Staygold's logg for innkjøring med salmimetoden! (side 11)

Det med ciklidesand var en alternativ løsning i tilfelle du ikke finner skjellsand og/eller at kalksteine ikke gir ønsket resultat
Åja! Men da så. Prøver om det er skjellsand på markedet først. Finner det nok hvis jeg leter!
Tok vannprøver av bøtta med kalk:

pH: 7.5
GH: 3
KH: 3

Ser ut til at det fungerer! Men dette er jo bare for rundt 10 liter og ikke 180! Skal jeg prøve og se om det hjelper på pH-verdien å legge kalksteinene i filteret? Tenkte på Bioflowen, da jeg har mest plass der etter at heg fjernet et par svamper (kull + nitrax)
Ja, du kan gjære det sånn, hvis du klarer å få dette "tett". Vannet i filteret tar minste motstands vei, så en strømpe med rom rundt vil føre til at vannet strømmer rundt, ikke gjennom, kalksteinene. Bedre da å legge dem løse i et jevnt lag. Noe vil det hjelpe, men som jeg nevnte i en tidligere post, kanskje ikke nok.
Kanskje det er best å legge dem i bunnen av filteret, da?
Da er jeg igang med enda et vannbytte. Har holdt på med dem i det siste, ig prøver å få karet fiskeklart asap! Så da lurer jeg på et par ting:

-Jeg fikk tak i mer faxekalk. De hadde kun skjellsand med tilsetningsstoffer! Så da har jeg mer av det enn 200 gram eller hva jeg målte det andre til å være. Hvor mye trenger jeg i akvariet ca.? Og hvor skal jeg putte det i Bioflowen? Har plassering noe/mye å si?

-Er det innafor å bytte finfilter i eXperiencen? Den er ganske skitten nå, og jeg fikk skylt den under forrige vannbytte. Redd for å forstyrre NO2-balansen da denne var veldig følsom før... kanskje bedre å la være nå en stund. Bytter hvis det er helt krise og filteret er tettere. Vannstrømmen i utløpet ble sterkere etter at jeg skylte svampen, så det er jo bra. Bare litt lei av algeren som stadig vokser i rørene til filterene (perfeksjonist, haha)
Har tatt en liten "pause" fra projektet nå, men har tilsatt Salmi og fulgt med for å holde verdiene stabile. Målte GH og KH nå etter at kalken var vært i filteret en stund, og da fikk jeg:

GH: 6
KH: 2
Ph: 7.1

Så det ser ut som om det holder seg ca. der jeg vil ha det! Kunne jo lagt mer kalk i filteret siden jeg har plass, så tenkte å gjøre det nå under et vannbytte. Har foreløpig bare hatt kalken i strømpa, men tenkte å legge den løst må med litt akvarievatt i bunnen så jeg enkelt kan da de opp etter behov. Har også GH/KH+ pulver, men trenger jo ikke det nå. Kanskje når fisken kommer for å holde GH og KH stabilt (kranvannet har 1 av begge)
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap