte hele stasen pent på plass også. Uten å søle. Møkkadings!

[External Image]

Nå var det egentlig litt synd at tingesten ikke virket, for husfruen var plutselig selvhjulpen under forrige vattskifte. Ingen forskremte herremenn måtte ligge på gulvet og høre mor/kjæreste brøle "mmmMMMMÅglglgl" med munnen full av akvarievann det gjaldt å ikke spytte i akvariet, fordi mor ikke fikk akvarievann i munnen når hun kunne trykke på kanal A før vannet kom fram. Hun fikk akvarievann over det meste ellers, men klarte brasene helt selv.

På Biltema fant jeg denne saken, som jeg har lest at noen her inne har brukt og satt pris på. Den gjør meg ikke selvhjulpen, selv med usedvanlig lange armer og ben rekker jeg ikke ned til kontakten ved lista midt bak akvariet. Men gutta slipper å fikle med å få støpselet på plass med stigende redsel for at det sprø fruentimmeret skal drukne :o)
[External Image]

Vet ingenting som får hvilepulsen så raskt på plass som et akvarium i balanse fullt av planter i vekst, spennende ny fisk som ser ut til å stortrives, og en haug Corydoras som snubler i sine egne barter i begeistring over å være til. Og hva får jeg se? Egg! Lider rent midlertidig av total og fullstendig læringsvegring, så de skal få sitte der de sitter mens qué será, será. Men moro er det!

[External Image]
Familiegalleriet til ancistrus l-213 f1
Tenk, de kommer til å holde seg like vakre! Nesten. Søsken auksjoneres bort i Lillestrøm, bilder av foreldrene i innlegg 11 i auksjonstråden. Rekker ikke å besøke auksjonen, men de er så nydelige at man fint kunne ønske seg mer enn to...
Lille Rambo lever! Han har nemlig kjørt hevert og surret rundt i skiftevannet med filtervatt og mye godis. Makan til udødelig liten snik, jeg brukte jo den tynne slangen fra luftpumpa fordi det er vrimler av rekeyngel igjen!

Rambo på finkornet sand
[External Image]
Nye egg, nye sjanser.
I dag har jeg lært at med lekende Corydoras i karet er det best å skifte vann så fort de tar en bitteliten pust i bakken! De forrige eggene har vært borte i to dager, så jeg rakk å pusse glass. I dag våknet vi til perlerad like under vannflaten, og Pistia-røtter vakkert pyntet med julekuler. De kan godt fortsette å holde seg til plantene, for da er det mulig å ta vare på eggene hvis man skulle få et anfall av tiltakslyst...

Og når jeg ser nøye på eggene, lurer jeg på om Panda-banden kan ha lagt egg i prØvelsen. Der gikk de jo sammen med Botia, og de hvite små skålene som plutselig dukket opp hist og pist kan godt ha vært snauspiste "eggeskall"...

Uansett, noe leker i karet! Og det vakre Poecilia-damen er helt firkantet, så snart blir det salvatorisbarn. Tror jeg må sjekke om det er mulig å luke litt Javamose uten at Rambo og et mylder av rekebarn blir med...

[External Image]
Nye innvånere - igjen!
"Vi kan ikke gå på storauksjon vi, det skjønner jeg nå" sukket Ove på vei hjem fra møte i Moss Akvarieklubb. Han har muligvis rett, for vi har jo ikke hjerter av sten, og to vakre små med det velklingende navnet [URL=http://www.labyrintfisk.no/index.php/en/pseudosphromenus/90-pseudosphromenus-dayi-]Pseudosphromenus dayi[/URL] (Rød spisshalemakropode) sto og blunket i en pose. Hadde aldri tenkt på makropoder, nå mangler det bare munnrugere så har vi full pakke med rare forplantningsvaner i Spesialiteten...

I karantenekar
[External Image]

Bjørn Thorsbakken fortalte engasjert om levende fórkulturer, og hadde med seg en del til auksjonen. Forstår at det er fersk mat, forurenser lite, must ved oppdrett, nødvendig til mange viltfangede, morsomt for oss som ser på og mye mer, men forsto på min kjære at selv om det ikke bedrives mye fast fotnedsettelse her i huset er glass og bokser med grøt og sølevann i vinduspostene helt utelukket. Kan hende jeg kan snike meg til en artemiakultur på hobbyrommet, og notatblokka er full av oppskrifter og skisser...

Ti gule reker listet seg også med i kjølebagen, de er innlemmet i ryddecrewet i Juwelen. Og ikke mulig å få øye på, selv ikke den siste som så vidt reddet livhanken etter et litt langt opphold tørt på kjøkkenbenken. De spretter da noe så fryktelig!

Og her er det vel bare åtte?
[External Image]
8 pluss ca 25 nye minier som kommer snart.

Flott bilde av den første fisken.

Espen
Takk, Espen! Egentlig bare flaks, de går i karantene i en 6-liters plexiglasskube som står med sol fra to kanter. Akkurat denne fisken håper jeg det blir bedre bilder av når de vokser til og farger ut, de poserer! Snuten frem og i bue, slik at halen også peker på deg. Trodde de var litt sjenert, men da jeg støvsugde som snarest kom de pilende. I'm a fishwhisperer. Viltfanget Poecilia? Kommer logrende når jeg banker "mat". I Juwelen er det helt og fullstendig kaos, legger ved et bilde der vi forsøker å finne en morsom posisjon for rota som ikke egentlig kommer til sin rett der den står. Ikke mulig å tenke, det vrimler. En dag skal vi få dempet fiskefargene litt i det akvariet også...

Yesss - mamma roter i akvariet - hurraaa!!!
[External Image]
Eplesneglemysterium
Har det flyttet inn mordere i Juwelen? Eplesneglene har ikke akkurat vært kjempeaktive, mesteparten av tiden har de ligget på rygg og sett døde ut, men når jeg har løftet dem ut for å sjekke har de fornærmet klasket lokket på plass. To er helt borte nå, den siste har vokst seg større til tross for tilsynelatende dvale. De siste dagene har den ligget helt fremme ved glasset. I morges dykket jeg ned og tok den opp - tomt hus! Sporløst vekk!

Veldig snodig. Og under mating kom plutselig noe gult med sorte prikker seilende i strømmen - en Platy-hale! Vi har mye gult med sorte prikker, så noe stort tap er det ikke, men når ble de fredelige fiskene våre så morderiske, tro?

Har vært hos Dahls Dyrerike og kjøpt en 54-liter til, denne gangen skal det bli karantene/oppvekst/mellomlagringskar. Må lese litt om BB (bare bottom), blir det ikke veldig speil i bunnen, tro? Rot er kokt og vannet ut, må jo ha plantevekst, bare vann og filter pynter ikke akkurat opp. Men all innredning må være av røsk-ut-fort-typen. Mose, Javabregner og Anubias står klar til montering på stein og sugekopper, må bare få malt litt...

Må beskjæres litt...
[External Image]

Skulle bare ha akvarium og litt frossenfor, men så måtte de jo vise meg Cryptocoryne usteriana størrelse XXXL. Sukk. Jeg betalte og var på vei ut, helt bestemt på at den ble for stor, men jeg mener, hvor ofte ser man sånt, da? Snakk om flott kontrast til mye annet! Nå svever den rundt mens jeg forsøker å finne en perfekt plass. Alt annet har jo vokst seg dobbelt så stort som oppgitt. Kanskje denne da blir passe? Den er jo dobbelt så stor som oppgitt allerede!

I Spesialiteten må det jo før eller siden bli yngel. Nytt vann? Yippiii - egg. Mat? Yippiiii - egg. Ny plante? Yippiii - egg. Slamsuging? Yippiii - egg. Snegleknusing? Yippiii - egg. Det eneste jeg bekymrer meg litt for der er en av Danioene, den har nok gått sulten for lenge før den kom i hus, og ser fortsatt like slunken ut. Det hender jo at de går fastende for lenge før og under transport, og blir litt ødelagt. Det er ikke mangel på mikroskopisk for i akvariet, den spiser, men det ser ikke ut til at den har noe særlig nytte av det. Følger med...

L 213-nurk på grønnkål - har den øyevipper?
[External Image]
Krim midt på en søndag... spennende. En sak for Poirot?
Gleder meg hver gang det er melding om ny post i tråden deres. Morsomt og nyttig.

Kjenner det rykker i lommeboka når jeg hører om nye kar, men foreløpig gjelder bare en ting - stålhard selvdisipin - i et hvert fall til etter flislegging..

Smitt litt stålhard selvdisiplin over på meg på neste møte, da Sigmund, for jeg er enig med Geir Kristiansen: "Det å holde et karantenekar som et karantenekar er den største utfordringen jeg har møtt som akvarist. Du store min hvor mye fint man kan putte i et karantenekar." Det gikk jo som det gikk med forrige forsøk...

Der det altså går reker og Ancistrus-ungdommer. Ikke så mange reker som før dagens storrengjøring, har nok slurvet med feste av yngelsikringen, så det myldret med reker i alle størrelser i filteret. En stor hun gikk tapt, de spretter så forferdelig, resten ble fisket ut av filtergørret og plassert i Spesialiteten. Der er det tendenser til algevekst, så de har nok å stulle med...

Trodde forresten filteret i Lykkelandet var av det minste man kunne sette inn, der tok jeg helt feil. Nå surrer et enda mindre filter i en 10-liters bøtte, godt pakket inn i blåsvamp. Vannet ble klart på et øyeblikk, til tross for guffe fra to kar, mater med Salmi en stund fremover og har tid til å tusle med malekost og nylontråd. Fant et tips fra Lisbeth også, så i samme bøtta ligger det terrakottapotter til trutning. Visste jo egentlig at planter i potter er smart allerede, Diane Walstad nevner også terrakottapotter for å øke flatene for bakteriekulturen, og når man ikke skal ha sandbunn...

Har JBL-kuler liggende etter sandskiftet, for utfordringen med disse pottene er å flytte potter uten at sanden drysser ut. En kule eller to i bunnen skulle ordne den biffen. Egentlig burde jeg ta mot til meg og bruke hagejord, men...

Cryptocorynen er på plass i Juwelen. Tok fram tommestokken, den var 120 cm lang! Plassert bakerst i et hjørne ble det flott, men jeg tror jeg har en Vallisneria for mye nå. Disse store plantene i overflaten tar litt lys. Har bare reflektor på de to innerste lysrørene, de ytterste er på noen timer midt på dagen, kanskje de skulle få noen timer til før jeg luker for hardt...
Høsterie på fjellet, hjem til vill plantevekst til tross for at det ene armaturet i Juwelen har vært avslått. Har da bare vært borte siden mandag? Må huske å stille timeren på riktig "auto" hvis jeg roter med lyset, den eneste ulempen jeg har funnet med akkurat den Biltema-timeren.

Glemte filteret i Spesialiteten på full speed, så der koser svartskjeggalger seg. I tillegg mangler den flotteste Poecilia salvatoris-hannen. Hulk. Sporløst borte. Vi har brukt støvkost over alt i nærheten, antagelig nok et tørrfisktilfelle, men vi støvsugde før vi dro og orker ikke operere posen. Han var sunn og frisk, og alle andre ser helt topp ut. Bortsett fra den lille tuslete Danioen da, men jamen har den klart fem dagers faste! Ille grå og slunken, litt artemiaegg hjalp umiddelbart, nå ser den ikke værre ut enn da vi dro. Hadde noe vært galt men vannet hadde i alle fall ikke den lille sniken klart seg!

Ja, ja. Salvatoris-hunnen øker stadig i omfang, så det kommer vel fler snart. Og nå er det bare en pappa som kan forsyne seg med yngel :o)
Nye profilbilder
Endelig er det mørkt nok om kvelden til å få bilder uten reflekser. Ser på en måte ting bedre på foto, planter som står litt off og ting som må rettes på. I Lykkelandet har alt grodd helt ut av proposjoner, etter at dette blidet ble tatt er Javamosen beskåret litt i overkant til rekenes forferdelse, så nå ser det litt underlig ut. Ricciaen på stenen i midten blir suttet i sund av Ancistrus-barna, så den har fått en ny dott nennsomt plassert ved hjel av heklenål. Og på venstre side er det jo helt tomt! Ja, ja, med nytt oppfostringskar blir det forhåpentlig nye planter å ta av...

[External Image]

Spesialiteten gror seg til, og den lille Danioen som har slitt sånn ser ut til å berge livhanken! Liten og tynn fortsatt, og litt jaget av de andre, men nå svømmer den rundt med utspilte finner og har fått farge. Gøy!

De andre nyinnkjøpene vokser seg til de også, makropodehannen begynner å få rødt på halefinnen, nydelig fisk! I det hele tatt er det mye som er bra i det karet nå. Det eneste er sikten etter at filteret fikk rekesikringsvamp, synes aldri vannet blir partikkelfritt. Må tenke ut noe lurt der...

De to midt i bildet er Pocilia salvatoris-paret. Stakkar, hun får ikke nattero engang!
[External Image]

I Juwelen er det helt overveldende mange små, i skarpe farger. Har bråtatt dette bildet en god stund etter at lyset ble slått av, allikevel vrimler de fram. Når det nye karet er beboelig, blir første oppgave transitt mens vi venter på en passende auksjon. For jeg må si jeg gleder meg til å få dempet synsinntrykket litt. Det er også litt alger her og der, kun ett armatur i drift og null HappyCarbo i ferien var ikke noe sjakktrekk. Så såvidt snurten av en gravid rekehunn i går kveld, men om det blir noe av disse kullene er ikke godt å si. Yngelsikring av det filteret tror jeg blir fryktelig vanskelig...

Det lange grønne i vannflaten bak er Cryptocoryne usteriana. Tror det kun er tre blader, monstervekst! Men Althernantheaen kommer mer til sin rett nå...
[External Image]
Nytt akvarium, litt sunken pottingshed
Etter to uker med filteret i en 10-liter fylt til randen med filtergrums og Salmi er karantenekaret malt og innredet. Det ble det fineste akvariet vår sønn har sett noen gang i hele sitt liv. Han er veldig glad i orange...

Det ble jo litt overforsvømt veksthus-aktig, og det står på et kjøkkenbord man bare går forbi på vei ut, så det får stå sin prøve. Lett å tømme for innredning, i alle fall! Har kjøpt inn små underskåler i dag, de må ligge i vann et døgn eller to, for selv med leirkuler i bunnen av pottene renner det fort ut litt sand. Tror skålene løser den utfordringen...

Og terrakotta er bra grobunn for filterbakterier iflg Walstad, vi kan uansett ikke gå og se på et svartmalt kar med vann i, det blir for trist. Ikke får jeg lov til å fylle benker og bord med plastkar fulle av stiklinger heller, det blir spennende å se hvordan det gror. Og hvor mye alger det blir, har bevisst malt veldig tynt for å slippe til sollys, det er nemlig ikke plass til reflektor. Brettet litt aluminiumsfolie med blanksiden ut, det hjelper jo noe. Og med sol gjennom tynt skikt maling fra to kanter - hmmm, rydder ikke vekk malingen riktig enda...

Det er stigning i nitritten, 0,2 i dag, ammonium viser 8, nitrat 20. Så noe skjer, er ikke oppe i 20 i noen av karene jeg har tatt vann fra. Dyttet oppi litt Pistia og et par monsterstilker Shinnersia, de er grusomt hurtigvoksende. Nå er det bare å vente i spenning. Og finne ut hvor mye Salmi som egentlig trengs til daglig drift, 2 ml var visst litt mye for det aller minste lille filteret de for skams skyld kunne putte i boksen til en 54-liter :o)

Helt nymalt, og for en gangs skyld en artig refleks, av malingtuber på staffeliet...
[External Image]

Nokså nyinnredet
[External Image]

Og med ikke så artig refleks i glasset og sollys inn bakfra.
[External Image]
Dette ble jo kjempetøft!!! ;D
Takk, sissimor! Nokså annerledes enn de andre karene her i huset, men "it's growing on me" :o)

I dag lyste Karantenens NO2-test rødt, NH4 hadde sunket en god del, så jeg tilsatte 1 ml Salmi, det tror jeg kanskje er akkurat passe for 54 liter, for den steg til 4. Nitraten var nede på 5, selv stiklinger av Shinnersia gjør jobben sin! La inn et halvt Catappablad, av en eller annen grunn stiger pH hos meg når jeg tilsetter ammonium. Hvis det ikke holder, må jeg til med eikebark-ekstrakt igjen. Kanskje lurt å teste bøtta der terrakottapottene ligger, hever eller senker brent leire pH, tro?Veldig artig dette her, tror aldri jeg blir lei av å kjøre inn akvarier :o)
Linda & Ove
La inn et halvt Catappablad, av en eller annen grunn [I]stiger[/I] pH hos meg når jeg tilsetter ammonium. Hvis det ikke holder, må jeg til med eikebark-ekstrakt igjen. Kanskje lurt å teste bøtta der terrakottapottene ligger, hever eller senker brent leire pH, tro?

Amoniakk er en base, så det er ikke så rart at pH stiger Det går seg nok til så snart du er ferdig med tilsette Salmi.

Veldig stilig kar, annerledes fra normen for å si det enkelt. Skal det få gro ordentlig til, eller tenker du å beholde pottene velfriserte som en annen stueplante?
Åh, takk, selvfølgelig er det det, unnskylder meg med min langt fremskredne alder, det er ufattelig lenge siden jeg var ganske god i kjemi. Mener bare å huske at hr 530 hadde problemer med synkende pH, antagelig derfor jeg har rotet det til...

Er fortsatt lettere sjokkskadet av min kreasjon i Karantenen, jeg tenkte egentlig bare praktisk. Den delen av meg som lager bilder enten de er to- eller tredimensjonale er usedvanlig dårlig på planlegging. Dette karet er nok et bevis på at kreativiteten egentlig bør få holde på uten utidig innblanding, for planlegger-delen blir stadig vekk forbløffet over resultatet :o)

Det blir litt "se-hva-som-skjer", avhengig av hva som må lukes i de andre karene. Kanskje det blir noen prakteksemplarer med god rotutvikling til salgs? Velfrisert blir det uansett ikke, ingenting her i huset er det, jeg kan se på aquascaping-bilder og vakre interiører i glansede magasiner til jeg blir gammel og grå, må pent finne meg i at det ender med kreativt og komfortabelt kaos uansett. Så lenge det ikke er helseskadelig, får det bare stå til. Spennende er det, i alle fall...
Må bare si at du har noen utrolig flotte kar og en artig,underholdene måte å skrive på
Må nok holde meg oppdatert på denne tråden også
Enig i dette, har vært abonnent lenge!

Når det gjelder høy eller lav pH ved bruk av Salmi, tror jeg bildet er litt nyansert. Salmi vil øke pH når den tilsettes, men nitrifikasjonsprosessen som Salmi gir næring til, vil senke den. Derfor har jeg gang etter gang opplevd at pH synker jo lenger ut i prosessen jeg kommer, til den når et nivå hvor prosessen stopper opp om jeg ikke tilsetter GH/KH+. Særlig i karantenekaret som jeg nå har holdt i beredskap med nesten daglig dose Salmi i 3 måneder (snakk om selvdisiplin) og bare skiftet vann én gang ((NO3 = 250! ingen alger og ok planter) synker pH jevnig og GH/KH+ må settes til med et par-tre uker mellomrom.
Sølvi Gullaksen
Må bare si at du har noen utrolig flotte kar og en artig,underholdene måte å skrive på :) Må nok holde meg oppdatert på denne tråden også ;)

530
Enig i dette, har vært abonnent lenge!

Takk, Sølvi og Sigmund! Blir jo helt blyg her jeg sitter. Det er så mye lærdom gjemt i de personlige trådene, lista mi er lang som et vondt år, og jeg stjeler ideer som en ravn. Moro at denne også blir lest, og jeg tror det blir artig å gå tilbake når vi en gang har fått mer enn ti måneders erfaring :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap