Mine akvarium (side 11)

Jeg fikk jaggu tak i den andre reka også. H*n svømte helt tilfeldig forbi i storkaret, så det var fram med håven. Nå går de begge i lillekaret.

Har sett litt på den hunn-reken nå...men måtte se ovenirfa da hun gjemte seg litt.. hun står helt i ro, tilogmed når jeg var og flyttet på bladet hun satt på, og litt på andre planter. Skikkelig målretta. Ser ut som det beveger seg i magen hennes..,men det kan vel være at hun skifter ham også? At det er bare bakføttene hun bruker slik ei flue gjør? Aner ikke, men mente jeg så silhuetter av egg når jeg hadde henne i plastkoppen for å flytte henne..snodige greier, og det var helt klart NOE som rørte seg rundt magen. - kanskje de "vrikker"seg ut av hammet?

Hmm. Jaja,er bare å se det ann..nå går de alene i et kar ihvertfall,og tror de er to forskjellige kjønn.
Det rører seg ikke i magen, men under. Og hun har egg der ja, steller skikkelig pent med dem, helt til de er klare til å klekke. Den buldringa er rett og slett at hun pusser eggene ;D
ahh oi så gøy! Nå gleder jeg meg! Her hadde jeg planer om å kjøpe nye...så for meg at to (eller tre) enslige reker i 110liter ville vært klin umulig å få tak i..men så satt de så beleilig helst fremst og ventet. :'D Men tror jeg spanderer på meg en eller to til kanskje.
Uff, det var foresten litt nitritt i det lille karet. Regner med det kommer av at jeg ikke har hatt annet enn et par sandsnegler der..og de ser ikke så brydd ut at det gjør noe. Det har fått to omganger med filtergrums-skvis fra det andre karet og ca 50 prosent vannbytte i mellomiden. Pussig å se utslag for det på testen, har ikke opplevd å oppdage det med dråpetest! Få håpe jeg klarer å senke det igjen, før det går utover levende der! Hvis ikke har jeg en god grunn til å ta det henge-på-gjeip pumpa UT og bytte den.. sugekoppene sitter ikke lengre i sporet så den henger bare på godvilje.
Idag fikk jeg ikke ille utslag på nitrit, men jeg var ikke heeelt overbevist så ettersom pumpa hadde ramlet ned pga de hersens sugekoppene, så tok jeg heller ut filteret og satte inn et innkjørt ett fra 110literen. (bare noe filtervatt-rester fra toppen av filteret) og byttet c 60 eller 70 prosent av vannet. Så satser vi på at det stabiliserer seg. Jeg forkortet utblåset også litt. Syns det var litt overstadig langt.
Testet for nitritt nå før jeg skal legge meg, og får ikke annet enn gult. Hmm. Vet ikke hva jeg skal tolke dette som. Vannet er litt mystisk grått, uten grums. Er ikke grått vann typisk nitritt-varsel? (eller har jeg drømt..) Lurer på om det kan være bambusen som farger av slik en rot ville farget det gulbrunt? Har byttet kanskje 5 prosent av vannet bare fordi jeg følte jeg måtte. Fanden om bambusen er skadelig altså, jeg var så fornøyd - haha. Såklart røsker jeg den ut om jeg må men den har ikke forandret form e.l. ARGH jeg ble så knytttet til bambusen. Burde kanskje kontakte biltema og høre.. hum.

Og dette er ikke noe nytt altså, men jeg syns akvariet, altså plastikken til avkariet, og listene rundt der lystoppen sitter, STINKER helt grusomt. Lystoppen litt men mest listen rundt toppen av glasset, det eimer så innmari at jeg føler det havner i vannet også. Har tatt vannet ut i et stort beger men da lukter det ikke noe spesielt. Jeg kjenner en aldri så svak duft av noe men ikke noe spesielt.. Plasten derimot, fytti.. det lukter, nja... veldig stramt, nesten fjøs..men strammere. Sånn har det vært lenge nå men jeg trodde det var håndduken jeg hadde liggende atme som kanskje var litt sliten. Helt til jeg satte meg ned for å titte på rekene med nesten helt oppi akvariet. USJ. har jo knapt hadd dette karet en måned. :-S
Har satt inn et liten bit med kullsvamp i bambuskaret.. skal se om det har noe effekt..kanskje gråfargen kommer av farge fra bambusen slik ei rot farger vannet?
Kan være infusiórier Grapejuice, de dukker opp hvis forholdene ligger til rette for det. Yngelsnacks, ikke farlig, bare litt irriterende. Og så går det over ;o)
Kanskje du har et meget godt poeng der, det kan det jo være. Det høres ihvertfall ganske likt ut med det tåkete/grå vannet. Det er blitt litt bedre nå ikveld men da lar jeg det bare være! - Det kan jo da enten komme av bambusen. Isåfall er muligens snacks for rekene?
Igår byttet jeg nærmere 30 prosent av 110literen.. og da skulle jeg i tillegg også bare flytte litt på den store roten for å se om jeg kunne sette den litt mer støtt.. bare minimal kontakt med den så vipper den bakover da den ikke hviler skikkelig på den jeg har satt under. Knotet litt det dette ei stund, gjorde ting verre - prøvde med ei annen rot som støtte under.. ihvertfall verre!

Og ikke fikk jeg den til å stå skikkelig igjen etterpå.. ser ut som den har tippet litt bakover. Æsj altså, jeg likte jo egentlig at jeg fikk den såpass høyt og at den strakk seg utover.. men jeg er også litt klar for å vurdere noe annet.

Hmf. Kanskje jeg må prøve litt senere idag.
tenker du får det til jeg.hvordan ser man rekene,fikk meg 20 reker fra snegle heidi her igår og mange snegler men finner jo ikke igjen rekene, de er der ett sted men...kanskje jeg ser dårlig, hva forer du dine reker med,jeg err ny inne det ...
Ser mine reker når de er framme i akvariet og ikke gjemmer seg. Når de var i 110literen så jeg de nesten aldri med mindre de var helt fremst i karet. I 19literen ser jeg de når de sitter i plantene..Hun-rekene er vel mest synlig da disse er ganske sterke i fargen (kirsebærreker) - men ellers er de ganske vanskelig å se. du får bare prøve å konsentrere deg, se mellom busker og planter ser du de sikkert. Man får kjøp bokser med en mix av rekemat men de spiser vel det meste.. de spiser sine egne døde mener jeg, og de spiser alger osv.. det meste vil jeg tro. har ikke så mye peiling selv
Tror det sitter noen på planter,tror jeg fikk noen som var grønne og blå,men dem er så små enda att dem er sølv/hvit.fikk tak i noe for idag svart boks shrimp exel foodmen bestilt krabbe for og andre reke mat idag.
En liten bildeoppdatering. Har grumset litt i sanda, fjernet bga-mosen (...) og satt fast noen anubias som har ligget månedvis og duppet i 54literen. Hadde ikke lyst på røtter med anubias i det karet. (bare røtter!) XD

Bilde 1: Hele 110literen slik den ser ut nå.
Er fortsatt bekymret for at det blir overbelastet med 7 store coryer + 12 vinkletetra og 12 kardinaler. :-S

Bilde 2: Til tross for at disse plantene har det kjempekaldt på føttene så ser de rimelig OK ut.

Bilde 3: Coryene utforsker rota nå som mosen er borte.
og litt fra 54literen. Gleder meg til det blir fisk å se på her også. OG gleder meg til jeg får varmekolbe som kan senkes helt ned i vannet.. (derfor lav vannstand) argh.

fine akvarium du har nå,lest fra starten jeg til nå,du har blitt flink,
det blir altså ikke kardinaler eller boraras merah på meg uansett hva jeg gjør. nå har jeg kjempet for det siden i høst engang, men det BLIR bare ikke. hadde avlagt begge fiskene i fauske endelig, da de hadde fått de inn.. skulle dra på lørdag men faren min hadde ikke tid, - og jeg kjører jo uheldigvis ikke selv.. så vi skulle dra en ukedag han hadde fri. men nå er fiskene døde. kjenner at jeg blir rimelig forbanna og lei av alt dette tullet. jeg vil gjerne ha noe i 54 literen men nå gir jeg snart opp.. herregud jeg er så sur at jeg kveles på mine egne ord.
Er litt spent på hvordan jeg skal klare vannbytter og slikt! :-s Har vært på dagkirurgi til kikkehullsoperasjon så nå har jeg tre ulekre sting på magen og er ganske sliten. Skulle egentlig tatt et vannbytte idag men tror jeg må drøye det litt. Klarer ikke stå oppreist engang. :-O

ser at den ene aeneusen har en litt abnormalt lang halefinne. kanskje den bare vokser litt skjeivt? Så en som låg urørlig inni plantene men hadde ikke mulighet til å sjekke nærmere..ble litt bekymret men får se om han ligger der senere idag.

ellers er jeg kjempefornøyd med plantelivet i både 110literen og 54 literen.

Har tatt ut bambusen fra rekekaret desverre. det luktet så alt for ille, infusorier overtok jo het - og det ble mugg på bambusen som stakk opp av vannet. Har vasket den i kokende vann og nå står den kjempekaldt, så skal sjekke om jeg kanskje kan lage samme bakgrunn men feste den på utsiden av glasset. Effekten blir ikke helt det samme men bedre enn ingenting vil jeg tro
tror det kan bli fint med bambus utvendig også jeg,sett de med 3d bakgrunn på utsiden også,skulle ikke tror det funket,men det gjør det,
du får ha god bedring da.
fant en død trilineatus idag. den lå og duppet i vannkanten.. :S vet ikke hva jeg skal tro, om det er noe grunn eller at den bare har falt av lasset. var jo redd jeg skulle vente for lenge med vannbytte forrige uke på grunn av stingene i magen, så for ehh to dager siden ca tok jeg et vannbytte på 10 prosent, - skulle nok helst vært 20 prosent og det var et par dager forsinket, men hadde fortsatt noe skuldersmerter da, og det fikk jeg kjenne i går, da brant og reiv det i den ene skuldra.. men nå er jeg fit for fight, så imorgen blir det sikkert et vannbytte å muligens 30 prosent. argh kjenner jeg blir så umotivert av det karet i det siste. selv om det er fint å se på plantemessig (for min del ihvertfall) så er det liksom ikke noe annet som interesserer meg.. har jeg gått lei coryer? er det egentlig mulig?
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap