Tropheus tråd (side 110)

Leif Osmundsen
Har selv klargjort et 720 liter å har et lite spørsmål dere sikkert kan svare på , har bestilt 15 stk ikola og 15 Körsbärs som jeg tror kan vil en fin fargekombinasjon de ankommer 5-7cm , men lurer på om jeg har kjøpt for få eller tror dere det er nok med 30 stk i dette karet. Ellers har dere forslag til en fargevariant som hadde passet inn.

Du vil blande de artene da?? De kan fort krysse seg vet du....
@ roger
Det var på tide at du kommer i gang igjen med fiskestell!
Ellers har jo tanganyikamiljøet krympet veldig... .

Det første bildet av Lunangwa south er ikke min egen. Ble lastet opp ved en feil.

Dine namansi har minst 2 ganger skiftet eier her på østlandet om jeg husker riktig. Til slutt ble hele gjengen nesten gitt bort. Syndt det.

Har du akvarie reguleringsplan for huset ferdig?

mvh

fabjong
Hei.
Ja det er liten fart i tangamiljøet i Norge om dagen. I Sverige også for den saks skyld... Nå skal noen av oss prøve å gjøre noe med den saken

Noen anelse hvor fryene befinner seg nå?
Kunne vært artig å få kjøpt de tilbake

I skrivende stund har jeg 2 450 litere i huset og en 375 i en bod i garasjen.
På fredag kommer det forhåpentligvis et 3 meters wromak som skal stå på en hedersplass i stua

Vh Roger.
Tror ikke Roger gleder seg noe særlig til tre metern kommer.
Er det forresten noen som vet on det finnes noen f1 red rainbow der ute?
Jeg skjønner nå at det finnes mer litteratur om Troffer enn btn tanganyika guiden. Kome gjerne med norske linker på troffe bøker. Og gjerne en nettside med bilder sv de forskjellige variantene.
Are
Tror ikke Roger gleder seg noe særlig til tre metern kommer.

Gleder meg bare litt til dette akvariet er igang...
Tror jeg gleder meg nesten like mye til å komme å se
Hei
Er det noe håp for og få tak i Tropheus grupper/yngel for tiden ?

Vurderer sterkt og sette i gang et 960l troffe kar.

Hvor mange fisk kan/bør man ha i et slikt kar ? Det er 200lx60hx80b.

Kenneth Henie
Er det noe håp for og få tak i Tropheus grupper/yngel for tiden ? Vurderer sterkt og sette i gang et 960l troffe kar. Hvor mange fisk kan/bør man ha i et slikt kar ? Det er 200lx60hx80b.

Rundt 50-60stk er nok greit i en 960l.
Det finnes noen troffe grupper til salgs, men ikke mye her i Norge.
Det er kanskje vanskelig for deg å kjøre over grensa til Sverige/Danmark/Tyskland, men det er mange flere type troffer å velge i, samtidig som prisen er halvparten av hva den er i butikk i Norge. Jeg undersøkte pris på Tropheus Duboisi "Maswa" og Tanganicodus Irsacae i 4 butikker her i Østfold for 2 mnd siden.
Den billigste T.Duboisi her kostet 225kr stk(8-11cm), T.Irsacae 345kr(5-6cm).
Nols Ciklidhobby(Gøteborg) 100 svenske kr for T.Duboisi Maswa(7-9cm), T.Irsacae "Mabillibill" 125skr (6cm). Oppdretts fisk alle sammen.
En stor grunn til at prisene på Tanganyika og annen "spesiell" fisk her i Norge er som de er, er nok også pga. den veldig lave etterspørselen her i Norge.
Her er det sør amerikanere, guppy og maller som er poppis...

Mvh Glenn.
Ok, takk for svar

Om det virkelig er en gruppe jeg vil ha, så er det ikke noe problem og hente den i Sverige eller Danmark.

Vet du om noen sider jeg kan sjekke ut ?

Har allerede vært på ciklider.org, der var det ihvertfall litt troffe aktivitet

Mvh
Kenneth
www.ciklidhobby.com Nols ciklidhobby Gøteborg, fin butikk med stort utvalg av ciklider, og da spesielt mye Tanganyika og Malawi.

www.ciklid.org og www.ciklider.se er fine forum å lese på

Lykke til med ett evt. kjøp av Tropheus!
Takk for tipset

Karet er satt opp og alt er på plass. Så nå surfer jeg som bare det etter en egnet gruppe..

Mvh
Kenneth
Takk for tipset

Nå begynner det og bli litt utvalg. Mesteparten i Sverige befinner seg i Stockholm og rundt Malmø. Det blir litt vel langt og reise synes jeg sånn egentlig..

Snakket med Roger Kaasa som får tak i fin fisk i slutten av januar, det hørtes lovende ut!

Samt Fabjong har en fin gruppe til salgs..

Karet står nå der og ruver (200x80x60) 960l, hva tenker dere om innkjøring på så store kar ? Det ble kjøpt nytt for 3 mnd siden og har huset Malawi siden da. Jeg overtok karet på lørdag og dermed stod pumpene uten sirkulasjon i 6 timer før karet var oppe og gikk igjen. Det er en Fluval fx5 og en større innvendig Eheim pumpe. Kommer til og kjøpe en Fluval fx6 i tillegg så fort Aquamanias åpner over nyttår.

Hvor lenge bør/må jeg vente før jeg hiver meg på en gruppe Tropheus ?

Velger og tro at det kan være lurt og be om en god porsjon filterguffe fra karet den aktuelle gruppen har gått i også.

Hyggelig og se at man fortsatt kan få litt troffe hjelp her inne

Mvh
Kenneth
Det kommer helt ann på.. Er det filter guffe i filterene så kan du sette i fisk ganske fort.
Er filterene renset så bør det stå å gå ihvertfall ett par uker, men har du ett kar fra før, så kan du hente litt guffe fra filteret i det karet.
Legg gjerne ut noen bilder av karet når du har startet med innredningen, og evt. når fisken kommer!
Ja, som det står over så var filteret godt innkjørt, men det stod uten sirkulasjon i 6 timer da vi flyttet karet. Jeg vil uansett ha med filterguffe fra karet gruppen jeg kjøper har gått i, så det får med seg litt "riktige" bakterier.

Bilder skal bli! Noen må livne opp denne tråden og få troffe-eierne i dette landet frem fra skjulestedene sine :p

Slik karet står nå, er det ikke mye og skryte av.
Lys racket er enda ikke ankommet, så bruker bare en liten t5 lampe jeg hadde liggende her. Mangler litt finjustering på skuffer og skap. Samt få kjøpt sugekopper til varmekolber osv.

Skal også innom svogeren min og hente noe svart folie til bakplaten og den ene siden i hjørnet. Så vurderer jeg sterkt og bestille en haug med moduler.

Tenker det blir CaribSea Fiji Pink som bunnsubstrat. Et tynt lag til og begynne med, så sper jeg heller på noen sekker etterhvert som buffer kapasiteten minsker..

Flere bilder kommer så fort det er noe mere fremgang

Mvh
Kenneth
Fremgang
Det går da noe fremover..

Har fått foliert bakgrunnen og tilsatt CaribSea sand og ikke minst handlet en gruppe med ca 18 Tropheus Ilangi (gule).

Skal også bestille 30-35 ungfisk 4-6cm for og spe på gruppen.

Foreløpig går det greit, har kanskje gått litt raskt i svingene. Men tror allikevel dette skal gå helt fint

Fiskene ser ut til å trives. Hadde en real slåsskamp mellom 2 hanner i går, de hang i kjeften på hverandre i et par timer før det hele var over og freden gjenopprettet.

Forer nå med en mix jeg fikk med av forrige eier, men har bestilt en hel haug OSI og TetraPro Vegetable fra Danmark.

Har foreløpig bare 4700 l/h sirkulasjon, ser på fiskenes aktivitet og bunnen på karet at dette er i minste laget, så har bestilt en 4000 l/h powerhead til som forhåpentligvis ankommer i morgen. Skal se litt hvordan dette blir før jeg evt. bestiller en til.

Noen som har noe formening om vannbytter på så store kar ? Hvis jeg skal bytte 3-500 liter 1-2 ganger i uken, tipper jeg det vil synes godt på de kommunale avgiftene her i huset. Noen formeninger om hvor mye jeg bør bytte ? :-P

Mvh
Kenneth
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap