Ninas akvariehverdag (side 11)

Kort oppdatering:

26 aeneus-egg er klebet på glasset i babykaret, jeg puttet en luftestein oppi i håp om færre mugne egg. Mange sytråder med øyne som svømmer rund oppi karet. ¤glede¤

Metaene er flyttet til større kar, og jeg skal si det ble fart på dem. De har sturet en periode i et for lite kar, mens det permanente hjemmet deres er klargjort. Nå er det full fart, på ekte cory-vis!

70L akvarie, (nr 7 i rekka) er kommet i hus. Håper på oppsetting i løpet av uka. Her skal C. green laser bo når de kommer i hus. Det blir kickstart med noen midlertidige beboere for å holde filteret i drift

Nå er det barnebursdag som står for tur. Ha en fin mandag, alle sammen!
Grrr! Jegersneglene har hatt egg-fest i natt!
Trodde de skulle greie seg med overskuddsforet og hjelpe meg med renholdet, men nå er de "fersket" to ganger, og går på hue og rævva rett over i 112L!
Bare noen få gyldne, fine egg igjen. Synd, jeg får mld på facebook til stadighet om folk som vil kjøpe.. og det før jeg har avertert dem for salg!
Kan jo ikke love noen noe enda, for å ikke "å selge skinnet før bjørnen er skutt.."

Akvariemiljøet i Bodø er nok ikke så stort, når det ryktes så godt at jeg har menge kar og har lyktes med cory-yngel. Kanskje noen fra herfra titter på tråden min av og til?
Jeg har forresten ikke sett en eneste annonse for cory-yngel på fb-sidene, mulig at ikke mange har fått øynene opp for disse vakringene før nå i det siste, hva vet jeg?
Siste klekkingen av corydoras ble en fiasko. Dels fordi sneglene spiste mange egg, dels fordi yngelet i karet fra før anså bebisene som godbiter.
Resten ble sikkert med i "støvsugeren", da et høyst tiltrengt renhold måtte tas. Jeg har vært for raus med foret etter at de største flyttet over, så jeg fikk et ullteppe av sleipt muggel på bunnen... ÆSJ!

Da var det ut med alt av planter og steiner, og grundig siling av sandbunnen. Samtidig klippet jeg til nytt blåfilter, da det gamle var HELT tett. Så tett at pumpa på baksiden sugde tørt. Det kunne lett ha blitt skummelt! Varmekolben pleier å stå inni dette hjørnet..

Filteret er to-delt, og det er bare ene halvdelen som er byttet ut, resten tar jeg i neste uke.

På lørdag morgen hadde aeneusene egget igjen! ¤glede¤ Og det var mye egg! Jeg fant egg på steder jeg ikke har sett etter egg før, så det ble en god mengde. Disse er puttet i en fødeboks, som henger i ynglekaret med god sirkulasjon. Utblåset fra pumpa står rett mot rillene i boksen. Der skal normalt ingen farer true, og evt yngel kan være i boksen til de ikke er attraktivt snacks lengre. Dette er et forsøk verdt.
Eggene er gyldne og fine, så jeg håper på resultat.

Fra e-bay har jeg bestilt utvendig breeding box, med tilkobling til luftpumpe for sirkulasjon. Ser smart ut, håper den er det i virkeligheten også. Har også bestilt digitale termometre til alle 7 karene, samt en batteridrevet støvsuger. Idag står storkaret klart for et grundig stell. Planteveksten er enorm, så her trengs både luking og klipping. Passer godt, så er det grønt til å putte i nykaret som jeg skal sette opp en av de første dagene.

Ha en fin-fin mandag!

Grattis med masse nye egg. Da får man håpe disse blir bra. Og du, det blir spennende å høre om en slik fødeboks er bra nok for yngelen. Gleder meg veldig på dine vegne her

Ha en fin mandag videre.
Takk for det, Tvillingmamma!
I kveld ble det klekking av masse egg. Fødeboksen var smart, men yngelen har svømt ut gjennom de bittersmå rillene. De er lynkjappe!
Det som er genialt, er at eggene fikk være helt i fred, og de mugne ble liggende igjen. Bare å ta opp boksen og skylle bort! Denne blir brukt om det dukker nye muligheter opp.
Forrige egging var ikke heeelt fiasko, der svømmer 3 små tråder med øyne rundt. Ble obs på disse før klekkingen startet, og det vises godt at de er noen dager eldre enn de nyklekte. Godt jeg har rikelig med avskallede artemiaegg å servere småttingene med.

I 46L karet må jeg nok bytte litt vann igjen, til tross for at klokka sier sengetid. Der er så grumsete vann, og jeg vet ikke hva som forårsaker dette. Har noen blader som er litt rufsete, får plukke dem opp. (catappa) Det er godt trykk i filteret, så der er alt OK.

God natt!

P.S. Termometerne kom i posten idag, meget bra. Kontrollmålt temp. og de viser riktig.
[QUOTE=Nina3] Fødeboksen var smart, men yngelen har svømt ut gjennom de bittersmå rillene. QUOTE]

Klipp til og sett en liten blåmatte filter bit der i stedet, da kommer de ikke igjennom, men husk å rens den da den fort blir tett.
For å unngå at råtne egg smitter de friske så kan det lønne seg å ha kirsebær reker i boksen, da de spiser de dårlige eggene men lar de friske være.
Takk Kaja, det var et smart råd!
Hm, jeg har nitritt i 46L; hvor det var grumsete og uklart. Godt jeg gikk løs den natta, for vannskiftet trengtes øyeblikkelig.
Byttet i går og idag, så nå er verdien nesten 0. Men jeg tenker å sjekke ofte, for jeg hadde oppe røtter og steiner og skrubbet disse (sleip). Noen bakterier har nok gått i vasken, så her er det om å ha øynene med seg.
Det er cory-ungdommene som bor i dette karet, så dette var virkelig ikke bra!
De nyklekte har det tilsynelatende bare bra i ynglekaret sitt, og det ser ut for å være mange av dem. Måtte de bare overleve, alle sammen!
Nå er det julebakst på timeplanen. Brød og julebrød skal i fryseren, og all baking til jul vil jeg ha unnagjort til EM i kvinnehåndball starter..
Nina3
Godt jeg gikk løs den natta..

Pleier du ikke få gå løs om nettene, Nina? Hehe (du mente sikkert noe helt annet her, men setningen fikk meg til å le litt)
Hahaha! Nei, Mona, om nettene er jeg nok bastet og bundet...
kan det se ut som. Jeg ser det blir mye dårlig språk og rare vendinger her i tråden. Den er skrevet med engasjement

Fikk en utrolig hyggelig overraskelse i går, en liten tass med barter tittet frem i karet der foreldrene bor. Ikke av de eldste, men kanskje en mnd gammel. Supert!

God helg!
Da var nykaret (ca 70L) satt opp, kickstartet og metaene er flyttet inn. Rigget ned 46L, den får stå som "krisekar" med bare planter i. Ved et uhell har assistenten knust dekkglasset, og da syns jeg det blir i meste laget spennende å vente på at en av mine kjære corydoras skal ende som tørrfisk på golvet.

70L ble veldig fin, syns jeg selv, den har et meget spesielt lys. Lillaskjær.
Kjører to innvendige filter i karet, det nye som hører til, samt det som hører til 46L.

Småttingene mine i ynglekaret har det bare godt, de har vokst betraktelig siden de klektes. Avskallede artemiaegg gjør susen!
50% vannbytte (ikke iskaldt) i 112L, røde mygglarver og brusestein i håp om lek og egglegging igjen.
Mine unge aeneus som jeg har sluppet oppi, altså de av yngelen som jeg skal beholde selv, er i full aktivitat. Det ser ut til at de koser seg stort i større omgivelser. Myggiser var forresten MEGET populært hos disse også
Nå er denne gruppa stor nok, ca 12-15 stk får holde.
Jeg syns gruppa med voksne er blitt ganske sky, de fyker til alle kanter når vi kommer i nærheten av karet. Skjønner ikke hvorfor, gjemmesteder har de i massevis, og de var ikke så lettskremte før. Bør gruppa kanskje bli enda større? Jeg har jo mange nok å ta av, men er redd det kan bli trangt om plassen.
Er usikker på hvor mange cm2 som er bra for hver cory, noen som har tips?

En L144 hoe som var død idag. Sørgelige greier-- :,(
I går flyttet en utrolig vakker blå kampfisk inn i 70L.. Blåmann har han fått til navn.
Samtidig kjøpte jeg 4 stk store planter, deriblant sverdplanter.
Ingen egging foreløpig. Frossen artemia på menyen idag

En klase med cory-egg i går, de er flyttet over i breeding-boxen sammen med de andre eggene.

12 aeneus på to mnd har fått nytt hjem idag, 300 kr i kjærkommet tilskudd i akvariekassen. 40% vannbytte i 70L idag, inkl slamsuging og plantestell. Det fungerer godt i karene, flotte vannverdier, det eneste som jeg er litt stuss over er en stabil Gh / Kh / dh på 0.
Jeg er usikker på betydningen av dette, om jeg bør gjøre noe med det når Ph holder seg stabilt på 6,5.
I guppykaret holder Ph seg på 7,8. Tilsetting av bikarbonat for lenge siden har fortsatt effekt.

Fortsatt fin adventshelg!
Heisann!
Aeneuseggene er klekket, breeding-box var en genial ide! Lot eggene sitte fast på plantebladene, nesten alle ble klekket.

I dag ble jeg beæret med ny egglegging, utrolig artig! Plassert i ynglekaret, men de kan ikke bli boende der som det er fullt fra før.
18L som jeg var tenkt å selge, skal få nylonstrømpe på filteret og bli ynglekar. Frk ancistrus, som bor der, blir sikkert glad for selskap. Annonsen er fjernet fra FB, jeg ser det er greit å beholde småkarene selv likevel .

Skal stelles godt først, vannverdier og temperatur må først bli riktige, lett rengjøring av filteret og en brusestein vil nok gjøre susen. Gleder meg til å ta fatt på koselig tilrettelegging.

Metaene leker kjempemye, men ikke egging enda. Håper jeg oppnår egg på disse vakre bartefjesene også. Virginianene leker også veldig mye, men de er visstnok veldig vanskelig å få egglegging hos. Kanskje et eget kar til disse kan være lurt likevel? De går i 250L sammen med mange forskjellige arter nå.

En L144 og en albino anc. har byttet hjem idag, og flytte til en virkelig entusiast. 600 kr inkl skiferhulene. Håper å kunne kjøpe yngel tilbake når guttene blir fedre!

Fin-fin adventslørdag til alle!
Så kjekkt at det yngler og legges egg hos deg

Men bare en liten rettelse da du skriver at de forskjellige coryer leker men ikke legger egg. Men det vi mener med at fiskene leker så er det at de legger egg ,men de kan være veldig hyper og aktive i forkant og det er det jeg regne med at du mener
Takk for rettelsen; Sølvi. Jeg liker å bli gjort oppmerksom på at jeg uttaler meg feil. Dessuten er det hyggelig at du stikker innom tråden og "ser til" meg", det er litt betryggende.

Ja, det er hyperaktiv livsglede jeg ser i karet, og det ser ut som noen ønsker lek uten å få motparten med på moroa. Fantastisk artig å se på, og jeg tar det som et tegn på at de trives i karet sitt.

Flere egg hos aeneusene idag, tror de er i julestemning for tiden... og jeg takker og bukker, siden det er etterspørsel etter coryer her i distriktet. Litt pluss på akvariekontoen gjør drømmen om reol straks mer realistisk
Må jo følge med vet du ,spesielt når det er interesse for Corydoraser

Kjekkt at det er interesse for coryer i distriktet ditt og, litt ekstra på fiskekontoene er ikke å forakte heller
Førjulsgleder
Det er såå artig! Karet var pepret med egg! Har plukket opp ihvertfall 200 egg, om ikke enda mange flere.

Det ble stell av 18L i full fart, der var verdiene helt supre (som de har vært siden jeg fikk det), bare ei lita temperaturregulering og en nylonstrømpe som måtte til Innredningen, som jeg liker så godt, med planter, catappa, trollhassel og stein fikk bli, så med brukbar overlevelse av disse kan dette bli kjøkkenets hyggeligste innslag Får knipse noen bilder etterhvert.

Småttingene, fra de siste 14 dagers egglegginger, vokser godt og er så fine med de runde, artemiarøde magene sine. Nå er det to småakvarier som er ekstra spennende, og jeg er glad jeg har holdt 18L i drift selv om jeg syntes den var overflødig og planla å selge det.

Dette er lønn for innsatsen! ¤LYKKE¤
Det var bra mange egg ja

Å ha et yngelkar på kjøkkenet synes jeg er veldig greit å ha og for da kan en følge med de stadig vekk,ihvertfall gjør jeg det
Hei Nina Ville bare si, at selvom jeg ikke gir mye lyd fra meg på tråden din, så følger jeg med
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap