Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 112)

Indre Østfold er virkelig ordentlig på landet det Leif, får ikke avslag på forsikringen ved å montere alarm engang, på Holmlia var rabatten nesten 50%

Mine skjønnheter kommer fra Rio Ampiyacu, ferskeste kull teller 20+! Har noen få fra alle kull, i ungdomskaret går det fem herrer og to frøkner pluss noe småtteri, og så dro hun jo med seg fire knerter i munnen under flytting så nå har jeg to størrelser i reolen også. I reolkaret er tempen senket enda bittelitt i håp om å få flere hunner. Men jeg mistenker damen for å skille kjønn før vi ser det og knerte potensielle konkurrenter, det var bare hun-yngel som ble mobbet ihjel da alle gikk i samme kar. De to som er igjen lar seg ikke plukke på nesa!

Har egentlig veldig lyst til å kvitte meg med den lokasjonsløse A elizabethae-enken og få "ordentlig" Apisto i det karet også. Problemet er at det finnes mer enn en flott art! Synes agazizzigruppen er veldig spennende og de er vel polygame, kanskje en trio hadde vært løsningen så ikke en enkel stakkar får all kjefta? Har akkurat hatt besøk av ikkeakvarister som syntes jeg hadde veldig mange akvarier uten fisk

God bedring forresten!
Jeg har en gjeng ungfisk av A. cf. Agassizi (Netz) fra Alenquer, F2. Tror jeg skal kunne skille kjønn hvis jeg fjerner en del flyteplanter og får litt lys i karet. Du er velkommen til å få noen, kanskje i bytte med noen planteavleggere når du og karene er i lukemodus? NB! "Enkle" planter som ikke engang krever grønne fingertupper!
Takker. bukker og kaster meg ubeskjedent over tilbudet jeg Sigmund! Det er "ordentlig" Apisto, landsforviser frøken elizabethae uten å blunke når du er klar. Er ikke mye spenning med en enkelt fisk selv om hun kommer til glasset når jeg roper. Og hulene har godkjent agassizii-åpning, hun rakk jo å grave seg inn mens karet sto på gulvet...

Planter har jeg nok av, har ikke luket i 450-literen fordi jeg umulig kan gå inn i en akvarieburikk uten å gå bortom plantekarene, og da har de alltid noe jeg ikke har prøvd før. Regner med at plantene bør tåle både tussmørke og relativt bløtt vann, har noen flotte Cryptocoryner som i alle fall er verd et forsøk i 160-literen, de blir kanskje i overkant i de mindre karene

Cryptocoryne crispatula balansea (plantene på basebildene med avleggere, de sprer seg i behersket tempo)

og en del Cryptocoryne pontenderiifolia, den er særdeles villig selv om den blir litt langstrakt og lysegrønn i Apistokar. Dør ikke her selv om jeg ikke gir den noe annet enn torvvann. Har ikke forsøkt så mye annet fordi det er gøy med variasjon, finner sikkert mer som er verd et forsøk, det kan ikke gå verre enn gæ'li egentlig og det er alltid mer der de kommer fra

Er det mulig? Hurraaaa!
Rot-mysteriet er løst, de lå som jeg håpet på bunnen av den dype mørke regnvannstønna. Plenen har fått det den trenger av vann and then some. Nå er det fotobagen med minnekort for en liten formue som er på avveie, den har jeg også helt sikkert "ryddet" bort selv
Rart hvordan ting blir borte når man skal legge dem på ett 'kjekt' sted..

Godt å se at det fremdeles er liv her inne, sommeren er passe stille innen forumet..
L213-yngel på frifot
Må jo oppdatere kar innimellom Galemor, skal holde orden på planter i nykarene og der er jeg visst ordentlig ute og kjøre allerde

Storrengjøring hos L213 i dag, og har til min glede sett de to fra Elizabeth, de to fra Janne som også ser ut til å være en av hver, den lille født i 160-literen og tre bittesmå. Dem kan det godt være fler av!

Har også ordnet og greid litt i plantekarene på midten, ikke helt ok men bedre enn kaos. Tror jeg har en grei plantepakke på lur til Sigmund når vi kommer så langt, og en av 12-literne med dekkglass er snart klar til lille A elizaethae. Hun skal jo ikke bo der, mer på campingferie mens jeg leter etter ny eier...

Har også fisket ut en haug små sverddragere så de slipper å bli spist. Litt alger i karet nå, antagelig har jeg vært rundhåndet med gjødning. Det ordner seg sikkert raskt når de små får vokst litt. Tror jeg kom i skade for å slippe ut en grønn reke også, da er valget tatt og jeg kan tømme en tolvliter til, rekene ble kjempefine ute i fjor!
En lang sommer senere...
Har vært dårlig med oppdatering her, for det første har det vært en fantastisk sommer med solbrenthet fra Isefjær utenfor Kristiansand og deilig hytteferie i Rendalen, for det andre er jeg nå på fornavn med halve ambulansestaben i Oslo, morløs og med far hasteinnlagt på Ahus. Selv om det var flott at mamma slapp er det rart med det, nå er han enkemann på orn'tli og det er ikke bra for helsen.

Akvariene går heldigvis av seg selv, overgrodd av planter og med nytt liv.

Den varme sommeren og manglende erfaring med reol (eller hodet under armen...) medførte en nestenkatastrofe, vi kom hjem fra campingferie til filtre som knapt piplet og minst 30+ i samtlige kar. Varmekolbene var slått av, men med ny nabo som tydeligvis hater trær og dårlig sirkulasjon inne var jeg heldig som slapp med skrekken i motsetning til Inger Anne og Rita som har all min sympati, bare flaks at vi måtte tidligere hjem enn planlagt.

Før neste avreise sto samtlige luker oppe, samtlige filtre på full fres med piskende vannflate og kjøkkenvifta på 1. Det var betydelig bedre da vi kom hjem fra fjellet. Den turen fikk en veldig vimsete start, etter bollestopp på Espa kom jeg på at hyttenøklene lå i bilen vi ikke satt i. Fire timer frivillig hengervakt på Vallset mens gutta dro hjem etter nøkler, var så kjedelig at jeg håndplukket blåbær! Som et hyggelig tysk par i campingbil fikk som takk for lånet av campingstol

L213 har viftet seg ferdig på sitt tredje kull, A barlowi passer fortsatt på de samme tyve som begynner å se ut som fisk. Samtlige coryer har fortsatt barter, og apistoyngelen på kjøkkenet er ikke det lenger. Et par av hannene blir like flotte som sin far, og tre hunner er jeg nesten sikker på. Syng ut hvis fisken står på ønskelista!

Ute blomstrer Limnobiumen, levendefødere og reker ser ut til å trives, men alt må vel snart inn.

Har knipset i hele sommer, bilder kommer når jeg får litt tid til meg selv igjen. Forsøker å ikke ha dårlig samvittighet for C142 hos Marita og apistoene jeg håper fortsatt er hos Sigmund. Har planter nok til å dele nå
Enda godt du kom på hvor nøkkelen var før dere kom helt fram...
Helt enig, åtte timer på hyttetrappa med myggen som eneste selskap hadde vært - trist. Nå er nøkler kopiert i et uhorvelig antall og spredd på alle tenkelige og utenkelige steder
Leit når det skjer Linda, men det kommer jo til oss alle før eller siden, helst siden selvsagt. Det er også et vemod i det å etter hvert rykke opp til å bli ikke bare en eldre generasjon, men den eldste. Håper det tar lang tid før du kommer dit.

Høres bra ut med planter. Må bare rydde i overflatekaoset først slik at jeg kan se fiskene ordentlig. Det er ingen tvil om at de ser meg, de tar aldri feil av foringsforberedelsene. Tror det er ca 14 stk, med mor og far, så det må da være mulig å stokke sammen en trio eller mer.

Jeg sender deg en e-post når jeg er klar, (klar og klar..... stiller ikke så store krav lenger) så kan vi gjøre som Øystein Sunde - bytte

PS Det finnes kodelåser også for inngangsdører......

Linda W
Har slurvet litt med Salmi i det sedvanlige lurvelevenet mitt, så jeg får slamme godt ned og la det gå noen dager før jeg hører om beboerne fortsatt er i live hos Marita.


Pleiebarna er i live Linda, til tross for mitt noe sløve engasjement denne sommeren
Godt å høre Marita, nå våkner vel akvarieengasjementet hos flere, her har det også gått på halv tolv i sommer. På tide å rydde plass til andre godbiter hos deg kanskje? Vi finner et tidspunkt som passer, og hva du ønsker deg i kost-planter eller -fisk.

Har for eksempel Apistogramma barlowi-ungdommer i ferd med å øke behovet for flere yngelkar...

[External Image]

[External Image]

Slenger med skrytebilder av L213-barna også, her 12.juli da de første av de siste viste seg fram, er flere av dem enn jeg trodde. Tror jeg...

Yngste
[External Image]

Midterste
[External Image]

Eldste
[External Image]

Eldste og midterste 11. august.
[External Image]



L213 egg igjen...
Her går det unna! Klar for LOAK-auksjon, planen var helt klar. For å få orden og alle akvarier på en vegg skulle C. caudimaculatus-gruppa selges og C panda flytte inn, skal man ha fisk som spiser egg og yngler er det morsomst med fisk man ser av og til. Fangst gikk forbløffende bra, plukket de fleste med hånden og den siste med håv uten å ødelegge en eneste plante. Tømte karet helt fordi de er viltfanget og muligens har forgiftet vannet, fylte på noen liter iskaldt vann for å støvsuge ordentlig - og der vimset det yngel. Er det mulig?

Sukk. Kan jo ikke ha ansvar for fisk som ikke passer på de små, så jeg selger gruppa medVF/F1. Og har matet det antagelig helt tomme akvariet med bløtlagte artemiaegg. Ble ikke fullt så mange objekter som planlagt, måtte jo gå gjennom utvann og søplebøtter for sikkerhets skyld. Stressa ble jeg også, planen var å tømme 96-literen og selge den på fastprisbordet, husfar får helt angst av å pusse opp en vegg om gangen. Det får han bare ha stakkars, for nå er mor sliten.

Har med blødende hjerte fanget inn alfaparet fra oppvekstkaret med A barlowi. Håper de havner hos en flink akvarist som får like mye glede av dem som meg. Det skal godt gjøres

Avlutningen på en lang akvariedag ble gledelig, tok en bråsjekk med lommelykt før jeg fanger noen små timers søvn - og der ligger L213 på egg igjen! Han passer på småttingene sine, sånn fisk kan jeg ha. Til sengs, både far og sønn har lovet å få meg ut av dynene så jeg er på Kløfta før mottaket stenges...
Sånn, da er dagens impulskjøp delvis tatt hånd om. En Iratherina werneri lå død med brukket rygg i posen, de fire andre får laaaangsom tilvenning fordi arten ikke er veldig begeistret for forandring. Syv av åtte gule kuleskjell er i ferd med å grave seg ned i C venezuelanuskaret, alt kjøpt til minstepris. Som sier noe om prisnivået på dagens auksjon...

Trenger kuleskjellene, for jeg pådro meg også 10 små Dronningrasbora flytter inn etter karantene. Håper i alle fall det er Trigonostigma espei og ikke heteromorpha, selv om sjansen for yngel er helt minimal...

Annes planter står til av-algematifisering i en bøtte rennende vann, så bra når det advares mot sånt på posen! Mange stengelvenner i tillegg til Pogostemon quadrifolius (hvis det er den, synonymt med Eusteralis stellata på rødlista og det er helt sikkert ikke stellata...), nå får jeg forsøkt meg på hornblad igjen!

Hun var så grei å dele rød Myriophyllum mattogrossense og en flott Echinodorus vesuvius med meg også, vesuviusen her tålte ikke overbeplantningen etter at 160-literen sprakk, og den røde syntes ikke det var noe fint i helt ferskt akvarium.

Nå håper jeg fisken jeg solgte klarer overgangen og oppfører seg som fisk i sine nye hjem også!
De små blåøyde har kommet seg gjennom natten og ut i reolkaret, som er ominnredet med mer buskas så den enslige damen kan gjemme seg litt. De farger ut nå, ikke lenger hvite sytråder, og alle spiser. Hvis man kan kalle det det, selv Tabimin Baby er for stort! Vet jo fortsatt ikke om det er yngel i bunnen da, så det skader ikke med litt bunnfall. Avskallede artemiaegg gikk bedre, runde vil man aldri kunne kalle disse men det er nære på

Mistet to kuleskjell til, rekene har hatt en festnatt. De fem siste er godt nedgravet, ett av dem har flyttet seg overraskende langt unna de andre. Kanskje velvoksne sakura og vimsete coryer ikke er egnet selskap for disse her?

L213 ligger fortsatt og vifter han, og det er et nytt alfapar i emning i oppvekstkaret til A barlowi. Synd det ikke passer med Larvik/Drammen-auksjonene, de er nok mer vant til apisto i de klubbene. Men rekvisitøroppgavene står i kø, nå har jeg for eksempel laget spetakkel og oppstandelse på Bauhaus fordi spøkelset fra Canterville må ha kjettinger med fin lyd og den vi har er helt umusikalsk. De er ikke vant med gråhårede damer som skrangler veldig og klatrer i reolene i den butikken

Har ryddet litt i C142-karet og lagt inn bilde, på tide å få hentet skjønnhetene hjem. Kastet en haug Rotala rotundifolia, de er flotte men blir så lurvete i bunnen. Dessuten tar Pogostemon erectus helt av, veldig flott plante som trenger god plass. Har også flyttet den røde Echinodorusen fra 96-literen, den blir ikke rød i tussmørket i det karet. Gleder meg til å ta det ned og flytte C panda over i reolen!

Men først får de vake Iratherinaene få karantenetiden sin. Vil ha flere sånne
Tror ikke Sakurareker og Corydoras er noe problem med hensyn til kuleskjell. Men du har ikke jegersnegler i karet da ?
Dette bommet ihvertfall jeg på da jeg hadde noen sånne skjell
Åh nei Sølvi - fant jegersneglebarn! Men jeg tror det var i et annet kar? Som det heller aldri har vært jegersnegler i - trodde jeg. Det var et dødt skjell i en av posene, håper det bare ble for dårlig vann for dem for lenge...

Glemte forøvrig å nevne Dronningrasboraene, så moro å se dem i karet! Er midt i listemalingsprosjekt og kan ikke ha ting i bokser med luftesten, de så fullstendig helt friske og raske ut så jeg håper jeg ikke kommer til å angre på sterkt fokortet karantene. Ble beroliget med hensyn til arten, de er veldig små enda men flasher og har seg, kan ikke tenke meg at det er vinkeltetra. Den voksne stimen ble litt forferdet over å få ti glupske ungdommer å sloss om maten med sånn helt plutselig, men det går seg nok til så jeg slipper to stimer i det lille karet.

Glemsom ja, bestilte fór fra Aquaristikshop, og glemte å bestille det jeg egentlig er tom for fordi jeg ble så opptatt av den helt vanvittig tullete men akk så magiske grensen på kr 200. Ser at det i alle fall ikke er noe helt alvorlig galt med Dr Bassleer, synes L213-barna vokser kjempefort og Apistogrammaene spytter det ikke foraktelig ut (de er kresne nemlig, noe fælt fra Prodac er ikke mat, Tetra spises under sterk tvil, mens JBL granulat og Dr Bassleer mottas med fingernufsing og stormende jubel). Nå bestilte jeg levendeføderfor av samme merke, så får vi se. Den gjengen glefser i seg hva som helst da, ser det vel mer på veksten...
Trinn en i avvikling av 96-literen gjennomført.
I dag flyttet 17 små og store C panda inn som ditherfisk for Iratherinaene, det fungerte aldeles helt utmerket. Pandabanden vimser jo så støvskyen står og det støvet er passe stort for dragefinnene. Fortsatt en gjeng igjen, får ikke tømt karet for planter riktig enda uansett. Minstemann kan umulig være gamle knerten...

Skulle egentlig pepret med bilder, men Google oppfører seg helt som Tufsen og Lillebror (Gates og Jobs) og tror de kan tvinge uvillige brukere til å akseptere Google+ uten en gang å gi et hint. Håper forsåvidt de eier skam i livet og lar bildene sveve rundt i Picasa til evig tid, hvis ikke blir nemlig denne tråden ganske så klein, nye kommer ikke før jeg har funnet en lagringsplass med enkel edit av størrelse som ikke er så fryktelig sosialt og absolutt helt og fullstendig ufrivillig. Grrrr. Motpelsen stritter her
Litt spamming etter billedtørke, lar AF ta seg av størrelsen så jeg vet ikke hvordan kvaliteten blir. Det tusler og går i alle kar, fem Danio margaritatus er flyttet over i karet C142 skal bo i, det synes de er helt tragisk og leker bunnfisk. Gamle nå da, må tenke litt på om jeg skal utvide til en stim igjen eller la dem falle for aldersgrensen der de er. C panda er fulltallige i reolkaret og virker overlykkelige over sitt nye hjem. Det siste L213-kullet teller i hvertfall 5, det vrimler litt i det karet også. Og det flommer over av A barlowi, har flyttet noen over i nyrestaurert kjøkkenkar.

Vil ikke ha opp 160-literen igjen tror jeg, det er akkurat passe med kar her nå. 96-literen må stå til alle som skal ha planter har hentet planter, det ble litt overskudd her da terrassekaret måtte tas ned. Glemte en 12-liter med reker og stiklinger til lenge etter første nattefrost, flyteplantene fikk frostskade med skjelvne reker og bleke planter har tatt seg opp igjen. Forsøkene så langt frister ihvertfall til gjentagelse, og neste år blir det "Bare jord" med benmel a la Walstad

Høstferien har gått med til en saftig forkjølelse og Spøkelset fra Canterville, husets sønn har hovedrollen som Sir Simon og har frivillig reist på skolen hver dag for å øve monologer og få regi uten å plage resten av ensemblet,
jeg har løst rekvisittgåter og husets far har drukket ingefærte med honning og fortvilt over at han ikke får øvd til forestilling i Kolben neste uke. Kreativt kaos over hele linja

A barlowi oppvekstkar på kjøkkenet har fått storvask og 10 små fra reolkaret er flyttet før mor tar knekken på all konkurranse.
[External Image]

Utsikt til oppvekstkaret fra døråpningen
[External Image]

Furten frue
[External Image]

"Men ser du ikke at jeg spiser Kvinne!!!"
[External Image]

De nye dragefinnene farget fort ut, men hunnen har jeg ikke sett mer til. De stortrives i C pandaselskap og vrimler opp og ned glasset sammen med dem! Pandaene har forøvrig vrimlet i ett eneste sett etter flytting, blir helt svimmel
[External Image]

A barlowi
[External Image]

C caudimaculatusyngelen jeg fant etter at foreldregruppa var pakket til auksjon. Har ikke sett mer til den...
[External Image]

Snedig kar, han der barlowien din.

Jeg har ikke vært innom her på en stund, så jeg må spørre: hvordan gikk det med flaggermusene dine? Er de der fortsatt?
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap