Elins lille hjørne (side 110)

Ahhh, trøbbel i Kloden. Smil har fått ekstra frynsete hale i løpet av dagen. Jeg tror det er lite vennlige Freia som er synderen, men sikker kan jeg jo ikke være.

Så, skal Freia søke asyl i oppvekstkaret, eller er det Smil som bør flyttes...? Jeg ser absolutt ingen tegn til at dvergkardinalene bryr seg om kampfiskene, men med den sinnsyke jobbingen i det siste (i dag var jeg hjemme litt før klokka 19, og klokket inn på job 7.15 i dag tidlig!) har jeg ikke akkurat hatt flust av tid til å følge med.

Smil kunne sikkert også flyttes til karet med de grønne. De er uansett for unge til å leke tror jeg, og jeg vet ikke hvor forstyrrende en kampfisk er heller. Ellers har jeg jo oppvekstkaret på soverommet også, en av de kunne flyttes dit også for den saks skyld. Hmm, så mange valgmuligheter.
"sitat"

Jeg bare MÅ selge til noen jeg kjenner, slik at kanskje denne rekken kan fortsette Føler at disse ynglene er noe helt spesielt, rett og slett Kan garantere at disse ikke havner hos hvem som helst.

Og der kommer jo Sølvi inn i bildet! Hehe. Jeg har vel ingen planer om Bergentur, Sølvi, men vi har jo lang tid på oss - noe må vi vel klare å mekke til. Kanskje jeg må sørge for at et eller annet med jobben må skje i Bergen til høsten :p

Å nå følte jeg meg smigret ( rødme) takk skal du ha
Men det hadde vært utrolig å kunne få ha noen av disse i hus

Så nå krysser jeg fingrer og tær på at det kan ordne seg noe når den tid kommer .
Anen og jeg har forresten kjøpt coryer sammen før ( sp. black) så vi kan gjerne gjøre det igjen
De ville få et veldig godt hjem hos dere - om de klarer seg til salgsklar alder. Med hele 6 dager på halen er det langt frem. Men, jeg gjør så godt jeg kan.

Har falt tilbake til rutinen med daglig skrubbing i kokvarmt vann, artemiaklekking og mikroorm hver morgen. Magene blir runde og gode, og jeg ser at alle har vokst Et frafall så langt, men det må jeg nesten bare regne med.

Freia har fått midlertidig asyl i oppvekstkaret. Så får jeg se om finneprakten til Smil vokser ut eller blir værre. Skulle det siste skje, vet jeg i hvert fall at dvergkardinalene er hissigere enn oppførselen skulle tilsi, så får de heller bytte plass.

Perfekt eksempel på at ingenting kan tas for gitt, og at en "plan B" er nødvendig

Både atroene, metae og weitzmani har fått artemia i dag også. De går jo helt av skaftet, det er så morsomt å se på
Samme erfaring her, uansett hvor fredelig det kan gå for seg i lange perioder er det viktig å ha en plan B hvis det skulle bli bråk. Det kan gå hardt for seg under lek så de ender opp nesten finneløse (spesielt hunnene) og da er det godt å ha et annet akvarie å slippe dem i. Jeg prøvde å sette hunnen min i yngelnett i samme kar som hannen en periode her pga hun var ganske så opptygd, men ...... den gang ei. Hun hoppet tilbake til hannen 3 ganger så da ga jeg opp.
C140 yngelen er 1 uke gammel i dag
Hurra for deg som fyller ditt år. Eller... din uke :p

C140 småttisene har tilbakelagt sin første leveuke i dag.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Og her er hele tanken, og slik det ser ut rett før jeg gjør klar til kveldens dose med artemia

Det siste bildet viser effekten av Earth hour, forresten :p Pluss at jeg glemte blitz, og iso var lav også. Men syntes egentlig at bildet ble litt kult så jeg tar det med :p

[External Image]

[External Image]
Og sånn arter det seg når weitzmani og metae ungfisk har artemia på menyen.... et herlig kaos uten like.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Hmm. Telte over de små før de fikk mikroorm nå. Jeg har 19?!

Det skulle da vel være 20... Det ble jo 21 yngel, og en falt fra. Det blir 20, ikke 19. Ingen flere har falt fra heller, som jeg har funnet. Ahhh, hva har skjedd Har jeg vært uforsiktig ved vannbytte og en har endt sitt lille, skjøre, liv i vasken? Stakkars små som er avhengig av meg for å klare seg :s
du kan jo ha telt feil enten nå eller første gang.
Har dessverre ikke telt feil Telte en og en når jeg flyttet de til ny plasttank i dag, og det er 19 der. Lurer virkelig på hvor nr. 20 tok veien. I en bar bunn tank med daglige bytter av tank hadde jeg garantert sett det om en døde. Så det betyr at jeg har vært uforsiktig og en har havnet i vasken. Grrrr.

Ellers... cherrybarbene leker i dag. Så da har jeg lært at de også får det lille "eggleggingsrøret" Makan til futt og fart, de nærmest spinner rundt plantestilkene. Jeg ser ingen egg, men gudene vet hvor små - og kanskje blanke - disse er. Har uansett ikke planer om noe barbe-oppdrett, så her får naturen gå sin gang.

Sp. black fortsetter sine lekstendenser. De må gjerne legge egg når som helst for min del, altså!
Nå svever de i løse lufta (eller vannet, da) og dirrer som små kolibri. Typisk lekstendens, har sett det samme hos alle artene som har lekt her så langt.

Er trøtt, sliten og i det hele tatt. Holder tankene fast på at det snart er en ukes påskeferie. DET skal bli godt, det.
Loxoene har lekt igjen også, og atter en gang ser jeg bare egg med hvite prikker. Jeg skjønner ikke dette, ungfisken der er jo et bevis på at de ikke er sterile hele bunten! De har holdt på slik i ukesvis nå. Jaja, ikke mye jeg får gjort med akkurat det. De leker i hvertfall, og en vakker dag må de da klare å befrukte et egg :p

Endelig ferdig med vannbyttene i dag også. Tiden gikk fort i dag, så det ble sent før jeg ble ferdig.
Sånn har mine green laser holdt på og ,nesten bare ubefruktete eg ,men så noen få befruktete .Skjønner heller ikke hva som skjer ,for befruktningsdyktig er de jo ?
Helt klart, det er vel dine små beviset på - og den ene ungfisken som går her. Loxoene legger selvsagt egg inni et plantebuskas (husker ikke navnet på planten, men å lete etter egg inni den er håpløst). Så jeg skal ikke si at 100% er ubefruktet.

Men, det er jo nærliggende å trekke den konklusjonen når 100% av de eggene jeg ser, har hvit prikk. Merkelige greier. Og det er liksom ikke stort vi kan gjøre med dette heller.
Tviler på at dette er så enkelt å se, men... artemiaen klekket ikke i kveld. Jeg startet den sent i går (tiden flyr for fort), og da ble det for kort tid til å klekke på. Siden det er kjølig her, tar det 36 timer før artemiaen klekker.

Uansett, det måtte derfor bli mikroorm må C140 yngelen i kveld. Har prøvd å ta noen bilder som viser de hvite magene. Men enkelt er det ikke - oransje lyser liksom opp bedre

[External Image]

[External Image]

[External Image]

EDIT: Sto akkurat å hengte opp klær ved siden av karet med C140 og metae nå. Metae leker igjen Kastet et blikk bort, og så rett på T-posisjonen. Har så lyst til å plukke egg, metae er notoriske til å spise egg og yngel. Men, siden jeg allerede har en gruppe ungfisk her, og plassen allerede er trang får det vente. Det er i hvert fall greit å vite at ingenting stopper disse. 1 uke siden forrige vannbytte (de må jeg bytte vann på i morra, kom aldri så langt i dag), og i tillegg går de sammen med C140, en ancistrus og en håndfull endlers.
utrolig morro å se hvordan de vokser.. de må da vokse fort, selv om de er små?
Åja, de vokser fort Og spesielt når de får nyklekket artemia. Det er første gang jeg har yngel fra langsnutede cory her, men jeg vet jo fra Mona at disse vokser saktere enn buttnesede cory. Men så langt er både matlysten og veksten god

Blir veldig spennende fremover!
Det var da noen utrolig søte kulemager!
hehe søte, små, hvite kulemager
ElinH
Nå svever de i løse lufta (eller vannet, da) og dirrer som små kolibri. Typisk lekstendens, har sett det samme hos alle artene som har lekt her så langt.

Kan du ikke fortelle det til superne mine? De har holdt på sånn i et halvt år nå. *Sukk!*
Akkurat nå har de greid å roe seg ned igjen etter liksomflyttinga også. De er noen store fjomper!
Sukk Inger Anne! Det var da fælt så vriene de skal være da

Jeg fpr seriøst aldri nok av å se på C140 yngelen. Det er helt utrolig at disse skal bli C140 når de blir store! *he-he*

De er jo det nå også, men... sjekk mønsteret, det er neimen ikke mye som minner om en C140

De vokser utrolig bra nå, gasser seg i mat og virker veldig livlige. Fortsatt 19 stykk altså, etter at nr. 20 forsvant på mystisk vis.

9 dager gamle i dag. Åh de er så søte!

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap