Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 111)

Helt klart at nye "runder" gir et spenningsnivå som er i overkant thrillersk! Har jo opplevd både motgang og heldigvis medgang i slike stunder. Trives definitivt best med sistnevnte... At 5 ukers innsats skal ende opp i hydra-oppdrett er absolutt ikke skoi. Måtte neste kull gjøre opp for nedturen Sigmund, og hellet stå deg bi Linda .

S
Her passer det jo egentlig bra at det ikke blir mer enn maks 4 overlevende fra hvert kull ettersom foreldrene er så produktive, så far får bli og rydde opp. Ønsker flere damer så tempen er senket til 22 grader, det får jeg kanskje ikke vite om er svaret...

Men når man muligens forvalter det eneste avlsparet i akvarium på planeten er øyeblikkelig utkastelse eneste løsning Sigmund, nå ble jeg virkelig ordentlig lei meg her! Krysser fingrene for at hun vokter noe annet enn mudder. Og hvem vet, kan jo snart registrere oppdrett på L213 hvis den fortsatt tusler rundt i det grønne, utrolig hva som kan dukke opp i mosen!
L213 - egg i hula!
Åh, der forsvant ethvert håp om besøk av Jon Blund, prestasjonsangsten river her! Plukket som vanlig snegler og sjekket sirkulasjonen før sengetid, nå så jeg egg i hula til mallefar - hurraaaa! Og gulp, markedet flommer ikke akkurat over av disse. Måtte alle gode makter stå meg bi så Elisabeth får ønsket sitt om avkom på paret hun mistet oppfylt!

Hun trenger forøvrig veldig et nytt sted å bo (hurraaaa!), skulle noen kjenne til et ledig småbruk i overkommelig avstand fra Lillestrøm der man smertefritt kan plassere en haug akvarier, la kattene løpe fritt og kanskje til og med holde hest er det bare å synge ut...

Afterthought: Aner jeg konturene av noe nå? Filteret i 160-literen gikk nesten tett, storrengjøring og kjempevannskift og så dukket mysterieyngelen opp. Denne gangen gjentok det seg egentlig, utenomakvaristiske hendelser medførte at det ble opphold i støvsugingen noen dager, filteret gikk nesten tett, jeg tok en storrengjøring og skiftet 50 % med litt kjøligere vann og fikk opp sirkulasjonen igjen...
L 213 på egg
Gull i taket...

[External Image]

Tør ikke forstyrre mer enn nødvendig, far får helt fnatt av belysning, men det er vel ikke tvil om at han vifter på blodig alvor! Nå harjeg ikke akkurat verdens beste erfaring med innblanding, så han skal få oppdra disse i karet de går i tror jeg. Målte forøvrig litt, høy microsiemens på 315, for høy pH på 7,3, det eneste som stemmer med "boka" er temp 26, rent friskt vann og full fres på filteret. Nå har jeg omsider fått igang "Loffa-dunken" og kan justere med torvvann i de øvrige karene også. I mallekaret har jeg vurdert at friskt vann i store mengder er viktigere enn helt korrekt pH, og så langt er jo det kronet med hell...
Gratulerer! Da er vi to som krysser fingre
Gratulerer med egg, Linda! Dette ser veldig bra ut

Mitt råd er at du prøver å la hannen få mest mulig fred frem til du ser eggene har klekt. Ikke alltid så lett men
Jeg bruker å la yngelen få være inne i hulen hos far inntil plommesekken nesten er brukt opp. Da rister jeg dem ut, og fôrer dem opp i en Easy Breeding boks i to-tre uker før jeg flytter dem over i et oppdrettskar.

Artig å lese at du har fått dem til i så høy pH, for det er min erfaring også. Flere mener denne må ha sortvann med lav pH for å yngle.
Takk! Tror du har nevnt det et sted før Janne, litt av årsaken til at jeg har latt pH-problematikken hvile og konsentrert meg om friskt vann. I tillegg sier Ian Fuller at C142 ynglet i pH 6.8, det er ikke sikkert det renner eddiksyre i Rio Tapajos. Vi får sette Rita på saken, det er vel meningen de skal til de trakter på neste tur...

Skal ikke plage ham mer nå når eggleggingen er dokumentert. Hvis jeg klarer Har Breeding Box og innkjørt yngelkar klart, men de måtte jo sette igang nå når det er full kalender framover. Mener Ole W sa at det ikke skadet om han fikk ha et kull i fred sånn første gangen, og eventuelle yngel har uansett større sjanse til å klare seg nå enn i selskapskaret i alle fall. Filteret gror jo fort igjen, hvis jeg slammer ned hele karet før vi reiser noe sted og øker lystiden for god algevekst...

Hvis jeg får til det da. Artig "problem", tør nesten ikke si det høyt - det eneste reolkaret med en antydning til algevekst på frontglasset er A elizabethae! Antagelig er det morgensolen som sniker inn en stråle der, ellers er det forbløffende algefritt. Og selvfølgelig ikke antydning i det karet jeg egentlig godt kunne hatt litt sikringskost

Er forøvrig så moro med de minste A barlowibarna på kjøkkenet. De øver seg på å bli større enn en centimeter, dasker med halene og flekker gjeller og er bare til å spise opp! Og heldigvis for store som middag for søskenflokken nå. I reolen har visst pappan fått smaken på avkom, mor er ute av hula med sprekkferdige kinn, og all hennes dasking og gneldring hjelper ikke. Har dyttet ned noen store catappablader som skillevegg, så får vi se hvordan det går.
L213 - eggene klekket?
Tar på skarpe briller og blinker raskt med lykt så jeg vet sånn nogenlunde hva som skjer, i dag er eggklasen vekk. Far henger fortsatt i taket og vifter, forhåpentlig på noe smått jeg ikke rakk å se
Terrassekaret på plass
Foreløpig kun noen Xiphophorus hellerii-småttinger og en sandsnegle eller to, men de siste bøttene med krokete Crypter, Echinodorusavleggere og litt stengelplanteoverskudd er trygt plassert for sommeren. Nå tenker jeg fælt på om det er småkarene eller den triste 96-literen som skal ned...

[External Image]
Det brygger opp til tordenvær og barometernåla henger slapt og viljeløst rett ned så jeg har glasspussesaker og kaldt vann klart til et megaskift i C caudimaculatuskaret bare for gøy. Så hva gjør de?

Hadde selvfølgelig feil objektiv på kameraet, men de gir seg kanskje ikke sånn med en gang. Den største VF-damen fra Torbjørn og en av F1-herrene fra Rita styrer mest, hun svømte langs glasset med egg mellom bukfinnene og det er så mørkt ute at det hadde vært mulig å forsøke seg på et bilde. Jaja, da kan de i alle fall, og leker selv om gruppa er liten!

L213 vifter på stadig større yngel, synes han kan slippe dem ut snart men han vet vel hva han gjør. Får vente til vannet er temperert og ta for meg det karet i stedet, der er det alltid nok griseri å fjerne.

Madam barlowi vokter fortsatt en haug små, og et par av de hun tok med seg fra kjøkkenkaret kom fram under vannskift. Feriekolonien på terrassen er i god gjenge, bunnplantene ser litt sjokkert ut men Limnobiaen er i ferd med å ta sommerkjolen på, gulgrønne blad med røde striper. Har en Ceratopteris i et yngelkar som har bestemt seg for å forsøke og nå taket, tror jeg flytter den ut så det blir litt høyde over vann. Vannhyacinten skyter nytt, er fortsatt håp om å se den i blomst. Tror jeg flytter ut en av Lotus-stiklingene også. Men først får jeg få ut litt vann der så himmelen kan fylle opp, tror det blir skybrudd!
Cory-lek er bare så fantastisk
Siste reolkar på plass - hurraaaa!
Nå mangler bare lista til dørene, så er reolen omsider komplett. Det kunne den vært for lenge siden, endte opp med å bruke karet som sto der midlertidig fordi ripen jeg presterte å lage i det "riktige" karet i dag er farlig, mens ripen i karet som sto der bare er litt ergelig.

Helt utenomjordisk klønete, hvem kunne ane at litt luking i hagen kunne gi sånne kjempekrefter da? Helt Twin Peaks! Slet meg halvt ihjel med silikonskjæring bortsett fra denne aller siste stripen etter filterlisten. Kanskje reolen ville ha et synlig minne om historien sin?

Har slurvet litt med Salmi i det sedvanlige lurvelevenet mitt, så jeg får slamme godt ned og la det gå noen dager før jeg hører om beboerne fortsatt er i live hos Marita. Plantene bør få satt seg også, og det skal ryddes både her og der. Røttene må jeg lete etter, de var ikke i tønna der jeg var helt sikker på at jeg la dem, men de har sikkert ikke gått sin vei. Hvis ikke luringen som har vært i garasjen og kuttet bensinslangen på Oves moped er akvarist med behov for redmoor da. Merkelig oppførsel, kunne de ikke bare ha tatt bensinen som sto på kanner? Eller brukt hevert?

Uansett rare rot- og garasjemysterier, nå er det sand, litt planter og vann i det siste reolkaret. Ingen kar drypper. Hurraaaa!
Gratulerer med caudimaculatusleken, håper du får frem yngel for det er en flott cory, og hold gjerne av noen L213 til meg om du har noen til overs
Denne runden ble det nok ikke noe særlig av Rita, det er antagelig riktig at de ikke har lekt før, i alle fall ikke på lenge, det var veldig mange blanke skudd. Slapp uti flere orekongler og har grisemose klar. For har de først startet er det jo håp!

Også for L213 selv om det ikke akkurat vrimler i hula, står alle gode makter meg bi blir det fler enn den ene stakkaren fra første kull som overlevde akvariesprekken. Nå når de har startet kommer det forhåpentlig flere sjanser og da har jeg deg høyt på lista! Uansett fryktelig moro å få dem i lek, de er vel snevet vrangere enn Ancistrus sp. har jeg latt meg fortelle
Jeg krysser fingre og tær for ikkeblanke skudd fra de prikkete coryene, og en hel haug prikkete barteyngel Det er nok en vesentlig forskjell i leksmoduskrav fra sp. til de du har, og så er de jo så mye mer spennende og flotte

Har du funnet ut av redmoormysteriet... det er jo ekstra dårlig gjort om man må bruke redmoorerøtter for å ødelegge mopeden syns jeg
Tømmer tønna helt i morgen, så kanskje noe dukker opp på bunnen. Masse mopani, mangrove og de små redmoor-røttene mangler, den største synes jo, og jeg kan egentlig ikke tenke meg annet enn at jeg i min uforstand har sluppet dem oppi der, det gikk unna i svingene da 160'n takket for følget.

Er ekkelt da, bensinlokket var fjernet og kastet bort i et hjørne, så noen har garantert vært inne i garasjen, kuttet bensinslangen og stjålet 5 liter 98 oktan. Punktum. Tror jeg. Vi har en del utstyr stående, så det er virkelig ikke til å fatte!
Det er ekkelt når man vet at uvedkommende har vært inne på eiendommen Vi bor heldigvis ganske langt oppe i ei li men en sjelden gang dukker det opp bokselgere eller vandrere som bare vil ha en flaske vann til turen... glad jeg har en gjeng gaphalsdachser jeg, de sier ihvertfall ifra når det kommer noen de ikke kjenner
Usj, liker ikke å måtte huske på låser og tull, men det må vel til. Samtlige naboer har tatt fram motorsagene så huset synes plutselig fra veien. To sider ved det da, de har vel hugget skogen for å få fulgt med
Ser det finnes fordeler for oss som bor på landet lol

Endelig er det tygging her også hos barlowi trioen Linda. Faktisk den 3.generasjonen på disse =) Lokasjo er rio yaguasiyocu og er vel ikke den du har ?

Noen økning på apisto arter i sommer? Har du yngler eller ungfisk på dine nå?

Legger ved et fryktelig dårlig bilde =(
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap