- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 110)
Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 110)
mona o[QUOTE=Hellis]Gi meg tips på pumper for ett 125 liters da...
Jeg er av den oppfatning at alt fra 100 liter og oppover, bør ha utvendige filtere med skikkelig kapasitet.
Til mine 98 litere bruker jeg det filteret jeg liker aller best;
Eheim Pro 2224. Anbefales til ditt 125 liters også!
Webzoo har også modell 2224, men der har status på varebeholdningen stått i null i ganske lenge nå. Så det er kanskje like greit å kjøpte fra Tyskland
Takker for den! Men jeg er kanskje helt i grenseland og ned mot 120 liter kanskje, og kunne brukt Tetratec Ex. 400...? Bare balve prisen sånn ca.
Har etterlyst en C. sp. black m rød lue, men jeg har kommet til at jeg har sett en C. eques i dårlig lys! Hehe... Gått igjennom tråden igjen! Ellers må jeg jo ha drømt om denne "Cory Dreamliner-Black... " Døpt av meg nå! )
Droppet å rippe opp i ting i går, men comebacket ditt gjør godt!
-Stein-
Postet 05.01.12 kl 19:39
HellisTakker for den! :) Men jeg er kanskje helt i grenseland og ned mot 120 liter kanskje, og kunne brukt Tetratec Ex. 400...? Bare balve prisen sånn ca. :)
Den kan du ikke bruke. Overhodet ikke. Ex 400 er for akvarier mellom 10 og 80 liter iflg. bildet av esken hos Aquamanias.
Tommelfingerregelen for kjøp av filter er: legg alltid på minst 100 liter ifht det produsenten av filteret sier at det passer for. Man kan gjerne doble det også. Det gjør de fleste som har holdt på med akvarie en stund, og vet hvor viktig filteret er for et akvarium. Akvariets hjerte!
På Eheim 2224 står det "Anbefalt for akvarier inntil 250 liter", og det er altså en dobling ifht literantallet du har, akkurat som du bør ha det Du kan evt sjekke en større modell av det Tetra filteret, men jeg kjenner ikke kvaliteten og brukervennligheten på dem, så jeg kan ikke uttale meg hvor gode de er over tid.
Postet 06.01.12 kl 13:21
Postet 06.01.12 kl 13:25
Postet 06.01.12 kl 13:30
Sølvi GullaksenBle det mange egg i går ?
Njæ, egentlig ikke. De kan legge mange flere enn dette.
Jeg kikket bare såvidt etter dem i går, så noen få på plantene (men det er planter som er vanskelig å skilne egg i), noen egg på utblåsningsrøret fra filteret og så de på glasset som jeg viste bilde av. Vet ikke hvor mange egg det kan ha blitt totalt, for jeg så at fiskene underveis i leken drev og suste inn og ut av den store klasen med sammenviklete flyteplanter jeg har i det karet. Antar det er egg i den også, selv om jeg ikke ser et eneste et der.
Telte resten av eggene jeg klarer å se i akvariet nå i formiddag, og det var litt over 40.
Postet 06.01.12 kl 13:38
Endret: 06.01.12 kl 13:39
Postet 06.01.12 kl 13:43
Postet 06.01.12 kl 13:49
Sølvi GullaksenEr jo bra det da ,er de befruktet også? Mine er nemlig så veldig flink til å legge ubefruktete egg og det har jeg hørt fra andre og at de kan være veldig sånn til og med dette. Men har ikke hørt at du har hatt problemer med dette tidligere?
Ingen hvite egg såvidt jeg ser.
Det har vært veldig bra befruktelsesprosent på både min forrige gruppe, og etter hva jeg kan se; denne nye gruppen også. Ser ingen hvite egg blant de førti jeg klarte å telle. Alle ser ok ut.
Husker et kull jeg hadde på den forrige leksgruppen, og jeg tror det var 79 av 80 egg som var gode De pleide å ha full treff
Begge mine grupper (den forrige og den jeg har nå) har vært voksne, viltfangede fisk. Man vet jo ikke alderen på dem, og aner ingenting om hvor mange ganger i livet de har fått sjanse til å "øve seg" mht lek og befruktningsrate på egg. Kanskje de ikke var så flinke i starten de heller, men brukte noen år på å øve seg? Det vet man jo ikke.
Hvis dine ikke er noe spesielt treffsikre ennå, så trøst deg med at de har flere tiår på seg til å øve Den eldste Corydorasen jeg har hørt om, var 43 år...! De kan fint bli gamle, altså.
Jeg leste at Ian FUller nevnte at han kjøpte en gruppe voksne C. sterbai i 1994, og de legger egg fremdeles...
GalemorDet er vel et sikkert tegn på at fiskene trives, når de leker dagen etter de flyttet inn. :D
Jeg vet ikke om de rakk å begynne og trives så veldig allerede. Men Corydoras legger ofte egg når man "trykker på de riktige knappene" Jeg tror det var det store vannbyttet som gjorde det; jeg byttet jo alt vannet i hele karet med rent vann før jeg akklimatiserte dem.
Vi får se om de gjentar kunststykket senere, da kan vi begynne og snakke om trivsel, tenker jeg Hehe.
Postet 06.01.12 kl 13:53
Endret: 06.01.12 kl 14:02
Postet 06.01.12 kl 14:30
Postet 06.01.12 kl 14:38
Endret: 06.01.12 kl 14:39
Mer egg :-)
Har holdt på med å lage spansk lapskaus i kveld (skal nytes i morgen) som skal koke 3 timer og bli riktig mør og god...!
Kom akkurat inn på pc-rommet/akvarierommet (hva skal jeg kalle det egentlig nå?) og tok en rask kikk på fiskene. Alle hadde spist opp mygglarvene de fikk her tidligere i ettermiddag.
Og de grønne var travelt opptatte med egglegging igjen i kveld! Kunne se en hunn med egg i "bukpungen" der hun svinset foran glasset og så ut til å ha lyst å klistre dem der. Hun holder fremdeles på,mens jeg skriver dette, og surrer rundt og barter intenst på glasset mens hun forsøker å finne et sted å sette dem.
Kom akkurat inn på pc-rommet/akvarierommet (hva skal jeg kalle det egentlig nå?) og tok en rask kikk på fiskene. Alle hadde spist opp mygglarvene de fikk her tidligere i ettermiddag.
Og de grønne var travelt opptatte med egglegging igjen i kveld! Kunne se en hunn med egg i "bukpungen" der hun svinset foran glasset og så ut til å ha lyst å klistre dem der. Hun holder fremdeles på,mens jeg skriver dette, og surrer rundt og barter intenst på glasset mens hun forsøker å finne et sted å sette dem.
Postet 06.01.12 kl 19:02
Endret: 06.01.12 kl 19:04
Postet 06.01.12 kl 19:11
mona oHar holdt på med å lage spansk lapskaus i kveld (skal nytes i morgen) som skal koke 3 timer og bli riktig mør og god...! :-) Kom akkurat inn på pc-rommet/akvarierommet (hva skal jeg kalle det egentlig nå?)
Jeg stemmer for akvarierommet! Det høres mest riktig ut når du skriver det... hehe
Den spanske lapskausen høres jo god ut! Jeg må nesten søke etter oppskrift på den, og se om den er enkel nok å lage til å overraske familien litt :p Litt eksotisk gjør ikke noe, ihvertfall. Her i huset går det stort sett alltid i det samme
Kult at de Skjønne Grønne fortsetter. Håper det blir mange yngel så du får utvidet gruppen din. Har du forresten funnet ut mer om den mysterie-yngelen?
Postet 06.01.12 kl 19:22
Postet 06.01.12 kl 19:31
Erik JohansenSå bra att disse kom i gang med en gang, har blitt masse yngel av disse her også:-))))
Ja, det var litt ekstra artig, det Men eh..du, de spiser litt egg altså! Det var to flekker med egg på frontglasset i stad da jeg gikk ut av rommet. Nå når jeg kom tilbake, satt bare den ene av de to igjen der. Borte vekk. Men jeg ser egg flere andre plasser som er urørt. Så litt tar de, men mesteparten sitter igjen.
Men det er ok for meg, så lenge de bare tar littegranne smaksprøver for å sjekke kvaliteten på eggene, da...
HellisHøres digg ut den spanskegryta di!
Den er kjempegod! Kanskje jeg skulle legge ut oppskriften i en egen off-topic tråd... Eller kanskje det allerede finnes en sånn dele-oppskrifter-tråd her på AF?
Postet 06.01.12 kl 20:38
Endret: 06.01.12 kl 20:41
Anders KDen spanske lapskausen høres jo god ut! Jeg må nesten søke etter oppskrift på den
Tenkte jeg skulle legge ut min versjon av oppskriften i morgen eller noe her på AF, så kan du jo kikke på den der?
Veldig enkel å lage. Kan du stjele en skvett vin (rød eller hvit, spiller ingen rolle) til gryta også fra dine foreldre, så får du den til. Det trengs 2½ dl vin til retten.
Ellers er det bare å dele opp grønnsaker og kjøtt med kniv, og skvise noe hvitløk over og krydre til slutt. Det lukter herlig her i huset nå...!
Gryten vi bruker er den største vi har, for vi lager kjempeporsjon (nok til 4-6 personer) av den, hehe
Postet 06.01.12 kl 20:44
mona o[QUOTE=Sølvi Gullaksen]Ja det er jo helt utrolig hvor gamle de kan bli ,mine er jo bare barna de da med sine nesten 6 år ;)
Ja, eller de regnes vel for såvidt å være tenåringer (siden der kjønnsmodne alt), hehe
Ja de må vel nesten regnes som ungdommer he he ,ellers hadde det blitt litt feil
Ser forresten frem til den oppskriften ,alltid kjekkt med litt ny inspirasjon på matfronten
Postet 06.01.12 kl 22:11
Endret: 06.01.12 kl 22:12
Postet 06.01.12 kl 23:47
Postet 07.01.12 kl 02:54
Postet 07.01.12 kl 16:20