Hvorfor innkjøring og hva er det egentlig? (side 11)

Idamor
Jeg skal innkjøre et akvarie på ca 20 liter snart,har kjøpt sånn aquasafe for å ha oppi vannet og skal ikke ha pumper eller noe sånt fordi det skal brukes til reker og snegler. Jeg tenkte på å fylle karet med vann,ha oppi aquasafe idag og ta oppi planter til uken.Må jeg skifte vann de 5 ukene det skal innkjøres eller hvordan er dette?


Jeg har ingen erfaring med reker og snegler, men vil vel tro at også de er avhengige av et vann som er fritt for både ammoniakk, nitritt og ikke for høye konsentrasjoner av nitrat.

Jeg har sett et par rekekar, og husker i ethvert fall ett som var utstyrt med en ganske så lite luftdrevet hang-on filter. Virket fornuftig.

Nå vil det også danne seg bakterier som sørger for nitrifikasjonsprosessen i sanda i ditt akvarium, så med liten belastning og hyppige vannbytter kan det vel gå bra.

Jeg ville ikke skiftet vann i de fem ukene, men byttet nesten alt rett før innsetting av reker og snegler. Bakteriene finnes nesten ikke i vannet, men i sanda (og selvsagt filteret on du hadde et).
Idamor
Jeg skal innkjøre et akvarie på ca 20 liter snart,har kjøpt sånn aquasafe for å ha oppi vannet og [B]skal ikke ha pumper eller noe sånt[/B] fordi det skal brukes til reker og snegler.

Hva sikter du til her? Ikke ha noe "pumper eller noe sånt"? Skal du ikke ha filter?
Jeg har fått beskjed både her på forumet og i dyrebutikken om at varmekolbe osv ikke er nødvendig når det kommer til hold av reker
Mange reketyper er veldig vare når det kommer til vannkvalitet, så jeg ville definitivt hatt filter. Om du trenger varmekolbe kommer helt an på type reker du velger, og temperaturen i rommet der karet skal stå...
Akvariet har nå stått med vann og pumpe i ca 2,5 uke.Jeg skal bytte ut grusen med sand og skaffe planter.
Har hatt oppi aquasafe en gang.Skal jeg ha oppi dette hver uke i innkjøringen?
Idamor
Akvariet har nå stått med vann og pumpe i ca 2,5 uke.Jeg skal bytte ut grusen med sand og skaffe planter. Har hatt oppi aquasafe en gang.Skal jeg ha oppi dette hver uke i innkjøringen?

Nei, det har ingen hensikt. Du har misforstått litt hva Aquasafe gjør med vannet. Aquasafe er for å fjerne eventuell klor i ferskt springvann, når det kommer rett fra krana.

Skal du bytte bunnlag, gjør det nå med det samme. Bunnlaget blir også en form for filter i seg selv, bakterier florerer over bunnlaget også. Synd om du skal kjøre inn bunnlaget med grus først, og så ta det vekk igjen og erstatte med sand. Så sett inn sand så fort som mulig, så du får mest mulig nyttige bakterier i bunnlaget også.
Så jeg skal bare lå karet stå med sand,vann,planter og pumpe i ca 4 uker?
Jeg er nybegynner. Men jeg har lest litt om kickstarting (eller hva det nå heter) så det er feil? Og jeg er ikke så god på alt dette no2 og no3 og nitritt og nitratt. Så jeg forsto faktisk nesten ingen ting. Jeg er bare ikke så flink. Kanskje du kunne forklart hvordan jeg skal gjøre det? ?? Skal få akvarium i morgen ! Så det hadde hvert sjekt og vite hvordan jeg skal gjøre dette?? du må for Alldel ikke gjøre det hvis du ikke vil. Det hadde vært snilt.
fiskejenta : Du fikk svar på dette med kickstarting i den tråden du selv startet om emnet.

Vi kan ikke mate deg med teskje på alt mulig...du må kunne lese litt selv og gjøre en innsats selv for å kunne holde akvarium. Men her er noen punkter :

1. For at akvariet skal fungere, må de riktige bakteriene finnes i filteret. Disse tar seg av å bryte ned de giftige avfalls-stoffene som samles i akvariet. Det første steget er nedbryting av ammoniakk (NH3/NH4) til nitritt (NO2). Det andre steget er nedbryting av nitritten til nitrat (NO3). Både ammoniakk og nitritt er giftig for fiskene, men nitrat tåles innenfor rimelighetens grenser. Nitratet kvitter vi oss med kontinuerlig ved å bytte vann regelmessig.

2. Kickstarting = når du tar levende bakterier fra et filter som er allerede fungerer. Se den andre tråden...der står det hvordan du gjør det.

3. Innkjøring = når man IKKE har tilgang til levende bakterier fra et annet filter. Da må man bygge opp bakteriekulturen selv, slik som det står om i denne tråden.

Hvis du kickstarter, kan sette inn fisk ganske snart...etter at man er sikker på at filterets bakterier fungerer skikkelig. Dette kan ta et par dager.

Hvis du skal gjøre en innkjøring, tar det mye lenger tid, som oftest 5-6 uker.
Uansett hvilken metode du bruker må du anskaffe vanntester og gjøre målinger av vannverdiene, de viser om filteret fungerer eller ikke.

Er du med så langt ?
Jeg er med. Men eg vet hva kvikkstarting er, men det er det at da jeg leste denne tråden, så ble jeg litt forvirret, og viste ikke hva jeg skulle gjøre. Jeg vet jeg er masete, men jeg vil ikke gjøre noe feil, son at fiskene mine dør. Men jeg leser hver dag om det her, men grunnen til at jeg spør så mye, er fordi jeg er nybegynner og kan veldig veldig lite om det er med innkjøring, nitritt, nitratt osv. Og jeg synnes det er veldig mye vanskelige ord. og jeg er bare 11år så jeg kan ikke veldig mye. Ingen unskyling. Unnskyld meg.
fiskejenta : Ja, jeg har forstått at du er veldig ung. 11 år er kanskje litt for lite til at du klarer det det selv. Vi vil gjerne hjelpe deg, men vi kan liksom ikke gjøre dette for deg...du må enten gjøre det selv ELLER, kanskje en voksen kan hjelpe deg ?
Hei Fiskejenta,

ser at du bor i Drammen. I din by er det en aktiv akvarieklubb som heter Drammen Akvarieklubb. De har ganske mange juniormedlemmer, altså medlemmer under 16 år. Kanskje du kan bli medlem der og få litt hjelp nå i begynnelsen av et av medlemmene i klubben? Det er lettere hvis noen kan vise deg hvordan du kan gjøre dette. Du kan sikkert også få litt grums fra et filter hos medlemmene, slik at du kan kickstarte (eller kvikkstarte som du skriver) filteret ditt.

Adressen til klubben er:

Hjemmeside: http://www.akvarieklubb.org/klubber/drammen
Epost: dak @ home.no

De har eget klubblokale i Ungdommenshus i Drammen - Colletsgt. 10, på Strømsø i Drammen. Første medlemsmøte er torsdag i neste uke.

Det er fint at du vil gjøre det som er best for fiskene dine, men SilverShaded har et godt poeng når hun foreslår at du bør få litt hjelp av en voksen, eller en ungdom
som har litt erfaring.

Lykke til.
Hvor my samliakk skal jeg ha i 60 l på innkjøring? Finnes det et sted å lese om dette? (Siden det er så slitsomt med alt maset mitt)
Har du tenkt å gjøre full innkjøring likevel ? I så fall, har du kjøpt Lilleborg's Salmi...der skal konsentrasjonen stå på flasken, min er på 9%. Hvis det er samme konsentrasjon på din, så kan du FØRSTE DAG ha i 2.5 ml.

Jeg bruker et lite drammeglass og heller litt salmiakk oppi. Så bruker jeg en liten sprøyte (slike som følger med vanntestene) og trekker opp det jeg trenger fra glasset. Overflødig Salmi går tilbake i flaska. Ha en fast sprøyte
til salmiakken...denne skal IKKE brukes til vanntester !

Så må du teste vannet med NH4-test hver dag og tilsette/justere slik at ammoniakk-nivået ligger noenlunde jevnt på ca.3.5-4 ppm. Det vil si at du kansje trenger 0.5-1.5 ml hvis NH4 faller ned til 1 ppm. Noen dager trenger du sikkert ikke å tilsette noe...andre dager trengs det litt.
Dette er det eneste du behøver å gjøre ihvertfall de første 14 dagene.
fiskejenta123
Hvor my samliakk skal jeg ha i 60 l på innkjøring?

Du bør absolutt ikke sette i gang med dette alene. Salmi skal oppbevares utilgjengelig for barn, og faktisk låses inn. Du er riktignok et stort barn, men du er et barn.

Så når du har en voksen til å hjelpe deg, bør den voksne også klare å finne ut hvordan dette skal doseres ved hjelp av AF, og da først og fremst ved å lese innlegg av Sigmund og SilverShaded
Nå undrer jeg litt.
Driver med innkjøring av 540 literen. (med amoniakk + overflytting av filterguffe)
Har fortsatt godt utslag på NH3/NH4 (3 PPM)
Brukbart utslag på NO3 (12,5 PPM)
Men ingen NO2.......

Virker som jeg har fått full fart på siste del av prosessen, men stoppet opp på NH3/NH4 til NO2.....
Det er litt rart. Du får ikke nitrat uten nitritt, med mindre du har tilsatt kjemikalier som inneholder nitrat (noen bruker nitrat-salter i forbindelse med plantegjødning).
En annen ting er at kjemikaliene i de fleste vanlige nitrat-tester faktisk omdanner nitrat til nitritt, slik at resultatet du får er summen av nitrat og nitritt.
Hva slags nitrat-test er det du bruker, og kan den muligens ha gått ut på dato ?
SilverShaded
Det er litt rart. Du får ikke nitrat uten nitritt, med mindre du har tilsatt kjemikalier som inneholder nitrat (noen bruker nitrat-salter i forbindelse med plantegjødning). En annen ting er at kjemikaliene i de fleste vanlige nitrat-tester faktisk omdanner nitrat til nitritt, slik at resultatet du får er summen av nitrat og nitritt. Hva slags nitrat-test er det du bruker, og kan den muligens ha gått ut på dato ?


Spørsmålet er om jeg har hatt NO2 som har gått over til NO3, at den overflyttede bakteriestammen som utfører denne delen har klart seg bedre enn den andre (tok jo noe tid imellom...), derfor er ikke NH3/NH4 nedbrutt enda. Får teste igjen i morgen og se.
Er bare en bitteliten mengde gjødsel tillsatt så tviler på att den kan gi dette utslaget.
Testen er fra Tetra kofferten, har fungert ok tidligere, men husker ikke hvor gammel den er....
Jeg har et par ganger fått høyst overraskende måleresultat med påfølgende hodekløe. Det viste seg at den enkle forklaringen i mine tilfelle var testreagenser som var gått ut på dato.
En nyttig tråd, jeg bestemte meg for å prøve dette med min 450liter. Jeg ser mange har en vitenskapelig tilnærming til dette men jeg vill prøve å gjøre det så enkelt som mulig.

Etter at jeg hadde hatt på sand og plantet målte jeg PH, No2 og No3, alle verdien var "perfekte"

Startet med 10ml salmi, fulgte så på med 5ml hver dag. Etter 3 dager gikk No2 og No3 verdiene i taket, etter dette har jeg kun målt No2 som har holdt seg illrød på skalaen. For å gjøre en lang historie kort var det med en barnslig glede jeg i dag etter 12 dager kunne måle No2 til mindre 0,3. Målte nå PH som var ca 7.

Nå famler jeg litt i blinde her, bestemte meg for å dytte på med 5ml salmi til, 3 timer etter var No2 steget til 0,8 No3 til 12,5. Blir spennende å teste i morgen, forhåpentligvis kan jeg sette inn fisk neste uke
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap