Kaja's coryastiske verden (side 11)

LOFFA
Men det gjør jo dette litt spennende, kanskje litt mer enn vi ønsker selv....

Nå er det heldigvis mange dyktige folk på Cory F.b grupper så legger en ut bilder der får en alltids en riktig i.d. etterhvert.
Og selvom disse artene i Elegans komplexet er vanskelig å artsbestemme så får det heller bli litt 'med på kjopet' siden de er så lekre...
Kaja
L349

Gratulerer med nye Ancistrus i hus! De er virkelig flotte

Er de kjøpt som L349, eller som Ancistrus "green spot"? Hvis det er det siste er det neppe L349...
Vet nå at jeg ikke kan si L349 pga diskusjon om det i det hele tatt er en ansistrus art, bare jeg som antok det var samme art, men 'green spot' er det og de kommer fra Bergen.
Gleder meg til de vokser seg full size, er ca 5-7 cm nå da de skal få enda skarpere kontraster når de er ferdig utvokst.
Betta
Har nå endt opp med å forelske meg i ett betta par av typen Dumbo eir og idag holder de på som fy med lekinga si.'

Bilder
Flinke de er til å samle opp egga sine!
Sjekk ut lille egget foran dama på bilde 1 og 2 og flinke herremannen på bilde 3 som er oppe og spytter på plass fangsten i redet.

Men så feit som ho fortsatt er lurer jeg virkelig på hvor mange egg det blir...
Så fine de er!
Flittige også, dumbo-hannen min har ikke pustet en eneste boble, men så går han jo med en hunn av annen art og hun er dobbelt så stor som han. Tror han skulle slite litt med å prøve seg på noe klemming på henne
Har du crowntail-hunnen sammen med de? Den ene jeg fikk med meg mistenker jeg sterkt er en hanne....så hvis du trenger en mann til damen så er det muligens en her

Håper det blir småtasser av denne leken da, tenk for noen bedårende barn det blir!
Det var utstillingspar det du kjøpte ikke sant?
De er i hvertfall helt lekre
Marita Ekdahl
Har du crowntail-hunnen sammen med de? Den ene jeg fikk med meg mistenker jeg sterkt er en hanne....så hvis du trenger en mann til damen så er det muligens en her :) Håper det blir småtasser av denne leken da, tenk for noen bedårende barn det blir! Det var utstillingspar det du kjøpte ikke sant? De er i hvertfall helt lekre :)

Nei hun går alene hun stakkars.... og hvis du har en ekstra herremann er det plass til han her for alle de du tok med var vakre men antar det var den blåhvit-gråe?

Det var ett utstillingspar av Dumboear jeg kjøpte og fantastiske i fargene begge to!
Fantastiske farger på de to der; og spesielt hunnen. Umulig å se "ørene" på bildene da men...
Ååå så fine dei var kjempefine fargar på dei
Hannen som var forkledd som hunn er svart i ansiktet, mørk blå på resten av kroppen og lys turkise finner.
Burde jo passe greit med den hvit/blå-spettede hunnen din
Å ja!!!

Tenk deg de vakre barna de vil kunne få
Her er er riktig farget bilder på enslige crowntail dama mi
Sissimor
Fantastiske farger på de to der; og spesielt hunnen. Umulig å se "ørene" på bildene da men... ;)

Synes ørene er litt små men er mye større enn den enslige cowntail dama sine.
Vet ikke om det har med alder å gjøre og at de kanskje vokser etterhvert?
Er jo ganske ny på denne typen fisk så skal ta en liten spørrerunde i butikken jeg kjøpte de i morgen.
Etter å ha spurt i butikken ble jeg ikke noe klokere...
På lappen der de gikk sto det Dumboear men de husket ikke hva de egentlig var.
Utstillingspar er de i alle fall og vakre.
Jeg ser ingen yngler etter lek så kan hende jeg var for trå med fjerne dama og at hun har spist de opp.
Har fått flyttet henne til karet ved siden av nå så kan han lage nytt rede siden hun fortsatt er både rund og klar for mer lek.

Jeg og Marita var en tur på Tam på mandag og der endte vi i alle fall opp med Dumbo'er.
Det ble ett vakkert par på henne og jeg fikk med meg en dame hjem.
Jenta mi har nok sloss litt da hun mangler litt på høyre 'øre' og har litt oppdelt bakfinne.
Herremannen til dama mi, fikk jeg ikke med ennå siden han så litt syk ut.
Litt utstående og bulkette øyne hadde han...
Håper virkelig han kommer seg for fargemessig passer de perfekt til hverandre.

Jenta på bilde 1 og gutten på bilde 2
Nå har du fått deg vakker dumboear ja! Håper hannen kommer seg, for de blir et vakkert par ;D

Jeg lar bare paret gå sammen hele tiden jeg. Nå prøver ikke jeg meg på oppdrett i stor skala da, men tar heller ut noen yngel når de blir frittsvømmende. Er mulig at det ikke ble noe utav eggene, men da prøver de nok på nytt.

Nå er det virkelig på tide å oppdatere tråden min.
Det har skjedd så mye at det blir masse oppramsing hvis jeg skal ta alt men...

Jeg hentet dumboear hannen Sissimor.
Han er litt bulkette i det ene øyet men han virker pigg og rask.
Eneste er at dama hans har makta enn så lenge men her om dagen lagde han sine 4 første bobler så får håpe ho slutter å denge han snart så han får boblet mer.

Jeg og Marita her hentet en stor reol så nå skal det bli orden hos oss begge.
Hun skal bytte ut sine 6, 60 litere med 9, 105 litere så endelig får hun både mer plass og lettere siden det er klargjort for automatisk vannbytter.
Hos meg skal de 12, 54 liter'ene byttes ut til 12, 74 litere og det gir meg 5 cm mer dybde og høyde, bra både på bunnflate for cory'ene og høyden for plantene.
Jeg skal også bytte ut de 2 54 liter's akvariene under benken med slike kar da det vil stå mer i stil siden de står ved siden av reolen.
Det blir masse jobb med fanging av fisk til midlertidig flytting mens vi får opp den nye reolen men det er nok verdt det når det står klart.
Slik det ser ut nå blir det 2 stk reoler med 3x105l rammekar med lys, hjørnefilter/pumpe og varmekolbe i svart porsastativ som skal selges.
Vi får jo ikke plass til alt dessverre...
Reolen vi hentet var på 30 kar, 15 av 74l og 15 av 105l men får å få de karene vi ønsket måtte vi ta alle.
Det gjorde i grunn ikke noe for vi ble begge overasket over hvor velholdt reolen og akvariene var, hyggelig å bli positivt overrasket innimellom da.

I karet med Adolfoi går det 2 green lazer ungdommer og 4 Brochis'er og da jeg fant noen få veldig små egg på ruten trodde jeg det var lazerne som hadde egget.
Plukket eggene og slapp de oppi karet med giftgrønne reker.
Har begynt med denne enkle løsningen for å klekke coryegg og det fungerer veldig bra å gjøre det slik.
Overraskelsen kom da yngelene fikk litt størrelse...
Det var ikke lazer barn men brochis barn som dukket opp i rekekaret.
De har fantastiske farger når de er små med den søte, store ryggfinnen sin.
Bedårende vakre er de!
Det kommer bilder etterhvert av både de og andre yngler som har dukket opp her.

Loricaria filamentosa, de jeg kaller filamentussene mine har tidligere sluppet 2 kull i hvert sitt kar her men jeg finner dessverre ingen som har overlevd så når hannen lå på nytt kull nå, tok jeg hulen opp i en hang'on boks for å kunne følge bedre med.
Endel rømte til karet men de resterende lot jeg få flytte inn til wp & blå tiger rekene.
Nok en gang må jeg bare berømme den jobben rekene visstnok gjør, for de vokser og trives heldigvis der.

Mitt andre par med lanceolata har akkurat sluppet sitt første kull men der hadde pumpen stoppet i natt så vet ikke helt hvordan det gikk med de.
Så noen når jeg holdt på å styre litt i karet så får håpe at det går bra.
Første hannen min vil visst ikke leke mer selvom yngelen hans har blitt ca 4 cm nå.
Kan være at han ikke likte å få aureum barn i karet, for de vokser noe utrolig fort i forhold til de andre grenmalle barna jeg har her.
Må nok plassere de i ett annet kar når reolen er satt opp.

Nigeriakilli paret jeg fikk av Elisabeth har visst ynglet allikevel for når jeg skulle ha mose fra forrige kar de gikk i (flyttet de når magen hennes ble liten igjen) fant jeg en undom der.
Siden Milo har fått barn på sine killi'er fikk den bo sammen med de til den blir stor.
Når jeg flytter om på ting her får jeg virkelig sjekke mosen der de går nå oxo siden ho har hatt eggemage flere ganger i det karet også.

Apisto'ene mine har også byttet kar siden jeg ikke helt stoler på hannen når det gjelder å spise opp barna sine.
Vet alt for lite siden jeg er førstegangs 'mor' til apisto-barn og hunnen sluttet å passe på småtassene sine.
Har hørt litt med en som har peil og de kan være dårlig foreldre første gangene de har barn.
Men nå bor barna alene så da bør de være trygge.

Har plukket mine første loxozonus egg.
Først 6 stk som jeg ikke fikk til og nå andre gangen noen flere som har klekket.
En merkelig gruppe loxo'ene mine for de 6 jeg kjøpte på aquamanias var veldig frempå, men da jeg tilsatte 3 voksne til så ble de plutselig blyge alle sammen.
Ingenting skjedde der før jeg puttet oppi 2 store afrikanske bregner.
Det var visst det som skulle til for at de begynte å egge men ingen stor egging på de, bare noen få av gangen og bare 2 ganger hittils.
Ser ut om de foretrekker å egge før vannbytte noe som er helt motsatt av alle de andre cory'ene mine.

Adolfoi'ene likte ikke å få flere i karet sitt og har helt sluttet å legge egg.
Må nok la de få ett rent artskar når vi gjør om her for vakrere Cory barn skal en lete lenge etter.
Det kan også hende at Marita skal ha halve gruppen i artskar hos seg siden hun får så mye plass ekstra nå.
Ser noen yngel i ny og ned som vokser opp hos foreldrene så noe aktivitet er det nok selvom jeg ikke får det med meg.

Oipoqensis'ene mine får jeg ikke igang selvom jeg har fått senket ph'en mye hos de.
De går sammen med lanceolata paret som fikk yngel nå og fant dessverre en død oia etter pumpen hadde stoppet.
Det var den minste gutten i gruppen som røyk med men de andre er i farta igjen.
Tror nok kanskje jeg burde få hit litt Marita vann til de når de skal flytte for hennes vann skal være perfekt når en tilsetter masse catappa i tillegg.
Hva en ikke prøver for å få fisk i lek...

Så får jeg vel oppdatere litt om sp. black gruppen min som aldri blir friske.
Har prøvd alt av medisin som tenkes kan og nå har det ikke vært frafall på lenge men de er bare 5 igjen.
Det positive er at de egger litt igjen og eggene er befruktet.
De får fortsette å ha karantenekaret sitt sammen med kuliål vennene sine selv etter flytting og jeg får jo bare holde ett øye med de.
Det er jo slik det er noen ganger at ikke alt går bra selv hvor mye en prøver men kan egentlig ikke klage siden det skjer så mye positivt rundt i karene mine.

Har fått tak i noen spennende regnbue fisk som heter Psendomugli Cf. paskai red neon som ikke blir mer enn 3 cm som fullvoksne.
Disse går sammen med Iratherina werneri'ene mine.
Ser ut som de trives sammen og ingen krangling heller.
Synes det er litt spennende med nye arter som jeg må lese masse om for å finne ut de optimale forholdene for lek.
Begge artene legger egg så de bor i ett kar med masse javamose og eikeblader på bunn og flyteplanter.
Ikke lette å få tatt bilder av men når flytten kommer, åpner det muligheter for å kunne ha en og en fisk av forskjellige arter i miniakvariet for bildetagning.

Sikkert hundreogti ting jeg ikke har fått oppdatert men da får det komme etterhvert...

Første jeg glemte eller fortrengte var med paret paleatus jeg kjøpte.
Dama der la noen egg men fikk til slutt eggforstoppelse noe jeg aldri har vært borti før.
Den stakkars enslige gutten fikk bli med noen som var her og hadde arten fra før og barna som hun rakk å få til, flytter til samme sted bare de vokser seg til.
Småtassene har flyttet ut fra rekekaret og bor nå hos loxo'ene siden det var der det var mest plass.
Blir fort litt trangt når det blir grei oppvekst på yngel.

11 egg plukket i karet med Adolfoi gruppen hvor det for tiden bor 3 stk pulcher'e.
Syntes de var litt mindre enn Adolfoi'ene vanligvis legger men det er nok en ønsketenkning siden den ene Pulcher dama mi, ivrig har pusset alle blader på sverdplantene de siste dagene.
Men lever i håpet...
Det skulle stå men lever i håpet om 140 egg til slik at garantert er Pulcheregg...
Men bra ho hjelper å gjøre ren blader for de andre Cory'ene.
Og siden både hannen og hoene har fått forlenget stråle i overfinnen nå skal de logisk sett være nærme leksmodus.
Men vet jo at de er veldig vanskelige å få til så ble i utgangspunktet kjøpt fordi de er vakre å se på )
Gratulerer med årets lengste innlegg på akvaforum
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap