Lenes lille aquaverden! (side 11)

var oppover i porsgrunn og handlet planter i dag...som forøvrig ble cabomba, vallisneria, og tre andre jeg ikke husker navnet på i farta, men som er utrolig fine!

Fant også ut at jeg kan plukke ut all gammel innmat i lysarmaturen som gikk i stykker og kjøpe drossel på akvariekjelleren og rett og slett bytte ut selv Blir antakeligvis en jobb for min kjære far som er immun mot lysverkets blå:P
Må nesten være det etter alle støtene han får når han skal bare med en stikkontakt

Så da er det mulig å slippe unna med "bare" drossel på ca 500 kr og nye lysrør...
Må finne ut hvilke jeg vil ha..har en to rør bør en vel lande på ca 6500 kelvin i gjennomsnitt for best plantevekst
Etter det jeg har hørt..

Det endte også opp med en fin stim på 25 kardinal-tetraer også...som selskap til kampfisken som nå har flytta til 130 literen igjen
Men...burde hatt 25 kardinaler til for de forsvant jo oppi der:O
Shame on me...!
Nå er det endelig tid for å ta bilder av akvariene igjen Sliter så med gjenskinn i glasset på sommeren, så nå gleder jeg meg over tidlig mørkt og kosekvelder med en kopp te og god utsikt (innsikt??) i akvariene

Har funnet en død kardinal i dag, men det er ikke mer enn en kan regne meg tror jeg, men trist er det nå likevel...de andre er friske og fine og tror det er første gang jeg har opplevd at fiskene er på matjakt to minutter etter at de har sluppet ut av posen Fine fisken

Fikk rota meg til å plante ferdig i dag også...vært litt meget i det siste med ei venninne som trengte litt ekstra omsorg og en plass og bo en stund..

Poseidon er lykkelig som aldri før og håper han lager skumrede igjen snart...har jo egentlig to damer på vent til han:O
Fant også en annonse i dag og skal få henta en 112 liter i løpet av den uka som kommer..! Glær mæ! Men plassen blir det verre med...kjekt å ha!
Samboer'n stakkar hadde fått det for seg at jeg skulle bytte ut 130 liter'n med dette nye karet siden det armaturet hadde røket, men der tok mannen grundig feil Litersyken sier du???:P

Det er også til for postmann-terrorisering igjen...bestilt pakke fra aquamanias med nitritt-test, red moor rot, og en bunke planter! Stakkars menneske
Men jeg gleder meg nå. Han har lagt merke til litt sånn hjemmesnekra plante-pakker og slikt og på ett tidspunkt i fjor vår spurte han meg hva alle pakkene var... Jeg fikk jo 8 pakker fra rundt om i landet på en uke og da måtte jeg jo si det som det var

Liker også veldig godt det nye fargetemaet i 130 literen nå...grønne planter og rød og blå fisk..ble veldig ryddig i grunn. Flaks!
Eneste som mangler nå er flere coryer!!! Lyst på Habrosus(salt og pepper), Hastatus(dverg), og Pygmaeus(pygme)! Jeg har tre kar og det skal med tid og stunder cory i alle sammen og har veldig lyst på disse da. + moskito-rasbora i ett av karene, cherry barber i ett annet og i det hele tatt...bitt av basillen!

Må seriøst få rota meg til noen nye bilder nå!!
Legger ved noen bilder som er tatt i demningen ved saga rett på nedsida av huset. Som forøvrig er Telemarks eldste sagbruk som fremdeles er i drift...hvis jeg forsto det riktig. Er min "svigerfar" som driver den nå

Ikke så relatert til akvarier disse bildene, men det er i alle fall vann
Så fine bilder
Det første der kunne jeg godt tenkt meg å ha på veggen i stua, liker så godt naturbilder.
Til lykke med nytt kar også
Tusen takk!! Alltid vært glad i å ta naturbilder og disse var jeg spesielt heldig med

Juhu!!! I dag kom det mose i posten fra Marita! Tusen takk! Den er jo kjempefin Den har fått flytte inn til den ene kampfisken min for rekene der trenger noe å gjemme seg i+ at jeg håper de holder orden og holder den pen og ryddig som med javamosen i det andre karet Morro, morro!!

Hjertesukk....
fant en død panda i dag... Ikke synlig sykdom eller skade..skjønner ingenting! De andre vimser rundt som vanlig og ikke er det noe hurlumhei med verdier heller? Er vel en av de tingene man bare ikke skal forstå?

Gubben kom hjem med en gigantisk rot til meg i dag da Den er så svær at jeg må sage av en del på toppen for å få den under armaturet i 250 literen!!:O Det er svært det
Så nå er det bare å røske alt ut og sette ned rota og begynne på nytt...
Kjøpte også mindre røtter for ett par dager siden til 30 kr stk og det er jo alltid kjekt å ha...disse ancistrusene eter jo i seg røtter som om det skulle vært potetgull! Griske djevler!
Har også, endelig(!), etter 2 mnd klart å finne nytt hjem til sverddragerene jeg hadde..de ble jo altfor store i ett kar med bare små levendefødere i

Og på fredag kom det inn en kampfisk.hanne til, så nå har jeg to... Gudene vet hvor jeg skal gjøre av han, for hadde jo tenkt at neste kar opp skulle være til paradisfisk og kampfisk damene... Begynner å snuse litt på ett reol-prosjekt nå hvis jeg bare finner plassen.. Jeg må jo ha i gang det nyinnkjøpte 112 liters karet til kampfisk/platy og 85 literen til paradisfisk/ kampfisk.damer og noen coryer! Herrejemeni det blir mye vann!!:O

Og alt i samme rommet:/ Jaja, det får stå sin prøve!

Har endelig etter mye om og men funnet ut hva neolamprologusene spiser da...
Her har jeg prøvd både det ene og det andre, men det det blir fest i karet av er helt vanlig kjedelig flakfor! Tenk om alle fiskene mine kunne vært like enkle å glede?? Formelig hører coryene skriker etter myggiser der de danser på glasset om dagen..må kjøpe mer snart tror jeg:P

Ellers stormer det såpass ute om dagen at hundekursets tredje dag ble utsatt grunnet manglende regntøy og interesse hos både hund og eier..stakkar kira har omtrent spent beina fast i dørken og hylt "jeg vil ikke, jeg vil ikke"...etter 12 timer fant jeg endelig en halvvrengt gammel paraply..ikke til meg, men til det pripne dyret av en hund:P Enkelt skal det ikke være og jeg føler på meg at hu kommer til å fortsette med å holde seg til sola skinner igjen..

Vann inne, vann ute...deilige høsten med telys og drittvær...godt en ikke trenger å lufte fiskene hvertfall

Fant noen gamle bilder jeg ikke har lagt ut enda...
Nr 2 er det herlige dyret med enorm personlighet..!
Så synd med den lille pandaen. Men det er slikt som skjer, så tror du kan sette det på naturlig avgangs-kvoten...

Røtter har man alltid bruk for, det har du jammen rett i, og det blir aldri nok liter. Selv driver jeg å lurer på hvordan jeg kan lirke noen inn på kjøkkenet. Burde fått tak i et langt smalt et, men da må det vel spesiallages. Lekskar for cory vet du

Og det hundedyret ditt er jo bare alldeles bedårende
Akvarie på kjøkkenet....har det Men ja..tror absolutt ett avlangt kar er en tanke Må jo bare bli cory-himmel, med røtter og blader og litt god strøm å herje i Go for it!!
Lavt,avlangt kar er bare supert til coryer,god plass til å suse over sanden .Har et selv men skulle ønske jeg hadde plass til flere. Så vil absolutt anbefale det om du har plass
Lurer på om jeg må ta kontakt med en glassmester og få lagd ett avlangt kar til cory...eneste problemet er at da må jeg på helglass og det liker jeg ikke tanken på...:/

Også er det slutten for 250 literen min...kommer en 130 liter i bytte...
Har rett og slett ikke plassen til det...og det er surt!!!

Godt jeg ikke har stor fisk Sender også vekk de 2 paradisfiskene mine. Har mer enn nok med å plassere 2 kampfisk hanner og 2 damer som ikke går overens! Snakker om å fly i tottene på hverandre så finner flagrer alle veier!!
Tror og håper at guppyene trives bedre i 130 liter enn i 250 liter for de har ikke ynglet en eneste gang siden de flytta til 250 literen(??):/

Du snakker om motstående interessekonflikter..tv eller akvarium!!:P
Lene Byholt
Lurer på om jeg må ta kontakt med en glassmester og få lagd ett avlangt kar til cory...eneste problemet er at da må jeg på helglass og det liker jeg ikke tanken på...:/

Helglass er jo så pent!
Skulle gjerne hatt alle mine kar i det
Javisst er det pent, men har du hatt 3 lekkasjer på 6 mnd, hvorpå 2 av de var i helt nye kar, så tror jeg du også hadde vært litt skeptisk
For en dag!!
Har fått bytta ut 250 literen min i dag...med 130 liter...er ikke vanskelig å se hvem som gjorde det beste byttet av oss to i dag:P

Men jeg er veldig fornøyd!!! Fått ominnredet og silt ut så jeg bare har guppy og ancistrus oppi der Også pandaene selvfølgelig...men de skal jeg sette opp ett artskar til utover vinteren og øke gruppa opp til 20-25 stk

Legger inne noen bilder av hvordan det nye blei
Blei igrunn veeeeldig fornøyd selv
Hva syns dere??
Ser veldig lovende ut det syns jeg ;D
tusen takk!! Må bare få lura mannen fram med motorsaga for å dele en king size xl mangroverot som skal oppi i mellomrommet der det mangler noe... Tror det blir litt bedre når jeg får fylt igjen der
Har ikke dagen i dag..
Disse 4 multiene viste seg å være årets bomkjøp nr 1!

De er fine å se på, men klin umulige å kombinere...de går i ett kar på kjøkkenet, men der er det egentlig ikke plass...
Har lagt ut en masse kar til salg her, men ingen respons.

Kjenner at i dag er den store irritasjonsdagen...snakker om å stått opp på feil bein..!!

Noen som vil ha 4 multier med kar og hele pakka så er det bare å skrike ut! Selger kar med fisk og alt til 500 kroner og det er 100 billigere enn hva 4 fisk kosta meg!!!
Sånn! Da var det sagt!
Sneglehuslekere er vel generelt litt ghissige av seg tror jeg.
Husker da den ene datteren min hadde Neolamprologus brevis .Hver gang hun skulle ta hendene ned i karet for å gjøre noe ,så angrep de henne
Så skikkelige hissigpropper, men utrolig fasinerende likevel .
de er veldig snille og rolige overfor hverandre, men de kan vel ikke kombineres med andre fisk? Det er det som er problemet... Om de kan kombineres så er det vel ikke noe problem, for da har jeg to andre kar i de kan gå i

Er det noen som har erfaring med å ha de sammen med fisk som ikke er fra tanganyika?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap