Kristian's akvarieverden (side 11)

ja det er ulempen med å bo der vi bor:p ikke så mange som driver med akvarium tydligvis. Er stadig ting jeg ser på rubrikk og finn.no jeg vil ha. Men alt er helt andre plasser enn her. Sukk. Tirsdag skal jeg til tynset. Hurra zoo her i come:p venter på ny topp til utvendige pumpa som lekker, også kanskje jeg finner en fisk eller 2 også;p jeg har også bestilt røtter fra en på rubrik så gleder meg til di kommer
Plussmedlem
Har sendt e-post til deg også nå

Så fint at du kanskje får tak i flere Coryer! Venezuelanus og adolfoi er utrolig flotte arter! Og jeg vet jo hvor mye du har lyst på adolfoi!
Inaktiv bruker
Hei. ja nå skriver jeg ikek så langt skrev et kjempe innlegg akuratt, men så streika internetten akuratt når jeg trykka på post innlegg, så da må jeg skrive på nytt, litt enklere
Fiskemilla: jeg regner med du kommer hjem med over en fisk hehe.
det er dumt ikke det er flere fiskefolk på denne kanten, men sån er det ;O

Anders:
ja, det blir nok verken venezuelanus eller adolfoi i dag alikavel ingen frakt mulighet buhu! men sån er det!
Jeg får vel lete videre.

Det kommer til å bli en drammen tur med sammarbeidspartneren min om kaniner så det blir ikke før om litt over en mnd til da, men... skal hente masse kaniner og ender, sikkert over 20... så da kanskje jeg får kjøpe en rot eller noe av han som har kaninene og endene, han har et 250 liter med skillpasdder og gullfisker, så da får jeg mulig kjøpt det der
Jeg skal prøve å finne meg en gruppe cory jeg kan ta med hjem sammtidig når vi er ved disse traktene
det har vert bursdag her i dag, så det har vert liv å røre noen kroner tjente jeg også, 900,- det var jo kjempe bra! så mere fisk blir det her da:9
jaja, da har det vel ikke skjedd så mye mere her ...
Mvh Kristian!
Plussmedlem
Jeg bor en times tid unna Drammen. Har du mulighet, kan du alltids fått rappet med deg noe da, men blir vel vanskelig for deg når du er med noen sånn. Forresten; ti minutters tid unna ligger Krokstadelva, og dyrebutikken Zoomarkedet. Der kan de ha fine sjeldenheter coryer inne! Adolfoi kan de bestille for deg, hvis du lurer på noe, ta kontakt med han som driver. E-postadressen står på siden, og Zoomarkedet annonserer her på AF. Eller, så kan du bare gå inn på www.zoomarkedet.no

Det ligger flere zoobutikker i Drammen også, om du har mulighet.
Trist å høre at det ikke ble fisk på deg likevel, men du får lete videre
Inaktiv bruker
Hei, Anders:
Jeg skal jammen gå inn på zoomarkedet.no, hadde vert morsomt om jeg hadde fått tak i noe da )
Vi kan svippe innom en dyrebutikk i drammen, men kan nok ikke ta så lange veier der fra, nei
Ligger krokstadevla i drammen? dyrebutikken liksom?
Jeg må jo stikke innom, i elverum så er det jo så dårlig utvalg at det er skamfullt!!
har sendt en mail til Rita og Atle her på forumet om de hadde noe, håper på frakt muliget da så det er jo snart den eneste muligheten da for å kunen få tak i no utn å måtte reise land på strand for å hente :O)
sitter her å tenker på at jeg skal ikke gi opp å både røtter og cory skal komme inn
til mine karr det håper jeg!
Men takk Anders så får jeg tro vi finner igjenn en dyrebutikk der da

Ellers når jeg skriver har det vel ikke skjedd så mye i mine karr, har rota litt i 300 literen da og håpet jeg skal få litt bedre strøm i vannet, vill ha strøm langs bunn, men rolig over da der scalarene er .9 men hvis jeg svinger strømmen ned så drar jo all sand av gårde sakte men sikkert så det kan jeg ikke gjøre!
Men får tro jeg finner en løsning!

Forrestn så har jeg kanskje ikke sagt at vi har fått en ny gutt i klassa, han er fra bergen heter sebastian, vill få han interessert i akvarier, men det går nok ikke den veien så lett, jaja noen liker data og noen liker akvarier, sån er det men kanskje hann kunne tatt med noe fisk for meh\g en gang hvis han skulle til bergen eller no
Bare en tanke som slo meg...

Så bare for de som lesre nå! Det r bare å legge igjenn en hilsen/komenta etter eller annet i tråden her når dere stikker innom, Det setter jeg så utrolig stor pris på :9 jegblir så gld når noen har skrevet noe he så bare skriv og skriv så det blir litt liv her i tråden!

Mvh Kristian.
Plussmedlem
Krokstadelva ligger en tunnel unna Drammen, hehe Ca 10-15 minutter unna bare. Det er verdt å besøke den dyrebutikken!
Inaktiv bruker
Takk! Anders!
Skal høre med Dorthe om det er mulig, vet jo heller ikke hvor i drammen det er da, emn han bor på en gård det er alt jeg vet
Mvh Kristian.
Hei! På liertoppen har vi nå adolfi inne. Vi har også en god del andre typer corydoras. Liertoppen ligger kloss inntil e-18 mellom drammen og oslo (5 min fra drammen sentrum).
Plussmedlem
Kristian; dere kjører nok forbi Liertoppen når dere skal til Drammen ;D

Da får vi håpe du får tak i noen der Kristian!
Inaktiv bruker
Hei!
Anders oog tam Liertoppen: ja, da kan jeg vel kanskje dra innom der da, det høres spennende ut, men Tam Liertoppen: hva koster en gruppe på 10 adolfoi og 2 green laser om dere har det...? hvor store er de?? jeg vill ha de helst over 3 cm ihvertfall.

Mvh kristian.
Bare skriver her for å oppdatere tråden sånn jeg husker å komme inn litt oftere ; )
Inaktiv bruker
Aqua 360: det er bra!

Nå har ikke revestrek noen frakt mulighet for å komme med cory så da blir det verre, får be de bestille i elverum, men de koster sikkert flesk der
Pistian har begynt å spre seg litt i små karrene men tror ikke de trives i 300 literen fordi der vokser og sprer de seg ikke i det hele tatt!...?
Har så lyst på en stim med tetra av noe slag, men må si stopp! jeg har bare ikke råd.
Pallettene er kjedelige, men vet noen når disse kan tidligst legge egg? jeg bare håper deb gjør det snart, de leker og hannen svømmer etter dem hele tiden, men vet ikke om det kan bli noe

E det noen som vet hva jeg skal gjløre for å få kampfisken til å bygge skumrede?? han er veldig aktiv selv i 15 literen, svømmer langs langsiden, blir tatt av strømmen å drar tilbake så svømmer han langsiden mot strømmen igjenn Artig skrue han der ingen som har noen navneforslag?
Bare hvis jeg får solgt noen av scalarene så skal jeg flytte ned et par sverddragre så kanskje de letre blir gravide der?

så er det noen som vet hvorfor det står at ikke jeg kan poste nye tråder i dette forumet ?? gjør det det på flere eller er det et spesielt sted du oppretter en ny tråd fra??

Så har jeg tenkt på å bli plussmedlem bare sikkert ikke så interessant, men bare en liten tanke som slo meg :P det kunne vert morsomt å vere litt mere liksom ... hvis noen skjønner hva jeg mener

tok et kaldtvannsbytte ja 50 % av vannet i 40 literen så får tro dette også trigga litt lek da hos pallettene Tempraturen gikk fra 25* til 18* så jeg ble nesten litt redd om det ble for kaldt.

Så enda en ting til...
Kan jeg gi alle fiskene jeg har agurk på skje? jeg bare trer en skive agurk over skjea og sliper den ned i 300 literen forreksempel...? bare så jeg er trygg på at scalarer, kampfisker og coryer tåler det...

Mvh Kristian.
Tror nok ikke scalarer, kampfisk og coryer er så opptatt av agurk vis det var det du lurte på. Men det er sånn man gjør det, eller det er en måte å gjøre det på : )
Inaktiv bruker
Aqua 360: ja, takk! men da tror jeg skal prøve så ser jeg hva som skjer

Ikke noe nytt ellers...
Inaktiv bruker
Hei, hei. et lite kjappt innlegg nå!
men det har ikke skjedd så mye i akvariene i det siste! det eneste er at den flotteste fineste gullfiskene døde i går, finnene var helt rufsete. jeg tenkte legge inn bilde av den, men den var død når skolen var forbi så det ble ikke noe bilde, men pus fikk spise fisken, ble nok mett
Mvh Kristian.
Plussmedlem
Trist med gullfisken din. Kan den ha blitt mobbet? Det forekommer vel uansett sjelden, men...
Inaktiv bruker
Hei, Anders og Aqua 360:
Jeg tror den ikke har blitt mobbet fordi den har gått sammen med disse lenge.
Jeg har ikke peiling! på hva dette kan vere, men det kan vere noen halesykdom eller noe ;(Den hadde helt frinsete finner, jaja, ingen av de andre har det å det har kun skjedd de siste 2 dagene.

Jeg skal skrive litt om alger fra en bok jeg har fått. siden noen har problemer med forskjellige typer alger her! så skriver akuratt det som står i denne boken
men dette kommer i neste innlegg!!!
Mvh Kristian.
Inaktiv bruker
Info om alger.
hei!
Her skal jeg skrive et innlegg om alger rett fra boka! den anbefales.
Boka heter: Cappelens kjeledyrbøker. AKVARIUM. en liten fin bok med bilde av en scalare på forrsiden med grønn ramem rundt!

Alger og bekjempelse av dem!

Skjegg alger:
Utseende: brunsvarte, sitter svært godt fast, hyppig på javabregner.
Mottiltak: Skjer bort sterkt angrepede blader, sett inn algespisere som Gull- (puntius semifasciolatus), purpur- eller tigerbarber.

Penselalger:
Utseende: Brunsvarte, delvis frittsvømmende, delvis på steiner eller planter.
Mottiltak: Sug opp grus eller frittsvømmende alger, kast grusen. sett inn
algespisere som: Siamesisk algespiser, gull- eller purpurbarber, black
molly, guppy eller platy.

Kiselalger:
Utseende: Grønnsvarte prikker på over-siden av bladene, ofte på anubias- eller
Echinodorus arter, mest på gamle blader.
Mottiltak: IKKE fjern angrepne blader. Sett inn algespisere som
Blå antennemalle eller andre sugemaller.

Blågrønnalger
Utseende: Blåsvarte til mørkegrønne, lette å skrape av, algene lukter salmiakk.
Mottiltak: Tillsett jerngjødning. ( sett inn algespisere som japansk bitterling.)
Temperaturen må ikke komme over 24*C.

Brunalger
Utseende: lett brunlig belegg på blader, steiner, glass.
Mottiltak: Sett inn algespisere som Plecostomus og blå antennemalle.

Trådalger
Utseende: Spinner et vattaktig nett først rundt bladstengler og så rundt alt annet.
Mottiltak: Tilsett jerngjødning. Sett inn algespisere som siamesisk algespiser,
Black molly og seilfinnemolly.
Sett inn hurtigvoksne planter som vasspest.

Volvox-alge
Utseende: Farger vannet friskt grønt.
Mottiltak: IKKE skift vann. Sett inn diatom-filter eller UV-lampe
(søk råd i en dyrebutikk), som tillegstiltak øker du oksygen-
tilførselen.

Utseende: Slimete, lysegrønt belegg overalt i akvariet.
Mottiltak: Skift vann, sett inn hurtigvoksende planter som vasspest
og synnema.

Utseende: Pelsaktig, brunsvart belegg på bladenes overside som ikke lar
seg skrape av.
Mottiltak: Sett inn siamesisk algespiser, alå antennemalle, andre sugemaller,
Guppy, black molly.

Merk: Når du setter inn algespisere, bør du ikke fôre dem på åtte dager.

Mvh Kristian!!!
Inaktiv bruker
Hei!
Nå har jeg tatt et vanbytte på alle karra utenom 15 literen!
Den minstre slørhalen frode er flytett til 40 literen der vannet er litt varmere og han ikke behøver å svømme så mye. i 120 literen er det 2 sterke innvendige filtre som slenger hannvegge imellom i forrhold til de andre gullfiskene og slørhalene som syntes det er fint! mens denne har noe haleproblemer bak, men jeg ser det kommer seg faktisk. nå svømmer han bare rolig med pallettene

Kampfisk hunnen, mrs Hitler og Mr Adolf Hitler som er kampfisk hannen. jeg flytett hunnen over til Adolf fordi jeg vill så gjerne prøve meg på egg!, men hva skal jeg gjøre, jeg tror han er homse som ikke liker damer... ? han bryr seg ikke om mrs hitler... å det er dumt fordi jeg vill ha mitt første kull med egg/yngel snart!

sverddragera sitter mye stille de også men jeg ska flytte den blanke hannen og de 2 blanke hunnene eller omvendt ned i 300 literen. kanskje jeg får yngel, men noe som er sikkert! det er at disse 2 blanke hunenne er gravide! de er helt stappa og en kjempestor svart flekk

Jeg tror også/ jeg så i dag at det var fullt i det som beskrives i forrige innlegg at det er "penselalger" i 60 literen buhu. masse store grønne mosedotter som fløt rundt.

Mvh Kristian.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap