- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Apistogrammet (side 11)
Apistogrammet (side 11)
Det fine med disse frysetørkete Blackwormsene er at du kan klistre kuben på innsiden av glasset og da får du litt action blandt fiskene...
<embed src="http://www.youtube.com/v/R9XP7V4_FeE?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
<embed src="http://www.youtube.com/v/R9XP7V4_FeE?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Postet 09.06.12 kl 09:42
Postet 09.06.12 kl 09:46
Jepp, dette er fra ap. Barlowi karet på farmen... På sikt skal disse over i en annen reol hvor vi lettere kan holde ph'en nede. Nå har de litt for høy ph pga litt for heftig automatisk vannbytte i dagens reol, 50% vannbytte i døgnet... Men med mindre vannbytte og en god dasj torv så bør de få de rette forholdene...
Postet 09.06.12 kl 09:57
Postet 09.06.12 kl 10:02
Postet 09.06.12 kl 15:25
Hva med å skaffe seg en trio med Apistogrammoides pucallpaensis? Ser disse er på svenskelistene så om din lokale zoo sjappe bestiller derfra eller fra Glaser så kan de nok skaffe denne nå.
Har har et lekspar et par år nå og de er flinke til å formere seg selv om kullene er små og yngel vokser enda saktere enn hos Apistogramma artene jeg har...
Har har et lekspar et par år nå og de er flinke til å formere seg selv om kullene er små og yngel vokser enda saktere enn hos Apistogramma artene jeg har...
Postet 09.06.12 kl 16:42
Den var virkelig flott Lars! Jeg har nok allerede noen herlige Apistoer stående på vent Så hvis alt går etter planen, har jeg brukt opp den foreløpige kapasiteten jeg har - 6 arter.
Men arbeidslyst og litersyke gir meg nok noen flere med tiden. Jeg har 3 kar på vei inn, og satser på å kjøpe et til. Da blir det 10-11 kar, som sannsynligvis er max kapasitet slik rommet står nå.
Men arbeidslyst og litersyke gir meg nok noen flere med tiden. Jeg har 3 kar på vei inn, og satser på å kjøpe et til. Da blir det 10-11 kar, som sannsynligvis er max kapasitet slik rommet står nå.
Postet 09.06.12 kl 17:22
Postet 09.06.12 kl 19:09
Hm
Utfra de bildene der gjetter jeg at jeg har 2 hunner igjen selv.
Har lagt ut bilde i egen tråd.
Har lagt ut bilde i egen tråd.
Postet 09.06.12 kl 19:11
Postet 09.06.12 kl 19:21
Veldig pen gutt...
Ligner ikke helt på noen av de 4 jeg har hatt må jeg innrømme.
Postet 09.06.12 kl 19:27
Lars JamneHva med å skaffe seg en trio med [URLBLOCK1] Ser disse er på svenskelistene så om din lokale zoo sjappe bestiller derfra eller fra Glaser så kan de nok skaffe denne nå. Har har et lekspar et par år nå og de er flinke til å formere seg selv om kullene er små og yngel vokser enda saktere enn hos Apistogramma artene jeg har...
Om en skal sammenligne disse med apistoer, vil jeg påstå at mine cf borellii er ganske så nær i farger og form. Største forskjellen er vel kanskje at borellii har zikk zakk mønster vannrett på kroppen kontra den sorte linjen på nevnte fisk hos deg Lars.
Hva er egentlig forskjellen på disse to artene? Ser den er ganske liten, maks 4 cm. Men noen apistoer blir ikke stort større heller da
Postet 09.06.12 kl 19:29
Hei Truls!
Må innrømme at jeg er rimelig skikkelig nysgjerrig på panduroene dine! Håper du får svar fra noen garva, og at du finner styrke og lyst til å knipse senere he he he. Sene mørke mørte-timer er flott til å ta bilde av fiskene dine. Da har jo kanskje den greia de begynt å virke, så da er humør og kameralyst på topp he he he...
Når du sier det Leif, er de like på det bilde du har lagt ut her... er det borellii den du har lagt ut? Trodde borelliien hadde litt større ryggfinne...
Hyggelig med litt action på apisto-fronten her på AF nå må jeg si!!!
Må innrømme at jeg er rimelig skikkelig nysgjerrig på panduroene dine! Håper du får svar fra noen garva, og at du finner styrke og lyst til å knipse senere he he he. Sene mørke mørte-timer er flott til å ta bilde av fiskene dine. Da har jo kanskje den greia de begynt å virke, så da er humør og kameralyst på topp he he he...
Når du sier det Leif, er de like på det bilde du har lagt ut her... er det borellii den du har lagt ut? Trodde borelliien hadde litt større ryggfinne...
Hyggelig med litt action på apisto-fronten her på AF nå må jeg si!!!
Postet 09.06.12 kl 19:50
Har i det minste
satt frem kameraet. Men det skal sies at jeg tok 30-40 for å få de tre (som ikke var gode nok) jeg la ut i går...
Postet 09.06.12 kl 20:00
S i m e nHei Truls! Må innrømme at jeg er rimelig skikkelig nysgjerrig på panduroene dine! Håper du får svar fra noen garva, og at du finner styrke og lyst til å knipse senere he he he. Sene mørke mørte-timer er flott til å ta bilde av fiskene dine. Da har jo kanskje den greia de begynt å virke, så da er humør og kameralyst på topp he he he... Når du sier det Leif, er de like på det bilde du har lagt ut her... er det borellii den du har lagt ut? Trodde borelliien hadde litt større ryggfinne... Hyggelig med litt action på apisto-fronten her på AF nå må jeg si!!!
Disse borelliiene er viltfanget med lokasjon Bella Union i Uruguay. De jeg kjøpte dem av hadde selv vært med på turen nedover, så det er jeg meget sikker på. Sammen med disse cf borellii kjøpte jeg også cf commbrae. Begge disse to ble fanget i samme sølepytten.
Mulig oppdrettsvariantene skiller seg ut med noe høyere ryggfinne. Er sikker på at Morten Ask kan bekrefte dette, ettersom han var en av de som var med. Han har fortsatt disse også antar jeg om de ikke er solgt eller gitt bort.
De få jeg har nå er F1 etter gruppen jeg drettet på.
Postet 09.06.12 kl 20:00
LOFFAHva er egentlig forskjellen på disse to artene? Ser den er ganske liten, maks 4 cm. Men noen apistoer blir ikke stort større heller da
Forskjellen på disse er vel i hovedsak at Pucallpaen ikke er i apistogramma familien, men egen familie med kun denne arten. Dette betyr jo at du kan faktisk holde disse sammen med andre apistoer, vell og merke fredelige og rolige apistoer da dette er en veldig sky liten sak som ikke liker for mye krøll i karet...
Rent visuelt sett så synes jeg ikke disse ligner så mye på ap. Borelli, finnene er jo mye mindre på Pucallpaen enn hos Borelli'ene og ikke minst størrelsen er det stor forskjellig på...
Postet 09.06.12 kl 20:15
Var bare usikker på hva du hadde lagt ut bilde av Leif. Har egentlig ikke studert noen av apistoene. Men utrulig artig med en historie bak fiskene vi får i karet. Det gir det en ekstra dimensjon!
En jeg ikke tror jeg har nevnt historien bak er Apistogramma rubrolineata. Hvis jeg husker riktig, ble disse fiskene bestilt av fiskere sør i Peru. Derifra ble de ført langs vannveier i et par dager(?) - før de kom til personen som bestilte dem. Nå har de altså havnet i mitt kar. Jeg er usikker på om det er noen hunne der enda, da to av tre var litt mindre da de kom i hus. Så her skal de få gå å vokse litt før jeg tar en vareopptelling !
En jeg ikke tror jeg har nevnt historien bak er Apistogramma rubrolineata. Hvis jeg husker riktig, ble disse fiskene bestilt av fiskere sør i Peru. Derifra ble de ført langs vannveier i et par dager(?) - før de kom til personen som bestilte dem. Nå har de altså havnet i mitt kar. Jeg er usikker på om det er noen hunne der enda, da to av tre var litt mindre da de kom i hus. Så her skal de få gå å vokse litt før jeg tar en vareopptelling !
Postet 09.06.12 kl 20:25
Postet 09.06.12 kl 20:47
Apistogramma baenschi -karet har fungert som reine kosekaret. Men nå har ting endret seg noget. Hannen er klar for litt action, og hunnen er nok ikke akkurat det. Så da følger han etter henne, og gjør små "rykk". Hun forvinner ikke, men legger seg i 45grader og blir bleik... Når hannen forsvinner, følger hun etter hann!?!! Bildet av hannen og hunnen er tatt innenfor en tid av 60 sekunder. De 2 siste bildene er av den samme hunnen. Snakk om hurtige drakt-endringer!
Postet 09.06.12 kl 21:41
Endret: 09.06.12 kl 21:41
Postet 09.06.12 kl 21:58