Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 110)

I sommer begynte mine Corydoras sp. Black med en pussig oppførsel . Sannsynligvis pga mindre fôring fra min side :p
De har begynt å svømme opp til overflaten hver dag, mange ganger om dagen, og "står" der og smatter i vei! Gudene vet hva de spiser, om det er andemat eller overflatehinne, eller rett og slett matrester (men når det ikke er gitt mat på et par dager, så er det jo ingen rester heller!). Jeg har av og til observert at det har boblet ut litt andemat gjennom gjellene på dem når de står sånn og smatter i vei, men jeg vet ikke om det er den de er ute etter. Kanskje sulten driver dem til grønnsaksspising? Det er ihvertfall utrolig pussig.

Denne adferden skjer kun i venstre halvdel av 180 liters karet de er i, og dette akvariet har ganske stillestående og rolig vann i venstre overflate-halvdel pga en diger klase med flyteplanter i midten av karet. Utløpet fra filteret er helt til høyre, så plantene stenger for bevegelse i overflaten på hele venstre halvdelen i karet. Det blir da litt overflatehinne der. Jeg tror det er denne de spiser på. Jeg har aldri sett slik adferd hos noen andre Corydoras før, og dette er veldig pussig fordi de gjør det hver eneste dag Mange ganger har jeg gått helt inntil akvariet og kikket ned på dem ovenfra, og de er unektelig ganske søte. *Smatt-smatt* sier det forsiktig i overflaten, og så ser man bartene og munnen deres mumse i vei, det stikker gjerne noen barter opp et par millimeter over vannflaten.

[External Image]


[External Image]


awww, det der var unektelig veldig nusselig
Har akkurat den samme oppførselen på mine schultzei. De sluttet faktisk med det før jeg dro på ferie, men etter en uke med minimalt med mat så var de i gang på nytt og har visst ikke tenkt å gi seg igjen denne gangen. Veldig søte og morsomme når de henger slik og smatter

Trilineatusene som går i samme karet har aldri prøvd seg på dette.

Om C.black er en fargevariant av C.schultzei så er det kanskje normalt for denne arten å oppføre seg slik?
Tante Astrid
Om C.black er en fargevariant av C.schultzei så er det kanskje normalt for denne arten å oppføre seg slik?


Ja, det er de jo, så det var faktisk pussig at du nevnte. Må ligge i genene, kanskje?
Det er andre Corydoras sammen med mine også, og jeg er glad de ikke gjør det samme - de er DIGRE Å se de sværingene av noen Super-Arcuatus og C. narcissus henge der og dingle hadde skræmt mæ litt, ja!
Du har akkuratt oppklart et lite mysterium for meg
For noen dager siden oppdaget jeg den ene Arcuatusen min hengende akkuratt slik i toppen. Trodde den var død. Når jeg skulle fiske den ut pilte den avgårde ned mot bunnen. Siden den gang har den mer eller mindre oppholdt seg slik, innimellom endel vasspest. Idag tidlig hang jammen meg 3 av arcuatusene på samme måten. Jeg hevet vannstanden for en liten tid tilbake i det karet, og det har dannet seg en proteinhinne på den ene siden hvor Arcuatusene "henger". Nå vet jeg kanskje hvorfor de oppfører seg slik (Ganske pussig å se på...he-he)
I dag fikk jeg pakken min fra den danske nettbutikken Unimati, inneholdende to store "madrasser" med svart filtersvamp i str 40 x 40 cm. Men åpenbart har jeg blingset litt da jeg valgte tykkelse, for disse var feite... jeg målte og det var 10 centimeters tykkelse. Auda, det blir tjukke greier.
Jeg bruker filtersvamp til mye rart, og ofte for å tre en terning over innsuget til diverse filtere. Den blå standardfargen blir litt "glorete" og har alltid vært en kilde til misbehag her, så jeg har lenge ønsket meg svart svamp istedet. Så da bestilte jeg til slutt derfra. 200 spenn og jeg har svamp i årevis fremover :p Har en diger blåsvampmatte liggende fra tidligere også, den må vel være en hel meter eller no, men den er ikke så tjukk som denne svarte. Og så er den i standardfargen blå da, som jeg ikke er så begeistret for.

Jeg hadde sånn halvveis planer om å bruke disse svarte "madrassene" til å lage et Do-It-Yourself hjørnefilter drevet av en powerhead (plassert bak), av noe fra disse "madrassene". Men 10 cm blir kanskje i tjukkeste laget, eller greier en powerhead å suge vannet gjennom? Jo, jeg skulle tro det? Ellers må jeg dele den på langs, så jeg får kanskje 5-6 cm tykkelse i stedet...(ser for meg ganske hakkete og skjev beskjæring..)

Jeg har jo nettopp solgt en reol med 3 x 85 litere, og ledig plass kan vi ikke ha noe av - det gir meg en merkelig, abstinensaktig følelse :p Så jeg funderer veldig på å bestille meg flere 98 litere etter mål (80 x 35 x 35 cm) i helglass Har fem stk i den str fra før i reoler, alle karene bestilte jeg fra Tropefisk.no, så 3 slike til hadde vært supert. Og så har jeg jo et splitter nytt heldekkende lysarmatur fra Woha liggende, som passer til helglass-kar med målene 80 x 35 Da slipper jeg å kjøpe armatur til alle.

For å spare gulvplass (utv. tønnefiltere krever jo det) har jeg da litt lyst å lage til slike DIY hjørnefiltere i dem. Powerhead'er (sirkulasjonspumper) har jeg flere av, liggende ubrukte.

Noen som har en anelse om 10 cm er for tjukt? Feel free to let me know

[External Image]
Super-arcuatusene mine gjør det også. Særlig hvis det er noe mat som har flytt opp (som frysetørret tubifex). Jeg tror de har lært det av nettopp denne maten, og har fortsatt med det i andre sammenhenger også. Multiradiatusene mine gjorde også dette.
Det er noe som ikke stemmer helt i 128 literen der jeg har P. zigzag-tetraene mine. Jeg så det i går, så jeg skiftet vann og trodde ting ville ordne seg. Men det gjorde det ikke. Tetraene pleier å være svært aktive, men nå sto de bare stille på stedet hvil, hannen var ikke territoriell og lot damene være i fred, og de så alle merkelig bleke ut. Hele adferden deres var mildt sagt merkelig. De så....sjokkerte ut, rett og slett. I dag når jeg kikket inn i karet for å sjekke tilstanden, kunne jeg ikke finne hannen og panikken grep meg. Dagen gikk og selv om jeg kikket mange ganger, så kunne jeg ikke se ham. Jeg trodde til slutt han hadde hoppet ut (de er rå på å hoppe!), for jeg glemte lokket åpent en stund i går kveld. Men jeg fant ham til slutt, heldigvis oppi akvariet, men på det minst tenkelige stedet; nederst i akvariet bak en plante ved bakgrunnen. Han som alltid henger rundt i overflaten stod nå og glodde forskremt ut, bare noen cm over bunnen. Han pleier aldri å være så lavt i karet, og ikke gjemme seg sånn heller. Hunnene og hannen så alle merkelige ut, så jeg utførte derfor de viktigste testene i kveld:

ph : 7 (JBL dråpetest)
kh : 2 (Tetra dråpetest)
Nitritt: 0 (Tetra dråpetest)
Total-Ammoniakk : 0 (Tetra dråpetest)

Alt i skjønneste orden med vannet altså. Jeg forstår ikke hva som gjør at fiskene ser så merkelige ut og har et sånt uforståelig skremt uttrykk! Jeg får kjøre et batteri av tester i morgen, nitrat og fosfat og gud vet hva. Jeg har en hel haug i kassen med vanntester.

Ideelt sett ville jeg hatt ph lavere i dette karet, gjerne mellom 6 og 6.5, men slik har det vært fra dag en i akkurat dette karet her. Ph står dønn fast på 7, jeg får den ikke lavere. Begriper ikke hva det er, for selv om jeg dobler min vanlige dose med eikebarkekstrakt så gir det ikke lavere ph. Det var i dette karet jeg plasserte den første innvendige bakgrunnen jeg kjøpte, Papillon, og karet har vært i drift i over 2 år. Jeg har samme bakgrunn i andre kar, og den påvirker ikke ph andre steder. Dessuten så er jo kh på et nivå som burde tilsi at det var mulig å få ph under 7, er den ikke?
Noe annet i karet som kan hindre ph i å gå lavere finnes ikke, det er vanlig rådasand og ellers ingenting annet enn planter. Den eneste forskjellen på dette karet og de andre jeg har, er at her drives filtreringen (blåsvamp bak bakgrunnen) av en powerhead. De andre karene mine har utvendige filtere eller hang-on filtere.
Kan det være et eller annet som "lurer" ph testen slik at den gir feil utslag bestandig? Kan ikke skjønne hva det er men... dette er merkelig.

Nå er jeg i tvil om hva neste trekk skal bli. Jeg får bytte vann igjen. Har satt vann til lufting (med luftesteiner) i et par av 30 liters-tønnene mine, så får jeg ta et større vannbytte i morgen.

PS!
Jeg kom plutselig på en ting;
det ble tilsatt en liten dose plantegjødning her for et par dager siden... mot normalt. Pleier ikke tilsette det her. Det kan vel aldri være noe sånt....!!?? Det merker vel ikke fiskene?
mona o
Jeg kom plutselig på en ting; det ble tilsatt en liten dose plantegjødning her for et par dager siden... mot normalt. Pleier ikke tilsette det her. Det kan vel aldri være noe sånt....!!?? Det merker vel ikke fiskene?

Det kommer vel litt an på hva slags type plantegjødning det er, og hva den inneholder. Som kjent inneholder en del plantegjødninger nitrat, og i hvert fall i mitt hode kan det være problematisk. Det er enkelte fisker (som mine kjære kulefisker), som tolerer økt mengde nitrat dårlig. Det er derfor jeg ikke tør bruke plantegjødning i kulefiskkar. Jeg savnet nitrattesten i rekken din, ja. Ved problemer har jeg funnet at det er test nr. 2 når jeg opplever problemer i et kar. Først tester jeg nitritt, deretter nitrat. Avhengig av svaret på den siste, går jeg videre og tester andre ting.
Ja, jeg stod og spekulerte i om jeg skulle teste nitrat i kveld også, men siden jeg skiftet vann så sent som i går, så fant jeg ut at jeg ville vente. Verdien er kanskje mer "sannferdig" i morgen, enn den er rett etter et vannbytte. Og det skal vel ganske høye nitratverdier til for at fiskene skal reagere, tenkte jeg. Jeg kan aldri huske jeg noensinne fått mer enn 10-12 mg/L (nest laveste) på nitrat-tester i noe akvarium.

Plantegjødningen har jeg ingen anelse om hva inneholder, jeg vet bare at den heter Kent Pro-Plant, og at den ikke gir meg alger i karene slik alt annet jeg har prøvd gjør

Men nitrat-test blir det i morgen altså. Kan hende jeg blir for utålmodig og tar den i natt (jeg får ikke sove, ryggen plager livet av meg)
Kent pro-plant inneholder:

1% total nitrogen
Boron: 0,0002 %
Magnesium: 0,05 %
Sulfur: 0,05 %

Om dette i det hele tatt sier deg noesomhelst. (Personlig skjønner jeg ikke noe av det, men listen over er ihvertfall varedeklarasjonen)
Etter at jeg presterte å måle nitrat høyere enn skalaen gikk, nå like etter nyttår, stoler jeg ikke på at tingenes tilstand er slik de bruker å være. Da hadde jeg vært uten nitrattest en stund, og følte virkelig savnet. Så kom algeproblemer rett før jeg skulle reise bort på ferie. Idiot som jeg var, snudde jeg rota jeg hadde hysterisk algevekst på, noe som selvsagt medførte at algene døde mens jeg var borte, og som igjen ga filteret litt å jobbe med. Og resultatet var altså en nitratavlesning på over, er det 240 skalaen går til på JBL-testene? Et under at fiskene fortsatt levde, spør du meg. Men nå er jeg litt på viddene. Poenget er at det hender at uforutsette ting skjer.
Jeg måtte jo bare ta nitrat-testen nå. Har akkurat ristet ferdig pulver og dråper, og så skal det stå 10 minutter for fargeutvikling, slik at det kan leses av. Foreløbig (sånn med en gang) ser fargen ut til å være veldig lys gul, dvs svært lav nitrat. Men om 10 minutter kommer et riktigere resultat.

Det er forresten JBL dråpetest.
(ja, Inger Anne, de testene går opptil 240)
mona o
(ja, Inger Anne, de testene går opptil 240)

Det sier litt om hvor hardføre coryer er. Stakkars fisker! Vel, jeg gjør ikke den tabben om igjen!
Nitrat-testen er klar, og den viste jo nesten FOR lave verdier. Et sted mellom 1 og 5 på JBLs fargekart for denne testen. For plantenes del bør den jo være litt høyere. Nitrat kan godt ligge rundt 10 etter hva jeg har forstått, i akvarier med planter.

Vel, plantegjødningen jeg bruker kan umulig inneholde noe nitrat iallefall (men det gjør Tropica sin, tror jeg, iallefall før. Men nå har de to typer)
Noen ganger får man en aha-opplevelse i akvariehobbyen. Og jeg tror jeg fikk en aldri så liten sånn idè idag, om hva som foregår i 128 literen med Zigzag-tetraene nettopp.... og det er til å le av

Det pågår statskupp og maktoverdragelse!

Jeg tror Kongen er veltet ned fra sin trone, der han har vært enehersker i lang tid. En av hans unge jyplinger har blitt kjønnsmoden, og jyplingen driver akkurat nå og "har seg" med en av hunnene på et blad i overflaten! Gamle-Kongen står slukøret et stykke unna og ser spak ut. Ubegripelig - han kan vel ikke la seg styrte av tronen av en sånn liten sprett??? Han er jo nesten dobbelt så stor som sønnen sin!

Denne omveltningen i maktbalansen og hierarkiet har tydeligvis sjokkert alle og gjort dem helt lamslåtte. Nå gjenstår det å se om Gamle-Kongen får summet seg og bestemmer seg for å ta opp kampen om makta (og damene). Kanskje jyplingen settes på plass?

Disse tetraene er merkelige (merkelige på en utrolig interessant måte), det er uvant å se så territoriell adferd hos en tetra. Gamle-Kongen tok i sin tid kål på en annen, voksen hann jeg hadde (de andre jeg hadde hoppet ut av akvariet....) GamleKongen ønsket ingen konkurranse, tydeligvis. Så lenge har jeg altså bare hatt en voksen hann der, og han har levd livets glade dager og regjert i karet. Men nå er tydeligvis hans sønn kommet i kjønnsmoden alder, og vi vet jo alle hvordan det kan få blodet til å bruse i årene...

Får ikke håpe ArvePrinsen går til så drastiske tiltak som GamleKongen i sin tid gjorde.

Jeg gleder meg til jeg får Zigzag-yngelen min opp i litt bedre størrelse, slik at de kan slippes ut her og flokken blir større. Det er altfor få i 128 literen, bare 5 stk, og det burde vært en stor stim av dem. Da hadde ikke hersingen til den regjerende hannen gått så hardt utover enkelte. Det ville blitt for mange å ta seg av, rett og slett
Jeg vet ikke hvor mange yngel jeg egentlig har, men det er under 10, det er jeg sikker på. Mellom 6 og 10 stk tror jeg.
Morsom liten historie du har her. Heter fisken ZIGZAG tetra eller noe? Rart navn. Da må de jo være merkelige.

ps: sjekk mailen din
Ja, det vitenskaplige navnet på denne tetraen er Pyrrhulina zigzag Sikksakk-navnet kommer av den svarte sikksakkstripen de har langsmed kroppssidene. Mine voksne er fra noen fisk en person jeg kjenner fanget i Peru helt på egenhånd. Han fikk oppdrett på dem i akvarium altså, og det er noen av disse jeg fikk. Nå yngler mine igjen, og det er da andre generasjon født i akvarium.

Har sjekket emailen og jeg får nesten svare på den siden, Eivind. Har fått en lei hodepine i ettermiddag og orker ikke tenke så veldig

EivindG
Morsom liten historie du har her. Heter fisken ZIGZAG tetra eller noe? Rart navn. Da må de jo være merkelige. ps: sjekk mailen din :)
Dem var ganske flotte med den sikksakken sin. Får håpe det kommer masse masse yngel

Det går geit om du venter til i morgen med å svare på den
Jeg går rundt med tommestokk, måler, tenker og planlegger på akvarierommet. Men selv om jeg aldri så mye måler, så ser jeg at den reolen jeg kunne tenkt meg, blir utrolig høy. Og jo høyere en reol er, jo mer upraktisk blir det for en person på 160 cm....
Det er utrolig upraktisk å måtte gå opp på en krakk eller noe for å greie å vippe fiskefôret opp i et akvarium...! Så den opprinnelige planen (en av mange jeg har lekt meg med) som var 3 x 160 liter helglass-akvarier med heldekkende armaturer, må kanskje nedjusteres til 2 akvarier i høyden, ikke 3. Da kan jeg faktisk skifte vann på begge og fôre uten å verken måtte dra frem en krakk (ved fôring) eller gardintrapp (ved vannskifter). Jeg ser i dag på et par av reolene mine jeg har fra før at det er ganske slitsomt å måtte lete etter noe å stå på bare for å kunne fôre i et av akvariene øverst.

160 literne blir "stocking tanks", ikke artskar, der diverse Corydoras skal holdes og kanskje også noen "selskapsfisk" som tetraer av noen bestemte arter jeg liker. Nannostomus-slekten for eksempel

*sukk*
Det er virkelig vanskelig å bestemme seg

Ekstra ille er det, fordi vi nå går og snakker om å kjøpe hund her i huset
Jeg tok opp temaet, og det var stor stemning for hund her hjemme. Mannen min er vokst opp med hund, men stor rase, og det ville han heldigvis ikke ha igjen. For jeg ville også ha en så liten rase som mulig. Vi ble øyeblikkelig helt enige om rase, det var litt morsomt egentlig at den første vi foreslo begge to var Papillon. Så det blir en Papillon om det blir hund, fordi vi begge har lyst på en liten hunderase og vi liker så godt utseendet på den rasen.
En stor og kraftig hund er fullstendig uaktuellt for meg med mine armer og skuldre. En liten og lett hund er perfekt for meg og oss mtp plassen vi har også.
Jeg har en kommunikasjon gående med en oppdretter for tiden, og jeg føler meg helt skjelven i knærne etter å ha sett bilder av valpen

Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap